Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502442 Medicina | OT | 5 | 0 |
2502442 Medicina | OT | 6 | 0 |
És aconsellable que l’estudiant hagi assolit unes competències bàsiques en l’ Aprenentatge Integral en Medicina i Patologia Estructural i Molecular.
És necessari haver assolit uns coneixements suficients en:
1. Anatomia Humana
2. Fisiologia Mèdica
3. Fisiologia Aplicada
4. L'estudiant adquirirà el compromís de preservar la confidencialitat i secret professional de les dades que pugui tenir accés per raó dels aprenentatges als serveis assistencials. També en mantenir una actitud d'ètica professional en totes les seves accions.
La medicina del segle XXI ha aconseguit allargar la vida, millorar la supervivència però tant important com allargar la vida es fer que aquesta sigui independent i amb les millors capacitats possibles. L'assignatura vol introduir a l'alumne en una visió diferent de la medicina. Millorar la funció i la qualitat de vida. La Rehabilitació i medicina Física és el conjunt de procediments mèdics, dirigits per ajudar a una persona a arribar al més complet potencial físic compatible amb la seva deficiència fisiològica o anatòmica i limitacions mediambientals. La avaluació de la funció i la prescripció d'acticitat física com a tractament . L’assignatura es programa després del tercer curs, quan ja s’han assolit els coneixements bàsics sobre la funció del cos humà en situacions de salut i ja es tenen coneixements sobre les diferents patologies mèdiques i quirúrgiques.
Els objectius generals de l’assignatura són:
Conceptes de Rehabilitació mèdica. Concepte de funcionalitat i de independència funcional. Concepte de dèficit discapacitat i minusvàlua. Avaluació de la funció i mitjans terapèutics per restablir-la. Efectes que l’activitat física i el re entrenament muscular produeixen en la prevenció de malalties i dels beneficis terapèutiques que l’exercici produeix en diferents situacions patològiques. Aspectes específics de la discapacitat produïda per problemes respiratoris, cardiovasculars, neurològics, osteo articulars, amputacions i disfuncions de la deglució i en la discapacitat associada a l’envelliment.
Blocs distributius
A. Aspectes generals
Activitat Física i Entrenament. Fibra muscular tipus de fibra. Efectes de la inactivitat al cos humà. Tipus d’exercici. Avaluació de l'entrenament. Com dissenyar un pla d'entrenament.
Avaluació de la funció. Concepte de independència funcional. Activitats de la vida diària. Avaluació de la funció muscular. Test de tolerància a l'exercici. Mecànica articular.
Tècniques instrumentals per avaluar la funció. Mesura de la força muscular, analisi biomecànica. Anàlisi de la marxa, anàlisi de la postura i l’equilibri.
B. Funció i Activitat física en processos patològic específics
Patologies de l'Aparell Locomotor extremitats superiors i extremitats Inferiors: Musculars i d'Estructures lligamentoses, tendinoses i ossies. Clínica. Avaluació funcional. Aproximació Terapèutica.
Avaluació del pacient respiratori. El re entrenament muscular en patologia respiratòria. Tècniques d’estalvi energètic. Programes de Rehabilitació respiratòria
Avaluació de la Funcionalitat al pacient cardíac. Test de tolerància a l'exercici. Programes de Rehabilitació Cardíaca
Exploració i valoració funcional en el pacient neurològic. Aspectes neurològics de la motricitat. Rehabilitació del pacient neurològic. (Dany cerebral i Lesió medular) L’activitat física en el pacient neurològic.
Discapacitat i covid19. Rehabilitació en fase aguda, subaguda i crònica.
Exploració i valoració funcional en el vertigen. Probes clíniques de VPPB i maniobres alliberadores. Dèficit vestibular. Valoració de l'equilibri. Principis dels programes de Rehabilitació vestibular.
Activitat |
Data i Títol |
Recursos materials |
ACTIVITATS DIRIGIDES |
||
Classe teòrica Virtual |
1.Activitat Física i Entrenament. Efectes de la inactivitat al cos humà Funcionalitat . Concepte de independència funcional. Activitats de lavida diària. Dèficit ,discapacitat i minusvàlua; Autonomia i salut. |
Presentació amb àudio |
Classe teòrica ( 60 min d'exposició teòrica i casos clínics) Virtual |
2.Avaluació de la funció. Funció muscular. Mecànica articular. Tècniques instrumentals per avaluar la funció. Mesura de la força muscular, anàlisi biomecànica. Anàlisi de la marxa, anàlisi de la postura i l’equilibri. Test de tolerància a l'exercici Prescripció d'exercici. . Avaluació de l'entrenament. Casos clínics. |
Presentació amb àudio |
Classe teòrica ( 60 min d'exposició teòrica i casos clínics) Virtual |
3. Patologies de l'Aparell Locomotor extremitats superiors: Musculars i d'Estructures lligamentoses i tendinoses. Clínica. Avaluació funcional. Aproximació Terapèutica |
Presentació amb àudio |
Classe teòrica ( 60 min d'exposició teòrica i casos clínics) Virtual |
4.Patologies de l'Aparell Locomotor extremitats Inferiors: Musculars i d'Estructures lligamentoses i tendinoses. Clínica. Avaluació funcional. Aproximació Terapèutica |
Presentació amb àudio |
Classe teòrica ( 60 min d'exposició teòrica i casos clínics) Virtual |
5.Avaluació del pacient respiratori. El re entrenament muscular en patologia respiratòria. Tècniques d’estalvi energètic. Programes de Rehabilitació respiratòria |
Presentació amb àudio |
Classe teòrica ( 60 min d'exposició teòrica i casos clínics) Virtual |
Dia 6.Avaluació de la Funcionalitat al pacient cardíac. Test de tolerància a l'exercici. Programes de Rehabilitació Cardíaca |
Presentació amb àudio |
Classe teòrica ( 60 min d'exposició teòrica i casos clínics) Virtual |
Dia 7.Exploració i valoració funcional en el pacient neurològic. Aspectes neurològics de la motricitat. Control Motor. Dany cerebral adquirit. Lesió medul·lar aguda. Aspectes de avaluació clínica i tractament. Casos clínics L’activitat física en el pacient neurològic. |
Presentació amb àudio |
Classe teòrica ( 60 min d'exposició teòrica i casos clínics) Virtual |
Dia 8. Valoració de pacients amputats de membre superior i inferior. Procés de protetització i solucions protèsiques |
Presentació amb àudio |
Classe teòrica ( 60 min d'exposició teòrica i casos clínics) Virtual |
Dia 9. Covid19: Funcionalitat i discapacitat . Rehabilitació en fase aguda, subaguda i crònica. Seqüeles més freqüents. |
Presentació amb àudio |
Classe teòrica ( 60 min d'exposició teòrica i casos clínics) Virtual |
Dia 10. Exploració i valoració funcional en el vertigen i l’equilibri. Probes clíniques de VPPB i maniobres alliberadores. Principis dels programes de Rehabilitació vestibular. Casos clínics. |
Presentació amb àudio |
|
Subtotal 10 hores |
|
|
||
Seminari. Desenvolupament de casos clínics |
Dia 1 casos d’aparell locomotor . |
Aula de simulació. |
Seminari: |
Dia 2 Casos clínics de neurorehabilitació |
Aula de simulació |
Seminari pràctic al laboratori de probes funcionals del servei de Rehabilitació |
Dia 3 Valoració instrumental de la marxa i de l'equilibri. Fer una avaluació instrumentada a voluntaris d'entre els alumnes |
Presencial si es possible. Si no pogués ser per teams |
Seminari pràctic al laboratori de probes funcionals del servei de Rehabilitació |
Dia 4 Valoració de la força muscular. Manual i instrumentada Força de quadriceps . força de la garra de mà. Avaluació de la força manual. Fer una avaluació instrumentada a voluntaris d'entre els alumnes. |
Presencial si es possible. Si no pogués ser per teams |
Seminari. Desenvolupament de casos clínics |
Dia 5 Exposició de casos clínics per part dels alumnes. Exposició d'un cas. Exposició de 5 minuts amb preguntes. |
Remetre l’exposició amb audio |
|
Subtotal 5 hores |
|
ACTIVITATS DIRIGIDES |
TOTAL 15 HORES |
|
ACTIVITATS SUPERVISADES |
||
Pràcticum Assistencial Sense Directrius (180 min) |
Consulta externa i gabinets clinico-terapeutics. |
Pràctica clínica presencial |
Pràcticum Assistencial Sense Directrius (180 min) |
Consulta externa i gabinets clinico-terapeutics. |
Pràctica clínica presencial |
Pràcticum Assistencial Sense Directrius (180 min) |
Consulta externa i gabinets clinico-terapeutics. |
Pràctica clínica presencial |
Pràcticum Assistencial Sense Directrius (180 min) |
Consulta externa i gabinets clinico-terapeutics. |
Pràctica clínica presencial |
Pràcticum Assistencial Sense Directrius (180 min) |
Consulta externa i gabinets clinico-terapeutics. |
Pràctica clínica presencial |
Subtotal 15 hores |
Consulta externa i gabinets clinico-terapeutics. |
Pràctica clínica presencial |
ACTIVITATS SUPERVISADES |
TOTAL 15 HORES |
|
AUTÒNOMA
ACTIVITATS AUTÒNOMES |
Estudi personal |
Subtotal lectura comprensiva: 20 hores |
Estudii realització d’esquemes, resums i assimilació conceptual |
Subtotal Esquemes i resums: 20 hores |
Aquesta Guia descriu el marc, continguts, metodologia i normes generals de l'assignatura, d'acord amb el pla d'estudis vigent. L'organització final de l'assignatura pel que fa al nombre i mida de grups, distribució en el calendari i dates d'exàmens, criteris específics d'avaluació i revisió d'exàmens, es concretaran a cada una de les Unitats Docents Hospitalàries (UDH), que ho explicitaran a través de les seves pàgines web i el primer dia de classe de cada assignatura, a través del professors responsables de l'assignatura a les UDH.
Pel present curs, els professors designats pels Departaments com a responsables de l'assignatura a nivell de Facultat i de les UDH són:
Departament(s) responsable(s): Departament de Medicina
Responsable de Facultat: Maria José Durà Mata - (mjdura.germanstrias@gencat.cat)
Responsables UDH
Responsables UDHSP |
Responsables UDHVH |
Responsables UDGTiP |
Responsables UDHPT |
NO S’OFERTA |
Judith Sanchez Raya (jusanchez@vhebron.net) |
Maria José Durà Mata |
NO S’OFERTA |
Excepcionalment i segons criteri del professorat responsable, els recursos disponibles i la situació sanitària de cada moment a les diferents Unitats Docents, part dels continguts corresponents a les lliçons teòriques, pràctiques i seminaris podran ser impartits de forma presencial o virtual.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
SEMINARIS DE CASOS CLÍNICS (SCC) | 5 | 0,2 | |
TEORIA (TE) | 10 | 0,4 | |
Tipus: Supervisades | |||
PRÀCTICUM ASSISTENCIAL SENSE DIRECTRIUS (PEXT) | 15 | 0,6 | |
Tipus: Autònomes | |||
ESTUDI PERSONAL | 40,5 | 1,62 |
Avaluació.
Examen teòric. faran 20 preguntes de resposta múltiple. 5 respostes possibles i una de certa. la puntuació s'establirà entre 0 i 20.
Avaluació da la clínica. A través de 3 o 4 vídeos de casos clínics es farà un test de resposta múltiple o bé la presentació d'un cas clínic. S'avaluarà del 0 al 10
Avaluació de les pràctiques: S’avaluarà l'assistència i participació a les pràctiques i seminaris. Sumarà 1-2 punts sobre la nota final.
Es considerarà NO avaluable:
Aquell alumne que hagi no hagi participat ni assistit a les classes o seminaris
Aquell alumne que no es presenti a l'examen teòric o a l’avaluació de la clínica
Qualificació final
Mitjana aritmetica entre la proba teòrica i avaluació clínica . S'afegiran amb suma directe els punts obtinguts de la avaluació de les pràctiques.
Expressió: Aprovat més de 10 punts totals ; notable entre 16 i 18 punts totals i < 17, excel·lent 19 punts totals o mes
Nota numèrica amb un decimal de 0 a 10
Sistema de revisió d’exàmens
La revisió dels exàmens es farà de forma individual amb l’alumne, prèvia sol·licituds per escrit en els terminis establerts.
Es programarà una prova de recuperació pels alumnes que no superin els continguts de l'assignatura amb un format a determinar.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluacions escrites tipus test | 60% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8 |
Avaluació de pràctiques | 5% | 1,25 | 0,05 | 2, 4, 5, 6, 7, 8 |
Participació activa a classe i seminaris | 35% | 1,25 | 0,05 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Bibliografia específica
DeLee, Drez and Miller's Orthopaedic Sports Medicine . 5th Edition. Mark Miller Stephen Thompson Ed Elsevier. Philadelphia, Pennsylvania March 2019