Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502904 Direcció Hotelera | FB | 1 | 1 |
Ningú.
Aquesta assignatura és la primera de les que s'inclouen en el Grau de Direcció Hotelera sobre direcció i gestió d'empreses. L'assignatura s'inicia amb el concepte, elements i classes d'empreses. A continuació, s'estudien la funció i tasques directives. Els aspectes relatius a l'estratègia empresarial es tracten a continuació i es desenvolupen a partir de l'anàlisi estratègica (tant interna com externa) i de les tipologies estratègiques (tant en el nivell competitiu com en el nivell corporatiu). Al llarg de l'assignatura es posa l'accent en les empreses o organitzacions que estan relacionades amb les diverses activitats hoteleres. Així mateix, es combinen els continguts teòrics amb diverses activitats pràctiques.
En finalitzar l'assignatura l'alumne serà capaç de:
1. Comprendre els aspectes fonamentals relacionats amb l'empresa i la funció directiva, amb especial èmfasi en les diverses empreses hoteleres.
2. Conèixer i entendre els conceptes i les tècniques relatives a la direcció estratègica de l'empresa i la seva aplicació a la direcció hotelera.
3. Emprenedoria i innovació. Per fomentar l'esperit emprenedor dels estudiants, es treballarà i discutirà sobre l'orientació emprenedora en el marc de la funció directiva i l'estratègia empresarial. Així mateix, durant el curs s'analitzarà algun cas pràctic que tracti la creació i desenvolupament d'una empresa de l'àmbit turístic. Finalment, la realització del treball sobre una empresa hotelera real per part dels estudiants inclourà l'anàlisi de la seva creació i posterior evolució.
1. L'empresa.
1.1. Concepte d'empresa.
1.2. Elements i funcions de l'empresa. La creació de valor i els beneficis de l'empresa.
1.3. Classes d'empreses. Les empreses hoteleres.
2. La funció directiva.
2.1. Concepte i classes de direcció.
2.2. Tasques fonamentals de direcció
2.3. Directiu i emprenedor
3. L'estratègia de l'empresa.
3.1. Concepte i elements de l'estratègia.
3.2. Diferents nivells de l'estratègia.
3.3. El procés de formulació de l'estratègia.
4. Anàlisi interna.
4.1. Anàlisi funcional.
4.2. La cadena de valor.
4.3. Anàlisi dels recursos i capacitats.
4.4. Recursos financers i decisions d'inversió.
5. Anàlisi de l'entorn.
5.1. Anàlisi de l'entorn general.
5.2. Anàlisi de l'entorn específic i operatiu.
5.3. Tendències actuals en empreses hoteleres.
6. Estratègies competitives.
6.1. Naturalesa i fonts de l'avantatge competitiu i posicionament.
6.2. Estratègies competitives genèriques.
6.3. Estratègies segons el cicle de vida del sector.
7. Estratègies corporatives.
7.1. Direccions del desenvolupament estratègic.
7.2. Estratègies de diversificació i d'integració vertical.
7.3. Estratègies d'internacionalització i cooperació.
Durant el curs es combinaran les classes de caràcter teòric (classes magistrals) amb les sessions de pràctiques (casos pràctics), durant les quals es fomentarà la participació i el treball en equip per part dels estudiants. Així mateix, els alumnes hauran de realitzar un treball en grup sobre una empresa turística real, en el marc del qual duran a terme un treball de camp i una presentació pública dels continguts més rellevants.
PLANIFICACIÓ DE LA DOCENCIA
SETMANA |
TEMA |
METODE |
HORES |
1, 2 |
L'empresa |
Classe magistral i casos pràctics |
1, 2 |
3, 4 |
La funció directiva |
Classe magistral i casos pràctics |
3, 4 |
5, 6 |
L'estratègia de l'empresa |
Classe magistral i casos pràctics, tutories |
5, 6 |
7, 8 |
Anàlisi interna |
Classe magistral i casos pràctics |
7, 8 |
9, 10 |
Anàlisi de l'entorn |
Classe magistral i casos pràctics |
9, 10 |
11, 12 |
Estratègies competitives |
Classe magistral i casos pràctics |
11, 12 |
13, 14 |
Estratègies corporatives |
Classe magistral i casos pràctics, tutories |
13, 14 |
15 |
Treballs en grup |
Presentacions |
15 |
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 35 | 1,4 | 1, 2, 4, 6, 8 |
Discussió i resolució casos | 10 | 0,4 | 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Presentació de treballs | 1 | 0,04 | 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 10 | 0,4 | 8, 11 |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració de Treballs | 25 | 1 | 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12 |
Estudi | 58 | 2,32 | 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12 |
Resolució de Casos | 4 | 0,16 | 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12 |
L'avaluació de l'assignatura s'efectuarà mitjançant la realització de dues proves escrites (cadascuna explica un 30% de la nota final), així com a través de la realització i presentació del treball d'anàlisi d'una empresa hotelera (25%) i de la discussió de casos pràctics al llarg del curs (15%). Condició sine qua non per obtenir l'acreditació de l'assignatura: serà necessari haver aprovat (amb nota major o igual a 5) tant els exàmens com el treball en grup.
De no seguir l'avaluació continuada o suspendre-la en les dates oficials establertes es podrà realitzar un examen final de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Discussió de casos pràctics i participació | 15 | 4 | 0,16 | 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 12 |
Exàmen teòric part 1 | 30 | 1 | 0,04 | 4, 5, 7, 8 |
Exàmen teòric part 2 | 30 | 1 | 0,04 | 4, 7, 8 |
Presentació treball d'anàlisi de una empresa | 25 | 1 | 0,04 | 1, 3, 4, 6, 10, 11 |
Material docent en format digital que estarà disponible al Campus Virtual i en els següents llibres:
Besanko, D., D. Dranove, M. Shanley y S. Shaefer(2010), Economics of Strategy, 5.ª Ed. John Wiley and Sons, Nueva York
Brealy, R . y Myers, S. (1993): Fundamentos de Financiación empresarial. McGraw-Hill.
Enz, C. (2009) Hospitality Strategic Management: Concepts and Cases, 2da. Ed.,John Wiley and Sons, Nueva Jersey.
Grant, R. M. (2006): Dirección estratégica. Conceptos, técnicas y aplicaciones. Editorial Civitas, Madrid.
Martín Rojo, I. (2020): Dirección y gestión de empresas del sector turístico. 6ª Edición. Ediciones Pirámide, Madrid.
Veciana, J.Mª. (1999): Función directiva. Servicio de Publicaciones de la UAB, Bellaterra (Cerdanyola del Vallès).