Logo UAB
2020/2021

Francès Instrumental I

Codi: 103383 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501913 Estudis d'Anglès i Francès FB 1 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Mercè Oliva Bartolomé
Correu electrònic:
Merce.Oliva@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
francès (fre)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

No s'escau.

Objectius

L’assignatura Francès Instrumental I forma part de la formació bàsica dels estudiants dels Graus d’Estudis de francès i català, Estudis de francès i espanyol, Estudis de francès i anglès i Estudis de francès i clàssiques. Com a assignatura de formació bàsica és un assignatura que obligatòriament s’ha de cursar.

Aquesta assignatura preten consolidar els coneixements bàsics del estudiant en la llengua francesa escrita i oral actual. L'objectiu principal es la formació en llengua francesa instrumental de l'estudiant a través de la producció i comprensió de documents de diferent tipologia en llengua francesa actual.

Els continguts tractats en aquesta assignatura estan igualment orientats a dotar als estudiants de les eines necessàries per l'accés als continguts de les matèries de caire lingüístic literari i cultural previstes en cursos posteriors.

Competències

  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Expressar oralment i per escrit les pròpies idees en llengua francesa amb precisió i claredat (nivell A2).
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.

Resultats d'aprenentatge

  1. Distingir, analitzar i utilitzar els diferents recursos lingüístics adaptats a la tipologia i al context de la producció oral i escrita en llengua francesa (Nivell A2).
  2. Expressar-se eficaçment aplicant els procediments argumentatius i textuals en els textos formals i científics.
  3. Fer prediccions i inferències sobre el contingut de documents escrits i orals en llengua francesa (nivell A2).
  4. Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística.
  5. Organitzar el contingut d'un text i d'un discurs escrit o oral i variar l'estil i el lèxic en funció del context i de la situació de comunicació (Nivell A2).
  6. Pronunciar correctament en llengua francesa.
  7. Resoldre problemes de manera autònoma.
  8. Treballar en equip respectant les diverses opinions.
  9. Utilitzar estratègies que facilitin l'expressió oral en llengua francesa (Nivell A2).
  10. Utilitzar estratègies que facilitin la lectura i la comprensió en llengua francesa (Nivell A2).

Continguts

El curs pretén desenvolupar una sèrie de competències no només lingüístiques sinó també socioculturals així com una aptitud per aprendre a aprendre. El desenvolupament d’aquestes competències es farà mitjançant la pràctica oral i escrita de la llengua que engloba tots els seus aspectes (comunicatius, gramaticals, lèxics…). Els diferents objectius funcionals, lingüístics i culturals s’estructuraran al voltant de tres grans eixos: la descripció, la narració i l’argumentació. 

Algunes de les competències que l’estudiant assolirà són les següents:
- Descriure persones, estats anímics i físics i descriure objectes,situacions i accions. - Localitzar i situar en l'espai. - Narrar i preguntar sobre un fet o succés. - Comparar el present i el passat. - Expressar ignorància o coneixement d'un fet. - Demanar i donar informació sobre gustos, un estat o sensació física - Expressar acord, desacord i preferències - Sol·licitar i donar instruccions - Preguntar i expressar el significat d'una paraula o expressió....

Metodologia

L’assignatura de Francès Instrumental I és de caire instrumental i essencialment pràctic. L’èmfasi en les activitats formatives es posarà en la participació activa de l’alumnat per poder assolir les competències previstes en aquesta guia docent.

 En termes generals, es dirigirà l’aprenentatge mitjançant el següent conjunt de tècniques i accions:

 -       Classe magistral amb suport TIC i discussió col·lectiva

-       Pràctica d’expressió escrita i oral en llengua francesa

-       Anàlisi de fenòmens gramaticals

-       Lectura comprensiva de textos

-       Realització d’esquemes, mapes conceptuals i resums

-       Realització d’exercicis individuals i en grup, tant escrits como orals (cartes, narracions, descripcions…;  debats, diàlegs, exposicions sobre un tema concret …)

-       Realització d’activitats autònomes: exercicis del quadern, preparació de les proves, lectures, redaccions, recerca d’informacions a Internet…

-       Intercanvis a classe (professor-estudiant, estudiant-estudiant)

-       proves de gramàtica, d’expressió escrita/oral i de comprensió escrita/oral

 

Es treballarà amb documents  autèntics en llengua francesa.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classe magistral amb suport TIC i discussió col·lectiva 25 1 1
Exercicis práctics 15 0,6 3, 10
Lectura comprensiva de textos 10 0,4 1, 3, 5, 10
Tipus: Supervisades      
Tutories 10 0,4 1, 5, 9, 10
Tipus: Autònomes      
Estudi personal 30 1,2 3, 5, 9, 10
Exercicis práctics i redacció de treballs 50 2 1, 3, 5, 9, 10

Avaluació

L'avaluació del curs serà contínua, i inclourà la feina feta al llarg del curs, tant les diverses proves com els treballs lliurats durant tot el semestre.

Revisió
En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta, el docent comunicarà per escrit una data i hora de revisió. La revisió de les diverses activitats d’avaluació s’acordarà entre el docent i l’estudiant.

Consideració de “no avaluable”

 - Es considerarà com a 'no avaluable' si l'alumne ha lliurat menys d'un 30% dels treballs assignats al curs i ha realitzat menys del 30% de les proves obligatòries. Per tant, si l'alumne ha fet més d'un 30% de cada part, se l'avaluarà i, si no ha presentat al menys el 70% de tots els treballs demanats (inclouen els 3 exàmens obligatoris a classe, la prova oral final i l'exposició oral), serà suspès.

Recuperació

- La recuperació sols s'oferirà a aquells estudiants que, havent fet l'avaluació contínua, hagin suspès o no hagin lliurat alguns dels treballs (sempre i quan hagin lliurat més de 2/3 parts dels treballs assignats) i vulguin recuperar-lo. Algunes tasques no es poden repetir (participació a classe, presentacions orals, exercicis fets a classe). Tampoc no és possible presentar-se a la recuperació per millorar nota. D’ altra banda, per aprovar la matèria, cal haver aprovat les dues parts de l’assignatura, tant l’oral com l’escrit. La nota mínima per tenir dret a recuperació és de 3,5/10. 

En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta de l’assignatura, el docent comunicarà per escrit el procediment de recuperació. El docent pot proposar una activitat de recuperació per a cada activitat suspesa o no presentada o pot agrupar diverses activitats en una de sola.

- El plagi: El plagi total i parcial de qualsevol dels exercicis es considerarà automàticament un SUSPENS (0) de l'exercici plagiat. PLAGIAR és copiar de fonts no identificades d'un text, sigui una sola frase o més, que es fa passar per producció pròpia (això inclou copiar frases o fragments d'Internet i afegir-los sense modificacions al text que es presenta coma propi), iés una ofensa greu.

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

- Casos particulars: Els estudiants francòfons hauran de complir les mateixes condicions d'avaluació que la resta d'estudiants. La responsabilitat del seguiment de les activitats formatives i d'avaluació recau exclusivament en l'estudiant.

En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través deTeams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitats proposades a classe o al Campus Virtual 30% 0 0 1, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10
Presentacions escrites o orals individuals o en grup 20% 0 0 3, 9
Proves d'avaluació formativa (escrit) 25% 5 0,2 1, 2, 3, 5, 6, 9, 10
Proves d'avaluació formativa (oral) 25% 5 0,2 1, 3, 4, 5, 6, 8, 9

Bibliografia

 

OBRES OBLIGATÒRIES

 

MAHEO-LE COADI, M.; MIMRAN, R. et POISSON-QUINTON, S. (2002) Grammaire expliquée du Français. Paris: CLE International.

HUET-OGLE, C., BOULET, R. et POISSON QUINTON, S. (2003) Grammaire expliquée du français. Intermédiaire. Cahier d'exercices. Paris: CLE International.

 

OBRES RECOMANADES (llista no exhaustiva)

 

 -    CONJUGACIÓ

 BESCHERELLE (1991): L'art de conjuguer : Dictionnaire de 12 000 verbes. Hurtubise HMH: La Salle.

 

  -  VOCABULARI

 MIQUEL, C. (2013) Vocabulaire progressif du français - Niveau DÉBUTANT avec 280 exercices(Livre + CD audio). CLE International.

 LARGER, N. et MIMRAN, R. (2005) Vocabulaire expliqué du français - niveau débutant - CLE International.

 

   - GRAMÀTIQUES AMB EXERCICIS (com a reforç dels continguts gramaticals treballats a classe)

 BOULARES, M. & FREROT, J-L. (2012) Grammaire progressive du français (avec livret de corrigés), Clé International, Paris.

 DESCOTES-GENON,C., MORSEL,M.H., RICHOU,C., (2010): L’exercisier: l’expression française pour le niveau intermédiaire. PUG.

 AKYÜZ, A. ; BAZELLE-SHAHMAEI, B.;  BONENFANT, J. et GLIEMANN, M.-F.  (2006) Les 500 Exercices de Grammaire A1 - Livre + corrigés intégrés.

 

    - DICCIONARIS

REY, A., REY-DEBOVE, J., Dictionnaire alphabétique et analogique de la langue française : Petit Robert 1. (dernière édition).

 

   -  RECURSOS A LA XARXA

http://www.larousse.fr/dictionnaires/francais

http://apprendre.tv5monde.com/es

http://phonetique.free.fr/