2020/2021
Política Mundial Comparada
Codi: 103105
Crèdits: 6
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
2501933 Periodisme |
OT |
4 |
0 |
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Utilització d'idiomes a l'assignatura
- Llengua vehicular majoritària:
- espanyol (spa)
- Grup íntegre en anglès:
- No
- Grup íntegre en català:
- No
- Grup íntegre en espanyol:
- Sí
Prerequisits
Comprensió activa i passiva de l'anglès.
Objectius
Aquesta assignatura té per objectiu principal introduir als estudiants en l’anàlisi de la
política comparada. Esta concebuda i dissenyada per a donar una visió dels principals
temes en aquest camp i examinar l’experiència individual de diferents països pel que
fa al seu desenvolupament polític.
La qüestió fonamental que es planteja aquest curs és doncs la de comprendre el
desenvolupament polític – i en el seu cas democràtic – de les diferents regions del
món. Per què alguns països són democràcies estables i altres no? Al final del curs, els
estudiants haurien de tenir els recursos necessaris per obtenir informació política
sobre qualsevol país del món així com tenir una idea dels factors i dels processos que
ajuden o dificulten el desenvolupament de la democràcia.
L’assignatura està dissenyada per a treballar les competències de comunicació escrita
i oral així com l’anàlisi teòric i empíric de la política de països i regions mundials considerats des de la
perspectiva de la professió periodística.
Competències
- Aplicar el pensament científic amb rigor.
- Demostrar un coneixement adequat de la realitat sociocomunicativa de Catalunya en el context espanyol, europeu i mundial.
- Demostrar un coneixement adequat del món contemporani i la seva evolució històrica recent en les dimensions social, econòmica, política i cultural.
- Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en català i castellà com en una tercera llengua.
Resultats d'aprenentatge
- Aplicar el pensament científic amb rigor.
- Buscar fonts informatives de contingut polític, analitzar-les i aplicar-hi criteris correctes de valoració per contrastar i verificar la veracitat de les informacions.
- Descriure els pressuposts bàsics del sistema polític espanyol i català.
- Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en català i castellà com en una tercera llengua.
- Reconèixer els pressuposts i esquemes bàsics de la política mundial comparada.
Continguts
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.
TEMARI GENERAL:
PART I. ELEMENTS CONCEPTUALS
TEMA 1. LES NOCIONS DE SISTEMA I DE REGIM POLÍTIC
TEMA 2. LA CLASSIFICACIÓ DELS SISTEMES POLÍTICS
TEMA 3. POLIARQUÍA VS MONOCRÀCIES
3.1. Tipologia del sistemes monocràtics: sistemes semi-autoritaris, autoritaris i totalitaris
3.2. La poliarquía: la democracia liberal
3.2.1. Les condicions i els principis de la democràcia
3.2.2. Les formes d’expressió de la democràcia: democràcia representativa vs democràcia directa.
3.2.3. La designació dels governants: democràcia majoritària vs democràcia consensual. Els sistemes electorals
3.2.4. El disseny institucional de les democràcies representatives
PART II. L'ORGANITZACIÓ FUNCIONAL DEL PODER EN LES DEMOCRÀCIES LIBERALS
TEMA 4. L' ORGANITZACIÓ DEL PODER
4.1. El sistema parlamentari o la separació flexible dels poders
4.2. El sistema presidencialista o la separació rigida dels poders
4.3. El sistema semi-presidencialista
TEMA 5. ESTUDIS DE CASOS
5.1. El sistema parlamentaridel Regne Unit
5.2. El sistema presidencialista dels Estats Units
5.3. El sistema semi-presidencialista de França
PART III. LA DEMOCRÀCIA AL MÓN
TEMA 6. SISTEMES SEMI-AUTORITARIS I ONADES DE DEMOCRATIZACIÓ
TEMA 7. EVOLUCIÓ DE LA DEMOCRÀCIA PER REGIONS MUNDIALS
TEMA 8. SITUACIÓ ACTUAL: ESTRUCTURES SOCIALS I SISTEMES
SOCIOPOLÍTICS A ÀFRICA, ÀSIA I AMÈRICA LLATINA
Metodologia
L'assignatura 'Política mundial comparada' tè 6 crèdits. Aquests crèdits es distribueixen entre les activitats formatives següents:
1. Activitats dirigides
-Classes magistrals: exposicions per part del professor amb el suport de TIC i debat en gran grup
-Seminaris de discussió de lectures i de casos: Introducció de la sessió, presentació individual o en grup del text o cas, valoració i discussió
-Presentació oral dels treballs
2. Activitats supervisades
-Tutories de suport per a la realització dels exercicis escrits i seguiment del curs
3. Activitats autònomes
-Estudi
-Lectura de textos
-Redacció treball
Avaluació
L’assignatura consta de les activitats d’avaluació següents:
- Activitat A. Examen (50% sobre la qualificació final)
- Activitat B. Treball (30% sobre la qualificació final)
- Activitat C. Control de lectures (20% sobre la qualificació final)
Per poder aprovar l’assignatura, caldrà treure una nota mínima de 5/10 en les activitats A, B i C.
Procediment de revisió de les qualificacions:
-Comentari global a l'aula després de la correcció de l'exercici (tests/presentacions)
-Tutories individuals segon horari establert (ressenyes i examen final)
Procediment de recuperació.
L’alumnat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura.
Segona matrícula
En cas de segona matrícula, l’alumnat podrà fer una única prova de síntesi que consistirà en l'elaboració d'un treball. La qualificació de l’assignatura correspondrà a la qualificació de la prova síntesi.
PLAGI. L’estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d’identitat,...) que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l’assignatura serà 0.
Activitats d'avaluació
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Elaboració i presentació oral treball |
30 |
15
|
0,6 |
1, 2, 4, 5
|
Examen |
50 |
2
|
0,08 |
1, 4
|
Test sobre lectures obligatòries |
20% |
2
|
0,08 |
1, 3, 4
|
Bibliografia
LECTURES OBLIGATÒRIES
1) Dahl, Robert (2012) La democracia (Barcelona: Ariel)
2) Diamond, Larry (2011) 'Why Democracies Survive. The Impact of the Economic Crisis'
Journal of Democracy, 22(1):17-30.
3)Dunne, Michele (2015) 'After the Arab Spring: Caught in History's Crosswinds', Journal of Democracy, 26(4): 75-79.
4) Fukuyama, Francis (2012) 'The Patterns of History: China and East Asian Democracy', Journal of Democracy, 23(1):15-26.
5)Linz, Juan, (1990) 'The Perils of Presidentialism',Journal of Democracy, 1:51-69
6) Persily, Nathaniel (2017)'The 2016 U.S. Elections: Can Democracy Survive the Internet?', Journal of Democracy, 28(2):63-76.
BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA:
Almond, Gabriel et al. (2010) Comparative Politics Today. A world View. Longman: New York
Ashbee, Edward y Ashford, Nigel (1999) US Politics Today. Manchester: Manchester University
Press.
Bell, David (2002) French Politics Today. Manchester: Manchester University Press.
Bermeo, Nancy (2010)'¿Acaso la democracia electoral promueve la igualdad económica?', Journal of Democracy, 2: 201-217.
Berstein, Serge (1996) Los regímenes políticos del siglo XX, Barcelona: Ariel.
Blofield, Merike (2010) 'Desigualdad política en América Latina', Journal of Democracy, 2:34-58.
Diamond, Larry (2003) "Puede el mundo entero ser democrático?", Revista Española de Ciencia Política, 9:9-38.
Fukuyama, Francis et al. (2005) 'Facing the Perils ofPresidentialism?', Journal of Democracy,16(2):102-116.
Huntington, Samuel (1994) La tercera ola: la democratización a finales del siglo XX, Barcelona: Paidós.
Lena Krook, Mona (2017) 'Violence against Women in Politics', Journal of Democracy, 28(1): 74-88
Lijphart, Arend (2000) Modelos de democracia, Barcelona: Ariel, capítols 1 i 14.
Obyenkova, Anastassia (2008) 'Regime transition the regions of Russia. The freedom of mass-media. Transnational impact on sub-national democratization', European Journal of Political Research, 47(2): 221-246.
Schmitter, Paul (2010) "Twenty-Five Years, Fifteen Findings", Journal of Democracy, 21(1):17-28.
Valenzuela, Arturo (2004) “Latin American Presidents Interrupted,” Journal of Democracy,
15(4):5-9