Logo UAB
2020/2021

Tendències de Desenvolupament d'Internet

Codi: 103093 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501933 Periodisme OT 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Carmina Crusafon Baqués
Correu electrònic:
Carmina.Crusafon@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Carmina Crusafon Baqués
Anna Tous Rovirosa

Prerequisits

No hi ha prerequisits.

Objectius

  • Analitzar les principals línees d’evolució d’Internet des de la perspectiva de l'ecosistema mediàtic digital.
  • Aprendre a avaluar una empresa mediàtica que desenvolupa les seves activitats a Internet.
  • Aprendre les tècniques de presentació (oral i escrita) d’un projecte en el món empresarial.

Competències

  • Aplicar el mètode científic adequadament, plantejar hipòtesis relatives a la comunicació periodística, validar i verificar les idees i els conceptes, i ressenyar correctament les fonts.
  • Aplicar el pensament científic amb rigor.
  • Demostrar consciència ètica i empatia amb l'entorn.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en català i castellà com en una tercera llengua.
  • Diferenciar les principals teories de la disciplina, els seus camps, les elaboracions conceptuals, els marcs i els enfocaments teòrics que fonamenten el coneixement de la disciplina i els seus diferents àmbits i subàrees, i adquirir un coneixement sistemàtic de l'estructura dels mitjans de comunicació.
  • Divulgar els coneixements i les innovacions de l'àrea.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar de manera transversal els mètodes científics en l'anàlisi de la relació entre canvi tecnològic, el canvi social i accessibilitat als mitjans.
  2. Aplicar el pensament científic amb rigor.
  3. Demostrar consciència ètica i empatia amb l'entorn.
  4. Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en català i castellà com en una tercera llengua.
  5. Divulgar els coneixements i les innovacions de l'àrea.
  6. Establir relacions entre el coneixement comunicatiu i les ciències socials, humanes i tecnològiques en procés d'implementació d'estratègies i polítiques de comunicació.
  7. Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  8. Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  9. Valorar els impactes socials de la mediació tecnològica en la comunicació contemporània.

Continguts

TEMARI:

Tema 1: Estructura d’Internet: estat de la qüestió 2020

  • Conceptes, tendències i professionals de referència de l’ecosistema digital

Tema 2: Ecosistema mediàtic a Internet

  • Mitjans digitals i innovació
  • Tipologia d’empreses i productes periodístics
  • Anàlisi de casos d'èxit (Catalunya, Espanya, UE i EUA)
  • Regulació i polítiques públiques

Tema 3: Internet més enllà dels mitjans de comunicació

  • Educació
  • Política
  • Salut
  • Finances
  • Benestar social

Tema 4: Treball de curs - Com crear una empresa d’Internet?: les claus d’un projecte

  • Idea
  • Elaboració del projecte
  • Presentació (pitch)
  • Co – avaluació

 

 Els continguts de l'assignatura seran sensibles als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere.

 

 

 

Metodologia

L’assignatura seguirà una metodologia semipresencial: les sessions teòriques seran virtuals i les activitats de seminari seran presencials.  

El calendari amb el contingut de les diferents sessions ss penjarà al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura.

En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.

 

 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Seminaris 17 0,68 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8
Sessions virtuals 34 1,36 1, 2, 3, 4, 6, 8, 9
Tipus: Supervisades      
Tutories 7,5 0,3 2, 3, 8
Tipus: Autònomes      
Treball personal 79,5 3,18 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8

Avaluació

L’avaluació de l’assignatura és sumativa. No cal aprovar cada activitat sinó que la suma total de les activitats serà la nota final de l’assignatura. És necessari presentar-se a totes les activitats d’avaluació per a obtenir la nota final.

Les activitats d’avaluació són:

A. Tres pràctiques avaluables: 45 punts

  • Tema 1: 15 punts
  • Tema 2: 15 punts
  • Tema 3: 15 punts

B. Participació activa a l'aula i a les sessions virtuals (assistència i participació amb comentaris, preguntes, reflexions, etc.): 20 punts

C. Un treball de curs: 35 punts 

L’assistència a les activitats d’avaluació és obligatòria per a tot l’alumnat. De tota manera, existeixen un conjunt de circumstàncies que puntualment poden eximir de l’assistència amb el justificant corresponent (malaltia, operació quirúrgica, defunció d’un familiar, etc.).

Quan no es pot assistir a l’activitat d’avaluació pels motius abans esmentats, l’estudiant haurà d’informar al professorat a través d’un correu al Campus Virtual. Degut a la programació docent, no es pot reprogramar l’activitat un altre dia durant el semestre, però l’estudiant podrà seguir amb l’avaluació continuada.

Les activitats d’avaluació que no s’hagin pogut realitzar pels motius abans esmentats es podran recuperar el día 19 de gener 2021, data reservada per aquest tipus de circumstàncies

Els alumnes que ho desitgin es poden presentar a una prova addicional per a pujar nota, que se celebrarà el dia 19 de gener de 2021. Es tracta d'una prova que pot augmentar en un màxim de 10 punts la nota final, i que només es pot realitzar amb una mitjana de notable.

Cal lliurar les activitats durant la data indicada i s’hauran de seguir les indicacions formals que consten a cadascuna de les fitxes tècniques. Fora d’aquest termini no es poden acceptar treballs per poder acomplir amb els terminis de correcciói lliurament de notes.

Les notes de les activitats seran publicadesa través del Campus Virtual. Per tal d’aclarir dubtes o atendre consultes, el professorat establirà un horari de tutoria.

RECUPERACIÓ: L’alumnat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura. Per poder-se presentar a la recuperació de l’assignatura, s’haurà hagut d’obtenir la nota mitjana de 3,5. L’activitat que queda exclosa del procés de recuperació és el treball de curs. La recuperación es realitzarà el 2 de febrer de 2021.

L’estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d’identitat,...) es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l’assignatura serà 0.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Participació activa a l'aula i a les sessions virtuals 20 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9
Pràctica avaluable - Tema 1 15 2 0,08 1, 2, 4, 9
Pràctica avaluable - Tema 2 15 2 0,08 1, 2, 3, 5, 6, 7, 9
Pràctica avaluable - Tema 3 15 1 0,04 1, 2, 4, 5, 8, 9
Treball de curs - continguts del projecte 25 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Treball de curs - presentacions acadèmiques 10 3 0,12 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

Bibliografia

 

Anderson, Chris (2006). The Long Tail. Why the Future of Business is Selling Less of More, New York: Hyperion.

Bauer, Johannes M. i Latzer, Michael (2016). Handbook on the Economics of the Internet, London: Edgar Elgan Publishing.

Bhatt, Swati (2017) How Digital Communication Technology Shapes Markets. Redening Competition, Building Cooperation. New York: Palgrave Macmillan.

Casinos, Xavi (2013). El misterio del yogur caducado o cómo reinventar los periódicos. Barcelona: UOC.

Cerezo, Pepe (2020). El impacto de la pandemia en la prensa. Evoca White Paper. http://evocaimagen.com/dosieres/dosier-evoca-09-medios-y-coronavirus.pdf

(2019). Los medios ante los modelos de suscripción. Barcelona: UOC.

(2018). Los medios líquidos. Barcelona: UOC. 

Crusafon, Carmina (2012). La nueva era mediática: las claves del escenario global. Barcelona: Bosch Comunicación.

Díaz Noci, Javier (2019). Cómo los medios afrontan la crisis: retos, fracasos y oportunidades de la fractura digital. El Profesional de la Información, Vol. 28 Núm. 6: Estructuras de poder en comunicación

Domingo, Carlos (2013). El viaje de la innovación. La guía definitiva para innovar con éxito. Barcelona: Gestión 2000.

García Avilés, José Alberto (2018) Pistas y tendencias sobre la innovación periodística. Elche: MHU. (http://mip.umh.es/blog/2018/04/23/nuevo-libro-pistas-tencias-innovacion-periodismo/)

Kueng, Lucy (2017) Going Digital  A Roadmap for Organisational  Transformation. Digital News Report. Oxford: Reuters Oxford Institute. (https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/our-research/going-digital-roadmap-organisational-transformation

(2015) Innovators in Digital News. Londres: IB Tauris.  (https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/our-research/innovators-digital-news)

Mansell, Robin (2012). Imagining the Internet. Communication, Innovation and Governance. Oxford: Oxford University Press.

Mansell, Robin i Raboy, Marc (2011). The Handbook of Global Mediaand Communication Policy. Londres: Blackwell.

Newman, Nic, et al. Reuters Institute Digital News Report 2020. 

https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/2020-06/DNR_2020_FINAL.pdf

Osterwalder, Alex & Pigneur, Yves (2010) Business Model Generation. Hoboken, New Jersey: Wiley.

Nafria, Ismael (2017) La reinvención de The New York Times. Cómo la “dama gris” del periodismo se está adaptando (con éxito) a la era móvil. (http://www.ismaelnafria.com/nytimes/))

Rusbridger, Alan (2018). Breaking News: The Remaking of Journalism and Why It Matters Now. London: Canongate.

Simon, David (2009). “Thecreator of ‘The Wire’ saves newspapers”. Business Insider, 21 de juliol de 2009. https://www.businessinsider.com/you-must-find-a-way-to-make-people-pay-for-content-2009-7?IR=T