Logo UAB
2020/2021

Comunicació Política, Democràcia i Opinió Pública

Codi: 103591 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501933 Periodisme OT 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Ezequiel Ramón Pinat
Correu electrònic:
Ezequiel.Ramon@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:

Prerequisits

Es requereix que l'alumnat tingui coneixement de l'actualitat política i social.

Objectius

  1. Identificar les relacions entre els mitjans de comunicació, actors polítics i públics.
  2. Analitzar la contribució dels mitjans de comunicació a la democràcia.
  3. Analitzar els processos de creació de l'opinió pública.

Competències

  • Aplicar el mètode científic adequadament, plantejar hipòtesis relatives a la comunicació periodística, validar i verificar les idees i els conceptes, i ressenyar correctament les fonts.
  • Aplicar el pensament científic amb rigor.
  • Demostrar consciència ètica i empatia amb l'entorn.
  • Demostrar un coneixement adequat de la realitat sociocomunicativa de Catalunya en el context espanyol, europeu i mundial.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en català i castellà com en una tercera llengua.
  • Diferenciar les principals teories de la disciplina, els seus camps, les elaboracions conceptuals, els marcs i els enfocaments teòrics que fonamenten el coneixement de la disciplina i els seus diferents àmbits i subàrees, i adquirir un coneixement sistemàtic de l'estructura dels mitjans de comunicació.
  • Divulgar els coneixements i les innovacions de l'àrea.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar la influència dels mitjans de comunicació segons l'opinió pública.
  2. Aplicar de manera transversal els mètodes científics en l'anàlisi de la relació entre canvi tecnològic, el canvi social i accessibilitat als mitjans.
  3. Aplicar el pensament científic amb rigor.
  4. Demostrar consciència ètica i empatia amb l'entorn.
  5. Descriure la realitat sociocomunicativa de Catalunya en el context espanyol i europeu des del punt de vista polític.
  6. Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en català i castellà com en una tercera llengua.
  7. Divulgar els coneixements i les innovacions de l'àrea.
  8. Fonamentar els corrents semiòtics contemporanis i aplicar-los a la comunicació i al periodisme.
  9. Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  10. Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  11. Valorar els impactes socials de la mediació tecnològica en la comunicació contemporània.

Continguts

1. Introducció.

2. Lògica mediàtica i lògica política.

3. Mediatització de la societat.

4. Democràcia, opinió pública i mitjans de comunicació: perspectiva històrica.

5. Models de democràcia i esfera pública.

6. Fragmentació de mitjans de comunicació i polarització.

7. Comunicació política i opinió pública.

8. Informació i desafecció política.

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s'exposarà el dia de presentació de l'assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l'alumnat podrà trobar la descripció detallada dels seminaris, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l'adequat seguiment de l'assignatura.

La perspectiva de gènere s'incorporarà com a part integrant del programa.

Metodologia

La docencia combinarà diversos mètodes d'ensenyament per a promoure l'aprenentatge dels estudiants:

Activitats dirigides

a) Classes magistrals: en aquestes sessions el professor explicarà els conceptes bàsics i les nocions de l'assignatura i permetrà als alumnes discutir i reflexionar sobre el contingut principal a través d'una participació activa.

b) Seminari: sessions de treball centrades en lectures, activitats orals o presentacions en grup, treballs de curs individuals.

Activitats supervisades

a) Tutories: els estudiants podran consultar amb la professora de l'assignatura, en determinat horari, per a aclarir els dubtes que puguin tenir sobre l'assignatura.

b) Sessions d'avaluació.

Activitats autònomes

a) Treball autoorganitzat: lectura de textos i cerca d'informació, redacció de treballs individuals.

 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teóriques i pràctiques 30 1,2 1, 3, 4, 5, 10
Seminari 14 0,56 1, 2, 4, 6, 9, 10, 11
Tipus: Supervisades      
Avaluació 4 0,16 1, 2, 5, 11
Tutories 15 0,6 1, 3, 5, 6, 9, 11
Tipus: Autònomes      
Treball autònom de l'estudiant 54 2,16 1, 2, 3, 4, 6, 7, 10

Avaluació

Alumnes de primera matrícula: avaluació contínua

L'assignatura consta de les activitats d'avaluació següents:

  1. Prova de síntesi: 50% sobre la qualificació final.
  2. Seminari: 20% sobre la qualificació final.
  3. Treball individual de curs: 30% sobre la qualificació final.

Per poder aprovar l'assignatura, caldrà treure una nota mínima de 5 en la prova de síntesi.

L'alumnat tindrà dret a la recuperació de l'assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació de l'assignatura. Per poder-se presentar a la recuperació de l'assignatura, s'haurà hagut d'obtenir la nota mitjana de 3.5 o superior. Les activitats que quedaran excloses del procés de recuperació són: el seminari i el treball individual de curs.

 Alumnes de segona matrícula: avaluació final

En cas de segona matrícula, l'alumnat podrà fer una única prova de síntesi al final del semestre. La qualificació de l'assignatura correspondrà a la qualificació de la prova de síntesi.

 Plagi

L'estudiantat que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d'identitat...) que pugi conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació. En cas que es produeixen diverses irregularitats, la qualificació final de l'assignatura serà 0. 

Nota 

La metodologia docent i l’avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Prova de síntesi 50% 4 0,16 1, 2, 3
Seminari: presentacions en grup i participació 20% 14 0,56 2, 3, 4, 5, 6, 8, 10
Treball individual de curs 30% 15 0,6 1, 3, 4, 6, 7, 9, 10, 11

Bibliografia

Chadwick, Andrew. 2006. Internet politics: States, citizens, and new communication technologies. New York: Oxford University Press.

Chadwick, Andrew. 2017. The Hybrid Media System: Politics and Power. 2nd ed. Nova York: Oxford University Press.

Curran, James. 2011. Media and Democracy. Abingdon, Oxon: Routledge.

Donsbach, Wolfgang i Michael W. Traugott, eds. 2008. The Sage Handbook of Public Opinion Research. Londres-Thousand Oaks: Sage.

Esser, Frank i Jesper Strömbäck, eds. 2014. Meditatization of Politics. Understanding the Transformation of Western Democracies. Basingstoke: Palgrave Macmillan.

Gerbaudo, Paolo. 2019. The digital party: Political organisation and online democracy. Londres: Pluto Press. 

Grossi, Giorgio. 2007. La opinión pública. Teoría del campo demoscópico. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.

Mazzoleni, Gianpietro. 2010. La comunicación política. Madrid: Alianza Editorial.

Ortega, Felix. 2011. La política mediatizada. Madrid: Alianza Editorial.

Semetko, Holli i Margaret Scammell, eds. 2012. The SAGE Handbook of Political Communication. Londres: Sage Publications.

Street, John. 2001. Mass media, politics and democracy. Nova York: Palgrave Macmillan.