Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502442 Medicina | OB | 3 | 0 |
És aconsellable que l’estudiant hagi assolit unes competències bàsiques en Biologia Cel·lular, Bioquímica i Biologia Molecular
És absolutament necessari haver assolit uns coneixements suficients en: Anatomia general i específica dels diferents òrgans i sistemes; Fisiologia general i específica de diferents òrgans i sistemes.
L'estudiant adquirirà el compromís de preservar la confidencialitat i secret professional de les dades que pugui tenir accés per raó dels aprenentatges als serveis assistencials. També en mantenir una actitud d'ètica professional en totes les seves accions.
1) Assolir el coneixement essencial dels elements moleculars, cel·lulars, anatòmics i del funcionament del sistema immunitari (SI) a l’individu sa.
2) Conèixer de forma general el paper del sistema immunitari en els següents processos patològics:
3) Comprendre els mecanismes d’actuació de les teràpies de base immunològica (vacunes, immunosupressors, immunoteràpia, ..)
4) Conèixer i entendre les proves diagnòstiques i estudis que tenen valor diagnòstic per a les patologies en les quals el sistema immunitari hi està involucrat.
Continguts de l’assignatura per unitats didàctiques
Bloc 1 Immunologia bàsica
UD1 Introducció a la immunologia
UD2 Immunitat Natural
UD3 Els receptors clonals i els seus lligands
UD4 Cel.lules del sistema immune
UD5 La resposta immunitaria desenvolupament, efectors, regulació i reducció. Resposta immune a les mucoses
Bloc 2 Immunopatologia
UD6 La resposta immune en el organisme sencer, respostes al agents infecciosos i en les malalties immunomediades
UD7 Les respostes immunes en situacions clíniques especials
UD8 Proves diagnostiques en immunologia clínica
UD9 Teràpies basades en immunologia incloent vacunes i immunomoduladors
Metodologia
L'assignatura es desenvolupa durant un quadrimestre i conté molts conceptes nous; s'ha cuidat de què a mesura que s'exposen i discuteixen els conceptes a classe i als seminaris es vagin contestan questionaris a lliurar al campus virtual o les práctiques i seminaris. Les classes clau seran obligatòries i després es tindran que respondre a qüestionaris de comprensió.
Durant les practiques els coneixements s’aplicaran a casos clínics paradigmàtics. Es molt important la feina diària de l'alumne que reforci amb el treball personal els conceptes apresos a les activitats presencials. L'experiència en altres centres europeus, i la pròpia dels cursos anteriors a la UAB, ha demostrat un alt grau d'èxit en la consecució dels objectius docents si se segueix el ritme d'activitats presencials i en línia proposades. Aquesta Guia descriu els continguts, metodologia i normes generals de l’assignatura, d’acord amb el pla d’estudis vigent.
L'organització final de l’assignatura pel que fa al nombre i mida de grups de pràctiques, distribució en el calendari i dates d’exàmens, es concretaran a cada una de les Unitats Docents Hospitalàries (UDH), que ho explicitaran a través de les seves pàgines web i el primer dia de classe a cada centre, quan es fa la presentació de l'assignatura pels professors responsables de cada una de les unitats docents.
Pel present curs, els professors designats pels Departaments com a responsables de l’assignatura en l'àmbit de Facultat i de les UDH són:
Departament(s) responsable(s): Departament de Biologia Cel·lular, de Fisiologia i d'Immunologia
Responsable de Facultat: Ricardo Pujol Borrell
Responsables a les Unitats docents hospitalàries
Excepcionalment i segons criteri del professorat responsable, els recursos disponibles i la situació sanitària de cada moment a les diferents Unitats Docents, part dels continguts corresponents a les lliçons teòriques, pràctiques i seminaris podran ser impartits de forma presencial o virtual.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
PRÀCTIQUES DE LABORATORI (PLAB) | 3 | 0,12 | 13, 15 |
PRÀCTIQUES D'AULA (PAUL) | 2 | 0,08 | 8, 10, 12, 14, 15 |
SEMINARIS DE CASOS CLÍNICS (SCC) | 3 | 0,12 | 4, 10, 12, 13, 14, 15 |
SEMINARIS ESPECIALITZATS (SEM) | 2 | 0,08 | 1, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
TEORIA (TE) | 26 | 1,04 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 14, 16 |
Tipus: Autònomes | |||
ESTUDI PERSONAL. LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTRÈS. ELABORACIÓ DE TREBALLS | 58,5 | 2,34 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 16 |
Avaluació continuada:
1) Dos exàmens parcials de l'assignatura consistents cada un en un qüestionari de respostes múltiples i un de preguntes curtes amb una ponderació del 60% i 40% respectivament. El primer examen parcial és far al final de les unitats didàctiques bàsiques (IMM1 a IMM15) i representa el 30% de la nota de l'assignatura i el segon parcial, després de les unitats didàctiques clíniques i les pràctiques (IMM16-26), el 45%; el parcials son liberatoris amb una nota mínima de 6; les altres activitats de formació continuada: exercicis de pràctiques, treballs i formularis representen el 25% de la nota de l'assignatura.
Per aprovar l'assignatura caldrà assolir una nota mínima de 5.
Un 25% de les classes, a definir al principi del curs, seran obligatòries.
Per ser avaluable l'alumne ha de superar les pràctiques i seminaris (en tots els casos) i presentar-se als dos exàmens parcialsl.
Avaluació per final:
Els estudiants que no hagin superat l'assignatura per mitjà de l'avaluació continuada es podran presentar a un examen final sempre que tinguin les assistències i les pràctiques aprovades. Aquest examen final consta de temes i preguntes curtes que inclouen totes les unitats didàctiques i les pràctiques i cal superar-lo amb un 5 per aprovar l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació activa a classes i seminaris avaluats amb questionnaires pressencials i on line | 10% | 2,5 | 0,1 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 16, 17 |
Avaluacions escrites mitjançant proves objectives | 75% | 2,5 | 0,1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |
Avaluació mitjançant casos pràctics i resolució de problemes seminaris avaluats amb questionnaires pressencials i on line | 15% | 0,5 | 0,02 | 2, 4, 6, 10, 13 |
Textes principals
Abul K. Abbas, Andrew H. Lichtman, and Shiv Pillai. Cellular and Molecular Immunology: 9à edició. Elsevier Saunders, 2017. Amb access on line per estudiants; ISBN-13: 978-0323479783
Janeway's Immunobiology. 9th ed. Kenneth Murphy and Casey Weaver (Author)Garland Science, 2017, ISBN-13: 978-0815345053
En cas de dificultat en estudiar amb anglès, hi ha traduccions del dos textos.
Altres textes de qualitat,
Roitt's Essential Immunology, Peter J. Delves, Seamus J. Martin, Dennis R. Burton, Ivan M. Roitt Wiley-Bolcall, 2017. ISBN-13: 978-1118415771
Kuby - Immunology. 8a edició Ed. WH Freeman 2018; en cas de dificultat amb l’anglès es pot usar el “Inmunología” de Kuby, 7a edició en espanyol.
Peter Parham; The Immune System, Garldand Science, 4rd edition, 2014.
Leonardo Fainboim y Jorge Geffner. Introduccion a la inmunologia humana 6a edició, 2011.
Textes de consulta
Clinical Immunology, Principles and Practice. Robert R Rich. 4ª edició Mosby, 2019. ISBN-13: 978-0723436911
També es recomanen els apartats dedicats a la Immunologia dels textos de Medicina:
Medicina Interna. Farreras. 19a edició (2020). Ed. Elsevier.
Recursos a la xarxa
http://www.roitt.com, Figures, questionaris de auto- aprenantatge,
i naturalment....podeu trobar molta informació a la Wiquipedia i als portals de la Societat Catalana d’Immunologia: www.sci.cat ila Societat Española de Inmunologia i de Federation of Clinical Immunology Society (www.focisnet.org)
Una bona revista d'immunologia en obert http://www.frontiersin.org/immunology
Videos on line
Els increibles videos de microscopia multifotónica de Ronal N Germain
https://www.niaid.nih.gov/research/ronald-n-germain-md-phd