Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502442 Medicina | OT | 5 | 0 |
2502442 Medicina | OT | 6 | 0 |
És aconsellable que l'estudiant hagi assolit les competències bàsiques en Fisiologia, Biologia cel.lular i molecular, Bioquímica i Anatomia.
És convenient un coneixement suficient sobre les bases dels estats de salut i malaltia, així com un nivell adequat de coneixements en comunicació interpersonal.
Es recomana estar matriculat o haver superat les assignatures de Pediatria i Obstetrícia i Ginecologia.
L'estudiant adquirirà el compromís de preservar la confidencialitat i secret professional de les dades que pugui tenir accés per raó dels aprenentatges als serveis assistencials. També en mantenir una actitud d'ètica professional en totes les seves accions
És una assignatura optativa que es pot realitzar a partir del quart curs.
L’objectiu general és que l’alumne es familiaritzi amb la pràctica professional en el context real.
L’estudiant s’incorporarà a un servei clínic o a un laboratori de salut realitzant les pràctiques de manera supervisada.
L'estudiant pot escollir en quin servei o àrea assistencial es vol incorporar: obstetrícia, ginecologia i pediatria.
Durant la pràctica l'alumne observarà:
- Aspectes generals de la relació clínica i dels conceptes de salut i malaltia.
- Metodologia assistencial.
- Etiologia, fisiopatologia, semiologia i propedèutica clínica, grans síndromes i manifestacions de les malalties,
- Procediments diagnòstics i terapèutics de les malalties més freqüents
- Exploració funcional dels diferents aparells i sistemes.
- Síndromes obstètriques, ginecològiques i pediàtriques.
La vivència clínica es completarà amb l'assistència a sessions clíniques assistencials, sessions de tancament d'històries, de registre de casos, de mortalitat, clínico-patològiques, bibliogràfiques, sessions de formació continuada específiques, o d'altres que el servei tingui programades.
Aquesta Guia descriu el marc , continguts, metodologia i normes generals de l'assignatura, d'acord amb el pla d'estudis vigent. L'organització final de l'assignatura pel que fa al nombre i mida de grups, distribució en el calendari i dates d'exàmens, criteris específics d'avaluació i revisió d'exàmens, es concretaran a cada una de les Unitats Docents Hospitalàries (UUDDHH), que ho explicitaran a través de les seves pàgines web i el primer dia de classe de cada assignatura, a través del professors responsables de l'assignatura a les UUDDHH.
Pel present curs, els professors designats pels Departaments com a responsables de l'assignatura a nivell de Facultat i de les UUDDHH son:
Departament(s) responsable(s): Departament de Pediatria, d'Obstetrícia i Ginecologia i de Medicina Preventiva
Responsable de Facultat: Soledad Gallego Melcón
Responsables UUDDHH
Responsables UDHSP |
Responsables UDHVH |
Responsables UDGTiP |
Responsables UDHPT |
Dra. Isabel Badell |
Soledad Gallego Melcón |
Miguel Ángel Luna Tomás miguelangel.luna@uab.cat Carlos Rodrigo Gonzalo de Liria |
Metodologia docent general:
Tipologia docent: Pràcticum assistencial sense directrius
L'estudiant s'incorpora a les activitats d'un servei assistencial durant una setmana (5 dies), 6 hores al dia, per observar i/o realitzar tasques assistencials, de formació o de recerca de forma supervisada. Durant l'estada registrarà l'activitat realitzada per poder completar el port foli resum de l'estada. Aquest resum, conjuntament amb l'opinió del tutor de l'estada programada, seran la base de l'avaluació.
Funcionament
L'alumne interessat ha de buscar pels seus propis medis un tutor (ha de ser el responsable de l’assignatura i la matéria concreta –Pediatria o Obstetrícia i Ginecologia- en la seva Unitat Docent) i un servei clínic o departament hospitalari d'acollida, on desenvolupar l'activitat, que ha de tenir una duració mínima de 30 hores, estar fora d'horari lectiu i ser diferent a les pràctiques realitzades a les assignatures de pla d'estudis.
L'alumne lliurarà al tutor una proposta d'activitat (utilitzar el full específic) on es farà constar el contingut de la mateixa i el seu vist-i-plau. La sol·licitud omplerta s'ha de lliurar a la gestió acadèmica i punt d'informació per tal que el responsable de l’assignatura doni el vist-i-plau a l'activitat. Una vegada autoritzada, la Gestió Acadèmica citarà l'estudiant per recollir l'autorització i el full de resum de l'activitat i de qualificació.
Al finalitzar el període, l'estudiant aconseguirà la qualificació de l'activitat que ha dut a terme, amb signatura del professor o tutor responsable i segell del servei. L'alumne ha de portar el document (proposta,resumiqualificació) a la Gestió acadèmica i punt d'informació per sol·licitar el reconeixement dels crèdits segons el procediment habitual.
Excepcionalment i segons criteri del professorat responsable, els recursos disponibles i la situació sanitària de cada moment a les diferents Unitats Docents, part dels continguts corresponents a les lliçons teòriques, pràctiques i seminaris podran ser impartits de forma presencial o virtual.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
PRÀCTIQUES CLÍNIQUES ASSISTENCIALS (PCAh) | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Tipus: Supervisades | |||
PRÀCTICUM ASSISTENCIAL SENSE DIRECTRIUS (PEXT) | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Tipus: Autònomes | |||
ELABORACIÓ DE TREBALLS / ESTUDI PERSONAL / LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS | 43 | 1,72 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Durant l'estada programada, l'alumne registrarà les vivències clíniques més significatives i resumirà el contingut de les sessions en les que ha participat. Aquesta documentació serà lliurada al final de la estada al tutor de la mateixa i constituirà la base de la seva avaluació. El registre d'activitats inclou el resum dels aprenentatges, de totes les tasques que ha realitzat i de les sessions en les que ha participat.
El tutor responsable de l'alumne farà el seguiment del compliment dels objectius programats.
Per superar l'assignatura l'alumne ha d'haver assistit com a mínim a un 80% de les activitats programades i superat l'avaluació
Els estudiants que no realitzin les proves d’avaluació tant teòrica com pràctica seran considerats com No avaluats exhaurint els drets a la matrícula de l’assignatura
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Entrega d'informes/treballs escrits | 50% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Evaluació clínica objectiva estructurada | 50% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Consultar la bibliografia específica de las guies docents de les diferents assignatures dels mòduls de formació clínica humana, procediments diagnòstics i terapèutics i medicina social, habilitats de comunicació i iniciació a la recerca.