Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502904 Direcció Hotelera | OT | 4 | 0 |
No són necessaris
A final de curs l’alumne/a haurà de/d’:
1. Conèixer els aspectes enològics i gastronòmics generals
2. Conèixer la vinculació entre gastronomía, enologia i cultura.
3. Conèixer les principals polítiques de promoció gastronòmica
4. Conèixer les característiques dels règims de qualitat dels productos alimentaris (DO, DOP, IGP, ETG)
5. Conèixer les motivacions gastronòmiques.
6. Identificar els diferents tipus de raïm i processos de vinificació.
7. Les influencies del clima i del terra en el procés vegetatiu de la vid.
8. Gestionar les compres i la possible creació d’un celler.
9. Saber promocionar i gestionar la carta de vins.
10. Tindre els coneixements basics per el maridatge del vins i ofertes culinàries.
PART ENOLOGIA:
1. La Planta.
a. Estudi de la Planta.
b. Estudi dels diferents tipus de varietat.
c. Cicle vegetatiu de la Planta. La Verema.
2. La climatologia i el “Terroir”.
a. Influencia en els tipus de terreny
b. Influencia del Clima
3. Estudi de les Vinificacions.
a. Les Fermentacions i vista del Celler
b. La vinificació dels Blancs
c. La vinificació del Rosats
d. La vinificació del Negres
e. La vinificació dels Escumosos
f. Els vins Especials
g. Els Destil·lats
4. Geografia Vinícola.
a. Espanya (Coneixement i estudi de les DO)
b. França (Coneixement i estudi de les AOC)
c. Resta d’Europa
d. Americà i vins el Nou Mon (Sud-àfrica, Nova Zelanda, Austràlia)
5. Estudi del Celler
a. Merchandasing
b. Acomodament del Celler Central
c. Celler de dia i Armaris Conservadors
d. La Carta de Vins
PART GASTRONOMIA
1. Gastronomia i conceptes introductoris
a. Gastronomy, Food, Culinary
b. El valor de la gastronomia dins la societat
c. La gastronomia com a motivació
2. Gastronomia i cultura
a. Patrimoni gastronòmic
b. Cultura, religió i gastronomia
c. Autenticitat, tradició i gastronomia local
3. Gastronomia i territori
a. Cuines i tradicions gastronòmiques al món
b. Gastronomia i globalització
4. Oferta lúdicogastronòmica
a. Festes, fires i esdeveniments
b. Rutes
c. Museus
g. Gastrohotels
c. Tallers
d. Visita a productors
e. Restaurants
5. Gastronomia, qualitat i noves tendències de consum
a. DOP, ETG, IGP
b. Slowfood vs. Fastfood
b. Vegetarians, vegans, crudivors, crudivegans, etc.
6. Gastronomia i màrqueting
a. La gastronomia con a eina de promoció
b. Principals estratègies en màrqueting
7. L’experiència gastronòmica
a. Satisfacció i expectatives
b. Perfils de consumidor (gourmets, foodies, aventurers...)
8. Polítiques europees en matèria gastronòmica
a. Catalunya Regió Europea de la Gastronomia
L’assignatura té tres dinàmiques de funcionament paral·leles:
Explicació a classe de les diferents parts del temari mitjançant classe magistral al llarg de les setze setmanes lectives de l’assignatura. Les classes comptaran amb suport audiovisual (presentacions en Power Point).
Al llarg del curs es proposarà la realització de diversos exercicis pràctics, relacionats amb la part teòrica de l’assignatura, es començaran a l’aula i si cal hauran de ser finalitzades fora de l’horari de classe. Les pràctiques comporten el lliurament d’un document en format digital per a avaluació.
c) Metodologia del funcionament del Campus Virtual
La plataforma del Campus Virtual s’emprarà com a complement d’informació i mitjà de comunicació alternatiu a l’aula entre alumnes i professor. Al Campus Virtual hi haurà material complementari a la teoria en format digital, enllaços a pàgines web, el programa de l’assignatura, així com les pràctiques (que també s’hauran de lliurar a través del Campus Virtual) i les qualificacions.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Teòriques | 39 | 1,56 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 10 | 0,4 | 3, 8, 9, 10, 11, 12 |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració de treballs | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 8, 10, 12 |
Estudi i lectura de material | 15 | 0,6 | 1, 6, 9, 11 |
DOS OPCIONS D’AVALUACIÓ
A ) CONTINUA AMB PROVA D’AVALUACIÓ FINAL:
El sistema d’avaluació s’organitza amb la presentació setmanal d’activitats autònomes (pràctiques, comprensió de textos individuals, treballs de grup i/o individuals, exposicions a l’aula, exercicis avaluadors -si s’escau-, etc.) més la prova final d’avaluació contínua d’interrelació i comprensió dels temes i conceptes teòrics treballats.
El professor titular de la matèria establirà al principi de curs la relació d’activitats a realitzar, dates i periodicitat del lliurament, avaluacions, etc. amb el percentatge d’incidència sobre la nota final de tots els continguts objecte d’avaluació continua, així com el corresponent al de la prova final d’avaluació contínua.
Els alumnes que no superin l’assignatura, mitjançant l’avaluació contínua, passaran a ser avaluats pel sistema d’avaluació única, no tenint en compte cap de les notes obtingudes
B) ÚNICA: Examen final (tota la matèria).
Dia i hora establerts, segons calendari acadèmic, que trobareu a la Programació Oficial del Centre (EUTDH).
C) RE-AVALUACIÓ:
Dia i hora establerts, segons calendari acadèmic, a la Programació Oficial del Centre (EUTDH).
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitats Aula | 15% | 17 | 0,68 | 2, 3, 4, 5, 6, 8 |
Cas Pràctic | 15% | 17 | 0,68 | 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 12 |
Presentacions | 20% | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 11, 12 |
Prova Avaluació | 50% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
ENOLOGIA
CALLEC, CHRISTIAN. LA ENCICLOPEDIA DEL VINO. Editorial libsa, Madrid, 2002
MUÑOZ RAMOS, JOAN; AVILA GRANADOS, JESÚS. TODOS LOS VINOS DEL MUNDO. Editorial Planeta
BOURGUIGNON, PH. L´ACCORD PARFAIT. Editorial Hachette, 1997
MUÑOZ RAMOS, JOAN. ENCICLOPEDIA DE LOS ALCOHOLES. Editorial Planeta
PEYNNAUD, E. ENOLOGIA PRACTICA. Editorial Mundi Prensa, 1993
RUIZ HERNANDEZ. LA CATA Y EL CONOCIMIENTO DE LOS VINOS. Editorial A. Madrid Vicente, 1995
GASTRONOMIA
Flavián, C et alters (2011) Turismo gastronómico : estrategias de marketing y experiencias de éxito, Prensas Universitarias de Zaragoza, Zaragoza.
Hall, M., & Sharples, L. (2003). Food Tourism Around the World: Development, Management and Marketst, Elsevier, Oxford
Hjalager, A.-M., & Richards, G. (2002). Tourism and gastronomy. London, Routledge.
OECD. (2012). Food and the Tourism Experience: The OECD-Korea Workshop. Paris: OECD Studies on Tourism.
Schlüter, R. (2008). “La gastronomía como atractivo turístico y factor de desarrollo. El caso de Tomás Jofré”. Serie de Estudios sobre Turismo
Tresserras, J., Medina, X. (2007) Patrinomino gastronómico y turismo cultural en el mediterráneo, Ibertur, Barcelona