Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501915 Ciències Ambientals | OT | 4 | 0 |
No hi ha prerequisits acadèmics
L’assignatura vol familiaritzar els/les estudiants amb els principals actors, interessos i institucions presents a la política internacional i global del medi ambient. Això significa prestar atenció a:
1) el funcionament general del sistema internacional (la qual cosa inclou una ràpida familiarització amb la disciplina de les Relacions Internacionals);
2) els principals actors i forces polítiques de l’esfera internacional rellevants per a les qüestions mediambientals;
3) la pauta d’anàlisi que explica com es produeixen les interaccions entre aquests actors, com evoluciona l’entorn del sistema i com els actors s’adapten a l’evolució;
4) les regles, règims i normes establertes per tal de facilitar la cooperació ambiental, amb una especial consideració a la dinàmica present a les negociacions mediambientals internacionals i globals;
5) les institucions – en un sentit no necessàriament formal- internacionals que s’han creat per aplicar aquestes regles, normes i règims; i
6) alguns dels principals factors i problemes vinculats a problemàtiques mediambientals generadores de conflictes internacionals, amb particular atenció als conflictes susceptibles d’esdevenir virulents.
BLOC I. RELACIONS INTERNACIONALS I MEDI AMBIENT
1. Introducció a la política internacional del medi ambient: l’evolució de la problemàtica mediambiental en les relacions internacionals. Estocolm (1972), Río (1992), Johannesburg (2002) i Río (2012)
2. Les Relacions Internacionals com a realitat i com a disciplina.
BLOC II. ELS ACTORS DE LA POLITICA INTERNACIONAL DEL MEDI AMBIENT
3. El concepte d’actor internacional: definició i aplicació genèrica al cas mediambiental
4. Els estats en la política mediambiental.
5. Les organitzacions internacionals com actors mediambientls.
6. Les empreses i les organitzacions no governamentals.
BLOC III. COOPERACIO I CONFLICTE A LA POLITICA INTERNACIONAL DEL MEDIAMBIENT
7. El desenvolupament de règims mediambientals; casos d’estudi (canvi climàtic, contaminació atmosfèrica transfronterera; reducció de la capa d’ozó; protecció de les balenes; l’Antàrtida; el transport i comerç internacional de residus tòxics; comerç i protecció d’espècies en perill; biodiversitat; desertificació).
8. Els conflictes “verds” i la noció de seguretat ambiental
Vegi's el quadre
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 30 | 1,2 | 2, 3, 7, 8, 9 |
Problemes | 10 | 0,4 | 1, 3, 15 |
Seminaris de treball en grups reduïts | 10 | 0,4 | 1, 4, 5, 6, 9, 11, 12, 13, 14, 15 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories al despatx en grups petits (treball) | 4 | 0,16 | 1, 3, 8, 13, 14, 15 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi autònom | 50 | 2 | 1, 2, 3, 7, 8, 9, 10, 11, 13 |
Treball autònom per a la preparació del treball escrit | 40 | 1,6 |
L’avaluació combinarà un examen parcial no memorístic (20% de la nota), un examen final també no memorístic (40% de la nota) i un treball pràctic (40% de la nota). Aquest treball s’elaborarà en grup (màxim tres persones) i versarà sobre algun aspecte de les negociacions que tindran lloc a la Conferència de les Parts del Conveni Marc de Nacions Unides sobre el Canvi Climàtic. A classe es farà un seguiment detallat d’aquestes negociacions.
Si un dels exàmens, o tots dos, queda per sota del 5, es podrà recuperar en una prova de recuperació, sempre i quan l'estudiant interessat s'hagi avaluat prèviament d'activitats d'avaluació que equivalguin a un mínim del 60% de la nota final.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen final no memorístic | 40% | 3 | 0,12 | 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 15 |
Examen parcial no memorístic | 20% | 3 | 0,12 | 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 15 |
Treball sobre les negociacions internacionals del clima(en grups de màxim 3 persones) | 40% | 0 | 0 | 1, 4, 5, 11, 12, 13, 14 |
Al campus virtual s'oferiran lectures sobre els aspectes clau del curs.
Bloc 1.
Barbé, Esther (2007), Relaciones Internacionales (3a edición), Madrid: Tecnos
Chasek, Pamela S. (2001), Earth Negotiations: Analyzing Thirty Years of Environmental Diplomacy, Nueva York (etc): United Nations University Press.
Oberthür, Sebastian and Thomas Gehring (2004), Reforming International Environmental Governance: An Institutionalist Critique of the Proposal for a World Environment Organisation”, International Environmental Agreements: Politics, Law and Economics, 4, 359–381
Seyfang, Gill (2003), “Environmental mega-conferences -from Stockholm to Johannesburg and beyond”, Global Environmental Change, 13, 223-228
Bloc 2.
Andresen, Steinar and Shardul, Agrawala (2002), “Leaders, ushers and laggards in the making of the climate regime”, Global Environmental Change, 12, 41-51.
Haas, Peter M. (2004), “Science policy for multilateral environmental governance”, in Norichika Kanie and Peter M. Haas (eds), Emerging Forces in Environmental Governance, Tokyo/New York/Paris: United Nations University Press.
Kauffman, Joanne M. (1997), “Domestic and International Linkages in Global Environmental Politics: a case-study of the Montreal Protocol”, in Miranda A. Schreurs and Elizabeth C. Economy (eds), The Internationalization of Environmental Protection, Cambridge: Cambridge University Press, 74-96.
Lidskog, Rolf and Sundqvist, Goran (2002), “The Role of Science in Environmental Regimes: the Case of LRTAP”, European Journal of International Relations, 8, 77-101.
Najam, Adil (2004), Dynamics of the Southern Collective: Developing Countries in DesertificationNegotiations, Global Environmental Politics, 4(3), 128-154.
Peterson, MJ (1992), “Whalers, Cetologists, Environmentalists, and the International Management of Whaling”, International Organization, 46, 147-186.
Schreurs, Miranda and Tiberghien, Yves (2007), “Multi-level reinforcment: explaining Euroepan Union leadership in climate change mitigation”, Global Environmental Politics, 7, 19-46.
Sprinz, Detlef and Vaahtoranta, Tapan (1994), “The interest-based explanation of international environmental policy”, International Organization, 48, 77-105.
Bloc 3.
Barnett, Jon (2000), “Destabilizing the environment-conflict thesis”, Review of International Studies, 26, 271-288.
Haas, Peter M, Keohane, Robert O, and Levy, Marc A. (eds.) (1993), Institutions for the Earth: sources of effective international environmental protection, Cambridge, MA: The MIT Press.
Homer-Dixon, Thomas (1994), “Environmental Scarcities and Violent Conflict: Evidence from Cases”, International Security, 19, 5-40.
Porter, Gareth, Brown, Janet Welsh and Chasek, Pamela S. (2013), Global EnvironmentalPolitics, Boulder, CO: Westview Press, 2013