Logo UAB
2020/2021

Cadenes Musculars

Codi: 103012 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500892 Fisioteràpia OT 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Patricia Meijide Vazquez
Correu electrònic:
Patricia.Meixide@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Patricia Meijide Vazquez
Silvia Pozo Fernandez

Prerequisits

És recomanable tenir els coneixements assolits d'Anatomia i Fisiologia de l'aparell

locomotor, Fonaments en Fisioteràpia, Biofísica, Patologia humana i Fisioteràpia de l'aparell Locomotor I i II

Objectius

L'assignatura es programa al quart curs del Grau de Fisioteràpia i forma part de les assignatures d’ “aprofundiments de l’aparell locomotor”

Competències

  • Demostrar que té coneixement de la morfologia, la fisiologia, la patologia i la conducta de les persones, tant sanes com malaltes, en el medi natural i social.
  • Demostrar que té prou coneixement dels mètodes, procediments i actuacions fisioterapèutics, encaminats a la terapèutica clínica.
  • Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Determinar el diagnòstic de fisioteràpia segons les normes i amb els instruments de validació reconeguts internacionalment.
  • Dissenyar el pla d'intervenció de fisioteràpia d'acord amb els criteris d'adequació, validesa i eficiència.
  • Integrar, a través de l'experiència clínica, els valors ètics i professionals, els coneixements, les habilitats i les actituds pròpies de la fisioteràpia per resoldre casos clínics concrets en l'àmbit hospitalari, extrahospitalari, i de l'atenció primària i comunitària.
  • Raonar amb sentit crític.
  • Resoldre problemes.
  • Treballar en equip.
  • Valorar l'estat funcional del pacient considerant els aspectes físics, psicològics i socials.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar els coneixements i competències adquirits per resoldre casos clínics susceptibles de tractament fisioterapèutic segons el mètode específic de cadenes musculars, neurodinàmica i teràpia manual osteopàtica aplicats al tractament de l'aparell locomotor.
  2. Aplicar els mètodes i les tècniques específics referits a la valoració i tractament de les cadenes musculars, a la valoració i a tractament del moviment del sistema nerviós mitjançant tècniques neurodinàmiques, a la valoració i tractament de les articulacions mitjançant teràpia manual osteopàtica.
  3. Definir els objectius generals i específics per a l'aplicació del tractament fisioterapèutic, segons el mètode específic de cadenes musculars, neurodinàmica i teràpia manual osteopàtica aplicats al tractament de l'aparell locomotor.
  4. Descriure i aplicar els procediments de valoració de fisioteràpia a les alteracions que afecten a les cadenes musculars, al moviment del sistema nerviós en relació amb si mateix i en relació amb el seu entorn, i a les articulacions des del punt de vista osteopàtic amb l'objectiu de determinar el grau d'afectació de l'aparell locomotor i la seva possible repercussió funcional.
  5. Descriure les circumstàncies que condicionen les prioritats d'actuació en el tractament fisioterapèutic, segons el mètode específic de cadenes musculars, neurodinàmica i teràpia manual osteopàtica aplicats al tractament de l'aparell locomotor.
  6. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  7. Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  8. Enumerar els diferents tipus de material i aparells utilitzats en el tractament fisioterapèutic, segons el mètode específic de cadenes musculars, neurodinàmica i teràpia manual osteopàtica aplicats al tractament de l'aparell locomotor.
  9. Establir una hipòtesi diagnòstica de fisioteràpia a partir de casos clínics, segons el mètode específic de cadenes musculars, neurodinàmica i teràpia manual osteopàtica aplicats al tractament de l'aparell locomotor.
  10. Explicar els mecanismes fisiopatològics de les alteracions que afecten les cadenes musculars, el moviment del sistema nerviós en relació amb si mateix i en relació amb el seu entorn, i les articulacions des del punt de vista osteopàtic.
  11. Raonar amb sentit crític.
  12. Resoldre problemes.
  13. Treballar en equip.

Continguts

L’assignatura pretén que l’alumne sigui capaç de fer plantejaments globals i no tant analítics de qualsevol patologia que se li presenti, basant-se amb el concepte de cadenes musculars, entesa com a circuits anatòmics, a través dels quals es propaguen unes forces responsable d’estabilitzar i mobilitzar el cos humà (Leopold Busquet).

Tema 1

Introducció.

Organització de les cadenes musculars.

 PROFESSOR: Patricia Meixide Vázquez  -  pmeixide@tauli.cat

Tema 2

La cadena estàtica:

    - La cadena estàtica posterior

    - La cadena estàtica profunda

    - La cadena estàtica anterior

El sistema antigravitatori

PROFESSOR: Patricia Meixide Vázquez  -  pmeixide@tauli.cat

Tema 3

Els sistemes rectes del tronc:

    - El sistema recte anterior del tronc

    - El sistema recte posterior del tronc

    - Complement del sistema recte

PROFESSOR: Anna  Torné Jordà  -  annatj99@gmail.com 

Tema 4

Els sistemes creuats del tronc

    - El sistema creuat anterior del tronc

    - El sistema creuat posterior del tronc

    - Enllaços de les cadenes creuades

 Els moviments del tronc

PROFESSOR: Anna  Torné Jordà  -  annatj99@gmail.com

Tema 5

La cadena estàtica del coll

Els sistemes rectes del coll

    - El sistema recte anterior del coll

    -El sistema recte posterior del coll

Tema 6

Els sistemes creuats del coll

L’ autoelongació axial activa

PROFESSOR: Anna  Torné Jordà  -  annatj99@gmail.com

Tema 7

Les cadenes musculars de les EESS
 
- Cadena estàtica
- Cadena de flexió
- Cadena d’extensió
- Cadena d’apertura (supinació)
- Cadena de tancament (pronació)
 
PROFESSOR:  Patricia Meixide vazquez   - pmeixide@tauli.cat

Tema 8

Cadenes musculars de les EEII

- Cadena estàtica

- Cadena de flexió

- Cadena d'obertura

- Cadena de tancament

Complementarietat de les EEII

Osteopatia dinàmica del pubis

PROFESSOR: Patricia Meixide vazquez   - pmeixide@tauli.cat

Tema 9

Constitució del diafragma
 
    -Anatomia y fisiologia
 
Relació amb les funcions vitals
 
    - Respiració
    - Digestió
    - Circulació

PROFESSOR: Silvia Pozo spozo@tauli.cat

Tema 10

Compensacions

- Cavitat abdominal

- Cavitat toràcica

- Cavitat pèlvica

Objectius de la lordosis primària

Objectius de la cifosis primària

L’escoliosi

PROFESSOR: Silvia Pozo spozo@tauli.cat

A les pràctiques de laboratori participen la Patricia Meixide i la Silvia Pozo.

Metodologia

L'assignatura es basa en classes teòriques, i seminaris teòrico-pràctics. Discussió de casos clínics, i valoracions entre els estudiants. S’inclouran treballs en grup supervisats pel professorat.

TIPOLOGIES DOCENTS DIRIGIDES:

Teoria (classes magistrals; tipologia TE). Mida de grup: grup de matrícula. Sessions programades 38.

Pràctiques de laboratori clínic (tipologia PLAB). Mida de grup: 10-20 alumnes.

Sessions programades: 8 hores. Es realitzen a l’aula d’habilitats clíniques dins d’un horari programat i estan encaminades a l’adquisició d’habilitats clíniques. 

L’assistència a les pràctiques de laboratori és obligatòria

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
PRÀCTIQUES DE LABORATORI (PLAB) 7 0,28 1, 2, 4, 8, 9
TEORIA (TE) 38 1,52 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10
Tipus: Supervisades      
PRESENTACIÓ / EXPOSICIÓ ORAL DE TREBALLS 10,5 0,42 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10
Tipus: Autònomes      
ELABORACIÓ DE TREBALLS 27 1,08 1, 2, 8, 9
ESTUDI PERSONAL 40 1,6 3, 8, 9
LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS 20 0,8 1, 2

Avaluació

El 70% de la nota final constarà de dues proves parcials escrites de tipus test multiresposta on cada pregunta contestada correctament es valorarà amb 1punt. Les preguntes errònies restaran 0.25punts, i en canvi les no contestades, ni sumaran ni restaran.

El fet de suspendre un dels exàmens obligarà a presentar-se a la prova  de recuperació la qual només serà de la part suspesa. És a dir, les proves parcials serveixen per alliberar-se matèria de cara a la prova final. 

La puntuació mínima per aprovar l’examen és un 5. L'examen de recuperació es realitzarà segons calendari a finals del primer semestre.

El 30% restant consistirà en la realització i exposició d'un treball que es desenvoluparà a partir dels coneixements adquirits als seminaris pràctics.

L’assistència a les pràctiques de laboratori és obligatòria de no ser així, l’alumne només podrà optar com a màxim a un 5 de la nota del treball d’aquestes pràctiques

Només es consideraran faltes justificades els següents casos:

  • Motius laborals (adjuntar contracte laboral)
  • Malaltia comú (amb justificant mèdics) o visita mèdica programada
  • Causes de força major:
    • Malaltia greu o defunció d’un familiar de fins a segon grau
  • Esportistes d’elit que tinguin competicions oficials
  • Examen de carnet de conduir
  • Exàmens oficials universitaris
  • Proves oficials d'idiomes

Es considerarà "No avaluable" el fet de no presentar i exposar el treball de Valoració estàtico-dinàmic global VEDG i /o no presentar-se a l'exmen final de l'assignatura.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació de tipus pràctic 30% 5,5 0,22 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13
Avaluació escrita amb proves objectives 70% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10

Bibliografia

§ Busquet, Léopold (1995-2006 ). Las Cadenas musculares . Barcelona: Paidotribo.

§ BUSQUET, L (2009). Las cadenas musculares. (Tomo I). Tronco y columna cervical .Ed. Paidotribo .

§ BUSQUET, L (2010). Las cadenas musculares.(Tomo II). Lordosis, cifosis, escoliosis y deformaciones . Ed. Paidotribo .

§ BUSQUET, L (2011). Las cadenas musculares.(Tomo III). La Pubalgia. Ed. Paidotribo .

§ BUSQUET, L. (2011). Las cadenas musculares. (Tomo IV). Miembros inferiores . Ed. Paidotribo .

§ BUSQUET-VANDERHEYDEN, MICHÈLE.BUSQUET, LÉOPOLD. (2010). Cadenas fisiológicas, las (tomo VII). La cadena visceral Tórax - Garganta – Boca. Ed. Paidotribo.

§ Souchart, Philippe-Emmanuel (cop.2005). PRG: principios de reeducación postural global. Barcelona: Paidotribo

§ Souchart, Philippe-Emmanuel (2000). Streching global activo. Ed. Paidotribo