Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501801 Estudis de Català i Espanyol | OT | 3 | 0 |
2501801 Estudis de Català i Espanyol | OT | 4 | 0 |
2501902 Estudis d'Anglès i Català | OT | 3 | 0 |
2501902 Estudis d'Anglès i Català | OT | 4 | 0 |
2501907 Estudis d'Anglès i de Clàssiques | OT | 3 | 0 |
2501907 Estudis d'Anglès i de Clàssiques | OT | 4 | 0 |
2501910 Estudis d'Anglès i Espanyol | OT | 3 | 0 |
2501910 Estudis d'Anglès i Espanyol | OT | 4 | 0 |
2501913 Estudis d'Anglès i Francès | OT | 3 | 0 |
2501913 Estudis d'Anglès i Francès | OT | 4 | 0 |
No s'escau
L’assignatura Art i Literatura Italians pretén ser, d'una banda, una introducció a la metodología de l’estudi de la interrelació entre les arts i la literatura i, de l’altra, una anàlisi d’aquesta interrelació al llarg de la historia en tres àmbits diferents:
Objectius
En acabar el curs l’alumne ha de demostrar
Aquest curs de “Art i literatura italians”i vol ser una mirada diferent i conjunta dirigida a alguns moments de l’art i de la literatura italians de gran importancia tant pel que fa a la la cultura italiana com a la internacional. La difícil tria que hem realitzar cerca de focalitzar l'estudis en alguns dels autors i artistes més rellevants. Les lectures que plantegem són:
1.1.La literatura i els altres arts: de quina manera la literatura parla amb l’art visual. Qüestions de mètode.
1.2. Temes, motius i mites
1.3. Poètiques encreuades
1.4. L’ècfrasi
2. Alguns exemples de la interrelació entre pintura i literatura:
2.1. Edat Mitjana i Renaixement
2.1.1. La Divina Commedia de Dante (Infern 1, 3, 13, 26, 34; Purgatori 10-12; Paradís ) (dossier)
2.1.2 El Canzoniere (sonets) i els Trionfi (antologia) de Petrarca (dossier)
2.1.2.1 El retrat de la dama: Lorenzo dei Medici, Pietro Bembo, Giovanni della Casa, Gaspara Stampa (dossier)
2.1.3. Boccaccio i les arts (conte sobre Giotto, Decameron, jornada VI, narració V)
2.1.4. Individu i art en el Renaixement:
2. 1. 4.1. Leoan Battista Alberti, De pictura
2.1. 4.4. Leonardo, Trattato della pittura (http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/lb000840.pdf)
2.1.4.4. La Mandragola de Maquiavel
3. Art i literatura italians moderns i contemporanis:
3.1. Introducció
3.2. Alguns exemples:
3.2.1 El futurisme.
3.2.2. La pintura i la narrativa metafisica (De Chirico, Savinio)
3.2. 3. Fotografia, art i literatura siciliana
3.2.4.1. Giovanni, Verga, la fotografia
3.2.4.2. Elio Vittorini, Conversazione in Sicilia
3.2.4.3.Leonardo Sciascia
3.2.5. La recuperació de Caravaggio: literatura i pintura de gènere:
3.2.5. Anna Banti, Artemisia.
El curs tindrà dos blocs successius. El primer bloc tractarà el tema en la literatura italiana de Dante al Renaixement i el segon en el període que va del Realisme (s. XIX) a mitjan segle XX.
L’assignatura de Art i Literatura italians és de caire teòrico-pràctic.
En termes generals, es dirigirà l’aprenentatge mitjançant el següent conjunt de tècniques i accions:
- Classe magistral amb suport TIC i discussió col·lectiva
- Lectura comprensiva de textos
- Realització d’exercicis individuals i en grup, tant escrits como orals
- Realització d’activitats autònomes: preparació de les proves, lectures, redaccions, recerca d’informacions a Internet…
Intercanvis a classe (professor-estudiant, estudiant-estudiant)
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes amb participació activa | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10 |
Lectura i comentari de textos | 15 | 0,6 | 1, 3, 4, 5, 7, 8, 9 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi dels textos, materials i bibliografia | 25 | 1 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 12 |
Lectura i comentari de textos | 25 | 1 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 12 |
2. El professor indicarà la data de la revisió de les activitats d'avaluació un cop qualificades.
3. L’estudiant rebrà la qualificació de No avaluable en el cas que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
4. En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
5. En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'Estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
6. Les tasques relacionades més directament amb l’activitat docent a classe queden excloses de la reavaluació.
7. La recuperació consistirà en unaprova de síntesi de la part recuperable de la reavaluació.
8. Els estudiants italians hauran de consultar les condicions d’avaluació al professor de l’assignatura.
9. La responsabilitat del seguiment de les activitats formatives i d’avaluació recau exclusivament en l’estudiant.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Participació a les activitats proposades durant el curs, en grup o individualment. | 30 | 15 | 0,6 | 3, 4, 7, 8 |
Prova de síntesi. | 30 | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9 |
Ressenyes, treballs escrits i presentacions relatives a les adaptacions | 40 | 25 | 1 | 3, 4, 6, 8, 9, 10, 11, 12 |
Bibliografia teòrica i crítica
Boulnois, O., Au-delà de l'image. Une archéologie du visuel au Moyen Âge Ve-XVIe siècle, París: Seuil, 2008.
Ciccuto, M., Figure d’artista. La nascita delle immagini alle origini della literatura. Fiesole: Cadmo, 2002.
Ciccuto, M., Icone della parola. Immagini e scrittura nella letteratura delle origini. Mucchi, 1995.
Ciccuto, M., L’immagine del testo. Episodi di ultura figurativa nella letteratura italiana. Bonacci, 1990.
Cometa, M., La scrittura delle immagini. Letteratura e cultura visuale, Milà: Raffaelo Cortina, 2012.
Crivelli, R. Gli accordi paralleli letteratura e le arti visive del Novecento. Bari: Adriatica, 1979.
Fagone, V. (ed.). Arte e letteratura. Dal futurismo ad oggi. Bergamo: Lubrna, 1998
Franceschetti, A. (ed.). Letteratura e arti figurative. Atti del II Convegno dell’Associazione Internazionale per gli Studi di Lingua e Letteratura Italiana. Firenze: Olschki, 1988.
Pantini, E. "La literatura y las demás artes", en Gnisci, A. (ed.), Introducción a la literatura comparada, Barcelona: Crítica, 2002, pp. 215-240.
Guillén, C. Entre lo uno y lo múltiple. Barcelona: Crítica, 1985.
Mengaldo, Pier Vincenzo. Tra due linguaggi. Arti figurative e critica. Torí: Bollati Borenghieri, 2005.
Monegal, A (ed.). Literatura y pintura. Madrid: Arco, 2000.
Praz, M. Mnemosyne. Parallelo tra la letteratura e le arti visive. Milà: Mondadori, 1971.
Welleck, R. I Warren, A., Teoría literaria. Madrid: Gredos, 1981, cap. XI, pp. 149-167.
Lectures obligatòries:
- Dante, Comedia: selecció de cants (dossier electrònic)
- Petrarca, Els Triomfs i altres textos (dossier electrònic)
-Boccaccio, Decameron, Barcelona: Edicions 62 (Madrid: Cátedra, 2007).
- Maquiavel, La mandràgora, dins Teatre del Renaixement, Barcelona: Edicions 62, 1985 (Madrid: Tècnos, 2008).
- Leon Battista Alberti, Sobre la pintura (recurs electrònic).
- E. Vittorini, Conversa a Sicília, Barcelona: Edicions 62, 1966. (Madrid: Gadir, 2004)
- A. Banti, Artemisia, Barcelona: Alfabia, 2008