Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500892 Fisioteràpia | FB | 1 | 2 |
-No n'hi ha
L’assignatura Psicologia Humana s’imparteix a primer curs del Grau de Fisioteràpia, dins de l’etapa de formació pre-clínica.
L’objectiu general de l’assignatura és proporcionar a l’alumne les bases socials de la conducta humana, així com coneixements bàsics entre psicologia i salut que li permetin establir i mantenir una bona relació amb els pacients, familiars/cuidadors i altres professionals.
Tots aquests objectius han de contribuir a que l’alumne assoleixi un bagatge de competències que han de possibilitar una millor comprensió de la conducta dels usuaris dels sistemes de salut, de la pròpia conducta i de la interacció professional de la salut-usuari.
TEORIA
BLOC 1: APRENENTAGE I PERSONALITAT
Tema 1. Aprenentatge: Què, com, quan...aprenem.
Tema 2. Personalitat
BLOC2: BASES SOCIALS DE LA CONDUCTA
Tema 3. Relacions socials
Tema 4. Conducta agressiva
Tema 5. Actituds
Tema 6. Creences socials
Tema 7. Explicació de la conducta
BLOC 3: PSICOLOGIA I SALUT
Tema 8. Estrès, salut i malaltia
Tema 9. Comportament i salut
Tema 10. Exercici físic i cognició
Tema 11. Altres hàbits saludables: Son
Tema 12. Comportament i dolor
Tema 13. La relació fisioterapeuta-pacient en la pràctica assistencial
ACTIVITATS VIRTUALS
Activitat 1. Els biaixos del pensament humà
Activitat 2. El poder de les situacions
Activitat 3. Psiconeuroimmunologia
PRÀCTIQUES
PLAB 1. Avaluació i maneig dels aspectes psicològics associats al dolor
PLAB 2. Habilitats comunicatives no verbals en la relació fisioterapeuta-pacient
PLAB 3. Ansietat i estrès:Mesura imaneig
METODOLOGIA
Classes teòriques, pràctiques de laboratori, activitats virtuals i activitats autònomes (estudi individual, consultes bibliogràfiques o documentals, consulta de Campus virtual i de Moodle). El contingut teòric avaluable inclourà la matèria explicada a les classes de teoria i els capítols o parts dels capítols del llibre de text de l’assignatura [FELDMAN, R. (2019). Understanding Psychology (14th. Ed). New York: McGraw Hill] que determini el professorat per a cada tema. El llibre de text serà accessible de forma gratuïta en format electrònic per a tot l’alumnat matriculat a l’assignatura.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
PRÀCTIQUES DE LABORATORI (PLAB) | 6 | 0,24 | 1, 2, 4, 6, 8, 10, 12, 13, 14 |
TEORIA (TE) | 45 | 1,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10 |
Tipus: Autònomes | |||
ESTUDI PERSONAL / LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS / ACTIVITATS D'AUTOAPRENENTATGE | 92 | 3,68 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 14 |
REQUISITS PER APROVAR L’ASSIGNATURA
A efectes avaluatius, l'assignatura es divideix en tres blocs: a) Bloc primera part de teoria que inclou la matèria de teoria corresponent als temes 1 a 7 i activitats virtuals 1-2; b) Bloc segona part de teoria que inclou la matèria de teoria dels temes 8 a 13 i activitat virtual 3; i c) Bloc de pràctiques que inclou les pràctiques.
Per aprovar l’assignatura cal haver superat amb una nota mínima de 5 cadascun dels tres Blocs.
Els/les estudiants tindran dues oportunitats per superar cadascun dels Blocs: la primera, a les convocatòries d’avaluacions parcials i la segona a la prova de recuperació.
AVALUACIÓ CONTINUADA
1. Avaluacions parcials
Durant el curs hi haurà dues avaluacions parcials de l’assignatura. Les dates seran les que fixi l'Equip de coordinació de la Unitat Docent. Aquestes avaluacions, en cas de ser superades, serviran per eliminar matèria de la prova de recuperació. Cada examen donarà lloc a una nota independent. Les preguntes tindran un format d'elecció múltiple amb cinc opcions de resposta i només una opció vàlida.
Les preguntes d'examen estaran redactades en català i castellà.
S´aplicarà una correcció per descomptar els encerts a l'atzar [Puntuació corregida= (encerts -(errors/4))] que serà transformada en una nota que pot variar entre 0 i 10.
La primera avaluació parcial constarà d'un examen: Primer parcial de teoria, de 34 preguntes sobre els continguts del Bloc primera part de teoria;
La segona avaluació parcial, inclourà dos exàmens: a) Segon parcial de teoria, de 27 preguntes sobre els contiguts del Bloc segona part de teoria; i b) Examen de pràctiques, de 12 preguntes sobre la matèria del Bloc de pràctiques. .
Després de cada avaluació, els/les alumnes disposaran d’un període de 24 hores per enviar, a través del Campus Virtual, comentaris o reclamacions sobre les preguntes, els quals seran analitzats pels professors abans de publicar la llista provisional de notes. Amb posterioritat, després de publicada la llista, es convocarà una sessió de revisió d’exàmens.
2. Assistència i Participació activa a classe i activitats virtuals
2.1. Participació activa a classe: Al llarg del semestre es realitzaran quatre activitats avaluatives amb l’objectiu que els/les estudiants puguin demostrar la seva participació activa en el procés docent de l’assignatura. Les activitats es realitzaran, segons criteri del professorat, d’acord amb un calendari que s’anunciarà a l’inici de curs. La participació activa de l’alumnat en aquestes activitats, generarà una nota (0 a 10) per a cada activitat. La no participació en l’activitat implicarà una nota de 0.
2.2. Participació a les activitats virtuals: Es comptabilitzarà el lliurament de les respostes de cadascuna de les activitats virtuals.
PROVA DE RECUPERACIÓ
L'alumnat que no hagin superat l’assignatura per mitjà de les avaluacions parcials es podran presentar a una Prova de recuperació que es realitzarà el dia que fixi l'Equip de coordinació de la Unitat Docent. La prova constarà de tres parts: a) Primer parcial de teoria; b) Segon parcial de teoria; i c) Examen de pràctiques. Cada estudiant només s’haurà d'examinar de la part que no hagi superat en les avaluacions parcials.
Les característiques dels exàmens així com la fórmula per calcular la nota seran les mateixes que les de les avaluacions parcials.
Després dels exàmens, l'alumnat disposarà d’un període de 24 hores per enviar a través del Campus Virtual comentaris o reclamacions sobre les preguntes, els quals seran analitzats pel professorat abans de publicar la llista provisional de notes. Amb posterioritat, després de publicada la llista, es convocarà una sessió de revisió d’exàmens.
L'alumnat que no hagin superat l’assignatura mitjançant les avaluacions parcials i que el dia de la Prova de recuperació no es presentin a l’examen o exàmens de les parts no superades, seran qualificats com a “NO AVALUABLE”.
NOTA FINAL DE L’ASSIGNATURA
Nota final = (nota Primer parcial de teoria * 0,28 ) + (nota Segon parcial de teoria *0,22) + (nota Examen de pràctiques * 0,20) + (nota mitjana de les quatre notes d’Assistència i de participació activa a classe * 0,28) + (bonificació de 0,04 punts sobre la Nota final per cada exercici d'activitat virtual lliurat dins del termini fixat).
Aquesta fórmula només s'aplicarà en el cas que s'hagi obtingut una nota de 5 en cadascun dels tres Blocs de l'assignatura (Primer parcial de teoria, Segon parcial de teoria i Examen de Pràctiques).
La Nota final dels/de les estudiants que no hagin superat les tres parts de l’assignatura després de la Prova derecuperació, serà:
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació activa en classes i seminaris | 30% | 1 | 0,04 | 3, 4, 5, 7, 8, 9, 11, 12 |
Pràctiques i activitats virtuals: Avaluacions escrites mitjançant proves objectives: Ítems de selecció: Ítems d'elecció múltiple | 20% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 11, 12, 13, 14 |
Teoria i activitats virtuals: Avaluacions escrites mitjançant proves objectives: Ítems de selecció: Ítems d'elecció múltiple | 50% | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11 |
Bibliografia específica
FELDMAN, R. (2019). Understanding Psychology (14th. Ed). New York: McGraw Hill Bibliografia de consulta
Bibliografia de consulta
BORRELL, F. (2004). Entrevista clínica. Manual de estrategias prácticas. Barcelona: semFYC.
BRANNON, L. & FEIST, J. (2001). Psicología de la salud. Madrid: Paraninfo.
BUCKMAN, R. (1998). Com donar les males notícies: una guia per a professionals de la salut. Vic: Eumo.
CLÈRIES, X. (2006). La comunicación. Una competencia esencial para los profesionales de la salud. Barcelona: Masson.
MOLINUEVO, B. (2017). La comunicación no verbal en la relación médico-paciente. Barcelona: UOC.
MYERS, D.G. (2005) Psicología (7a. ed.). Buenos Aires: Editorial Médica Panamericana.
MYERS, D.G. (2000). Psicologia social (6a. ed.). Santa Fe de Bogotá: McGraw-Hill.
SAPOLSKY. R. M. (1995). ¿Por qué las cebras no tienen úlcera? Madrid: Alianza Editorial.
SANDI, C. & CALES, J.M. (2000). Estrés: consecuencias psicológicas fisiológicas y clínicas. Madrid: Sanz y Torres.
SCHATER DL, GILBERT DT, WEGNER DM (2009-2011). Psychology. Worth Publishers.
TOBEÑA, A., (2003). Anatomía de la agresividad humana (de la violencia al belicismo). Barcelona: Debolsillo.