Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501915 Ciències Ambientals | OB | 2 | 2 |
Es recomana haver cursat l’assignatura Usos Humans del Sistema Terra de 1er curs.
Contextualització
L’assignatura Economia Ambiental i dels Recursos Naturals (EARN) pertany a la matèria “Economia per a les ciències ambientals” del Grau en Ciències Ambientals impartit per la Facultat de Ciències. Aquesta matèria concentra totes les assignatures d’economia, que són impartides per professors de la Facultat d’Economia i Empresa.
EARN contribueix de manera essencial al procés de formació i aprenentatge de 2on Curs perquè introdueix conceptes i eines de l’economia que es demostren bàsics per a entendre millor la relació entre els sistemes humans i els naturals. En particular, aprofundeix en l’anàlisi biofísica del procés econòmic, en quin ús fem els humans dels diferents recursos i serveis que ens ofereix el sistema Terra.
A més a més, concorre a la formació professional dels estudiants donat que fomenta l’aprenentatge en una sèrie de competències generals (entre les quals destaquen la capacitat de raonar de manera crítica i la de millorar les estratègies de treball autònom), transversals (per exemple, saber seleccionar i generar la informació necessària per entendre les dinàmiques econòmiques del present i la seva relació amb el medi ambient i l’ús de recursos naturals) i específiques (distingir els aspectes biofísics de l’activitat humana i identificar i analitzar els impactes ambientals de l’activitat econòmica) que seran de gran utilitat pels futurs professionals en l’anàlisi, conservació i la gestió del medi ambient i dels recursos naturals.
Objectius formatius
L’objectiu de l’assignatura és doble, per una banda entendre els conceptes bàsics de l’economia que ens han de permetre, per altra, entendre els sistemes humans com a sistemes oberts a l’entrada d’energia i materials, i a la sortida de residus. És a dir, s’estudia el funcionament biofísic de les economies, el que es coneix com “metabolisme social” i el paper que tenen els recursos naturals en el manteniment del sistema econòmic.
Al final del curs l’estudiant tindrà una idea més clara de:
i) Els conceptes bàsics de l’economia i el seu ús en ciències ambientals;
ii) La literatura bàsica dels mètodes i conceptes presentats;
iii) La relació entre el procés econòmic del sistemes humans i el sistema terra, així com els diferents enfocaments utilitzats per a l’anàlisi d’aquesta interacció
PRIMERA PART
1. El sistema econòmic i el medi ambient. Economia i economia ecològica: aspectes conceptuals i metodològics.
Lectura Bàsica:
2. Mercats i preus: oferta i demanda.
Lectura Bàsica:
3. Producció i costos.
Lectura Bàsica:
4. Estructures de mercat: mercats competitius i mercats no competitius.
Lectura Bàsica:
5. Fonaments de la intervenció del sector públic.
Lectura Bàsica:
6. Macroeconomia el sistema econòmic des d'una perspectiva agregada.
Lectura Bàsica:
7. Comptabilitat macroeconòmica i comptes ambientals.
Lectura Bàsica:
SEGONA PART
1. Caracterització econòmica de la contaminació. Externalitats. Determinació del nivell "òptim" de contaminació. Internalització d'externalitats. Pigou -aplicacions de tributació 'verd'. Coase - comerç de drets d'emissió de contaminants, comerç de drets sobre actius ambientals. Pagament per Serveis Ambientals.
2. Valoració dels recursos ambientals. El valor econòmic total dels recursos. Les famílies de mètodes de valoració. La discussió sobre la valoració econòmica.
3. Anàlisi de cost benefici. Casos d'estudi: preses, manglars ... El concepte de "descomptar el futur". El procés per a l'anàlisi de cost-benefici. Exemples d'anàlisi cost-benefici de projectes ambientals. Arguments en defensa d'una taxa social de descompte i crítiques. El criteri de Krutilla.
4. L'avaluació multi-criteri. Fonaments metodològics: commensurabilitat, comparabilitat i pluralisme de valors. Estructuració d'un problema multi-criteri. Revisió dels principals enfocaments multi-criteri. Aplicacionsde l'anàlisi multi-criteri.
5. Recursos no renovables. Base de recursos i reserves. La corba d'Hubbert. Determinació de les pautes òptimes d'extracció i de preus: la regla de Hotelling. Backstop technologies? Una revisió de les polítiques energètiques a Espanya i el món. Agro-combustibles, EROI (Energy Return on Input). L'energia nuclear, residus acumulables i taxa de descompte.
6. Recursos renovables. El rendiment sostenible. Models biològics vs. econòmics. Economia forestal: el torn forestal tècnic, la regla de Faustmann. Les plantacions no són boscos - serveis ambientals del bosc i gestió forestal. Economia de la pesca. El model biològic i el model econòmic. Situació dels recursos pesquers en el món.
7. Propietat i accés als recursos naturals Tipologia de drets de propietat i relació amb la gestió dels recursos naturals. La governança dels comuns: teoria i exemples. Processos d'accés i exclusió als recursos naturals. Pràctica - La tragèdia dels comuns.
1. Lliçó magistral
El professor realitzarà una conceptualització analítica i una síntesi actualitzada de cada un dels temes d’estudi mostrats a les unitats didàctiques. L’objectiu d’aquesta activitat és facilitar la transmissió de coneixements i la motivació per a l’anàlisi de la relació entre l’activitat humana i el medi ambient, que s’enfoquen per tal de potenciar un aprenentatge actiu i cooperatiu.
2. Sessions pràctiques
S’estructuren en quatre tipus d’activitats:1) recerca, interpretació i anàlisi de variables macroeconòmiques, i presentació d'un treball en grup. 2) anàlisi del resultat d'un joc, i 3) descripció i anàlisi multicriteri d'un conflicte ambiental. Amb aquestes activitats els estudiants no només consolidaran els coneixements apresos a les classes magistrals però aprendran a fer recerca individual i en grup, a analitzar la informació, sintetitzar-la i defendre-la i discutir-la.
3. Tutories
El procés d’aprenentatge i adquisició de competències serà supervisat pel professor a través de tutories individuals i/o de grup. El professor de l’assignatura estarà a disposició dels alumnes per a resoldre els dubtes i seguir l’evolució de l’esmentat procés d’aprenentatge i adquisició de competències de l’alumnat.
4. Campus Virtual de l’assignatura
En l’ensenyament presencial el Campus Virtual és una eina útil, a fi que els estudiants tinguin un espai complementari on puguin accedir a diferents tipus de materials que el docent consideri bàsics per avançar en el procés d’aprenentatge de l’assignatura. Per accedir-hi només heu d’anar a la pàgina web de la UAB i allà hi trobareu l’enllaç (http://www.uab.es/interactiva/default.htm), o be directament a la pàgina web del campus virtual (https://cv2008.uab.cat/).
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 40 | 1,6 | 1, 3, 8, 9, 11, 15 |
Pràctiques d'aula 1a part: Activitats varies, exercicis, recerca de dades, debats | 9 | 0,36 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
Pràctiques d'aula 2a part: desenvolupament treball multicriteri | 9 | 0,36 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
Tipus: Supervisades | |||
Pràctiques: preparació pràctiques seguint pauta del professor | 30 | 1,2 | 1, 2, 9 |
Tutories | 10 | 0,4 | |
Tipus: Autònomes | |||
Cerca d'informació | 15 | 0,6 | 2, 13, 14 |
Lectura i estudi teoria | 58 | 2,32 | 2, 13 |
Preparació pràctiques | 23 | 0,92 | 2, 12, 13, 14 |
L'avaluació de l'assignatura es basarà només en l'avaluació continuada del procés d'adquisició de coneixements i competències per part de l'alumne.
L’avaluació de la primera part és la següent:
L’avaluació de la segona part és la següent:
Per a poder fer mitjana de les diferents proves de l'avaluació continuada es requereix treure un mínim d'un 3 (sobre 10) a cadascuna de les proves.
Els alumnes que hagin suspes l'avaluació continuada tindran dret a un examen final teòric. Per poder presentar-se a la recuperació l'estudiant ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 de la qualificació total de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assaig en grup (part 2) | 25% | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
Assaig individual (part 2) | 12,5% | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
Proves avaluació continua (part 1) | 25% | 10 | 0,4 | 1, 2, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15 |
Take home message (part 1) | 5% | 1 | 0,04 | 1, 2, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
Take home message (part 2) | 12,5% | 5 | 0,2 | 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 15 |
Treball pràctic (part 1) | 20% | 5 | 0,2 | 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
(en negreta la bàsica)
Blanco, J.M. (2008) Economía. Teoría y práctica. 5ª ed. MC Graw Hill.
Common, M., Stagl, S. (2008) Introducción a la Economía Ecológica, Ed. Reverté.
Krugman, P., Wells R., Olney, M.L. (2012) Fundamentos de economía, 3 ed. Ed. Reverté.
Martínez Alier, J., Roca, J. (2002, reimpresión de 2006). Economía ecológica y política ambiental, Fondo de Cultura Económica, México, 493 p. Biblioteca CC.SS. E17.80 Mar, Biblioteca Ciencias 504.03 Mar
Samuelson, P., Nordhaus, W. (2005) Economía 18a. Edició, Mc. Graw Hill.
Aguilera, F. (2008). La nueva economía del agua. Los libros de la Catarata, Madrid, 160 p. Biblioteca CC.SS. E17.60 Agu
Azqueta, D. (2002). Introducción a la Economía Ambiental, McGraw Hill Profesional, Madrid, 420 p. Biblioteca CC.SS. E17.80 Azq. Biblioteca Ciencias 504.03 Azq
Carpintero, O. (2005). El metabolismo de la economía española. Recursos naturales y huella ecológica (1955 – 2000). Fundación César Manrique, Lanzarote, 636 p. Libro completo disponible en:http://www.fcmanrique.org/recursos/publicacion/elmetabolismo.pdf
Falconí, F., Burbano, R. (2004). Instrumentos económicos para la gestión ambiental: decisiones monocriteriales versus decisiones multicriteriales. Revista Iberoamericana de Economía Ecológica, Vol. 1: 11-20. Versión electrónica disponible en http://www.redibec.org/ccount/click.php?id=2
Jacobs, M. (1997). La economía verde. Icaria Editorial, Barcelona, 431 p. Biblioteca CC.SS E17.80 Jac
Madrid, C., Velázquez, E. (2008). El metabolismo hídrico y los flujos de agua virtual. Una aplicación al sector hortofrutícola de Andalucía (España).Revista Iberoamericana de Economía Ecológica, Vol. 8: 29-47. Versión electrónica disponible en http://www.redibec.org/ccount/click.php?id=46
Martinez Alier, J., (2005). El ecologismo de los pobres. Un estudio de conflictos ecológicos y lenguajes de valoración, Icaria, Barcelona. Biblioteca CC.SS. E17.01 Mar, Biblioteca Ciencias 504.03 Mar
Martínez Tuna, M., Kosoy daroqui, N. (2007). Compensaciones monetarias y conservación de bosques. Pagos por servicios ambientales y pobreza en una comunidad rural en Honduras. Revista Iberoamericana de Economía Ecológica, Vol. 6: 40-51. Versión electrónica disponible en http://www.redibec.org/ccount/click.php?id=33
Munda,G. (2004). Métodos y procesos multicriterio para la evaluación social de las políticas públicas. Revista Iberoamericana de Economía Ecológica, Vol. 1: 31-45. Versión electrónica disponible en http://www.redibec.org/ccount/click.php?id=46
Pearce, D., Turner, K. (1995). Economía de los recursos naturales y del medio ambiente. Colegio de Economistas de Madrid Celeste, 448 p. Biblioteca CC.SS. E17.80 Pea, Biblioteca Ciencias 504.03 Pea
Ramos-Martin, J. (2001): “De Kyoto a Marrakech: historia de una flexibilización anunciada”, Ecología Política 22: 45-56. Versión electrónica disponible en http://www.ecologiapolitica.info/ep/22.pdf
Ramos-Martin, J. (2004). La perspectiva biofísica de la relació home-natura: Economia Ecològica, en J. Valdivielso (Ed.), Les dimensions socials de la crisi ecològica, Edicions UIB, Palma de Mallorca, 316 p. Biblioteca CC.SS E17.01 Dim
Romero, C. (1997). Economía de los recursos ambientales y naturales, Alianza , Madrid, 214 p. Biblioteca CC.SS. E17.80 Rom, Biblioteca Ciencias http://cataleg.uab.cat/search~S1*cat?/tEconom%C3%ADa%20de%20los%20recursos%20ambientales%20y%20naturales
Recursos electrònics
Llibres
Costanza, R., Cumberland, J.H., Daly, H., Goodland, R., Norgaard, R.B. (1997). An Introduction to Ecological Economics. St. Lucie Press and International Society for Ecological Economics. Llibre complet disponible a: http://www.eoearth.org/article/An_Introduction_to_Ecological_Economics_(e-book)
Naredo, J.M., Parra, F. (Eds)(2002). Situación diferencial de los recursos naturales españoles. Fundación César Manrique, Lanzarote, 337 p. Llibre complet disponible a: http://www.fcmanrique.org/recursos/publicacion/situaciondiferencial.pdf
Jevons, W.S. (1865, 1866 2nd edition revised). The Coal Question. London: Macmillan and Co. Llibre complet disponible a: http://www.eoearth.org/article/The_Coal_Question_(e-book)
Millennium Ecosystem Assessment Synthesis Reports - http://www.eoearth.org/article/Millennium_Ecosystem_Assessment_Synthesis_Reports
Ecological Economics Enciclopedia - http://www.ecoeco.org/education_encyclopedia.php
Revistes
Revista Sostenible? De la Cátedra UNESCO deSostenibilitat dela UPC – https://e-revistes.upc.edu/handle/2099/1208
Revista Iberoamericana de Economía Ecológica – http://www.redibec.org/revibec.html
Revista Medi Ambient, Tecnologia i Cultura (Generalitat de Catalunya) – http://mediambient.gencat.net/cat/el_departament/revista/
Cursos on-line i material addicional
http://introduccioeconomia-dea.uab.cat/
Introduction to Ecological Economics. The University of Vermont. On-line course: http://metacourses.org/ecologicaleconomics/
Ecological Economics. Nebraska University. On-line course: http://agecon.unl.edu/lynne/ecolecon/ecoleconsyllabus.htm
EMergy http://www.emergysystems.org/
Material Flow Accounting – MFA http://www.materialflows.net/index.php
Programes de televisió
Notícias de Medio Ambiente (TVE) – http://www.rtve.es/noticias/medio-ambiente/
El Medi Ambient (TV3) – http://www.tv3.cat/elmediambient
Espai Terra (TV3) – http://www.tv3.cat/espaiterra
El Escarabajo Verde (TVE) – http://www.rtve.es/television/escarabajo/
Terra Verda (TVE) – http://www.rtve.es/television/terraverda/
Racons de Verd(TVE) – http://www.rtve.es/television/racons-de-verd/
Webs institucionals
OECD Environment – http://www.oecd.org/env/
World Bank – Environment http://www.worldbank.org/environment
European Environment Agency - http://www.eea.europa.eu/
Ministerio de Medio Ambiente y Medio Rural y Marino - http://www.marm.es/
Departament de Medi Ambient - http://mediambient.gencat.cat/
Observatorio de la Sostenibilidad en España - http://www.sostenibilidad-es.org/
Consell Assessor per al Desenvolupament Sostenible - http://www.gencat.cat/cads
Associacions científiques
Societat Internacional d’Economia Ecològica (ISEE): http://www.ecoeco.org
Societat Europea d’Economia Ecològica (ESEE): http://www.euroecolecon.org
Xarxa Iberoamericana d’Economia Ecològica (REDIBEC): http://www.redibec.org
Xarxa d’Economia Ecològica a Espanya (REEE): http://www.ecoecoes.es/
Associació Hispano-Portuguesa d’Economia dels Recursos Naturals (AERNA): http://www.aerna.org