Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502442 Medicina | OT | 2 | 2 |
2502442 Medicina | OT | 3 | 0 |
2502442 Medicina | OT | 4 | 0 |
2502442 Medicina | OT | 5 | 0 |
2502442 Medicina | OT | 6 | 0 |
Coneixements esencials dels processos psicològics bàsics. Comprensió de l'anglès.
L’assignatura Drogues i Conductes Addictives s’imparteix a segon curs del Grau de Medicina.
L’objectiu general de l’assignatura es garantir que l’alumne conegui la dinàmica de la conducta addictiva desde una perspectiva psico- y neurobiològica.
L’assignatura ofereix una visió actual sobre els diversos mecanismes neurobiològics i psicològics implicats en l’inici i el manteniment de la conducta addictiva, fent especial èmfasi en les troballes científiques més destacades des de perspectives bàsiques i aplicades. S’introduiran conceptes bàsics per entendre les addiccions: tolerància, dependència, tolerància i dependència creuades, impulsivitat, compulsivitat, sensibilització, sensibilització creuada, síndrome d’abstinència, entre d’altres.
S’explicaran els mecanismes neurobiològics i psicològics subjacents a les drogodependències així com les propietats de les diferents substàncies considerades com a addictives i de conductes classificades com a addiccions comportamentals. Es farà menció als diagnòstics, tractaments i utilitats terapèutiques més comuns de cadascuna de les diverses famílies de drogues o tipus d'addiccions.
CONTINGUTS de TEORIA
Tema 1. Conceptes bàsics sobre addiccions
Tema 2. Mecanismes explicatius del consum de drogues
Tema 3. Models animals del consum de drogues i d'addiccions
Tema 4. Addiccions conductuals
Tema 5. Cafeïna i altres xantines
Tema 6. Nicotina i tabaquisme
Tema 7. Cannabinoïds
(+ debat sobre legalització o no del cannabis; Pràctica d'Aula)
Tema 8. Alcohol i alcoholisme
(+ XERRADA/DEBAT "ALCOHÒLICS ANÒNIMS"; Seminari)
Tema 9. Cocaïna i amfetamina
Tema 10. Drogues de disseny
Tema 11. Heroïna i altres opiacis
Tema 12. Avaluació, diagnòstic i tractament de la conducta addictiva
(+ PRÀCTICA AULA: PRESENTACIONS DE CASOS SOBRE "AVALUACIÓ, DIAGNÒSTIC I TRACTAMENT DE LES ADDICCIONS")
CONTINGUTS PRÀCTICS I TUTORITZATS
1- Activitat tutoritzada (tutoria):
Visionat del documental "The Psychology of Addiction", i entrega "online" de respostes a varies preguntes curtes sobre el mateix.
2. Activitats PRÀCTIQUES (d'Aula):
- Debat "Posicions sobre sobre legalització o no del cannabis"
- XERRADA/DEBAT "ALCOHÒLICS ANÒNIMS"
- PRESENTACIONS DE CASOS, TREBALLATS en GRUP, SOBRE "AVALUACIÓ, DIAGNÒSTIC I TRACTAMENT DE LES ADDICCIONS"
L’assignatura consta de les següents activitats formatives:
- Classes teòriques: Es realitzaran diverses sessions prèviament programades on s’impartiran els temes de l’1 a l’12.
- Seminaris especialitzats: Hi haurà 1 Seminari/debat sobre "Alcohòlics Anònims".
- Pràctiques d’aula PAUL): Es realitzaran 2 pràctiques d’aula, una 1) sobre la "Legalització del consum de substàncies, i en particular del cànnabis", i 2) una sobre "Avaluació, diagnòstic i tractament de la conducta addictiva". on els estudiants treballaran casos clínics.
- Tutories: Es facilitaran diversos recursos d’autoaprenentatge a través del Campus Virtual.
Tota la informació referent a l’assignatura, com ara la normativa general del curs, calendari de classes i de pràctiques, mecànica de revisió d’exàmens, avisos i notes, es trobarà al Campus Virtual que serà el mitjà de comunicació oficial amb els alumnes.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
PRÀCTIQUES D'AULA (PAUL) | 4 | 0,16 | 1, 3, 4, 5, 6, 7 |
SEMINARIS ESPECIALITZATS (SESP) | 2 | 0,08 | 4, 5, 7 |
TEORIA (TE) | 20 | 0,8 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8 |
Tipus: Supervisades | |||
ACTIVITAT TUTORITZADA (TUTORIA) | 2 | 0,08 | 4, 5, 6, 7, 8 |
Tipus: Autònomes | |||
ELABORACIÓ DE TREBALLS / ESTUDI PERSONAL / LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS | 43 | 1,72 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Requisits per superar l’assignatura
Avaluació parcial eliminatòria
Hi haurà dos exàmens parcials eliminatoris. El primer parcial inclourà preguntes dels temes de la primera meitat del temari (aproximadament) i de l'Activitat Tutoritzada. El segon parcial inclourà preguntes de la segona meitat del temari i dels seminaris/pràctiques d’aula. Els alumnes que hi participin i que superin els exàmens (un o tots dos) amb una nota de 5 o superior, hauran superat la part o parts de l’assignatura corresponents.
L'assistència, l'entrega dels treballs, de preguntes o avaluacions dels seminaris/pràctiques d'aula no són obligatorias per aprovar l'assignatura.
Les preguntes d'elecció múltiple tindran cinc alternatives, es descomptaran els encerts a l'atzar (encerts – ¼ dels errors) i es transformarà decimalment la nota. La correcció de les proves serà sotmesa a tots els requisits psicomètrics.
Si les dues notes parcials són iguals o superiors a 5, es calcularà la nota final fent el promig de les dues notes parcials. Si una o dues notes parcials són inferiors 5 l’assignatura no queda superada i cal presentar-se a la següent convocatòria (examen de síntesi o repesca).
Examen de repesca (síntesi o recuperació)
Aquesta prova tindrà el mateix format que els exàmens parcials eliminatoris anteriors. Hi haurà un examen que correspondrà a la primera part de l’assignatura (primer parcial) i un altre que correspondrà a la segona part (segon parcial). Els alumnes hauran de fer un parcial o tots dos (per separat) en funció de la matèria que hagi quedat superada (nota de 5 o superior) en els exàmens parcials.
No avaluats
Els estudiants que NO es presentin als 2 examens parcials (o al de REPESCA/SÍNTESI) seran considerats com NO AVALUATS, exhaurint els drets a la matrícula de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació activa a classe i seminaris | 20% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3 |
Avaluacions escrites mitjançant proves objectivesítems delecció múltiple | 80% | 3 | 0,12 | 4, 5, 6, 7, 8 |
Echeburúa, E. (1999). ¿Adicciones… sin drogas? Las nuevas adicciones: Juego, Sexo, Comida, Compras, Trabajo, Internet… Bilbao: Descleé de Brouver.
Feldman, R. S., Meyer, J. S. i Quenzer, L. F. (1997). Principles of neuropsychopharmacology. Sunderland, Massachusetts: Sinauer Associates, Inc.
Fernández-Teruel, A. (2008). Farmacología de la conducta. De los psicofármacos a las terapias psicológicas. Bellaterra, Barcelona: Servei de Publicacions de la UAB.
Díaz-Morán S. and FERNANDEZ-TERUEL A. (2013) Integration and interactions among pharmacological and psychological treatments of addictions: a review (Integración e interacciones entre los tratamientos farmacológicos y psicológicos de las adicciones: una revisión). Annals of Psychology-Anales de Psicología, 29 (1): 54-65
Goldstein, A. (2003). Adicción: de la biología a la política de drogas. Barcelona: Ars Medica.
Graña, J. L. (1994). Conductas adictivas: teoría, evaluación y tratamiento. Madrid: Debate.
Lorenzo, P., Ladera, J.M., Leza, J.C. i Lizasoain, I. (2009). Drogodependencias: Farmacología. Patología. Psicología. Legislación. Madrid: Médica Panamericana
Snyder, S.H. (1996). Drugs and the brain. New York: Scientific American Library.
Stahl S. (2012) Stahl's Illustrated Substance Use and Impulsve Disorders. Cambridge: Cambridge University Press
Enllaços d’interès