
| Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
|---|---|---|---|
| 2502758 Humanitats | OT | 3 | 0 |
| 2502758 Humanitats | OT | 4 | 0 |
No és necessari haver cursat estudis tècnics i pràctics musicals a l’hora de cursar aquesta assignatura, tot i que seria recomanable la possessió de coneixements musicals bàsics en relació al llenguatge musical així com a la història política, social i cultural europea des de la Revolució Francesa. Així mateix, cal disposar de raonament crític i d’habilitat per relacionar els esdeveniments artístics i històrics tant en l’exposició oral com en l’escrita
La finalitat d’aquesta assignatura és dotar els estudiants de les eines conceptuals, metodològiques i procedimentals adients per entendre la gènesi i les línies principals d’evolució de la música europea en la seva contextualització en la societat i la cultura dels segles XVIII, XIX i XX. Entendre la complexitat d’algunes connexions entre determinades obres musicals i d’altres pertanyents a diferents àmbits de l’art, la literatura i el pensament, per tal que l’estudiant sigui capaç, en finalitzar l’assignatura, d’establir pel seu compte altres relacions sempre ben fonamentades, i sigui capaç d’exposar-les tant oralment com per escrit.
|
Bloc 1 : La música a finals del segle XVIII Tema 1: L’impacte del pensament il.lustrat i de la Revolució Francesa en l’establiment d’una consciència de contemporaneïtat en la música. Tema 2: Del músic artesà al compositor artista. La confluència de l’estil galant i de l’estil expressiu en la fonamentació de la música “clàssica” Tema 3: La humanització de l’òpera des dels esquematismes de l’òpera seria setcentista Tema 4: El bell i el sublim. Classicisme versus romanticisme. La influència de la filosofia i de la literatura en el naixement de la música romàntica
Bloque II: Tema 5: el “Jo” i la naturalesa en la música romàntica. La intimitat del “lied” i el virtuosisme de la música instrumental Tema 6: El “nosaltres” i la història en la música romàntica. La veu de la “nació” en la música. El cant coral i l’òpera. Tema 7: L’evolució de Wagner i Verdi des del romanticisme al realisme en la música en la segona meitat del segle XIX Tema 8: Els “altres” en la música. Exotisme i centre. De la “nació” al “nacionalisme”. Nacionalismes musicals perifèrics.
Bloque III: Tema 9: El París i la Viena “fin-de-siècle”. Correspondències urbanes entre les arts, la música i la cultura. Art-nouveau i simbolisme en el simfonisme i la música teatral del tombant de segle Tema 10: La música en la gènesi de l’art expressionista germànic. L’activitat de “expressió” en oposició a l’immobilisme de l’”impressió” . Arnold Schönberg enfront de Claude Debussy
|
|
L’assignatura té un perfil que combina el caràcter teòric i pràctic. Així, s’alternaran sessions expositives de formació general teòrica amb d’altres de participació activa de l’alumnat en el comentari de textos, imatges i audicions, així com en el debat que aquells comentaris puguin haver suscitat durant les classes. La metodologia queda així resumida:
1/ classes magistrals: exposició i síntesi de cadascun dels 10 temes, sempre acompanyats d’il·lustracions sonores, visuals 2/ sessions pràctiques estructurades en l’anàlisi d’alguns textos filosòfics o literaris referents a música, d’imatges d’obres d’art, i d’audicions de grans obres musicals 3/ seguiment de les 10 audicions que els alumnes hauran de fer al llarg del curs 4/ tutories on se supervisarà el treball autònom dels estudiants i on s'intentarà d'aclarir alguns dels seus dubtes.
|
| Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
|---|---|---|---|
| Tipus: Dirigides | |||
| classes teòrico-pràctiques | 48 | 1,92 | 4, 6 |
| visita al museu de la música | 5 | 0,2 | 4, 6 |
| Tipus: Supervisades | |||
| tutories personals i de grup en les modalitats presencial o virtual | 20 | 0,8 | |
| Tipus: Autònomes | |||
| elaboració d'un treball on es relaciona una obra musical amb una altra pertanyent a una disciplina artística diferent, o a un moviment estètic o a un corrent cultural | 20 | 0,8 | 5, 6, 8 |
| escolta i comentari crític de 10 audicions musicals | 20 | 0,8 | 2, 4, 6 |
| preparació i estudi dels temes de la programació | 33 | 1,32 |
1/ Examen final escrit de caràcter teòric-pràctic (50%)
2/ Elaboració d'un portafolis amb el comentari de cadascuna de les 10 audicions d'escolta obligada determinades a començament de curs i una ressenya crítica d'un concert en viu que se celebri durant el curs. D'aquest portafolis se'n faran dos lliuraments: el primer a finals de novembre i el segon el dia mateix en què tingui lloc l'examen escrit. (20 %)
3/ Exposició oral d’un treball realitzat en grups de 2 a 3 estudiants. En el treball s'ha de proposar i saber justificar la relació entre una obra musical i una pertanyent a una altra disciplina artística, moviment estètic o corrent cultural (20%)
4/ Assistència i participació a les classes (10%)
-En el cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En el cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateix assignatura, la qualificacio final d'aquesta assignatura serà 0.
-En el cas que les proves no es puguin fer presencialment s'adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibiltats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, actrivitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d'exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius que estiguin al seu abast.
| Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
|---|---|---|---|---|
| Examen escrit d'avaluació final de caràcter teòrico-pràctic | 50 % | 2 | 0,08 | 2, 4, 6, 8 |
| Exposició oral realitzada en grups de dos o tres estudiants l'objectiu del qual és d'establir relacions ben fonamentades entre una obra musical amb una altra pertanyent a una disciplina artística diferent. | 20% | 1 | 0,04 | 3, 4, 5, 6 |
| assistència i participació a les classes presencials del professor a l'aula | 10% | 0 | 0 | 1, 3, 4 |
| lliurament d'un portafolis amb 10 comentaris crítics corresponents a les 10 audicions musicals proposades durant el curs | 20% | 1 | 0,04 | 3, 6, 7, 8 |
Benedetto, Renato di. Historia de la Música, 8. El siglo XIX. Primera parte. Turner Música. Madrid, 1987
Burrow, John W. La crisis de la razón. El pensamiento europeo 1848-1914. Crñitica. Barceloan, 2000
Calmell, Cèsar. La música europea en el context cultural de la primera meitat del segle XIX. UAB, 2006
Casals, Josep. Afinidades vienesas. Sujeto, lenguaje, arte. Anagrama. Barcelona, 2003
Casini, Claudio. Historia de la Música, 9. El siglo XIX. Segunda parte. Turner Música. Madrid, 1987
Cranston, Maurice. El romanticismo. Grijalbo Mondadori. Barcelona, 1997
De Paz, Alfredo La revolución romántica. Poéticas, estéticas, ideologías. Alianza Editorial. Madrid, 2003
Einstein, Alfred. La música en la época romàntica. Alianza Editorial. Madrid 1986
Janik, Allan/Toulmin, Stephen. La Viena de Wittgenstein. Madrid, 1998
Morgan, Robert P. La música del siglo XX. Akal. Madrid, 1994
Plantinga, León. La música romántica. Akal. Madrid, 2002
Safranski, Rüdiger. Romanticismo. Una odisea del espíritu alemán. Tusquets Editores. Barcelona, 2007.
Salvetti, Guido. Historia de la Música, 10. El siglo XX. Primera parte. Turner Música. Madrid, 1987
Schorske, Carl E. Viena Fin-de-Siècle. Política y Cultura. Gustavo Gili.Barcelona, 1981
Trías, Eugenio. El canto de las sirenas. Galaxia Gutenberg. Madrid, 2007
Trías, Eugenio. La imaginación sonora. Galaxia Gutenberg. Madrid, 2010
Watson, Peter. Historia intelectual del siglo XX. Crítica. Barcelona, 2002