Logo UAB
2020/2021

Estadística Aplicada

Codi: 103746 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2502904 Direcció Hotelera FB 1 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Ramon Tor Mestres
Correu electrònic:
Ramon.Tor@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:

Prerequisits

No n'hi ha

Objectius

  1. Donar a l'alumne les eines de treball estadístiques imprescindibles.
  2. Coneixement per part de l'alumne dels paràmetres i càlculs estadístics, amb especial atenció a la seva aplicació al món de la hostaleria.
  3. Adquisició de criteris a l'hora de fer un estudi estadístics. Saber quines variables són les més adequades per a un estudi quantitatiu.
  4. Familiaritzar-se amb els càlculs a realitzar i amb el tractament estadístic de la informació obtinguda en un estudi.
  5. Saber interpretar els resultats.
  6. Aplicació de la Estadística en camps com el Màrqueting o la Gestió.
  7. Creació de criteris de treball.

Competències

  • Adaptar-se als canvis tecnològics que vagin sorgint.
  • Analitzar, diagnosticar, donar suport i prendre decisions en matèria d'estructura organitzativa i de gestió al sector hoteler i de restauració.
  • Demostrar un ampli coneixement de l'organització i gestió de les operacions a l'empresa, fent èmfasi en els models de gestió aplicats i en l'aplicació de tècniques quantitatives i qualitatives de suport.
  • Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
  • Fer servir les tècniques de comunicació a tots els nivells.
  • Gestionar i organitzar el temps.
  • Ser capaç d'autoavaluar els coneixements adquirits.
  • Treballar en equip.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adaptar-se als canvis tecnològics que vagin sorgint.
  2. Analitzar dades, poblacions i mostres, taules i representacions gràfiques, així com l’associació entre variables, per poder valorar la dimensió econòmica del turisme.
  3. Analitzar i interpretar informació quantitativa i qualitativa referent a models de gestió en el sector turístic.
  4. Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
  5. Fer servir les tècniques de comunicació a tots els nivells.
  6. Gestionar i organitzar el temps.
  7. Identificar situacions referents al sector turístic caracteritzades per l’aleatorietat i analitzar-les mitjançant les eines probabilístiques bàsiques.
  8. Recollir, representar i analitzar informació quantitativa i qualitativa referent al sector turístic.
  9. Ser capaç d'autoavaluar els coneixements adquirits.
  10. Treballar en equip.

Continguts

 

1. - Conceptes preliminars

  1. Significat del terme "Estadística"
  2. Població i mostra
  3. Freqüència absoluta, freqüència relativa i freqüència acumulada.

2. - Taules estadístiques i representacions gràfiques

  1. Obtenció de dades mitjançant qüestionaris.
  2. Tabulació. Sèries estadístiques.
  3. Diagrames de barres, histogrames i diagrames de sectors.
  4. Altres representacions gràfiques.

3. - Paràmetres de centralització

  1. Característiques del valor central.
  2. Mitjana aritmètica, ponderada, mediana i moda.

4. - Paràmetres de dispersió

  1. Concentració i dispersió.
  2. Desviació standard i coeficient de variació.

5. - Regressió

  1. Concepte d'ajust i regressió.
  2. Mètode dels mínims quadrats. Coeficient de regressió.
  3. Aplicació a sèries temporals.
  4. Altres mètodes d'ajust.

6. - Variables aleatòries i les seves distribucions

  1. Variables aleatòries discretes.
  2. Distribucions contínues
  3. Distribució normal.
  4. Funcions de dues variables aleatòries.
  5. Covariància i correlació

7. - Mostreig

  1. Introducció.
  2. Suma mostral.
  3. Teoria del límit central.
  4. Teoria del mostreig.
  5. Mostreig de petites poblacions

Metodologia

Durant el curs hi haurà dues dinàmiques metodològiques clarament diferenciades:

Classes magistrals: Exposició del contingut tòric del programa en forma clara, sistemàtica i organitzada per part del professor. Els alumnes tindran al Campus Virtual de l’Autònoma Interactiva els apunts bàsics i fulls de problemes de tots els temes. En tot moment es fomentarà a l'aula la participació de l'alumne: es valoraran les seves aportacions, comentaris, dubtes, propostes ...

Classes pràctiques: Paral·lelament a les classes magistrals, un cop assolits uns coneixements mínims, es proposaran una sèrie d'exercicis pràctics d'aplicació. Aquests exercicis es realitzaran en grups de 2-3 alumnes i es procedirà a la seva exposició a classe, utilitzant els recursos informàtics pertinents (PowerPoint, Excel, Word ...). Per guiar i avaluar els corresponents treballs en grup, es realitzaran les corresponents tutories presencials i on-line.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 50 2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Tipus: Supervisades      
Tutories 45 1,8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Tipus: Autònomes      
Estudi 25 1 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Treballs pràctics 25 1 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10

Avaluació

TRES OPCIONS D’AVALUACIÓ

A.- AVALUACIÓ CONTÍNUA

El sistema d'avaluació contínua implica la presentació periòdica de treballs i activitats, individuals i de grup, més la realització de dos exàmens parcials de consolidació dels conceptes i temes desenvolupats a classe amb un valor cada un del 40% respecte a la nota final de l’assignatura. Per tal de poder fer la mitja entre els dos exàmens parcials, caldrà que la nota mínima de cadascun d’ells sigui igual o superior a 4.

Al Campus Virtual es detallaran les dates de lliurament dels treballs i les de realització dels dos exàmens parcials.

Els alumnes que no superin l'assignatura mitjançant l'avaluació contínua passaran a ser avaluats pel sistema d'avaluació única, no tenint en compte cap de les notes obtingudes.

B.-AVALUACIÓ ÚNICA: Examen final (tota la matèria)

Dia i hora establerts, segons calendari acadèmic, en la Programació Oficial del Centre (EUTDH).

Hi haurà un únic tipus d'examen final, sense diferenciacions entre els alumnes que no hagin superat la l'avaluació contínua i els que no l’hagin seguit.

C.-RE-AVALUACIÓ: 

A Dia i hora establerts, segons calendari acadèmic, que trobareu a la Programació Oficial del Centre (EUTDH).

Aquells alumnes que a la convocatòria d’avaluació única hagin obtingut una nota final entre 4 i 5 tindran dret a presentar-se a l’examen de re-avaluació. La nota màxima que l’alumne obtindrà en aquesta convocatòria és de 5

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen parcial 1 40% 2,5 0,1 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Examen parcial 2 40% 2,5 0,1 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Treballs pràctics 20% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10

Bibliografia

THOMAS H. WONNACAUTT. Fonaments d'Estadística per a Administració i Economia. Ed Limusa

MURRAY R. SPIEGEL. Estadística. Ed McGraw-Hill

WILLIAM MENDENHALL i JAMES E. Reinmuth. Estadística paraAdministración i Economia. Grupo Editorial Iberoamericano

J. LÓBEZ URQUÍA y E. CASA ARTUA. Estadística Intermedia. Ed Vicens-Vives

SANTIAGO FERNÁNDEZ, ALEJANDRO CÓRDOBA i JOSÉ MARÍA XAI. Estadística Descriptiva. Ed ESIC

LINCON L. CHAO. Estadística per a las Ciencias Administrativas. Ed McGraw-Hill