Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501915 Ciències Ambientals | OT | 4 | 0 |
Haver cursat el primer cicle del grau de Ciències Ambientals
Contextualització/objectius
L’assignatura d’Educació i Comunicació de la UAB és una optativa de 6 crèdits del grau de Ciències Ambientals que es realitza durant el quart curs. Consisteix en l’única formació en Educació i Comunicació Ambientals del grau. La seva intenció és molt professionalitzadora, en el sentit d’aportar a l’alumnat elements útils per al desenvolupament de la professió; es tracta d’incorporar a la seva motxilla perspectives, metodologies i tècniques concretes, així com petites experiències pràctiques, que permetin sortir a participar ja en programes i institucions diverses en acabar l’assignatura.
La forma que pren la dinàmica del grup és en si mateixa una innovació educativa: la cooperativa d’educadores i comunicadores ambientals, que l’alumnat haurà de constituir en iniciar el curs; l’assignatura es configurarà com la resposta de la cooperativa davant d’encàrrecs en contextos reals. L’aprenentatge, així, es realitzarà en funció de respondre a aquests encàrrecs. Aquest context pretén situar més encara l’alumnat en la dinàmica laboral a la que surt en acabar elgrau.
Els objectius previstos en aquesta assignatura són:
• Conèixer diversitat d'enfocaments de l’Educació i la comunicació ambiental.
• Identificar i valorar les aportacions de l’educació ambiental en l’educació per a la ciutadania.
• Explorar, identificar i manejar instruments didàctics d’ensenyament i aprenentatge en Educació Ambiental.
• Explorar, identificar i manejar estratègies i instruments de la comunicació Ambiental.
• Dissenyar i Analitzar pràctiques d’Educació i comunicació ambiental en contextos diversos (educació formal, educació no formal, participació ciutadana)
- L'Educació Ambiental: perspectiva històrica, evolució i cartografia de diversos corrents
- L'Educació i la Comunicació Ambiental: finalitat, objectius, components clau i enfocaments metodològics
- Estratègies en Educació Ambiental en diferents ámbits d'intervenció: educació formal, no formal i informal
- Estratègies en Comunicació Ambiental en diferents àmbits d'intervenció: educació formal, no formal i informal
- Criteris de qualitat en Educació i comunicació ambiental.
- Competències professionals en Educació i comunicació ambiental
- Disseny, elaboració i avaluació d'un projecte o material didàctic en educació i comunicació ambiental.
L'activitat formativa es desenvoluparà a partir de les dinàmiques següents:
El protagonista en el procés d'ensenyament aprenentatge és l'estudiant i és sota aquesta premissa que s'ha planificat la metodologia de l'assignatura. S'han diversificat els tipus d'activitats per garantir l'atenció a la diversitat i la connexió entre l'alumnat i les competències des de les dimensions individual i grupal i des del treball fora de l'aula i activitats a l'aula.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Espai de treball en grups reduïts tutoritzat pel professorat per fer l'anàlisi o l'elaboració d'activitats i/o materials curriculars, l'estudi i/o resolució de casos, activitats de camp per aprofundir en les temàtiques proposades. (PRÀCTIQUES D'AULA) | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 7, 8, 11, 12, 13, 14 |
Exposicions per part del professorat dels continguts i qüestions bàsiques del temari. Es realitza amb tot el grup classe i permet l'exposició dels principals continguts a través d'una participació oberta i activa per part dels estudiants. ( TEORIA) | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 12, 14 |
SEMINARIS: Treball de camp i resolució de casos | 15 | 0,6 | 2, 7, 10, 13, 14 |
Tipus: Autònomes | |||
Anàlisi de lectures, propostes d'innovació didàctica, disseny d'activitats, realització d'informes, anàlisi i resolució de casos | 91 | 3,64 | 2, 3, 7, 8, 9, 11, 13, 14 |
L'avaluació de l'assignatura es realitzarà al llarg de tot el curs acadèmic mitjançant diversitat d’activitats formatives.
L'assistència a les classes pràctiques és obligatòria. L'estudiant ha d'assistir a un mínim d'un 80% de les hores pràctiques i podrà no superar l'assignatura si no assisteix a les activitats proposades sense una prova evident o justificació.
Per aprovar l'assignatura cal obtenir un mínim de cinc en cadascun dels blocs i activitats d'avaluació.
Al ser una avaluació continuada no es realitzarà un examen parcial i la prova final i de recuperació ( 40% ) es realitzarà el dia assignat des del Grau de Ciències Ambientals. Per participar a la recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals ha de ser equivalent com a mínim de 2/3 de la qualificació total de l'assignatura.
La resta d'activitats d'avaluació en cas de no superar el 5 es proposarà a l'estudiant una forma alternativa de recuperació sempre i quan l'estudiant haig mostrat una actitud compatible amb la professió educativa i hagi mostrat competències d’escolta activa, respecte, participació, cooperació, empatia, amabilitat, puntualitat, argumentar, ús del mòbil adequat, etc.
La copia o plagi, tant en el cas de treballs com enel cas dels exàmens, constitueixen un delicte que pot representar suspendre l’assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen individual - anàlisi de cas | 25% | 2 | 0,08 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13 |
Portafoli individual | 25% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
Treball en grup - comunicació ambiental | 25% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |
Treball en grup - educació ambiental | 25% | 2 | 0,08 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14 |
Alegría Villalta, M. C. (n.d.). Les idees prèvies. http://www.xtec.cat/~malegria/projecte/altres/pdf/previes.pdf
Barrera-Bassols, N., & Toledo, V. M. (2008). La memoria biocultural. La importancia ecológica de las sabidurías tradicionales. Icaria.
Boal, A. (2002). Juegos para actores y no actores: teatro del oprimido.: Alba.
Bonil, J.; Junyent, M.; Pujol, RM. (2010). Educación para la sostenibilidad desde la perspectiva de la complejidad. Revista EUREKA, Enseñanza y Divulgación de Ciencias, 7, 198-215.
Diamond, J. (2015). Colapso: Por qué unas sociedades perduran y otras desaparecen? Debolsillo.
Fernández-Durán, R., & González-Reyes, L. (2014). En la espiral de la energía. Volumen I: Historia de la humanidad desde el papel de la energía (pero no sólo). Baladre.
Fernández, G. (2018). El museo de ciencia transformador: un ensayo a favor de la relevancia social del museo de ciencia contemporáneo. http://www.elmuseodecienciatransformador.org/
Ferran, R.-C. (2014). L’illa dels 5 fars. Grup 62.
Franquesa, T. (1998). Hàbitat. Guia d’activitats per a l’educació ambiental. Institut d’Educació, Direcció de Serveis Educatius, Ajuntament de Barcelona. http://escolesxesc.cat/habitat/
Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI.
García Díaz, J. E., Fernández Arroyo, J., Rodríguez Marín, F., & Puig Gutiérrez, M. (2019). Más allá de la sostenibilidad: por una Educación Ambiental que incremente la resiliencia de la población ante el decrecimiento. Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad, 1(1).
http://dx.doi.org/10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2019.v1.i1.1101
García, E. (2004). Educación ambiental, constructivismo y complejidad. Una propuesta integradora. Sevilla: Díada.
Gardner, H. (2001). La inteligencia reformulada : las inteligencias múltiples en el siglo XXI. Paidos.
Laferrière, G. (1997). La pedagogía puesta en escena : el artista pedagogo y el modelo de formación basado en la mezclay el mestizaje. ÑAQUE.
Gutierrez, J.M. (2018). Educación ambiental. Invitación a la educación ecosocial en el Antropoceno. Madrid: Editorial Bubok.
Hicks, D. (2002) Lessons for the future. The missing dimension in education. London and New York: Routledge
José, B. M., MUçurga, M. Á., & Novo, M. (2019). La Educación Ambiental en el S. XXI (página en construcción, disculpen las molestias). Revista De Educación Ambiental Y Sostenibilidad,1(1), 1103–1115. Recuperat de http://dx.doi.org/10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2019.v1.i1.1103 https://revistas.uca.es/index.php/ReAys/index
Meira, P. Á. (2015). ¿Hay un agujero en la capa de ozono de tu cambio climático? De la cultura científica a la cultura común. Mètode, 85 (Viure amb el canvi climàtic), 49–55. https://doi.org/10.7203/metode.85.4219
Mayer, M. (2002). Ciudadanos del barrio y del planeta. A F. Imbernon, (Coord). Cinco ciudadanías para una nueva educación, 83-104. Barcelona: Graó.
Mogensen, F., Mayer, M., Breiting, S., & Varga, A. (2009). Educació per al desenvolupament sostenible. Criteris, tendències i divergències. Graó.
Puigcerver, M., & Sanz, M. C. (1997). Les idees prèvies dels alumnes i la seva importància en el procés d’ensenyament aprenentatge de les ciències experimentals. Temps d’Educació, 18 (2n semestre), 19. http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/20632/1/154228.pdf
Pujol, R.M. (1996). Educación y Consumo, Barcelona, Hosorri.
Pujol, R.M.(2000) Ambientalització i escola. Perspectiva Escolar, 235, 2-7
Rockström, J.; Steffen, W.; Noone, K.;Persson, A, et al. (2009). A safe operating space for humanity. Nature, 461(23 September 2009), 472–475. https://doi.org/10.1038/461472a
Sauvé, L. (2004). Una cartografía de corrientes en educación ambiental. A M. Sato & I. Carvalho (Eds.), A pesquisa em educação ambiental: cartografias de uma identidade narrativa em formação (pp. 1–22). Artmed. https://www.ecominga.uqam.ca/PDF/BIBLIOGRAPHIE/GUIDE_LECTURE_3/1/2.Sauve.pdf
Sauvé (2014). Educación ambiental y ecociudadania. Dimensiones claves de un proyecto político-pedagógico. Revista Científica ISSN 01242253, 18, Bogotá.
Sauvé, L. (1999) – La educación ambiental entre la modernidad y la posmodernidad: en busca de un marco educativo integrador. Tópicos en Educación Ambiental. México: Semarnap, v. 2, n. 5.
Sauvé, L. (2010) – Educación científica y educación ambiental: un cruce fecundo. Revista enseñanza de las ciencias, 28 (1), 5–18.
Terrades Serra, J. (2017). 1. Educació ambiental: d’on venim, on anem. Una visió personal. In Educació ambiental. D’on venim? Cap a on anem? Diputacio de Barcelona. https://www1.diba.cat/llibreria/pdf/58193.pdf
Enllaços web:
http://www.uab.cat/mediambient/
http://agroecologiaescolar.wordpress.com
http://www.unesco.org/education/tlsf/
https://sustainabledevelopment.un.org
https://www.researchgate.net/publication/287771112_Educacion_Ambiental_y_Desarrollo_Humano
https://revistascientificas.us.es/index.php/IE/article/view/7037
http://ww.anea.org.mx/docs/Gonzalez-AtisbandoFinalCOMIE.pdf
http://abrapecnet.org.br/atas_enpec/viiienpec/resumos/R1724-1.pdf