Logo UAB
2020/2021

Comunicació, Cooperació i Desenvolupament

Codi: 103126 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501933 Periodisme OT 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Ricardo Carniel Bugs
Correu electrònic:
Ricardo.Carniel@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

L'únic prerequisit d'aquesta assignatura és que l’estudiant estigui interessada/interessat en descobrir i aprofundir en un enfocament de la comunicació i del periodisme orientat a promoure els processos de canvi social, i un model de desenvolupament sostenible basat en els drets humans, la igualtat de gènere i la justícia global.

L'alumnat ha de tenir curiositat pel paper dels professionals de la comunicació i el periodisme en les diferents institucions i organitzacions que actuen en el sistema de cooperació internacional i entitats que treballen per a la cohesió social (vist també com oportunitat laboral), així com per la funció dels mitjans i els continguts que contribueixen a generar consciència social sobre els reptes del món actual.

Objectius

Objectiu general de l'assignatura:

Dotar a l'alumnat de coneixements i eines per a un perfil professional diferenciat i especialitzat, orientat tant a les funcions clàssiques del periodisme com a d'altres sortides laborals en organismes internacionals, organitzacions socials, ONGs, entitats de cooperació internacional, etc.

Objectius específics dels i les estudiants:

  • Conèixer què s'entén per desenvolupament humà, canvi social i altres conceptes / perspectives relacionades (Drets Humans, igualtat de gènere, justícia global, etc.).
  • Conèixer l'agenda de l'ONU sobre els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) i identificar els seus principals indicadors.
  • Estudiar les principals estratègies de comunicació per al desenvolupament, comunicació per al canvi social, comunicació participativa, etc.
  • Investigar i analitzar la situació dels drets humans sobre la informació, la comunicació i el ciberespai, així com la relació entre comunicació i cooperació internacional.
  • Aprendre a dissenyar els elements fonamentals d'un projecte de comunicació per al desenvolupament i el canvi social.
  • Comprendre el paper dels professionals de la comunicació i periodisme en aquests àmbits i saber identificar possibles sortides laborals en organitzacions i institucions governamentals i no governamentals.

Competències

  • Aplicar l'ètica i la deontologia professionals del periodisme, així com l'ordenació jurídica de la informació.
  • Aplicar la imaginació amb flexibilitat, originalitat i fluïdesa.
  • Demostrar capacitat d'autoaprenentatge i autoexigència per aconseguir un treball eficient.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en català i castellà com en una tercera llengua.
  • Divulgar els coneixements i les innovacions de l'àrea.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  • Transmetre informació periodística en el llenguatge propi de cada un dels mitjans de comunicació, en les seves formes combinades modernes o en suports digitals, i aplicar els gèneres i els diferents procediments periodístics.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar la deontologia professional del periodisme a la comunicació estratègica en l'àmbit de la comunicació política.
  2. Aplicar la deontologia professional del periodisme a la comunicació estratègica en l'àmbit dels gabinets de premsa i en la comunicació institucional.
  3. Aplicar la imaginació amb flexibilitat, originalitat i fluïdesa.
  4. Aplicar les tecnologies i els sistemes utilitzats per processar, elaborar i transmetre informació en el camp de la comunicació estratègica.
  5. Demostrar capacitat d'autoaprenentatge i autoexigència per aconseguir un treball eficient.
  6. Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en català i castellà com en una tercera llengua.
  7. Divulgar els coneixements i les innovacions de l'àrea.
  8. Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  9. Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.

Continguts

Temari general

  1. La relació entre comunicació, cooperació internacional, desenvolupament i canvi social. Teories, models i estratègies aplicades.
  2. Programes internacionals de cooperació internacional i ajuda al desenvolupament. L'Agenda 2030 de l'ONU d'Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS).
  3. Societat del coneixement i desenvolupament mediàtic. Drets Humans relacionats amb la informació, la comunicació i el ciberespai.
  4. Mitjans de comunicació i el seu discurs sobre desenvolupament, cooperació i temes relacionats. Maneres d'informar des d'enfocaments alternatius (periodisme de pau, llenguatges inclusius, entre d'altres).
  5. Els professionals de la comunicació i el periodisme com a promotors del canvi social. Disseny de projectes i campanyes.

L'ordre dels temes indicats podrà variar segons la planificació definitiva de l'assignatura. El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.

Els continguts de l'assignatura seran sensibles a l'enfocament de drets humans i la perspectiva de gènere.

Metodologia

La metodologia docent de l'assignatura combina diferents sessions d'exposicions orals, explicacions teòriques, estudis de cas i debat, així com seminaris/tallers participatius i sessions de treball pràctic en l’aula informatitzada. El principi fonamental és establir i compartir una base comuna de coneixements perquè, durant el curs, l'alumnat pugui aprofundir en els aspectes que prioritzi i aplicar-los als temes que més li interessin.

Tota la informació i documentació necessària per al seguiment del curs serà facilitada per l'equip docent presencialment en classes, tutories i/o via Campus Virtual.

La metodologia docent i l’avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 15 0,6 3, 6, 7, 8, 9
Seminaris, tallers i pràctiques de laboratori 33 1,32 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Tipus: Supervisades      
Tutories 6 0,24 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9
Tipus: Autònomes      
Recerca, selecció i lectura de bibliografia i altres recursos. Estudi personal. Planificació i treball individual / en equip. 91 3,64 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

Avaluació

L'assignatura segueix un sistema d'avaluació continuada, per la qual cosa es dóna per descomptat que l'assistència de l'alumnat a totes les activitats formatives abans esmentades és obligatòria.

La qualificació final de l'assignatura serà calculada per mitjana ponderada, a partir de les següents activitats d'avaluació:

- Activitat A. Exercicis pràctics: 25% sobre la qualificació final;

- Activitat B. Exàmens individuals: 30% sobre la qualificació final;

- Activitat C. Participació activa en seminaris, tallers i tutories: 15% sobre la qualificació final;

- Activitat D. Treball de curs en equip: 30% sobre la qualificació final.

Per aprovar l'assignatura, serà necessari:

a) haver realitzat i lliurat totes les activitats d'avaluació. En cas d'absència per motius de força major justificats, s'ha de presentar el corresponent justificant a l'equip docent; en cas contrari, les activitats constaran com No Realitzades.

b) obtenir una nota/mitjana mínima de 5 en cadascuna de les activitats A, B, C i D.

La metodologia docent i l’avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

 

Sistema de recuperació

L'alumnat tindrà dret a la recuperació de l'assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats, el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura.

Les activitats C i D queden excloses del procés de recuperació.

 

Segona matrícula

En cas de segona matrícula, l'alumnat podrà realitzar una única prova de síntesi sobre tot el temari de l'assignatura. La qualificació de l'assignatura correspondrà a la qualificació de la prova síntesi.

 

Plagi

L'estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d'identitat, etc.) que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació. En cas que es produeixi més d'una irregularitat, la qualificació final de l'assignatura serà 0.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
A) Pràctiques de laboratori 25% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
B) Exàmens individuals 30% 5 0,2 1, 2, 3, 5, 6, 7
C) Participació activa en seminaris, tallers i tutories 15% 0 0 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9
D) Treball final en equip 30% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

Bibliografia

Bibliografia recomanada

Alfaro, Rosa María (2010). El desarrollo que no llega: el papel de la comunicación. En: Raquel Martínez-Gómez y Mario Lubetkin (2010). Comunicación y Desarrollo: pasos hacia la coherencia. Sevilla-Zamora: Comunicación social, pp. 42-58.

Alfaro, Rosa María (2013). Ciudadanías y Medios: Veedurías desde la participación ciudadana. Commons: revista de comunicación y ciudadanía digital, 2 (1), pp. 2-20. Disponible en: http://ojs.uca.es/index.php/cayp/issue/view/27

Autheman, Charles; Del Río, Olga & Tayah-Gueneau, Latifa (coords) (2012). Public Service Broadcasting Mission in the MENA Region. Paris-Barcelona: Consortium IPP-OMEC. Versió en català: La missió de Servei Públic Audiovisual a la regió del Magreb i el Mashrek. Informe regional. Barcelona-París: Consorci IPP-OMEC. Disponible en: http://www.omec.es/Documentos/Informe_SPA_IPP_OMEC_CA.pdf

Carniel Bugs, Ricardo & Velázquez, Teresa (2018). Objetivos de Desarrollo Sostenible: una agenda emergente para repensar la docencia universitaria en comunicación. En: Elena Jiménez Pérez, María Elena del Valle Mejías y Andrea Felipe Morales (coords.). Los nuevos retos en Ciencias Sociales, Artes y Humanidades. Barcelona: Gedisa.

Enghel, Florencia (2017). El problema del éxito en la comunicación para el cambio social. Commons. Revista De Comunicación Y Ciudadanía Digital, 6 (1), pp. 11-22. Disponible en: https://revistas.uca.es/index.php/cayp/article/view/3389

GómezGalán, Manuel & Sanahuja Perales, José Antonio (1999). El sistema internacional de cooperación al desarrollo. Una aproximación a sus actores e instrumentos. Madrid:  CIDEAL.

Gumucio-Dagron, Alfonso (2011). Comunicación para el cambio social: clave del desarrollo participativo. Signo y Pensamiento, vol. XXX, núm.58, enero-junio: pp. 26-39. Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/860/86020038002.pdf

Huarcaya, Gloria (2006). El comunicador para el desarrollo y el cambio social. Apuntes para la construcción de un perfil. Revista de Comunicación, 5, pp. 29-39. Disponible en: https://pirhua.udep.edu.pe/bitstream/handle/11042/1743/Gloria_Huarcaya__El_comunicador_para_el_desarrollo_y_el_cambio_social.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Murciano, Marcial (dir.) (2010). La prensa y la cooperación internacional. Cobertura de la cooperación para el desarrollo en nueve diarios europeos. Sevilla-Zamora: Comunicación social.

Obregón, Rafael & Ángel Botero, Adriana (2011). ¿Diálogo o comunicación para el desarrollo y cambio social? Reflexiones e implicaciones. En: José Miguel Pereira y Amparo Cadavid (eds.). Comunicación, desarrollo y cambio social. Interacciones entre comunicación, movimientos ciudadanos y medios. Bogotá: Editorial Pontificia Universidad Javeriana, pp. 113-131.

Restrepo, Natalia (2011). Comunicación para el cambio social y Nuevas Tecnologías para la Información y la Comunicación. Revista Etic@net, año IX, n.11: 158-175. Disponible en: http://www.ugr.es/~sevimeco/revistaeticanet/numero11/Articulos/Formato/articulo7.pdf

Santolino, Montse (2010). Recuperando la esencia: las ONGD como agentes de comunicación para el cambio social. En T. Burgui y J. Erro Sala (coords.), Comunicando para la solidaridad y la cooperación: cómo salir de la encrucijada (pp. 221-256). Pamplona: Foro Comunicación, Educación y Ciudadanía

Servaes, Jean (2000). Comunicación para el desarrollo: tres paradigmas, dos modelos. Temas y Problemas de Comunicación, 10. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/274222965_Comunicacion_para_el_dearrollo_tres_paradigmas_dos_modelos  

Souter, David (2007). ¿De quién es la cumbre? Los países en desarrollo y la sociedad civil se hacen oír en la Cumbre Mundial sobre la sociedad de la Información. APC, “Temas emergentes”. Disponible en: http://rights.apc.org/documents/whose_summit_ES.pdf

Tufte, Thomas (2015). Comunicación para el cambio social: la participación y el empoderamiento como base para el desarrollo mundial. Barcelona: Icaria.

UNESCO. Programa Internacional para el Desarrollo de la Comunicación (PIDC) (2008). Indicadores de desarrollo mediático: Marco para evaluar el desarrollo de los medios de comunicación social. París: UNESCO. Disponible en: http://unesdoc.unesco.org/images/0016/001631/163102S.pdf

Al llarg del curs, el professorat actualitzarà la bibliografia obligatòria per a l'assignatura, així com facilitarà recursos complementaris específics segons els temes tractats.