Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502442 Medicina | OT | 6 | 0 |
És aconsellable que l'estudiant hagi assolit les competències desenvolupades durant els cursos anteriors.
És convenient un coneixement suficient sobre les bases fisiològiques dels estats de salut i malaltia, així com un nivell adequat de coneixements en comunicació interpersonal.
L'estudiant adquirirà el compromís de preservar la confidencialitat i secret professional de les dades que pugui tenir accés per raó dels aprenentatges als serveis assistencials. També en mantenir una actitud d'ètica professional en totes les seves accions.
Es tracta d'una assignatura optativa que es cursa a sisè curs i que té com a objectiu general que l'estudiant es aprofundeixi en el coneixement i es familiaritzi amb la pràctica professional en context real de les malalties infeccioses i les immunodeficiències que afecten a la edat pediàtrica.
Teoria (15 hores)
1. Etiologia de les malalties infeccioses pediàtriques
2. Mètodes i tècniques de diagnòstic microbiològic
3. Ús dels antimicrobians a pediatria.
4. Infeccions respiratòries i les seves complicacions.
5. Infeccions digestives: gastrointestinals i hepàtiques
6. Infeccions osteoarticulars. Infeccions toxigèniques
7. Infeccions importades.
8. Sèpsia i xoc sèptic.
9. Infeccions per microorganismes inusuals.
10. Classificació i diagnòstic de les immunodeficiències primàries
11. Tractament de les immunodeficiències primàries
12. Infeccions segons l’immunodeficiència i immunodeficiència segons les infeccions.
13. Síndromes autoinflamatòries
14. Immunosupressió induïda per fàrmacs
15. Immunoprofilaxi sistemàtica i electiva
Aquesta Guia descriu el marc, continguts, metodologia i normes generals de l'assignatura, d'acord amb el pla d'estudis vigent. L'organització final de l'assignatura pel que fa al nombre i mida de grups, distribució en el calendari i dates d'exàmens, criteris específics d'avaluació i revisió d'exàmens, es concretaran a cada una de les Unitats Docents Hospitalàries (UDH), que ho explicitaran a través de les seves pàgines web i el primer dia de classe de cada assignatura, a través del professors responsables de l'assignatura a les UDH.
Pel present curs, els professors designats pels Departaments com a responsables de l'assignatura a nivell de Facultat i de les UDH són:
- Responsable de Facultat : Carlos Rodrigo Gonzalo de Liria
- Responsables de les UDH:
UDHSP |
UDHVH |
UDGTiP |
UDPT |
|
Pere Soler Palacín |
Carlos Rodrigo Maria Méndez Hernández mjmendez.germanstrias@gencat.cat |
Valentí Pineda |
Excepcionalment i segons criteri del professorat responsable, els recursos disponibles i la situació sanitària de cada moment a les diferents Unitats Docents, part dels continguts corresponents a les lliçons teòriques, pràctiques i seminaris podran serimpartits de forma presencial o virtual.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
TEORIA (TE) | 15 | 0,6 | |
Tipus: Supervisades | |||
PRÀCTICUM ASSISTENCIAL SENSE DIRECTRIUS (PRASS) | 16 | 0,64 | |
Tipus: Autònomes | |||
ELABORACIÓ DE TREBALLS / ESTUDI PERSONAL / LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS | 40,25 | 1,61 |
Avaluació continuada, discussió de casos: avaluació de la participació qualitativa de l'estudiant i lliurament de resolucions de casos treballats al seminari.
Avaluació dels treballs: cada estudiant haurà d'elaborar i presentar un treball basat en un cas clínic viscut durant les pràctiques de l'assignatura.
Quan es consideri que l’estudiant no ha pogut aportar prou evidències d’avaluació en l’acta es consignarà aquesta assignatura com a no avaluable. La guia docent ha d’establir els criteris per assignar un no avaluable.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació de tipos pràctic | 50% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
Entrega d'informes / treballs escrits | 50% | 1,75 | 0,07 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
A. Malalties infeccioses pediàtriques
- Feigin & Cherry’s Textbook of Pediatrics Infectious Diseases, 8th ed. Feigin RD, Cherry bJD, Demmler-Harrison GJ, Kaplan SL, eds. Saunders Elsevier 2019.
- Nuevas técnicas de diagnóstico microbiológico: métodos moleculares y métodos proteómicos. Rodrigo Gonzalo de Liria C, González Abad MJ. En. Urgencias y tratamiento del niño grave. Síntomas guía, técnicas y cuidados intensivos, 3ª ed. Casado Flores j, Serrano González A, eds. Ergon 2015; 681-685.
- Principles and Practice of Pediatric Infectious Diseases, 5th ed. Long SS, Pickering LK, Prober CG, eds. Elsevier Saunders 2018.
- Red Book: Report of the Committee on Infectious Diseases, 31st ed. . Kimberlin DW, Brady MT, Jackson MA, Long SS. American Academy of Pediatrics 2018-2021.
B. Malalties immunitàries: immunodeficiències pediàtriques
- Immunology, 8 th ed. Jenni Punt; Sharon A Stranford, Patricia P Jones. Judith A Owen, Janis Kuby, eds. New York: Macmillan education. 2019.
- International Union of Immunological Societies: 2017 Primary Immunodeficiency Diseases Committee Report on Inborn Errors of Immunity. Picard C, Gaspar HB, Al-Herz W, Bousfiha A, Casanova J-L, Chatila T, etal. JClin Immunol. 2018. 38:96–128
- Primary immunodeficiency diseases in lung disease: warning signs, diagnosis and management. Pere Soler-Palacín, Javier de Gracia, Luis Ignacio González-Granado, Carlos Martín, Carlos Rodríguez-Gallego, Silvia Sánchez-Ramón, Lung ID-Signal Group. Respir Res. 2018; 19: 219
- Primary and secondary immunodeficiency diseases in oncohaematology: warning signs, diagnosis, and management. Silvia Sánchez-Ramón, Arancha Bermúdez, Luis Ignacio González-Granado, Carlos Rodríguez-Gallego, Ana Sastre, Pere Soler-Palacín, the ID-Signal Onco-Haematology GroupFront Immunol. 2019; 10: 586.
- The 2017 IUIS Phenotypic Classification for Primary Immunodeficiencies. Bousfiha A, Jeddane L, Picard C, Ailal F, Gaspar HB, Al-Herz W, et al. J Clin Immunol. 2018. 38:129–143
- Unitat de Patologia Infecciosa i Immunodeficiències de Pediatria, Hospital Universitari Vall d’Hebron. http://www.upiip.com/docencia.aspx