Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500261 Pedagogia | OB | 3 | 2 |
Es recomana haver aprovat les assignatures Educació i Contextos Educatius -1er-, i Bases Sociopolítiques de l’Educació -2n-
L’assignatura pretén desenvolupar en els futurs professionals les competències bàsiques per a comprendre, analitzar i gestionar els aspectes econòmics i la planificació dels processos educatius, amb la finalitat de possibilitar una intervenció eficaç en els diferents àmbits de l’educació des d’una òptica econòmica i de planificació.
Així, els objectius de l’assignatura son que els estudiants adquireixin les capacitats bàsiques d’anàlisi i gestió dels aspectes econòmics i de planificació dels processos educatius i de formació, així com les capacitats per valorar les seves conseqüències individuals i socials.
1. Fonaments teòrics de l'economia i la planificació en educació.
Teories sobre les funcions econòmiques de l'educació.
Teories i models sobre planificació educativa. Els indicadors educatius.
L'educació avui: tendències en la planificació i l'economia de l'educació.
2. Educació, planificació i rendiment econòmic.
Educació i creixement econòmic.
Educació i desenvolupament social.
Efectes de la planificació en els rendiments de l'educació.
3. Oferta, demanda i planificació de l'educació.
Factors determinants de l'oferta i la demanda educativa.
Models i eines per a la planificació de l'oferta educativa.
La planificació estratègica en educació.
La inspecció en la planificació del sistema educatiu.
4. Mercat de treball, educació i planificació.
Relacions entre el mercat de treball i l'educació.
Educació, planificació i polítiques d'ocupació.
La inserció professional dels joves i els titulats universitaris.
5. Gestió econòmica dels centres educatius i estratègies de planificació.
Els costos i rendiments de l'educació.
Elaboració de pressupostos.
Planificació educativa i gestió econòmica de centres educatius.
6. El finançament de l'educació.
La inversió educativa.
Equitat i educació.
Intervenció del sector públic en educació.
Models de finançament de l'educació obligatòria i postobligatòria.
Programes d'ajut financer a l'estudi.
Activitat |
Hores |
Metodologia |
Resultats Aprenentatge |
Presencial en gran grup |
30 |
Exposicions per part del professorat dels continguts i qüestions bàsiques del temari. Es realitza amb tot el grup classe i permet l’exposició dels principals continguts a través d’una participació oberta i activa per part dels estudiants. Malgrat ser una tipologia d’activitat on el protagonisme recau en la figura docent, es fomentarà la participació activa de l’alumnat, compartint els aprenentatges que s’estan assolint |
G1.3, G2.1, G2.2, EP1.2, EP10.2 |
Seminaris |
15 |
Espais de treball en grup reduïts (25 estudiants aprox.) supervisat pel professorat on s’aprofundeix en els continguts i temàtiques treballades en el gran grup. Les activitats a realitzar seran anàlisi de documents, interpretació d’informes i dades, discussions en grup i activitats pràctiques de creació d’eines per a la gestió econòmica i la planificació de l’educació |
G1.3, G2.1, G2.2, EP1.2, EP10.2, EP18.6 |
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Presencial en gran grup | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 6 |
Seminaris | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 30 | 1,2 | 2, 3, 5 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball autònom | 75 | 3 | 1, 2, 3, 5, 6 |
L’avaluació de l’assignatura es realitzarà al llarg de tot el curs acadèmic mitjançant les activitats que es mostren en la graella que hi ha a continuació.
Activitat d’Avaluació
|
% de la nota |
Resultats Aprenentatge |
Prova teòrica de les unitats 1 a la 6 (data prova: 10/6/21, data de recuperació: 1/7/21) |
50% |
G1.3, G2.1, G2.2, EP1.2, EP10.2
|
Treball grupal que es va elaborant al llarg del curs acadèmic en relació a una temàtica concreta a escollir entre diverses que presenta el professorat. |
30% |
G1.3, G2.1, G2.2, EP1.2, EP10.2, EP18.6 |
Treball individual a partir de lectures |
20% |
L’assistència a classe és obligatòria: l’estudiant ha d’assistir a un mínim d’un 80% de classes, en cas contrari es considerarà no avaluable.
En el cas dels estudiants que han seguit adequadament tota l’assignatura, la no superació de la prova teòrica podrà donar lloc a una prova de recuperació al finalitzar l’assignatura.
La nota final de l'assignatura serà la mitjana ponderada de les tres activitats d'avaluació, i la mitjana es farà a partir de 5. L’estudiant rebrà feedback de les activitats d'avaluació en un termini raonable, 15 dies hàbils en el cas de la prova teòrica i 20 dies hàbils en el treball de grup. El treball individual rebrà feedback qualitatiu en la presentació a l'aula i la nota quan s'acabin totes les presentacions.
El plagi serà motiu de no superació de l’assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Prova teòrica | 50% | 0 | 0 | 1, 2, 6 |
Treball grupal | 30% | 0 | 0 | 1, 3, 4, 5, 6 |
Treball individual | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 5, 6 |
Bjornavold J. (2001) “The changing institutional and political role of non-formal learning: European trends” in Descy P. Tessaring M. “Training in Europe. Second report on vocational training research in Europe 2001. Background report. Cedefop reference series. Office for Official Publications of the European Comunities
Belfield, C. R., & Levin, H. M. (Eds.). (2007). The Price We Pay: Economic and Social Consequences of Inadequate Education. Washington DC: Brookings Institution Press.
Bonal, X. (2013) (dir.) Municipis contra la segregació escolar. Sis experiències de política educativa local. Barcelona: Fundació Jaume Bofill. Col·lecció Polítiques 78.
Bonal, X- Essomba, M.A.- Ferrer, F. (2004) Política educativa i igualtat d’oportunitats. Ed. Mediterrànea, Barcelona
Brown P.; Lauder H. (2007 /1997) “Educación, globalización y desarrollo económico” En Bonal et al (ed ) Globalización y educación. Textos fundamentales. Ed. Miño y Dávila. Buenos Aires.
Carnoy M. and Levin, H. (1985), Schooling and Work in the Democratic State. Palo Alto, Calif.: Stanford University Press.
Carnoy, M. (coordinador) (2006) Economía de la educación Publicació UOC, Barcelona
Hartog, J. (2000), “Overeducation and earnings: where we are, ewhere we should go?”, Economics of Education Review, vol.19, no. 2, pp.185-194.
Hartog, J. (2001), “On Human Capital and Individual Capabilities”, Review of Income and Wealth, vol. 47, no. 4, pp. 515-540.
Moreno Becerra, J.L. (1998) Economía de la Educación. Pirámide, Madrid.
Oroval, E. (ed) (1996) Economía de la educación. Barcelona: Ariel.
Oroval,E. - Escardibul, O. (1998) Economía de la Educación . Ed. Encuentro. Madrid.
Pastor, A. (2007) La CienciaHumilde. Noema. Crítica. Barcelona
Planas J. (2011) « La relación entre educación y empleo en Europa”. PAPERS Revista de Sociología nº102
Ruesga, B., da Silva, J. y Monsueto, S. (2014). “Estudiantes universitarios, experiencia laboral y desempeño académico en España”. Revista de Educación, 365, 67-95
Sala G.; Planas J.,Van Rompaey E. (2010) “Especialidad de formación, especialidad de empleo y resultados de inserción. ¿Trabajan los jóvenes dónde “deberían”?. Sociología del Trabajo nº 70
Salas, M. (2008) Economia de la Educación. Pearson. Madrid.
San Segundo, Mª J. (2001) Economía de la educación Síntesis, Madrid .
Ventura, J. (1998) Perspectivas Económicas de la Educación. Ediciones Universidad De Barcelona, Barcelona
Enllaços web:
http://cedefop.europa.eu//
http://www.siteal.iipe-oei.org
http://www.mec.es
http://www.mtas.es
http://www.gencat.cat/ensenyament