Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501913 Estudis d'Anglès i Francès | FB | 1 | 2 |
2502533 Estudis Francesos | FB | 1 | 2 |
Cap.
L’assignatura Introducció a la cultura francesa forma part de la formació bàsica dels estudiants de primer curs del grau d’Estudis francesos així com del grau d'Estudis de francès i anglès.
L'objectiu de l'assignatura és proporcionar un panorama introductori dels principals aspectes historics, culturals, socioeconòmics i polítics de l'espai francòfon, així com dels efectes del colonialisme i postcolonialisme, amb especial atenció a les qüestions d'identitat lingüística, nacional i racial.
Il·lustrem aquesta introducció amb una selecció de textos i films procedents dels països francòfons que ajuda els estudiants a adquirir una pespectiva crítica i equitativa de les “cultures francòfones”.
I. ELS MITES FUNDADORS DE LA NACIÓ
1. “Nos ancêtres les Gaulois"
2. Construcció i "francificació" d'un regne plurinacional
3. L'Antic Règim i la Revolució Francesa
4. La Tercera República: celebracions, símbols, monuments, commemoracions
5. La colonització francesa
6. "La Gran Guerra"
7. La Segona Guerra Mundial
8. "Els Trenta Gloriosos"
9. Desafiaments contemporanis
II. DEL SILENCI A LA CONSCIÈNCIA HISTÒRICA
1. La França postcolonial: de la fractura colonial a "l'altra França"
2. Els "Indígenes de la República"
3. Llocs d'oblit
4. La Francofonia: definicions i pràctiques
III. NARRATIVA NACIONAL I SOCIETAT FRANCESA CONTEMPORÀNIA
1. La diversitat regional
2. El model republicà
3. Espais públics i institucions socials
4. Transformacions econòmiques
5. Transformacions del mode de vida i de les mentalitats
IV. INDÚSTRIES CULTURALS
1. Què és l'excepció cultural francesa?
2. Polítiques i institucions culturals en l'era de la revolució digital
3. Literatures, cinemes i músiques francòfones
-Totes les activitats tenen una data límit d'entrega que s'ha de respectar seguint el calendari establert.
-El treball que faran els estudiants es reparteix entre l'assistència a classe, la recerca i l'anàlisi d'informació, la realització d'exercicis i la participació en debats guiats.
-Les lectures tenen per objectiu la realització de debats a classe i de treballs pràctics.
-Els treballs pràctics es retornaran a l'estudiant amb comentaris i observacions que l'ajudaran a millorar.
-Les principals eines de treball seran: el material docent del curs, les lectures complementàries i el calendari de treball.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 10 | 0,4 | 2, 4, 7 |
Produccions orals i escrites | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Tipus: Supervisades | |||
Produccions orals i escrites supervisades | 44 | 1,76 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal | 60 | 2,4 | 1, 2, 5, 7 |
La informació referent a l'avaluació és només orientativa. El/la docent proporcionarà un descriptiu detallat en començar el semestre.
Revisió
Abans de tancar l'acta, el/la docent publicarà les qualificacions finals i la data/hora de revisió de l'avaluació.
Recuperació
Els/les estudiants podran fer la recuperació sempre i quan hagin lliurat almenys el 66.6% (2 terços) dels treballs i proves d'avaluació i hagin obtingut una nota no inferior a 3.5.
El/la docent informarà detalladament els/les estudiants del sistema de recuperació. El/la docent podrà demanar la recuperació de totes i cadascuna de les proves no superades o no realitzades o bé proposar una prova única de recuperació.
No avaluable
Es considerarà com a ‘no avaluable’ l’alumne que hagi lliurat menys d’un 30% dels treballs i proves obligatoris.
Plagi, còpia, suplantació d'identitat
En cas de plagi, còpia, suplantació d'identitat, etc. en una prova, la qualificació de l'exercici serà de “0”. Si es detecta una reincidència, la qualificació final del curs serà de “0”
En cas de plagi, còpia, suplantació d'identitat, etc., l'estudiant no podrà repetir ni recuperar la prova.
Casos especials
Els estudiants francòfons hauran de complir les mateixes condicions d'avaluació que la resta d'estudiants.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exercicis i proves escrits | 60% | 8 | 0,32 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Exercicis i proves orals | 30% | 6 | 0,24 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Participació a classe | 10% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 7 |
Bibliografia
Adoumié, Vincent (dir.). Géographie de la France. Hachette, 2013.
Avezou, Laurent. 100 Questions sur les mythes de l'histoire de France. Paris: Les Éditions de La Boétie, 2013.
Bancel, Nicolas. et al. Ruptures postcoloniales. Les nouveaux visages de la société française. Paris. La Découverte, 2010.
Blanchard, Pascal et al. Décolonisations françaises. La chute d'un empire. Éditions de la Martinière, 2020.
Boucheron, Patrick. (dir.). Histoire mondiale de la France. Le Seuil, 2017.
Citron, Suzanne. Le mythe national. L'histoire de France revisitée. Paris: Éditions de l'Atelier, 2008.
Être Français. Le Monde, hors-série, mars 2016.
Noiriel, Gérard. Une histoire populaire de la France. De la Guerre de Cent Ans à nos jours. Agone, 2018.
Prédal, René. Histoire du cinéma français. Des origines à nos jours. Nouveau monde éds., 2013.
Webgrafia
Premsa, ràdio, televisió
Le Monde: http://www.lemonde.fr/
Libération: http://www.liberation.fr/
Courrier international: http://www.courrierinternational.com
Le Figaro, http://www.lefigaro.fr
Les Inrockuptibles: http://www.lesinrocks.com/
L'Express: www.lexpress.fr/
Le Point: www.lepoint.fr/
Le Nouvel Observateur: http://tempsreel.nouvelobs.com/
Marianne: http://www.marianne.net/
Charlie Hebdo: http://charliehebdo.fr/
Africultures: http://www.africultures.com/
France Culture : https://www.franceculture.fr/
France Inter : https://www.franceinter.fr/
Radio France Internationale : https://www.rfi.fr/fr/
Arte: http://www.arte.tv/fr
TV5 monde : http://www.tv5.org/TV5Site/enseigner-apprendre-francais/accueil_apprendre.php Arte: http://www.arte.tv/fr/70.html/
Institut National de l'Audiovisuel (INA): http://www.ina.fr/
Altres
Atlas sonore des langues régionales de France : https://atlas.limsi.fr/
BNF: http://classes.bnf.fr/index.php/
Encyclopédie Larousse en ligne : https://www.larousse.fr/encyclopedie
Hérodote. Le média de l'Histoire : https://www.herodote.net/
L'Histoire pour tous : https://www.histoire-pour-tous.fr/
La documentation française : www.ladocumentationfrancaise.fr/
Lumni enseignement : https://enseignants.lumni.fr/