Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500261 Pedagogia | OB | 3 | 2 |
Es recomana haver aprovat les assignatures de la Titulació:
Aquesta assignatura és una de les bases fonamentadores de la menció de 4rt "Gestió de la formació i d'institucions socioeducatives"
L'objetiu general és:
En aquest sentit, els objectius formatius especifics proposats són:
1. La innovació educativa: perspectives i models
2. Els processos d'innovació educativa en les organitzacions
3. Facilitadors i resistències en els processos d’innovació educativa
4. Estratègies de desenvolupament de la innovació educativa. Les innovacions basades en evidencies.
5. Els agents de desenvolupament i innovació educativa: rols, funcions i competències
El plantejament metodològic de l’assignatura parteix de centrar l’activitat del procés en l’aprenentatge de l’alumne i connectant els aprenentatges a la realitat socioeducativa. Per tal de permetre l’assoliment d’aquest principi, l’estudiant haurà de ser actiu i autònom en tot el procés, essent missió del docent ajudar-lo en aquesta tasca. En aquest sentit, el professorat,
1) donarà suport a l’estudiantat en tot moment aportant la informació i els recursos necessaris per a que es doni l’aprenentatge,
2) vetllarà per l’aprenentatge autònom de l’estudiantat proposant-li diferents activitats d’ensenyament aprenentatge (individuals i grupals, teòriques i pràctiques) sota el principi de multivarietat metodològica aplicat a la realitat.
Sota aquest plantejament, l’assignatura s’estructura, en el seu disseny i desenvolupament, en 3 tipus d’activitats d’ensenyament aprenentatge que es detallen i concreten tot seguit.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Presencial en gran grup | 30 | 1,2 | 1, 2, 4, 5, 6, 9, 10 |
Seminaris | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Tipus: Supervisades | |||
Projecte supervisat petit grup | 25 | 1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Recensions individuals i altres evidències de procès | 5 | 0,2 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball autònom individual | 60 | 2,4 | 1, 2, 7, 8, 9, 10 |
L’estudiant haurà de lliurar dos tipus d’evidències bàsiques amb implicacions avaluatives:
1. Una proposta de Projecte d'Innovació Educativa aplicat a contextos reals i de caràcter grupal (Treball pràctic amb 2 lliuraments durant el curs) i
2. Dues activitats teòriques-pràctiques vinculades les competències de l'assignatura amb el suport de tecnologies.
Important:
Els Treballs pràctics tenen una finalitat formativa , ja que podran ésser revisades pel grup en funció de la tasca lliurada. Aquesta revisió es farà en els seminaris i a la plataforma.
Les activitats teòriques-pràctiques, son individuals i es basen en una avaluació competencial corresponent a diferents blocs de l'assignatura. Quan una activitat es suspèn es podrà recuperar al finalitzar l’assignatura en una data concreta.
La realització de totes les activitats teòriques-pràctiques amb implicacions avaluatives i els treballs pràctics és indispensable per a superar l’assignatura. En cas que quedin algunes pendents es podran realitzar i/o lliurar en la data concreta al finalitzar l’assignatura.
Es realitzarà una prova de recuperació, tant de les proves pràctiques-projectes com de les proves teòriques.
Cada situació individual que no s’ajusti al que està escrit haurà de comunicar-se al professor de l’assignatura per tal d’habilitar les avaluacions pertinents sense perdre de vista la filosofia d’avaluació considerada.
El feed-back de qualsevol activitat amb implicacions avaluatives es donarà en el termini de 15 dies durant el curs; S’implementaran activitats d'avaluació entre iguals, auto-avaluació i co-avaluació.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen tipus anàlisi crític (avaluació individual) | 30% | 3 | 0,12 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Lliurament dels treballs pràctics - Projecte Innovació Educativa (avaluació grupal) | 30% | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Prova teòrica-pràctica (avaluació individual) | 30% | 2 | 0,08 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8 |
Recensions individuals i altres evidències de procès | 10% | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
BAROCIO, R. (2004). Formación docente para la innovación educativa. México: Trillas.
CARBALLO, R. (2009). Manifiestos para la innovación educativa. Proyecto innovador a partir de experiències de alumnos universitarios. Madrid: Ediciones Diaz de Santos.
FULLAN, M. (2002). Los nuevos significados del cambio en educación. Barcelona: Octaedro.
GATHER, M. (2004). Innovar en el seno de la institución escolar, Barcelona: Grao.
HANNAN, A. Y SILVER, H. (2005). La innovación en la Enseñanza superior. Madrid. Narcea.
HARGREAVES, A. (2002). Una educación para el cambio, Barcelona: Octaedro.
IFIIE-MEC (2011). Estudio sobre la innovación educativa en España. Madrid: Secretaria General Técnicas-MEC.
MEDINA, A. (2010). Diseño, desarrollo e innovación del currículum en las instituciones educativas. Madrid: Universitas
RIVAS, M. (2000). Innovación educativa. Teoría, procesos y estrategias, Madrid: Síntesis.
ROIG, J. et. Al. (2008). Investigación e innovación en el conocimiento educativo actual. Madrid: Editorial Marfil.
SEVILLANO, M.L.; PASCUAL, M.A, y BARTOLOMÉ, D. (2007). Investigar para innovar en la enseñanza. Madrid: Pearson Prentice Hall.
TEJADA, J. (1998). Los agentes de innovación en los centros educativos, Málaga: Aljibe.
TEJADA, J. (2007). La innovación formativa. En: TEJADA, J. y GIMENEZ, V. (Coord). Formación de Formadores. Escenario institucional. Madrid: THOMSON; pp. 631-712.
TEJADA, J. (2008). Innovación didáctica y formación del profesorado, en A. HERRAN. y J. PAREDES (Coords.) Didáctica General. La práctica de la enseñanza en Educación Infantil, Primaria y Secundaria, Madrid: McGraw Hill, pp. 311-332.
VILLA, A. (2008). Innovación y cambio en las organizaciones educativas. Bilbao: Universidad de Deusto.
WITAKER, P. (1998). Cómo gestionar el cambio en contextos educativos. Madrid: Narcea.