Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501933 Periodisme | OT | 4 | 0 |
Es tracta d'una assignatura amb un plantejament eminentment pràctic i amb un sistema d'avaluació contínua, per això és obligatori assistir, almenys, al 80% de les classes per aprovar.
Es recomana haver cursat prèviament assignatures de metodologia de recerca, redacció periodística i estructura social.
La desigualtat social és un fet complex i multidimensional, que es manifesta en l’existència de diferències entre els éssers humans socialment creades i reproduïdes (econòmiques, de classe, de gènere, ètniques, etc.). El seu estudi constitueix una de les àrees més importants de la sociologia perquè els recursos als quals tenen accés les persones determinen les seves oportunitats vitals. Les crisis globals iniciades en 2008 i 2020 han aprofundit les desigualtats i les fractures socials inherents al capitalisme postindustrial, financer i globalitzat. D'aquestes dinàmiques generadores d'exclusió i de desigualtat, així com de les derivades de la intolerància i de la falta de reconeixement del dret a la diferència, s'ocupa el periodisme social o periodisme amb sensibilitat social. Constitueix, abans que res, una actitud i una perspectiva de treball, que col·loca la qüestió social en el centre de la valoració informativa dels periodistes. En aquest sentit, el periodisme té compromisos que resulten ineludibles, per exemple, amb aquella part de la societat que no té veu ni capacitat per articular mediàticament els seus interessos, els seus problemes, els seus valors i les seves vivències.
D'acord amb aquest plantejament del periodisme social que fan els professors de l'assignatura, el temari abasta les següents qüestions:
La orientació de l'assignatura és eminentment pràctica i exigeix l'assistència a classe. La metodologia utilitzada s'adequa a aquest plantejament i consisteix en la realització de: tallers i activitats de lectura i de debat sobre els diferents eixos temàtics de l'assignatura; exercicis amb bases de dades que documenten estadísticament les diferents formes que adopta la desigualtat; anàlisis col·lectives de peces, projectes i productes periodístics; i exercicis pràctics consistents en l'elaboració de textos periodístics.
La metodologia docent i l’avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 15 | 0,6 | 1, 3, 4, 6, 7, 9 |
Seminaris de lectura i debat i altes activitats pràctiques | 20,5 | 0,82 | 1, 3, 6, 7, 9 |
Tallers d'anàlisi de dades | 22 | 0,88 | 1, 5, 6, 7, 8, 10 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 10 | 0,4 | 1, 2, 5, 7, 8, 9, 10 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball de l'alumne | 70 | 2,8 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
L'avaluació de l'assignatura serà continuada i es farà a partir de cinc tipus d'evidències:
Per a optar a aprovar l'assignatura i que es puguin aplicar els percentatges d'avaluació esmentats, els estudiants han d'assistir, almenys, al 80% de les classes, lliurar el reportatge final i la seva memòria d'elaboració i obtenir una qualificació igual o superior a 4 en el reportatge final. Els reportatges finals han de ser acordats amb la professora en el primer mes de classe, qui els anirà tutoritzant al llarg del curs. No hi ha examen final, ni es faran excepcions en aquest sentit amb alumnat de segona o de tercera matrícula.
L'estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d'identitat, etc.) que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, suspendrà automàticament l'assignatura amb una qualificació de 0.
El calendari detallat amb la programació de les diferents sessions espresentarà el primer dia de classe i es penjarà, també, al campus virtual, on l'alumnat podrà trobar la descripció detallada de les activitats d'avaluació, materials docents i qualsevol informació necessària per a l'adequat seguiment del curs.
La professora anunciarà en classe el procés de revisió de les notes de cadascuna de les activitats d'avaluació.
L'alumnat tindrà dret a la recuperació de l'assignatura si ha estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts (66%) de la qualificació total de l'assignatura. La reavaluació consistirà en la reelaboració del reportatge (segons les indicacions que donarà la professora a l'alumnat en la revisió de les notes d'aquesta activitat), la nota de la qual continuarà suposant el 50% de la nota final de l'assignatura. Pel seu caràcter eminentment pràctic i la impossibilitat de repetir la situació en la qual s'han realitzat, la resta de les activitats d'avaluació estan excloses del procés de reavaluació.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Memòria d'elaboració del reportatge | 10% | 1 | 0,04 | 1, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10 |
Participació en altres activitats pràctiques del curs | 10% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10 |
Reportatge en grups reduïts | 50% | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Seminaris de lectura i debat | 10% | 2,5 | 0,1 | 1, 3, 4, 6, 7, 8, 9 |
Tallers d'anàlisi de dades | 20% | 3 | 0,12 | 1, 3, 5, 6, 7, 8, 10 |
Bibliografia de referència:
-Alba Rico, Santiago; Appadurai, Arjun; Bauman, Zygmunt; della Porta, Donatella; et. al. (2017) El gran retroceso, Barcelona: Seix Barral.
-Butler, Judith (2017) Cuerpos aliados y lucha política, Barcelona: Paidós.
-Caparrós, Martín (2015) El Hambre, Barcelona: Anagrama.
-Castel, Robert (1997) Las metamorfosis de la cuestión social: una crónica del salariado, Barcelona: Paidós.
-Cortina, Adela (2018) Aporofobia, el rechazo al pobre: un desafío para la democracia, Barcelona: Paidós.
-Ehrenreich, Barbara (2003) Por cuatro duros: cómo(no) apañárselas en Estados Unidos, Barcelona: RBA.
-Klein, Naomi (2015). Esto lo cambia todo: el capitalismo contra el clima, Barceloa: Paidós.
-McGarvey, Darren (2019) Safari en la pobreza, Madrid: Capitán Swing.
-Owen, Jones (2013) Chavs: la demonización de la clase obrera, Madrid: Capitán Swing.
-Paxton, Robert O (2019) Anatomía del fascismo, Madrid: Capitán Swing.
-Piketty, Thomas (2019) Capital e ideología, Barcelona: Ediciones Deusto.
-Sassen, Saskia (2015) Expulsiones: brutalidad y complejidad en la economía global, Madrid: Katz Editores.
-Standing, Guy (2013) El precariado: una nueva clase social, Barcelona: Ediciones Pasado & Presente.
-Stiglitz, Joseph (2012) El precio de la desigualdad: el 1% de la población tiene lo que el 99% necesita. Madrid: Taurus.
-Varela, Núria (2013) Feminismo para principiantes, Barcelona: Penguin Random House.
-Wilkinson, Richard; y Pickett, Kate (2019) Igualdad: Cómo las sociedades más igualitarias mejoran el bienestar colectivo, Madrid: Capitán Swing.
-Zeller, Carlos (2001) "Los medios y la formación de la voz en una sociedad democrática", en Revista Anàlisi, nº 26, Bellaterra, UAB.