Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500892 Fisioteràpia | OT | 3 | 2 |
No hi ha prerequisits.
L’assignatura és optativa i s’imparteix a tercer curs de Grau de Fisioteràpia. Aquesta assignatura va encaminada a conèixer el món de la Pediatria des de l'enfoc de la Fisioteràpia. Tenir nocions bàsiques del desenvolupament del nen sa, per poder entendre la patologia i, aprofundir en el tractament de fisioteràpia pròpiament dit.
Els objectius de l’assignatura són:
TEMA 1: INTRODUCCIÓ A L'ASIGNATURA (Docent: pendent de nom del docent)
1.1. Fonaments i conceptes bàsics de l’assignatura.
1.2. Presentació del programa.
1.3. Seminaris i treballs d’auto aprenentatge.
1.4. Tipus d’avaluació.
TEMA 2: INTRODUCCIÓ A LA FISIOTERÀPIA INFANTIL (Docent: pendent de nom del docent)
2.1 Desenvolupament del nen sa.
2.2 Patologies més freqüents que poden presentar els infants i relació amb l’entorn. (Afeccions neurològiques, Alteracions ortopèdiques, Alteracions psicomotores.)
2.3 Prevenció i detecció precoç de les patologies infantils mitjançant els CRIBATGES.
TEMA 3: EXPLORACIÓ DEL NOUNAT (Docent: pendent de nom del docent)
3.1 Morfologia.
3.2 Desenvolupament prenatal i post natal.
3.3 Test d’Apgar.
3.4 Reflexes arcaics.
3.5 To.
TEMA 4: EL NOUNAT PREMATUR (Docent: pendent de nom del docent)
4.1 Característiques del nadó prematur.
4.2 Causes i trastorns que es poden trobar.
4.3 Tractament de fisioteràpia a la incubadora.
TEMA 5: DESENVOLUPAMENT PSICOMOTRIU (Docent: pendent de nom del docent)
5.1 Desenvolupament psicomotriu normal.
5.1.1 Etapes del desenvolupament del nen sa.
5.2 Desenvolupament patològic.
5.2.1 Signes d’alerta.
TEMA 6: PAPER DEL FISIOTERAPEUTA (Docent: pendent de nom del docent)
6.1 Relació, implicació i actitud del fisioterapeuta envers el nen, la família i l’entorn.
6.1.2 Intervenció terapèutica i importància de la relació amb la família.
6.2.3 Diferents àmbits de tractament.
TEMA 7: EL JOC (Docent: pendent de nom del docent)
7.1 Elements diferenciadors del tractament amb l’adult.
7.2 El joc com a eina per portar a terme el tractament de Fisioteràpia. (El joc i les joguines, el joc funcional i diferents etapes del joc.)
TEMA 8: HISTÒRIA CLÍNICA (Docent: pendent de nom del docent)
8.1 Avaluació i observació.
8.2 Exploració.
8.3 Valoració del dolor.
TEMA 9: TORTICOLI MUSCULAR CONGÈNITA (Docent: pendent de nom del docent)
9.1 Definició i classificació.
9.2 Exploració i diagnòstic diferencial.
9.3 Objectius del tractament de fisioteràpia.
9.4 Tractament de fisioteràpia conservador.
9.5 Tractament de fisioteràpia post quirúrgic.
TEMA 10: PARÀLISI BRAQUIAL OBSTÈTRICA (Docent: pendent de nom del docent)
10.1 Definició, classificació i pronòstic
10.2 Lesions associades.
10.3 Exploració i avaluació
10.4 Objectius del tractament de fisioteràpia.
10.5 Tractament de fisioteràpia conservador
10.6 Deformitats residuals i període de regressió
10.7 Tractament de fisioteràpia post quirúrgic precoç i retardat.
TEMA 11: LUXACIÓ CONGÈNITA DE MALUC (Docent: Saida Garcés)
11.1 Definició, etiologia i classificació.
11.2 Avaluació:
11.2.1 Prova de Barlow. Subluxació
11.2.2 Prova d’Ortollani. Luxació.
11.3 Exploració nadó normal i patològic
11.3.1 Luxació.
11.3.2 Subluxació.
11.4 Tractament conservador. Ortesis.
11.5 Tractament de fisioteràpia post quirúrgic.
TEMA 12: MALALTIA DE PERTHES (Docent: Saida Garcés)
12.1 Definició. Etiologia.
12.2 Clínica. Pronòstic.
12.2.1 Classificació de Caterall
12.3 Objectius del tractament de fisioteràpia.
12.4 Tractament de fisioteràpia conservador.
12.4.1 Ortesis.
12.5 Tractament de fisioteràpia post intervenció quirúrgica.
TEMA 13: PEU BOT (Docent: Saida Garcés)
13.1 Definició, classificació
13.2 Peu equino var. Etiologia.
13.2.1 Exploració.
13.2.2 Tractament conservador. Fisioteràpia. Ortesis. Guixos.
13.2.3 Complicacions.
13.3 Tractament de fisioteràpia post quirúrgic en el lactant i nen.
TEMA 14: ALTERACIONS DE LA C. VERTEBRAL. ESCOLIOSI. CIFOSI, ESPONDILOLISTESI, etc. (Docent: Saida Garcés)
14.1 Definició. Classificació
14.2 Exploració.
14.2.1 Frontal. Perfil. Esquena
14.2.2 R.X.
14.3 Escoliosi idiopàtica. Infantil. Juvenil. Adolescent.
14.3.1 Vèrtebres neutres.
14.3.2 Identificació de la corba primària.
14.4 Objectius del tractament de fisioteràpia.
14.5. Tractament de fisioteràpia.
14.5.1 Sense cotilla.
14.5.2 Amb cotilla. Normes d’utilització de la cotilla.
14.5.3 Retirada de la cotilla.
14.6 Tractament de fisioteràpia post intervenció quirúrgica.
TEMA 15: PARÀLISI CEREBRAL INFANTIL (Docent: Saida Garcés)
15.1 Definició. Classificació.
15.1.1 Alteracions del desenvolupament psicomotriu
15.1.2 Trastorns i actitud vicioses.
15.2.Distribució topogràfica de la lesió.
15.2.1 Grau d’afectació.
15.3 Alteracions del to.
15.3.1 Espasticitat. Atetosi. Atàxia.
15.3.2 Trastorns del to. Hipertonia. Hipotonia.
15.4 Alteracions ortopèdiques.
15.5 Objectius bàsics del tractament de fisioteràpia.
15.6 Tractament de fisioteràpia.
15.6.1 Nivells de intervenció depenent de l’edat.
15.6.2 Col·laboració fisioterapeuta/pares /altres professionals/escola.
15.6.3 Seguiment de l’evolució del nen.
15.7 Mètodes de tractament de la P.C.
TEMA 16:ARTRITIS IDIOPÀTICA JUVENIL (Docent: pendent de nom del docent)
TEMA 17: TRASTORN DE L'ESPECTRE AUTISTA (TEA) (Docent: Saida Garcés)
17.1 Definició
17.2 Característiques.
17.3 Símptomes associats
17.4 Graus de TEA
TEMA 18: FISIOTERÀPIA EN PLURIDISCAPACITAT (Docent: Saida Garcés)
18.1 Definició de Pluridiscapacitat.
18.2 La percepció des de la pluridiscapacitat.
18.3 El moviment.
18.4 La comunicació.
18.5 Inclusió.
18.6 Baix cost.
TEMA 19: L’ALIMENTACIÓ EN INFANTS AMB GREUS AFECTACIONS EN EL DESENVOLUPAMENT (Docent: Saida Garcés)
19.1 Definició d’alimentació.
19.2 Tipus d’alimentació.
19.3 Alteracions en la deglució.
19.4 Pautes de tractament i relació amb la fisioteràpia.
19.5 Adequació de l’entorn i adaptacions.
TEMA 20: EL NEN ONCOLÒGIC (Docent: pendent de nom del docent)
TEMA 21: MASSATGE INFANTIL (Docent: pendent de nom del docent)
TEMA 22: ACONDROPLASIA (Docent: Saida Garcés)
TEMA 23: MALALTIES NEUROMUSCULARS (Docent: Saida Garcés)
TEMA 24: PATOLOGIA RESPIRATÒRIA I TRACTAMENT DE FISIOTERÀPIA. (Docent: Saida Garcés)
24.1 Patologies freqüents.
24.2. Exploració i detecció d’afectacions respiratòries.
24.3 Tècniques de fisioteràpia respiratòria.
En referència als continguts teòrics, es realitzaran de forma mixte, en format presencial i no presencial (virtual) al 50%, segons situació de la pandèmia.
Espai per posar en pràctica les diferents formes de portar a terme el tractament de fisioteràpia amb les característiques pròpies dels nens, depenent de l’edat i altres aspectes rellevants propis de la infantessa. Segons l'evolució de la pandèmia, realitzarem la totalitat de les pràctiques de forma virtual. En cas de ser possible, realitzarem presencialment l'elaboració del seient de guix.
*Temes que es posaran en pràctica:
-Estimulació del Desenvolupament Psicomotriu
-Pràctica sobre la P.C.: Elaboració d'un seient de guix
-Pràctica sobre la pluridiscapacitat: "Posar-se en la pell de la pluridiscapacitat"
-Experimentar les AVD amb discapacitat.
Els/les professors/es donaran les pautes per realitzar els treballs al iniciar l'assignatura.
Es faran en grups de 4-5 alumnes (depenent dels alumnes totals).
Els temes a treballar seran els proposats per els/les professors/es.
Els/les professors/es poden donar algun article d’interès per tal de treballar-lo o fer una lectura.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
PRÀCTIQUES DE LABORATORI (PLAB) | 6 | 0,24 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
TEORIA (TE) | 46 | 1,84 | 2, 3, 4, 9, 10 |
Tipus: Autònomes | |||
ELABORACIÓ DE TREBALLS | 23 | 0,92 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14 |
ESTUDI PERSONAL | 55 | 2,2 | 1, 2, 3, 8, 9, 10, 11, 14 |
LECTURA D'ARTICLES / INFORMACIÓ D'INTERÈS | 20 | 0,8 | 2, 10 |
La puntuació final serà el sumatori dels punts obtinguts: Avaluació escrita mitjançant proves objectives de selecció d'ítems de resposta alterna (50%), Assistència i participació activa a classe i als seminaris (15%), Avaluació teòrica del treball escrit (25%), Defensa oral del treball (10%). Serà necessari una nota final superior o igual a 5 per tal d'aprovar l'assignatura. Els alumnes que no es presentin als exàmens i/o que no realitzin el treball final, tindran un NO AVALUABLE de l’assignatura.
L’assistència comprovada a classe i seminaris ha de ser superior o igual al 80%: l'alumne que assisteixi en un mínim del 80% a les classes, obté directament 1,5 punts/10 en la nota final.
Aquells alumnes que hi hagi un motiu justificat per faltar més del 80%, i els/les professors/es ho considerin, s’oferirà fer un treball complementari per tal de poder optar al 15% en la nota final.
- Es realitzaran 2 exàmens parcials de caràcter eliminatori de matèria; cadascun d’ells tindrà una puntuació del 25% (parcial I 25%, parcial II 25%). Cada examen parcial constarà de 30 preguntes tipus test, verdader ( V) o fals (F). Cada pregunta incorrecta resta una pregunta correcta. Les preguntes no contestades no restaran punts. El primer examen parcial es realitzarà a la meitat del semestre (primera part del temari) i el segon, un cop s’hagi finalitzat tot el temari (final de curs). Cada examen tindrà una durada de 60 minuts.
- Per aprovar l’assignatura cal aprovar els dos exàmens amb un mínim d’un 5. La resta de notes faran mitja amb els exàmens.
- Els estudiants que no aprovin el primer examen parcial, no podran optar al segon parcial, i s’hauran de presentar a un examen final on entrarà tot el temari impartit (data de l’examen segons calendaris). En cas de suspendre el segon parcial es seguirà el mateix procediment (realització d’examen final).
- En cas de suspendre algun examen parcial, l’examen final serà tipus test (V o F) i constarà de 50 preguntes. Cada pregunta incorrecta resta una pregunta correcta. Aquest, tindrà un valor del 50%. La durada d’aquest examen serà de 90 minuts.
- En cas de suspendre l’examen final, es realitzarà una prova final de recuperació que constarà de 50 preguntes, en format V o F i una durada de 90 minuts. Cada pregunta incorrecta resta una pregunta correcta (data de l’examen segons calendaris).
- Els alumnes que demanin revisió d’algun examen es realitzarà en horari convingut amb el/la professor/a.
El treball escrit s’entregarà cap a final de curs (data segons calendaris) en format paper i s’enviarà en format digital a la professora. Els treballs enviats fora de la data pactada, constaran com NO AVALUABLES.
Es penjarà un document al campus amb les indicacions necessàries per poder realitzar el treball.
A principi de l’assignatura es posaran les dates en que es realitzaran les defenses dels treballs. Es faran sempre després d’haver entregat el treball escrit.
La defensa oral tindrà una durada total de 30 minuts: 20 minuts per exposar i 10 minuts de preguntes i valoració.
És imprescindible que tots els components del grup puguin defensar el treball. La nota obtinguda serà igual per tots els components del grup.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació activa a classe i als seminaris | 15% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 11, 12, 13, 14, 15 |
Avaluació escrita mitjançant proves objectives de selecció d'ítems de resposta alterna | 50% | 0 | 0 | 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Avaluació teòrica del treball escrit | 25% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15 |
Defensa oral del treball | 10% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 11, 12, 13, 14 |
Bibliografia específica
FAGOAGA, J. Fisioterapia pràctica en pediatría. Barcelona.Mc Graw-Hill 2005GASSIER, J. Manual del desarrollo psicomotor del niño. Barcelona: Masson, 1996
LE METAYER, M.Reeducación cerebro-motriz en el niño pequeño. Barcelona: Masson, 2001
MACIAS, L., FAGOAGA, J. Fisioterapia en pediatría. Barcelona: Ed. Médica Panamericana, 2018
SERRA GABRIEL, DIAZ PETIT, De SANDE CARRIL. Fisioterapia en Neurologia, Sistema Respiratorio, i Aparato Cardiovascular. Barcelona. Ed. Masson.2005
STAHELI L.T. Ortopedia pediàtrica. Madrid: Marban libros 2003
TACHDJIAN. Ortopedia pediatrica 4 vol. Barcelona: Interamericana, 1990
Bibliografia de consulta
BOBATH, B.; BOBATH, K. Desarrollo motor en distintos tipos de parálisis cerebrales. Buenos Aires: Panamericana, 1997
BRAZELTON, T.B. Escala para la valoración del comportamiento neonatal. Barcelona: Paidós, 1997
CRUZ, M.; BOSCH, J. Atlas de síndromes pediátricos. Barcelona: Espax, 1998
DE PABLOS, J. GONZALEZ HERRANZ, P. Apuntes de fracturas infantiles. Madrid: Hergon, 2001
GONZALEZ VIEJO, COHO RIAMBAU, SALINAS CASTRO. Escoliosis. Realidad Tridimensional. Barcelona: Masson 2001
LEVITT, S. Tratamiento de la P.C. y del retraso motor. Madrid: Panamericana, 2001
LEONHART, M. El niño ciego. Once
PONCES J. Paràlisis Cerebral infantil. Barcelona: Generalitat de Catalunya Departament de benestar Social; 1991
SOYEZ-PAPIERNIK E. Comprendre la rééducation des anomalies du développement. Paris: Masson; 2005
Recursos d’Internet
Ortopèdia en nens http://www.patient.co.uk/doctor/Orthopaedic-Problems-in-Childhood.htm
Torticoli congènita http://journals.lww.com/jcraniofacialsurgery/Fulltext/2005/03000/Treatment_of_Recalcitrant_Idiopathic_Muscular.23.aspx
http://www.pediatriceducation.org/2008/12/15/file:///C:/pubmed/12101935
http://www.pediatriceducation.org/2008/12/15/
Paràlisis cerebral http://sinu.unisinu.edu.co/investigacion/revistas_en_pdf/medicina/puntaje_de_apgar.pdf