Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501933 Periodisme | OT | 4 | 0 |
Cal que l'estudiant hagi cursat i superat l'assignatura ESTRUCTURA SOCIAL I POLÍTICA.
També es dóna per suposat que l'estudiant llegeix habitualment diaris de premsa generalista i té interès en l'actualitat política i en entendre els orígens i els actuals debats sobre el nostre sistema polític.
Aquesta assignatura girarà al voltant dels principals elements del sistema polític espanyol, i també català. Hi treballarem els antecedents, els factors definitoris, la composició i el funcionament dels sistemes polítics. Per tant, hi tractarem les condicions socials i històriques que han configurat aquests sistemes polítics, descriurem les institucions constitucionals i estatutàries i el seu funcionament, exposarem i avaluarem el paper dels actors polítics principals, definirem els trets principals de la cultura política i farem balanç dels resultats assolits.
Aquest treball ens permetrà assolir la capacitat d’interpretar la seva evolució al llarg del temps i de valorar el seu rendiment. Treballarem sobre els pactes de la transició i els principals elements del sistema polític actual, i analitzarem trenta anys després, i en ple canvi d’època, quin és el seu grau de permanència, quins són els factors de crisi i els focus de debat, què es sosté i què no en l’actualitat.
Aquesta assignatura té 6 crèdits ECTS, és a dir, un total de 150 hores de dedicació per part de l'estudiant (25 hores per crèdit).
Comptarà amb tres formats de sessió:
En primer lloc, els continguts teòrics de l’assignatura seran treballats a les classes, d’una banda, en format classe magistral i, d’altra banda, amb sessions i dinàmiques conduïdes i participades pels estudiants.
En segon lloc, durant el curs, es celebraran seminaris de lectures en el quals es treballarà i s’avaluarà la comprensió d’uns textos que els estudiants hauran hagut de llegir prèviament.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 17 | 0,68 | |
Seminaris i proves de lectura | 17 | 0,68 | |
Treball a classe sobre els continguts teòrics | 17 | 0,68 | |
Tipus: Supervisades | |||
Preparació de les activitats a classe sobre continguts teòrics | 28 | 1,12 | |
Tipus: Autònomes | |||
Preparació de lectures i seminaris | 30 | 1,2 | |
Treball autònom sobre els continguts teòrics | 41 | 1,64 |
L’alumnat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Comentari de text 1 | 20% | 0 | 0 | 1, 2 |
Comentari de text 2 | 20% | 0 | 0 | 1, 2 |
Comentari de text 3 | 20% | 0 | 0 | 1, 2 |
Participació | 10% | 0 | 0 | 2 |
Treball de Curs | 30% | 0 | 0 | 1, 2 |
AJA, E. (2014) Estado autonómico y reforma federal. Alianza
AJA, E. i SOLÉ TURA, J. (1977) Constituciones y períodos constituyentes en España (1808-1936). Siglo XXI
AMAT, J. (2015) El llarg procés. Tusquets
ANDUIZA, E. i BOSCH, A. (2004) Comportamiento político y electoral. Ariel
BARTOMEUS, O. (2016) El terratrèmol silenciós. Eumo
BOSCH, A. (2004) Guía del sistema electoral. UAB
COTARELO, R. (ed.) (1992).- Transición polítia y consolidación democrática. CIS
EQUPIO PIEDRAS DE PAPEL (2015) Aragón es nuestro Ohio. El hombre del tres
F. ALTERNATIVAS.- Informes sobre la democracia
MOTABES, J. i MARTÍNEZ, A. (2019) Gobierno y política en España. Tirant lo Blanch
PANEBIANCO, A. (2009) Modelos de partido. Alianza
RENIU, M. (ed.) (2012).- El sistema político español. Huygens
TOHARIA J.J. (ed.) et al. (2011).- Pulso de España. Un informe sociológico. Fundación Ortega-Marañón.
TORCAL, M. Et al. (2005).- España: sociedad y política en perspectiva comparada. Tirant lo Blanch