Logo UAB
2020/2021

Teoria dels Gèneres Audiovisuals

Codi: 103069 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501928 Comunicació Audiovisual OB 2 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Nuria Garcia Muñoz
Correu electrònic:
Nuria.Garcia@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Francisco Escribano Royo

Prerequisits

Una bona comprensió lectora de l'anglès. 

Objectius

Aquesta assignatura s’inclou en la matèria del grau en Comunicació Audiovisual anomenada “Gèneres audiovisuals” i es desenvolupa amb diverses assignatures de 6 crèdits ECTS cadascuna:

- Programació en ràdio i televisió

- Gèneres televisius

-Gèneres interactius 

-Gèneres cinematogràfics

- Gèneres publicaris

Objectius:

-Comprendre el concepte de gènere audiovisual
-Identificar els principals gèneres audiovisuals
-Analitzar la relació entre gèneres, format i programa
-Descriure i analitzar les tendències audiovisuals internacionals en gèneres i formats

Competències

  • Aplicar la imaginació amb flexibilitat, originalitat i fluïdesa.
  • Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.
  • Demostrar capacitat d'autoaprenentatge i autoexigència per aconseguir un treball eficient.
  • Demostrar esperit crític i autocrític.
  • Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en català i castellà com en una tercera llengua.
  • Diferenciar les principals teories de la disciplina, els seus camps i les elaboracions conceptuals, així com el seu valor per a la pràctica professional.
  • Divulgar els coneixements i les innovacions de l'àrea.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  • Gestionar el temps de manera adequada.
  • Gestionar les diferents modalitats de programació audiovisual en funció dels diferents gèneres audiovisuals.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  • Valorar la diversitat i la interculturalitat com a base per a treballar en equip.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar la imaginació amb flexibilitat, originalitat i fluïdesa.
  2. Aplicar les teories apreses a l'anàlisi de la realitat mediàtica i a l'elaboració dels productes audiovisuals.
  3. Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.
  4. Demostrar capacitat d'autoaprenentatge i autoexigència per aconseguir un treball eficient.
  5. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  6. Desenvolupar l'esperit crític i autocrític.
  7. Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en català i castellà com en una tercera llengua.
  8. Divulgar els coneixements i innovacions de l'àrea.
  9. Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  10. Gestionar el temps de manera adequada.
  11. Implementar les tècniques expositives, discursives i argumentatives per adaptar-les als gèneres audiovisuals.
  12. Innovar mitjançant la producció i la programació audiovisuals.
  13. Promoure innovacions en la construcció del producte.
  14. Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  15. Valorar la diversitat i la interculturalitat com a base per a treballar en equip.

Continguts

1. Els gèneres en el context audiovisual

1.1. Definicions i funcions dels gèneres

1.2. Classificació dels gèneres audiovisuals

1.3. Les rutines productives i els gèneres

2. Els gèneres, els formats i les programacions

2.1. Els gèneres i la indústria audiovisual

2.2. Els gèneres i els formats

2.3. El paper de les audiències

2.4. Xarxes socials i gèneres audiovisuals

3. Gèneres cinematogràfics

4. Gèneres radiofònics

5. Gèneres televisius

6. Gèneres publicitaris

7. Tendències dels gèneres audiovisuals: consolidacions i supervivències dels gèneres.

Metodologia

L'adquisició de coneixements per part dels alumnes es farà a través de diferents procediments metodològics que inclouen les classes magistrals, excercicis  i debat a partir de visionats i de material de lectura.

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents. 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 15 0,6 2, 6, 7, 8, 12
Pràctiques 22 0,88 3, 9, 11, 12, 13
Seminaris 15 0,6 2, 3, 6, 9, 11, 14
Tipus: Supervisades      
Tutories 10,5 0,42 1, 4, 5, 6
Tipus: Autònomes      
Treball autònom 82,5 3,3 1, 3, 4, 6, 10, 11, 14

Avaluació

L’assignatura consta de les activitats d’avaluació següents:

- Examen, 40%
- Projecte, 50%
- Pitch, 10%

Podran fer les proves de recuperació de l'examen teòric i del treball els/les alumnes que tinguin una nota mínima de 3 i inferior a 5

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Participació en els Seminaris 10 % 0 0 1, 2, 3, 5, 6, 8, 9, 11, 13
Pràctiques 50 % 3 0,12 2, 4, 6, 8, 10, 11, 12, 15
Treball 20 % 2 0,08 2, 7, 8, 10, 11, 14

Bibliografia

Allen, Robert C. y Gomery, Douglas (1995). Teoría y Práctica de la Historia del cine. Barcelona: Paidós.

Altman, Rick (2000). Los géneros cinematográficos. Barcelona: Paidós.

Atorresi, Ana (1999). Los géneros radiofónicos. Argentina: Colihue.

Bignell, Jonathan (2004). An introduction to Television Studies. London, Routledge.

Brants, Kees. (1998). ‘Who’s Afraid of Infotainment?’. European Journal of Communication 13 (3):315-335.

Creeber, Glen (ed) (2001). The television genre book. London: British Films Institute.

Geraghty, Lincoln. i Jancovich, Marc (2008). The Shifting Definitions of Genre. North Carolina: McFarland.

Hill, Annette (2007). Restyling factual TV. London and New York: Routledge,

Mittell, Jason (2001).  “A Cultural Approach to Television Genre Theory”. A Cinema Journal 40 (3), pp 3-23.

Neale, Steve (Ed.) (2002). Genre and contemporary Hollywood. London: British Films Institut.

Pastoriza, Francisco (1997). Perversiones televisivas. Una aproximación a los nuevos géneros audiovisuales. Madrid: IORTV.

Rausell Köster  (2005). “Nuevos relatos audiovisuales. Hacia una definición del relato audiovisual interactivo”, a Telos 62.

Sánchez Noriega, Jose Luis (2005). Historia del Cine. Teoría y géneros cinematográficos, fotografía y televisión. Madrid: Alianza.

Silberblatt, Alec. (2007). Genre Studies in Mass Media. M.E. London: Sharpe.