Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501933 Periodisme | OT | 4 | 0 |
No hi ha prerequisits
Que l’alumnat:
- Sigui capaç de visionar i produir un documental periodístic de manera reflexiva i crítica, argumentant les seves posicions a partir del coneixement del llenguatge audiovisual específic utilitzat
- Sigui capaç de convertir una idea en un bon projecte professional de documental periodístic
- Adquireixi destresa en l'exposició individual d'un projecte de documental periodístic ben argumentat
- Valori, en un projecte comú, els punts de vista i visions dels altres
- Utilitzi els sistemes de comunicació i informació d'Internet
Finalment, tot aquest procés teòric i pràctic es materialitzarà en l'adquisició, per part de l’alumnat, de les competències bàsiques necessàries per a produir i dirigir documentals de caràcter periodístic
1.- PRE-PRODUCCIÓ DEL DOCUMENTAL PERIODÍSTIC
1.1.- L'elecció i investigació del tema
1.2.- Objectivitat i punt de vista en el documental periodístic
1.3.- Límits ètics en el documental periodístic
1.4. - El primer contacte amb la realitat:
La inserció en el medi amb el dispositiu fílmic
Canvis que experimenten les persones davant la càmera
1.5. – Projecte de documental periodístic
De la persona al personatge i de la situació a la seqüència
Cronologies narratives: Acció directa i acció diferida
1.6.- L'escriptura del projecte. Capítols del guió: sinopsis, nota d'intenció, breu històric, desenvolupament (estructura narrativa i perfil dels personatges), tractament audiovisual, annexos
1.7. - L'equip humà i l'equip tècnic
2.- REALITZACIÓ
2.1. - Llenguatge audiovisual aplicat a les necessitats del documental periodístic:
Valor del pla, els angles de càmera, moviments de càmera, la composició del pla. Enquadrament. El fora de camp. El·lipsis.
Escenes, seqüències i plans seqüència.
2.2. - La filmació.
Dispositiu per a la filmació d'espais i llocs
Dispositiu per a la filmació d'accions individuals / col · lectives
Dispositiu per a la filmació de reunions, actes, cerimònies
Dispositiu per a la filmació d'entrevistes
2.3. - Aspectes pràctics de filmació
Sortir al carrer amb la càmera
Notes sobre el contingut de cada sessió
El correcte enquadrament i enfocament
L'estabilitat de la imatge
Filmar l'imprevist
2.4. - Imatges sota sospita: el fals documental periodístic
3.- EL MUNTATGE DEL DOCUMENTAL PERIODÍSTIC
3.1 - Conceptes bàsics del muntatge aplicats al documental periodístic
3.2 - Filmació i muntatge simultanis
****************
El contingut de l'assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere, prestant especial atenció a directores de documentals tan prestigioses a nivell internacional com Barbara Kopple, Kim Longinotto o Claire Simon, entre d'altres
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.
Documental Periodístic és una assignatura teòrica amb pràctiques de laboratori (TPL). Els objectius s'assoliran mitjançant classes teòriques, seminaris i activitats pràctiques.
Les classes teòriques s'estructuren a partir del visionat de múltiples fragments de documentals periodístics i debats a l'aula.
El principal objectiu dels seminaris i classes pràctiques és la realització d'un documental periodístic. A l'aula es treballaran els guions i es visionaran les diferents seqüències de cada projecte a mesura que aquests avancin.
Les tutories són imprescindibles pel seguiment dels projectes objecte d’avaluació.
Les activitats autònomes de l’alumnat són igualment imprescindibles per a aconseguir els objectius d’aprenentatge
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes Teòriques | 17 | 0,68 | 2, 4, 7, 8, 9, 10 |
Pràctiques Laboratori | 24 | 0,96 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Seminaris | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Tipus: Supervisades | |||
Avaluació | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Tutories | 10 | 0,4 | 2, 5, 6, 10 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal, anàlisi i síntesi de textos escrits o audiovisuals | 33 | 1,32 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Realització de treballs (projecte documental periodístic) | 45 | 1,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Sistema d'avaluació:
L’assignatura consta de les activitats d’avaluació següents:
- Activitat A: Exercicis Escrits, 30% sobre la qualificació final
- Activitat B: Participació Activa a tutories i seminaris, 20% sobre la qualificació final
- Activitat C: Realització d'un documental periodístic, 50% sobre la qualificació final
Per poder aprovar l’assignatura, caldrà treure una nota mínima del 50% en les activitats A, B, C
Per a superar la part teòrica de l'assignatura en la modalitat d'avaluació continuada, els alumnes hauran d’entregar 5 exercicis escrits que corresponen a les 5 classes de teoria, en aquests exercicis es treballa sobre un aspecte dels tractats a classe i l'alumne ha de fer una investigació al respecte. Corresponen a les sessions 1, 2, 3, 4 i 5 del calendari. Cada exercici té una puntuació de 1/5de la nota de teoria.
Per a superar la part pràctica, l'alumnat haurà de realitzar un projecte de documental periodístic, que serà supervisat per la professora setmanalment.
L'assistència a classe és obligatòria per a poder participar en el sistema d'avaluació continuada en la qual s'inclouen les pràctiques.
Cal aprovar cadascuna de les activitats avaluables per aprovar l’assignatura.
Programació
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació del’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels
exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i a qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura.
Procés de Recuperació
Per tal que l’alumnat pugui optar a la recuperació, cal que:
a. no hagi assolit els criteris establerts per superar l’assignatura, inclosa l'assitencia a les clases (aquells que tinguin 1 o més faltes d’assistència sense justificar)
b. hagi estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura.
La professora exigirà haver obtingut una qualificació mínima en la mitjana de l’assignatura, menor o igual a 3,5.
Les activitats que quedin excloses del procés de recuperació d’una assignatura no poden superar conjuntament el 50% del pes en la qualificació final
La recuperació de la part teòrica serà un examen final que té un percentatge del 100% de la teoria
La nota obtinguda en la recuperació de la teoria serà la nota definitiva només d’aquesta part i es ponderarà amb les notes de la part pràctica.
Plagi.
L’estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d’identitat,...) es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l’assignatura serà 0.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exercicis escrits | 30% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Participació activa en tutories i seminaris | 20% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Realització documental periodístic | 50% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
- Aitken, Ian: Film and Reform, John Grierson and the Documentary Film Movement, Routledge Library Editions, 2016.
- Avalos del Pino, Carmen : « El Tiempo y la Mirada. Entrevista a Marisol Soto », revista Docs, nº 2, (2007)
- Barbash, Ilisa y Taylor, Lucien: Cross-Cultural Filmmaking, University of California Press, Los Angeles, 1997
- Bricca, Jacob: Documentary editing : principles and practice, Londres: Routledge, 2018.
- Carrera, Pilar; Talens, Jenaro: El relato documental: efectos de sentido y modos de recepción, Cátedra, 2018
- Cassany, Roger; Figueras Maz, Mónica; Alsius, Salavador; Luzón, Virginia: El periodisme audiovisual a internet. Quaderns del CAC, Nº. 39, págs. 35-48, 2013,
- Català, Josep Maria: La puesta en imágenes. Conceptos de dirección cinematográfica, Shangrila, 2019
- Català, Josep Maria: Viaje al Centro de las Imágenes, Shangrila, 2017
- Colleyn, Jean Paul: Le Regard Documentarie, Centre Georges Pompidou, Paris, 1999
- Curran Bernard, Sheila: Documentary storytelling: creative nonfiction on screen, Boston: Focal Press, 2011
- Chaumier, Jacques: Análisis y Lenguajes Documentales. Mitre, Barcelona, 1986
- Flores, Jesús: Periodismo Transmedia. Fragua 2012
- Hispano, Andrés y Sánchez Navarro, Jordi: Imágenes para la Sospecha, Glénat Ediciones y Festival de Cine de Sitges, 2001.
- Kriwaczeck, Paul: Documentary for the Small Screen, Focal, Oxford, 1997.
- Ledo, Margarita: Del Cine-Ojo a Dogma 95, Paidós Comunicación, Barcelona, 2004.
- Monaco, James: How to Read a Film, The World of Movies, Media, Multimedia: Language, History Oxford University Press, 2009.
- Morin, Edgar: El Cine o el Hombre Imaginario. Ensayo de Antropología, Paidós, Barcelona, 2001.
- Prosser, Jon (Ed), Image-based Research, Londres, Falmer Press, 1998
- Puccini, Sergio: Guion de Documentales, La Marca Editora, 2019
- Rabiger, Michael: Dirección de Documentales, Madrid, Instituto Oficial de Radio y Televisión, 2005, http://campostrilnick.org/wp-content/uploads/2016/04/Direccion-de-Documentales-Michael-Rabiger.pdf
- Reisz, Karel: Técnica del Montaje Cinematográfico, Madrid, Taurus, 1986. https://imagenunofcedu.files.wordpress.com/2016/11/tecnica-del-montaje-cinematografico-karel-reisz.pdf
- Zunzunegui, Santos: Ver para creer: Avatares de la realidad cinematográfica, Cátedra, 2019