Logo UAB
2020/2021

Economia de l'Empresa

Codi: 103744 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2502904 Direcció Hotelera FB 1 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Eduardo Rodes Mayor
Correu electrònic:
Eduardo.Rodes@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:

Prerequisits

Ningú.

Objectius

Aquesta assignatura és la primera de les que s'inclouen en el Grau de Direcció Hotelera sobre direcció i gestió d'empreses. L'assignatura s'inicia amb el concepte, elements i classes d'empreses. A continuació, s'estudien la funció i tasques directives. Els aspectes relatius a l'estratègia empresarial es tracten a continuació i es desenvolupen a partir de l'anàlisi estratègica (tant interna com externa) i de les tipologies estratègiques (tant en el nivell competitiu com en el nivell corporatiu). Al llarg de l'assignatura es posa l'accent en les empreses o organitzacions que estan relacionades amb les diverses activitats hoteleres. Així mateix, es combinen els continguts teòrics amb diverses activitats pràctiques.

En finalitzar l'assignatura l'alumne serà capaç de:

 

1. Comprendre els aspectes fonamentals relacionats amb l'empresa i la funció directiva, amb especial èmfasi en les diverses empreses hoteleres.

 

2. Conèixer i entendre els conceptes i les tècniques relatives a la direcció estratègica de l'empresa i la seva aplicació a la direcció hotelera.

 

3. Emprenedoria i innovació. Per fomentar l'esperit emprenedor dels estudiants, es treballarà i discutirà sobre l'orientació emprenedora en el marc de la funció directiva i l'estratègia empresarial. Així mateix, durant el curs s'analitzarà algun cas pràctic que tracti la creació i desenvolupament d'una empresa de l'àmbit turístic. Finalment, la realització del treball sobre una empresa hotelera real per part dels estudiants inclourà l'anàlisi de la seva creació i posterior evolució.

 

Competències

  • Definir i aplicar la direcció i gestió (management) dels diferents tipus d'organitzacions al sector de l'hoteleria i la restauració.
  • Demostrar que coneix i comprèn els principis bàsics de l’allotjament i la restauració en totes les dimensions, departaments, activitats i àrees en el context del sector turístic.
  • Demostrar un comportament responsable amb l'entorn mediambiental, social i cultural.
  • Demostrar un comportament ètic en les relacions socials, així com adaptar-se a diferents contextos interculturals.
  • Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
  • Fer servir les tècniques de comunicació a tots els nivells.
  • Gestionar i organitzar el temps.
  • Identificar i aplicar els elements que regeixen l'activitat dels sectors de l'hoteleria i la restauració i la seva interacció amb l'entorn, així com l’impacte que tenen en els diferents subsistemes empresarials del sector.
  • Planificar i gestionar activitats sobre la base de la qualitat i la sostenibilitat.
  • Planificar, organitzar i coordinar el treball en equip creant sinergies i sabent-se situar al lloc dels altres negociant i gestionant conflictes.
  • Ser capaç de buscar informació rellevant de manera eficient.
  • Treballar en equip.

Resultats d'aprenentatge

  1. Demostrar un comportament responsable amb l'entorn mediambiental, social i cultural.
  2. Demostrar un comportament ètic en les relacions socials, així com adaptar-se a diferents contextos interculturals.
  3. Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
  4. Distingir, identificar i aplicar els conceptes de la direcció estratègica als productes de les empreses d’allotjament i restauració.
  5. Distingir, identificar i aplicar les estratègies, les estructures i els processos referents als recursos humans de les empreses d’hoteleria i restauració.
  6. Fer servir les tècniques de comunicació a tots els nivells.
  7. Gestionar i organitzar el temps.
  8. Identificar la base teòrica i conceptual de l’estratègia de l’empresa turística.
  9. Planificar i gestionar activitats sobre la base de la qualitat i la sostenibilitat.
  10. Planificar, organitzar i coordinar el treball en equip creant sinergies i sabent-se situar al lloc dels altres negociant i gestionant conflictes.
  11. Ser capaç de buscar informació rellevant de manera eficient.
  12. Treballar en equip.

Continguts

1. L'empresa.

1.1. Concepte d'empresa.

1.2. Elements i funcions de l'empresa. La creació de valor i els beneficis de l'empresa.

1.3. Classes d'empreses. Les empreses hoteleres.

 

2. La funció directiva.

2.1. Concepte i classes de direcció.

2.2. Tasques fonamentals de direcció

2.3. Directiu i emprenedor

 

3. L'estratègia de l'empresa.

3.1. Concepte i elements de l'estratègia.

3.2. Diferents nivells de l'estratègia.

3.3. El procés de formulació de l'estratègia.

 

4. Anàlisi interna.

4.1. Anàlisi funcional.

4.2. La cadena de valor.

4.3. Anàlisi dels recursos i capacitats.

4.4. Recursos financers i decisions d'inversió.

 

5. Anàlisi de l'entorn.

5.1. Anàlisi de l'entorn general.

5.2. Anàlisi de l'entorn específic i operatiu.

5.3. Tendències actuals en empreses hoteleres.

 

6. Estratègies competitives.

6.1. Naturalesa i fonts de l'avantatge competitiu i posicionament.

6.2. Estratègies competitives genèriques.

6.3. Estratègies segons el cicle de vida del sector.

 

7. Estratègies corporatives.

7.1. Direccions del desenvolupament estratègic.

7.2. Estratègies de diversificació i d'integració vertical.

7.3. Estratègies d'internacionalització i cooperació.

 

Metodologia

Durant el curs es combinaran les classes de caràcter teòric (classes magistrals) amb les sessions de pràctiques (casos pràctics), durant les quals es fomentarà la participació i el treball en equip per part dels estudiants. Així mateix, els alumnes hauran de realitzar un treball en grup sobre una empresa turística real, en el marc del qual duran a terme un treball de camp i una presentació pública dels continguts més rellevants.

PLANIFICACIÓ DE LA DOCENCIA

 

SETMANA

TEMA

METODE

HORES

1, 2

L'empresa

Classe magistral i casos pràctics

1, 2

3, 4

La funció directiva

Classe magistral i casos pràctics

3, 4

5, 6

L'estratègia de l'empresa

Classe magistral i casos pràctics, tutories

5, 6

7, 8

Anàlisi interna

Classe magistral i casos pràctics

7, 8

9, 10

Anàlisi de l'entorn

Classe magistral i casos pràctics

9, 10

11, 12

Estratègies competitives

Classe magistral i casos pràctics

11, 12

13, 14

Estratègies corporatives

Classe magistral i casos pràctics, tutories

13, 14

15

Treballs en grup

Presentacions

15

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 35 1,4 1, 2, 4, 6, 8
Discussió i resolució casos 10 0,4 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Presentació de treballs 1 0,04 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11
Tipus: Supervisades      
Tutories 10 0,4 8, 11
Tipus: Autònomes      
Elaboració de Treballs 25 1 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12
Estudi 58 2,32 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12
Resolució de Casos 4 0,16 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12

Avaluació

L'avaluació de l'assignatura s'efectuarà mitjançant la realització de dues proves escrites (cadascuna explica un 30% de la nota final), així com a través de la realització i presentació del treball d'anàlisi d'una empresa hotelera (25%) i de la discussió de casos pràctics al llarg del curs (15%). Condició sine qua non per obtenir l'acreditació de l'assignatura: serà necessari haver aprovat (amb nota major o igual a 5) tant els exàmens com el treball en grup.

De no seguir l'avaluació continuada o suspendre-la en les dates oficials establertes es podrà realitzar un examen final de l'assignatura.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Discussió de casos pràctics i participació 15 4 0,16 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 12
Exàmen teòric part 1 30 1 0,04 4, 5, 7, 8
Exàmen teòric part 2 30 1 0,04 4, 7, 8
Presentació treball d'anàlisi de una empresa 25 1 0,04 1, 3, 4, 6, 10, 11

Bibliografia

Material docent en format digital que estarà disponible al Campus Virtual i en els següents llibres:

 

Besanko, D., D. Dranove, M. Shanley y S. Shaefer(2010), Economics of Strategy, 5.ª Ed. John Wiley and Sons, Nueva York

Brealy, R . y  Myers, S. (1993): Fundamentos de Financiación empresarial. McGraw-Hill.

Enz, C. (2009) Hospitality Strategic Management: Concepts and Cases, 2da. Ed.,John Wiley and Sons, Nueva Jersey.

Grant, R. M. (2006): Dirección estratégica. Conceptos, técnicas y aplicaciones. Editorial Civitas, Madrid.

Martín Rojo, I. (2020): Dirección y gestión de empresas del sector turístico. 6ª Edición. Ediciones Pirámide, Madrid.

Veciana, J.Mª. (1999): Función directiva. Servicio de Publicaciones de la UAB, Bellaterra (Cerdanyola del Vallès).