Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502442 Medicina | OT | 5 | 0 |
2502442 Medicina | OT | 6 | 0 |
L’alumne haurà d’haver adquirit els coneixements corresponents a l’estructura i funció de l’organisme humà. Al mateix temps haurà adquirit coneixements i competència en Patologia estructural i molecular, Fisiopatologia i Semiologia clínica, epidemiologia i Bases de la cirurgia.
L’estudiant adquirirà el compromís de preservar la confidencialitat i secret professional de les dades que pugui tenir accés per raó d’aprenentatge als serveis assistencials. També en mantenir una actitud ètica professional en totes les seves accions.
L’Oncologia Mèdica és una especialitat mèdica que s’ocupa del diagnòstic, tractament i atenció integral dels pacients que pateixen un càncer.
Les malalties oncològiques representen ser la segona causa de mort en els països occidentals i tenir un coneixement de les mateixes ha de permetre als futurs graduats en medicina tenir competència en l’atenció d’aquests malalts englobant aspectes d’orientació diagnòstica i terapèutica, identificació de les complicacions derivades del tractament, el control dels símptomes en la malaltia avançada, l'atenció al malalt terminal i alhora alguns aspectes sobre la prevenció.
Els objectius de l’assignatura són: 1) Adquirir coneixements en els mecanismes de carcinogènesi i progressió de els malalties tumorals; 2) Adquirir coneixements en els signes i símptomes guia de els neoplàsies més freqüents; 3) Adquirir coneixements sobre els diagnòstic, estadificació i orientació terapèutica de les neoplàsies més freqüents; 4) Adquirir coneixements sobre teràpies dirigides, les complicacions del tractaments; 5) Adquirir habilitats i competències en el maneig multidisciplinar de la malaltia i l’atenció integral d’un pacient amb càncer.
Tema 1: Concepte de l’Oncologia. Bases epidemiològiques del càncer
Tema 2: Bases biològiques del càncer (I)
Tema 3: Bases biològiques del càncer (II) – Bases moleculars del procés de disseminació
Tema 4: Diagnòstic de les malalties oncològiques – Historia natural de la malaltia i patrons
de disseminació de les neoplàsies més freqüents
Tema 5: Diagnòstic de les malalties oncològiques
Tema 6: Càncer hereditari i familiar
Tema 7: Principis del tractament del càncer (I)
Tema 8: Principis del tractament del càncer (II)
Tema 9: Principis del tractament del càncer (IV) – Teràpia inmunològica
Tema 10: Atenció a les neoplàsies més freqüents (I): Càncer de Pulmó
Tema 11: Atenció a les neoplàsies més freqüents (II): Càncer de colon
Tema 12: Atenció a les neoplàsies més freqüents (III): Càncer de mama
SESP I: Principals Urgències Oncològiques
- Descripció a partir de casos clínics:
SCC I: Seminari de casos clínics:
SCC II: Seminari de casos clínics
Pel curs actual els professors designats pels Departaments com a responsables de l'assignatura a
nivell de Facultat i de les UDH son:
UDHSP |
UDHVH |
UDGTiP |
UDPT |
Agustí BARNADAS |
Joan CARLES |
Mireia MARGELI Teresa MORAN mmoran@iconcologia.net
|
Miquel Angel SEGUI |
METODOLOGIA DOCENT GENERAL:
TIPOLOGIES DOCENTS DIRIGIDES:
Teoria (tipologia TE): 12 hores
- Mida de grup: 1 GRUP
- Sessions programades 12 (1h per sessió) EN EL PRIMER SEMESTRE
Seminaris especialitzats (tipologia SESP).
- Mida de grup: MÀXIM 20 ALUMNES per grup
- Sessions programades: 1(1h per sessió) EN EL PRIMER SEMESTRE
Seminaris de casos clínics (tipología SCC)
- Mida de grup: MÀXIM15 ALUMNES per grup
- Sessions programades: 2 (1h per sessió) EN EL PRIMER SEMESTRE
TIPOLOGIES DOCENTS SUPERVISADES:
Pràctiques clíniques assistencials supervisades (tipologia PRASS).
- Es realitzaran en grup de 2-5 alumnes.
- Total: 15 hores (3 h x 5 dies). Els alumnes acudiran a les instal·lacions de les sales d'hospitalització, i hospital de dia d’Oncologia. DURANT TOT L’ANY
TREBALL AUTÒNOM (50-55% total)
- Lectura comprensiva de textos i articles,
- Estudi i realització d'esquemes, resum i assimilació conceptual dels continguts.
- Preparació de les presentacions i lliuraments.
AVALUACIÓ (5% total: 3,75 hores)
Excepcionalment i segons criteri del professorat responsable, els recursos disponibles i la situació sanitària de cada moment a les diferents Unitats Docents, part dels continguts corresponents a les lliçons teòriques, pràctiques i seminaris podran ser impartits de forma presencial o virtual.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
SEMINARIS DE CASOS CLÍNICS (SCC) | 2 | 0,08 | 2, 5, 15, 16, 18, 19, 21, 22 |
SEMINARIS ESPECIALITZATS (SEM) | 1 | 0,04 | 1, 2, 5, 7, 9, 11, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 22 |
TEORIA (TE) | 12 | 0,48 | 1, 2, 5, 6, 7, 8, 11, 13, 14, 15, 16, 18, 21 |
Tipus: Supervisades | |||
PRÀCTICUM ASSISTENCIAL SENSE DIRECTRIUS (PEXT) | 15 | 0,6 | 2, 3, 5, 6, 10, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 22 |
Tipus: Autònomes | |||
ELABORACIÓ DE TREBALLS / ESTUDI PERSONAL / LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS | 41,5 | 1,66 | 4, 12, 20, 23 |
* La prova teòrica es realitzarà mitjançant un examen de 50 preguntes de resposta múltiple amb 5 possibles opcions de les quals una serà vàlida.
* La prova pràctica consistirà en la descripció de casos clínics amb un total de 20 preguntes amb resposta d’elecció múltiple per a cadascun d’ells.
* Cada alumne haurà de presentar al final de les pràctiques una memòria amb la descripció d’un cas clínic viscut durant la seva rotació amb els següents apartats: a) Introducció; b)Descripció del cas i motiu d’ingrés; c) Identificació dels problemes que motiven el ingrés; d) Estratègia de tractament; e) Evolució; f) Discussió amb 5 referències bibliogràfiques.
* Assistència obligatòria a tots els seminaris
* Els estudiants que no hagin superat l’assignatura per mitjà de l’avaluació continuada es podran presentar a una prova de recuperació que es convocarà amb la suficient anticipació.
* Els estudiants que no realitzin les proves d’avaluació tant teòrica com pràctica així com tampoc les pràctiques seran considerats com “No avaluats” exhaurint els drets a la matrícula de l’assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació activa en classe i seminaris | 10% | 0 | 0 | 3, 9, 10 |
Entrega d' informes/ treballs escrits | 15% | 0 | 0 | 4, 12, 20, 23 |
Pràctica: Avaluacions escrites mitjançant proves objectives | 30% | 1,5 | 0,06 | 5, 7, 8, 17, 19, 21, 22 |
Teoria: Avaluacions escrites mitjançant proves objectives | 45% | 2 | 0,08 | 1, 2, 6, 11, 13, 14, 15, 16, 18 |
- Cancer. Principles & Practice of Oncology. Edit: Vivent T. DeVita Jr., Samuel Hellman, Steven A. Rosemberg. Oncena edició Lippincott Williams Wilkins, a Wolters Kluwer business. Filadelfia 2019. ISBN: 9781496394637.
- Manual Washington Oncologia. Ramaswamy G and Morgensztem D eds. Lippincott Williams and Wilkins. Filadelfia 2016. ISBN 9788416353460
- Harrison Principios de Medina Interna. Jameson JL Fauci AS, Kasper DL, , Hauser SL, Longo DL Loscalzo J, eds. 20ª edició. Mc Graw-Hill-Interamericana. Madrid 2019. ISBN: 9781466264864
- Oxford textbook of Oncology.Kerr DL, Haller DG, van de Velde C, Baumann M, eds. 3ª edició. Oxford Academic Press. Oxford 2018. ISBN 9780198832003.
- Karp Biologia Celular y Molecular. Iwassa J, Marshall W, eds. 8ª edició. Mc Graw Hil. Ciudad de Méjico 2019. ISBN: 9781456269227
- Oncología Clínica. Cruz Hernández JJ, Rodríguez CA, Del Barco E. Fonseca E, eds. Sisena edició. Barcelona: Elsevier, 2018. ISBN 978-84-9113-282-0
- Revistes cientifiques per consultar