Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500248 Llengua i Literatura Espanyoles | FB | 1 | 2 |
2501801 Estudis de Català i Espanyol | FB | 1 | 2 |
2501910 Estudis d'Anglès i Espanyol | FB | 1 | 2 |
2504012 Estudis d'Espanyol i Xinès: Llengua, Literatura i Cultura | FB | 1 | 2 |
Aquesta assignatura requereix un domini d'expressió oral i escrita de l'espanyol equiparable al que s'obté en finalitzar el batxillerat. Es considera, per tant, imprescindible una correcta expressió oral i escrita de l'idioma.
En el cas d'expressió escrita, s'entén que l'estudiant redacta paràgrafs amb contingut ple. Es tindran en compte, òbviament, les faltes d'ortografia, la puntuació i l'estructura del discurs. Les faltes descomptaran 0,25 punts cadascuna.
Les activitats, pràctiques i treballs presentats en l'assignatura hauran de ser originals i no s'admetrà, sota cap circumstància, el plagi total o parcial de materials aliens publicats en qualsevol suport. L'estudiant haurà d'explicitar convenientment, segons els usos de la documentació bibliogràfica, l'autoria de totes les cites i l'ús de materials aliens. L'eventual presentació de material no original sense indicar adequadament el seu origen implicarà automàticament la qualificació de suspens (0).
Així mateix es considera que l'estudiant coneix les normes generals de presentació d'un treball acadèmic. No obstant això, podrà aplicar les normes específiques que pugui indicar-li el professor de l'assignatura, si així ho creu necessari.
“Introducció a la literatura espanyola II” forma per a part dels 30 crèdits de formació bàsica del primer curs de primer del Grau de Llengua i Literatura espanyoles, que l'estudiant cursa juntament amb altres assignatures de llengua espanyola i una de metodologia de l'estudi de la Filologia Espanyola. A més, en aquest primer curs l'estudiant obté altres 30 crèdits de matèries bàsiques transversals: Llatí, Introducció a la lingüística, Literatura Comparada, Grans temes de la Història i Grans temes de la Filosofia.
Entre els objectius formatius bàsics es pretén que l'estudiant adquireixi una sòlida i àmplia base sobre les etapes i la periodització de la literatura espanyola, el desenvolupament dels principals gèneres i dels principals autors, a través de la lectura atenta dels textos literaris seleccionats. D'altra banda, l'estudiant exercitarà les seves competències específiques adquirides en la realització de discursos, tant orals com escrits, relacionats amb l'àmbit de la literatura espanyola valent-se dels mètodes, els conceptes i les teories literàries adquirides.
L'assignatura es proposa oferir una visió panoràmica de la literatura espanyola des del segle XVIII fins al present. Es posarà especial atenció en la descripció i desenvolupament de les principals etapes de la literatura i els seus corrents literaris i estètics prenent com a centre d'atenció la lectura i anàlisi d'alguns dels textos fonamentals d'aquestes etapes, períodes, moviments o tendències.
TEMARI
1 La Il·lustració i la literatura espanyola.
1.1. Corrents estètics i el seu desenvolupament en la poesia, la prosa i el teatre del segle XVIII.
1.2. Les polèmiques teatrals: de Luzán a Leandro Fernández de Moratín.
* Lectura obligatòria: La comedia nueva, de Leandro Fernández de Moratín.
2. La literatura espanyola del Romanticisme al Realisme.
2.1. El Romanticisme europeu i el seu desenvolupament en la literatura espanyola.
2.2. La prosa romàntica. Mariano José de Larra i el periodisme romàntic.
* Lectura obligatòria: Antologia d'articles de Larra.
2.3. La poesia del segle XIX: d'Espronceda a Bécquer.
* Lectura obligatòria: Rimas de Gustavo Adolfo Bécquer.
2.4. La narrativa espanyola de la Restauració. Realisme i Naturalisme: Benito Pérez Galdós.
* Lectura obligatòria: La desheredada, de Benito Pérez Galdós.
3. Literatura espanyola contemporània: el segle XX.
3.1. El teatre espanyol, del modernisme a les avantguardes. Les avantguardes teatrals dels anys vint i els esperpents de Valle-Inclán.
* Lectura obligatòria: Martes de Carnaval, de Ramón María de la Vall-Inclán.
Lectures obligatòries
Fernández de Moratín, Leandro, La comedia nueva, ed. Jesús Pérez Magallón, Crítica, Barcelona, 2001. Otra edición: ed. John Dowling, Castalia (Clásicos Castalia), Madrid, 1987.
Larra, Mariano José de, Fígaro, ed. de Alejandro Pérez Vidal, Crítica, Barcelona, 1997 (selección indicada por el profesor).
Gustavo Adolfo Bécquer, Rimas, ed. José Carlos Torres, Castalia (Clásicos Castalia), Madrid, 1993.
Pérez Galdós, Benito, La desheredada, ed. Germán Gullón, Càtedra (Letras Hispánicas, 502), Madrid, 2000.
Valle-Inclán, Ramón María del, Martes de Carnaval, ed. Manuel Aznar Soler, Renacimiento, Sevilla, 2019.
L'aprenentatge d'aquesta assignatura per part de l'alumne es distribueix de la manera següent:
· Activitats dirigides (35%). Aquestes activitats es divideixen en classes magistrals i en pràctiques i seminaris dirigits pel professor, en què es combinarà l'explicació teòrica amb la discussió de tota mena de textos.
· Activitats supervisades (10%). Es tracta de tutories programades pel professor, dedicades a la correcció i comentari de problemes en els diferents nivells d'anàlisi literària.
· Activitats autònomes (50%). Aquestes activitats inclouen tant el temps dedicat a l'estudi personal com a la realització de ressenyes, treballs i comentaris analítics, així com a la preparació de presentacions orals.
· Activitats d'Avaluació (5%). L'avaluació de l'assignatura es durà a terme mitjançant presentacions orals i proves escrites.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals y pràctiques | 56,5 | 2,26 | 2, 8, 11, 18, 19 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 15 | 0,6 | 8 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal i realització de treballs, comentaris analítics i presentacions. | 75 | 3 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
L'avaluació de l'assignatura se sustentarà en les següents activitats (s'indica entre claudàtors el pes específic de cadascuna d'elles en la nota final):
1) Un examen, que podrà realitzar-se en forma d'examen final a la fi de maig [50%], o bé per mitjà de dos parcials, que tindran lloc el primer al març [25%] i el segon a la fi de maig [25%]. El primer parcial versarà sobre les tres primeres lectures obligatòries, en tant que el segon versarà sobre les dues últimes lectures obligatòries. Els alumnes que optin per presentar-se al primer parcial al març no podran presentar-se a l'examen final de maig.
2) Dos comentaris de text, un relatiu a la primera part de l'assignatura (Il·lustració i Romanticisme) i l'altre relatiu a la segona (Realisme, Modernisme i Avantguardes) [20%]
3) Un treball monogràfic sobre alguna de les lectures obligatòries, el tema de les quals serà proposat pel professor [30%].
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
La revisió de les proves es realitzarà en entrevista prèviament convinguda amb el professor.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Es considerarà “No avaluat” a l'estudiant que no realitzi més del 30% de les activitats o proves.
Recuperació:
1. L'alumnat està obligat a presentar-se a totes les proves avaluables per a poder optar a la recuperació.
2. Podran presentar-se a recuperció únicament les/els estudiants que hagin suspès una de les tres activitats (comentaris, examen o treball). En cas dels comentaris i els exàmens parcials, es considerarà que la nota final de l'activitat és la mitjana dels dos exercicis.
3. La recuperació només serà possible si s'obté una nota de 3,5 o superior en l'activitat suspesa.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Comentari de textos | 20 % | 0,5 | 0,02 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
Proves escrites | 50% | 2,5 | 0,1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
Treball de curs | 30% | 0,5 | 0,02 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
Manuals i altres llibres de consulta
Segle XVIII
ALBIAC BLANCO, María Dolores, Historia de la literatura española. 4. Razón y sentimiento (1692-1800), dirigida por José-Carlos Mainer, Barcelona, Crítica, 2015.
AGUILAR PIÑAL, Francisco, Introducción al siglo XVIII (en R. de la Fuente, ed., Historia de la literatura española, vol. 25), Madrid, Júcar, 1991.
ÁLVAREZ BARRIENTOS, Joaquín, Ilustración y Neoclasicismo en las letras españolas, Madrid, Síntesis («Historia de la Literatura Universal. Literatura Española», 18), 2005.
CARNERO, Guillermo (coord.), Siglo XVIII (I y II), Tomo 6 y 7 de la Historia de la literatura española, dirigida por Víctor García de la Concha, Madrid, Espasa Calpe, 1995.
CASO GONZALEZ, J.M., Ilustración y Neoclasicismo, Tomo 4 de Historia y crítica de la literatura española, Barcelona, Crítica, 1983.
GIES, David T. y SEBOLD, Russell P., Ilustración y Neoclasicismo. Primer Suplemento, Tomo 4/1 de la Historia y crítica de la literatura española, Barcelona, Crítica, 1992.
Segle XIX
ALONSO, Cecilio, Historia de la literatura española. 5. Hacia una literatura nacional (1800-1900), dirigida por José-Carlos Mainer, Barcelona, Crítica, 2015.
CARNERO, Guillermo (coord.), Siglo XIX (I), Tomo 8 de la Historia de la literatura española, dirigida por Víctor García de la Concha, Madrid, Espasa Calpe, 1996.
ROMERO TOBAR, Leonardo (coord.), Siglo XIX (II), Tomo 9 dela Historia dela literatura española dirigida por Víctor García de la Concha, Madrid, Espasa Calpe, 1998.
ZAVALA, Iris (coord.), Romanticismo y realismo, tomo 5 de Historia y crítica de la literatura española, Barcelona, Crítica, 1982.
———, Romanticismo y realismo. Primer suplemento, tomo 5/1 de Historia y crítica de la literatura española, Barcelona, Crítica, 1994.
Segle XX
GARCÍA DE LA CONCHA, V. (ed.), Época contemporánea: 1914-1939, tomo 7 de la Historia y crítica de la literatura española, Barcelona, Crítica, 1984.
GRACIA, Jordi (ed.), Los nuevos nombres: 1975-2000. Primer suplemento, tomo 9/1 de la Historia y crítica de la literatura española, Barcelona, Crítica, 2000.
GRACIA, Jordi y RÓDENAS DE MOYA, Domingo, Historia de la literatura española. 7. Derrota y restitución de la Modernidad (1939-2000), Barcelona, Crítica, 2011.
MAINER, J.C., La edad de plata (1902-1939). Ensayo de interpretación de un proceso cultural, Madrid, Cátedra, 19812ª.
———, (ed.), Modernismo y 98, tomo 6 de la Historia y crítica de la literatura española, Barcelona, Crítica, 1979.
———, (ed.), Modernismo y 98. Primer suplemento, tomo 6/1 de la Historia y crítica de la literatura española, Barcelona, Crítica, 1994.
———, Historia de la literatura española. 6. Modernidad y nacionalismo (1900-1939), dirigida por José-Carlos Mainer, Barcelona, Crítica, 2010.
SÁNCHEZ VIDAL, Agustín (ed.), Época contemporánea: 1914-1939. Primer suplemento, tomo 7/1 de la Historia y crítica de la literatura española, Barcelona, Crítica, 1995.
SANZ VILLANUEVA, S.; Literatura actual en Historia de la literatura española, Vol. VI, Barcelona, Ariel, 1984.
——— (ed.), Época contemporánea: 1939-1975. Primer suplemento, tomo 8/1, de Historia y crítica de la literatura española, Barcelona, Crítica, 1999.
VILLANUEVA,Darío (ed.), Los nuevos nombres: 1975-1990, tomo 9 de la Historia y crítica de la literatura española, Barcelona, Crítica, 1992.
YNDURÁIN, D. (ed.), Época contemporánea: 1939-1980, tomo 8, de Historia y crítica de la literatura española, Barcelona, Crítica, 1980.
www.cervantesvirtual.com