Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501801 Estudis de Català i Espanyol | OT | 3 | 0 |
2501801 Estudis de Català i Espanyol | OT | 4 | 0 |
2501902 Estudis d'Anglès i Català | OT | 3 | 0 |
2501902 Estudis d'Anglès i Català | OT | 4 | 0 |
2501907 Estudis d'Anglès i de Clàssiques | OT | 3 | 0 |
2501907 Estudis d'Anglès i de Clàssiques | OT | 4 | 0 |
2501910 Estudis d'Anglès i Espanyol | OT | 3 | 0 |
2501910 Estudis d'Anglès i Espanyol | OT | 4 | 0 |
2501913 Estudis d'Anglès i Francès | OT | 3 | 0 |
2501913 Estudis d'Anglès i Francès | OT | 4 | 0 |
No fa falta cap coneixement previ d'euskara.
La matèria introdueix a l’alumnat a la cultura i societat basques actuals. El contingut de la matèria té com objectiu familiaritzar-se amb els aspectes essencials de la cultura i societat basques. Per això, la assignatura consta d’una descripció dels aspectes més significatius de la societat basca actual i d’un anàlisi de les principals manifestacions culturals d’aquesta societat.
En funció dels interessos del alumnat matriculat, i sempre que sigui coherent amb la resta de l'assignatura, durant el transcurs de la mateixa es valorarà la possibilitat d'adaptar els següents temes, o d'incorporar-ne algun d'alternatiu:
1. Tòpics, representacions i llocs comuns d'allò basc
2. Societat basca
2.1. Introducció a l’objecte d’estudi
2.1.1. Geografia
2.1.2. Demografia
2.1.3. Economia
2.1.4. Història
2.2. Representació ciutadana i organització social
3. Cultura basca
3.1. Configuració del camp artístic i cultural
3.2. Etnografia i visions externes de la societat i la cultura basca
3.3. Escenaris emblemàtics: Gernika i el baserri.
3.4. L’art pictòric i escultòric: de la preguerra i la postguerra fins a l'actualitat
3.5. Festa i lluita a la música basca
3.6. Desindustrialització, drogues i cinema quinqui
3.7. El conflicte basc al cinema i la literatura
3.8. La presència de la dona en l'àmbit artístic
3.9. L’eclecticisme musical dels darrers anys
3.10. De la cosa local a la cosa global
1) Aprenentatge basat en explicacions i lectures
2) Exercicis pràctics
3) Sessions pràctiques de correcció i seguiment dels exercicis
4) Exercicis i problemes que s’han de resoldre autònomament
5) Preparació i redacció dels treballs
6) Estudi personal
7) Presentació, seguiment i correcció d’exercicis i treballs
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Aprenentatge basat en explicacions i lectures. Exercicis pràctics. | 36 | 1,44 | 1, 2, 3, 4, 5 |
Tipus: Supervisades | |||
Sessions pràctiques de correcció i seguiment dels exercicis. Presentació, seguiment i correcció d'exercicis i treballs. | 8 | 0,32 | 1, 2, 3, 4, 5 |
Tipus: Autònomes | |||
Exercicis i problemes que s'han de resoldre autònomament. Preparació i redacció de ressenyes sobre obres de referència. Estudi personal. | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 4, 5 |
No hi haurà examen final
Utilitzarem un model d'avaluació contínua, pel que es valorarà l'adquisició progressiva de coneixements, la feina diària i la participació.
Al llarg del curs es lliuraran dos treballs escrits relacionats amb els continguts de l'assignatura. Un primer treball relacionat amb els continguts del bloc de Societat, i un segon treball relacionat amb els continguts del bloc de Cultura. Amb posterioritat al lliurament de cada un d'aquests dos treballs escrits, l'alumne haurà de fer una exposició oral del treball a classe, que serà igualment avaluable. A més d'això, es tindrà en compte l’assistència a classe, la labor diària, la participació i l’actitud.
Qualsevol pràctica inacceptable (lliurar treballs diferents als demanats, fer fraus d’identitat en els treballs, redactar molt malament, copiar en els exàmens, etc.) suposa el suspens absolut de l’assignatura.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Es considerarà com a 'NO AVALUABLE' l'alumne que hagi realitzat menys de 2/3 parts de les activitats d'avaluació.
Per participar a la reavaluació, l'alumne ha d'haver estat previament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total. Només tenen dret a la reavaluació els alumnes que, havent suspès, tinguin almenys una nota mitjana final de 3,5.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació | 10% | 8 | 0,32 | 1, 2, 3, 4, 5 |
Exposició oral del treball relacionat amb la part de Cultura | 5% | 4 | 0,16 | 3, 5 |
Exposició oral del treball relacionat amb la part de Societat | 5% | 4 | 0,16 | 1, 2, 4 |
Treball escrit relacionat amb els continguts del bloc de Cultura | 40% | 35 | 1,4 | 3, 5 |
Treball escrit relacionat amb els continguts del bloc de Societat | 40% | 35 | 1,4 | 1, 2, 4 |
Agirre, L., 2005, Plouen mentides, Crònica del tancament d’Egunkaria, Plataforma per Egunkaria.
Agirreazkuenaga, J., 1995, Nosotros Los Vascos. Gran Atlas Histórico de Euskal Herria, Lur, Bilbo.
Ahedo, I., Urteaga, E., 2005, Gobernanza y territorio en Iparralde, Cuadernos sociológicos vascos.
Aizpuru, M., Barinaga-Rementeria, A., 2011, Euskal irrati telebista, ETB.
Aranbarri, I., 1999, Gure mendea. Ehun urte euskal kulturan, Argia, Lasarte-Oria.
Ayerbe, M. (ed.), 2014, Nuestras guerras. Relatos sobre los conflictos vascos, Lengua de Trapo, Madrid.
Aztiker, 2006, Euskal Herria datuen talaiatik, Udabiltza.
Baroja, P., 2006, El País Vasco, Txalaparta, Iruñea.
Borda, I., 2013, 100% Basque, Meettok, Donostia.
Busquet, J., 2006, La cultura, UOC, Barcelona.
Camus, B., 2012, Para entender la cultura vasca, Catarata, Madrid.
Davant, J.L., Le “problème basque” en 20 questions, Elkar, Donostia.
Egaña, I., 1996, Diccionario histórico-político de Euskal Herria, Txalaparta, Iruñea.
Eskisabel Urtuzaga, J., 2012, Euskal kantagintza: pop, rock, folk / La canción vasca: pop, rock, folk, Etxepare Euskal Institutua, Donostia.
Etxegoien, J.C., 2008 Vascos. Su lengua a través de la historia, Pamiela, Iruñea.
Etxegoien, J.C., 2011, Orekan. Ecologia de las lenguas, Pamiela, Iruñea.
Etxegoien, J.C., 2012, Orhipean. El pais de la llengua basca, Pamiela, Iruñea.
Euskaltzaindia, 1977, El libro blanco del euskara, Euskaltzaindia, Bilbo.
Fernández, J., 2012, Euskal zinema / Cine vasco, Etxepare Euskal Institutua, Donostia.
Gabastou, A. et alii, 1994, Nations basques. Peuple mythique, aventure universelle, Autrement, Paris
Garcia Idiakez, M., 2011, Zeluloidezko begiradak, Elkar, Donostia.
Goyhenetche, M., 1999, Historia General del País Vasco, Ttarttalo, Donostia.
Izagirre, K., 1997, Incursiones en territorio enemigo, Pamiela, Iruñea.
Jaio, K., 2012, Estanpa bilduma / Colección de estampas, Etxepare Euskal Institutua, Donostia.
Kurlansky, M., 2015, La historia vasca del mundo, El gallo de oro, Bilbo.
Luku, A., 2009, Euskal kultura?, Pamiela, Iruñea.
Manterola, I., 2017, Maite ditut maite. Transmisioa XX. mendeko Euskal Herriko artean, Edo, Donostia.
Sánchez Ekiza, K., 2012, Euskal musika klasikoa / Música clásica vasca, Etxepare Euskal Institutua, Donostia.
Torrealdai, J. M., 1997, Euskal kultura gaur, Jakin, Oñati.
Zallo, R., 2006, El pueblo vasco hoy, Alberdania, Irun.
Zallo, R., Azpillaga, P., Miguel, J.C, 2002, Komunikabideak hemen: Egitura mediatikoa Hego Euskal Herrian, Alberdania, Irun.