Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502441 Enginyeria Informàtica | FB | 1 | 2 |
A la taula Activitats d’avaluació, on diu “Pràctiques de laboratori (preparació de les sessions, lliurament de treballs i examen)” ha de dir “Activitats avaluables de pràctiques”.
No hi ha prerequisits però es recomana haver cursat les assignatures de Fonaments d'Informàtica i Electricitat i Electrònica.
Aquesta assignatura, de formació bàsica, s'emmarca en el primer curs, segon semestre de la titulació. Els Fonaments de Computadors constitueixen el nexe d'unió entre les assignatures de primer curs d'Electricitat i Electrònica i els Fonaments d'Informàtica amb l'Estructura de Computadors, que es veurà en el primer semestre del segon curs.
L'objectiu de l'assignatura és que els estudiants comprenguin el paper que els sistemes digitals juguen en el món de la informàtica, siguin capaços de dissenyar i implementar sistemes digitals de complexitat mitjana-baixa utilitzant portes lògiques i dispositius reconfigurables i aprenguin que un computador no és sinó un sistema digital de certa complexitat. A la última part del curs es dissenya un processador molt simple i s’introdueixen els conceptes bàsics d'unitat de procés i unitat de control, de repertori d'instruccions, de microinstrucció, de microordre i de microprogramació.
Bloc 1. Circuits combinacionals (CC)
Bloc 2. Circuits seqüencials (CS)
Bloc 3. Arquitectura Unitat de Procés-Unitat de Control (UP-UC) i disseny d'un processador
El curs 2020-2021 serà el primer cop que tota l’assignatura s’imparteix en modalitat “problemes d’aula”. Totes les classes presencials es tracten com si fossin classes aplicades d'aula basades en problemes, és a dir, classes en grups petits (de l'ordre de 40-50 estudiants), condició indispensable per assolir el grau d'interactivitat necessària en una assignatura de caràcter eminentment pràctic.
L'assignatura s'organitza en tres blocs. Els blocs 1 i 2 utilitzen un MOOC d’accés lliure de Coursera desenvolupat pel professorat de l’assignatura. Els materials que s'ofereixen a través del MOOC inclouen una sèrie de vídeos que els estudiants han de visualitzar abans d'assistir a classe i que contenen els coneixements teòric-pràctics necessaris per al disseny de sistemes digitals, i exercicis interactius de correcció automàtica. Les classes presencials, en grups reduïts de 40-50 estudiants, es dediquen a la resolució de dubtes, qüestions, problemes i nous casos proposats pel professor. Els estudiants han de participar activament en aquestes classes; no es tracta de classes convencionals "de teoria".
El bloc 3 no té vídeos però si que compte amb uns amplis apunts que els estudiants també s’hauran de llegir abans de cada classe per tal de poder-los exercitar en els problemes d’aula .
L'assignatura es completa amb unes pràctiques en laboratori on els estudiants implementen físicament els circuits, que fins aleshores s’havien limitat a dissenyar “sobre paper”. Cada sessió acull a 20-25 estudiants que treballen en grups de 2 i té una durada de 2 hores.
Les tutories podran ser individuals o en petits grups i es faran a demanda i en coordinació entre cada professor i els estudiants. També hi podran haver tutories col·lectives que podrà proposar l’equip docent o cada professor, però aquestes requeriran l’enviament previ al fòrum corresponent del Campus Virtual (CV) d’aquelles preguntes concretes sobre conceptes o sobre exercicis que s’hagin de resoldré per tal que el professorat pugui planificar i realitzar adequadament aquella tutoria.
En aquesta assignatura es treballen i avaluen les següents competències transversals:
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de problemes | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
Pràctiques de laboratori | 12 | 0,48 | 3 |
Tipus: Supervisades | |||
Estudi de casos | 12 | 0,48 | 1, 3, 5, 7 |
Treball complementari de pràctiques | 10 | 0,4 | 3 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi autònom | 40 | 1,6 | 1, 2, 3, 4, 6, 7 |
Preparació i resolució d'exercicis | 16 | 0,64 | 5, 7 |
Visualització del videos | 12 | 0,48 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Per les proves d’avaluació, parcials o finals, l’equip docent te la potestat de decidir qualsevol combinació de les següents modalitats:
Totes les proves podran ser amb o sense apunts i presencials o virtuals segons les circumstàncies; quedant tot això a discreció de l’equip docent, que ho haurà d’anunciar amb la suficient antelació.
L'avaluació dels estudiants inclou les següents activitats:
b) Procediment d’avaluació
La nota del curs obtinguda per avaluació continuada (AC) es calcula a partir de:
d’acord amb la fórmula: AC = PP · 0,5 + Pb · 0,2 + PL · 0,3
on, PP = (PP1+PP2+PP3)/3
Per aprovar el curs s’han de complir les següents condicions:
Al finalitzar el curs:
Si finalment PP < 5 o PL < 5, la nota final de l'assignatura serà el valor més baix entre la nota AC i 4,5.
La figura següent resumeix les situacions que es poden donar, entenent que l’estudiant ha aprovat les pràctiques (PL > 5).
c) Calendari de les activitats d'avaluació
Les dates de les proves d'avaluació i del lliurament d'exercicis es publiquen al Campus Virtual (CV), i poden estar subjectes a canvis de programació a causa de situacions imprevistes. Qualsevol modificació d'aquestes s'avisarà a través d'aquesta plataforma.
És important puntualitzar que no es realitzarà cap examen a cap estudiant fora dels dies programats a l'efecte, llevat que hi concorrin causes justificades que s'hagin informat abans de la data prevista, i amb el consentiment del professor. En la resta dels casos, les activitats d'avaluació que l'estudiant no hagi realitzat no són recuperables.
d) Revisió de les proves
Les notes de les activitats d'avaluació es publiquen en el CV. Al costat de les esmentades notes s'indicarà el lloc, dia i hora habilitada per a la revisió de l'activitat. En aquesta sessió l'estudiant podrà revisar el seu treball amb el professor que l'ha avaluat i discutir amb ell/ella els aspectes que no entengui o aquells amb els que no estigui d'acord amb la qualificació obtinguda.
Si l'estudiant no acudeix a aquesta revisió no tindrà dret a una nova oportunitat.
e) Irregularitats per part de l'estudiant, còpia i plagi
Sense detriment d'altres mesures disciplinàries que es puguin establir a l'efecte, i d'acord amb les normatives acadèmiques vigents, les activitats d'avaluació en què l'estudiant hagi comès algun tipus d'irregularitat que pugui afectar la seva nota seran qualificades amb un 0, i l'estudiant no tindrà dret a cap tipus de prova de recuperació. Si aquesta activitat o activitats és/són imprescindibles per aprovar l'assignatura, la qualificació de 0 comportarà suspendre l'assignatura en el curs actual, sense possibilitat de recuperació.
Les irregularitats contemplades en aquest procediment inclouen, entre altres,
f) Avaluació dels estudiants repetidors
Els estudiants que van realitzar i aprovar les pràctiques de laboratori l'any anterior, però que van suspendre l'assignatura, poden optar per no repetir les pràctiques el curs actual. En aquest cas, la nota de pràctiques (PL) serà un 5, independentment de la nota obtinguda el curs anterior. La llista d'estudiants que poden escollir no realitzar les pràctiques es publica al CV al començament del curs. Si, de tota manera, un estudiant vol repetir les pràctiques, haurà d'informar-ne via mail al professor responsable de les pràctiques.
Si un estudiant ha comès irregularitats (còpies/plagi) en alguna activitat d'avaluació en una convocatòria anterior de l'assignatura no tindrà dret a que se li convalidin les pràctiques (si les tingués aprovades).
g) Qualificacions especials
• No s'avaluarà amb un "no-avaluable" a cap estudiant que hagi participat en alguna prova d'avaluació.
• Per obtenir una "matrícula d'honor (MH)" la nota final obtingudaper l'estudiant ha de ser ≥ 9,0. No obstant això, atès que el nombre de MHS no pot excedir el 5% del nombre d'estudiants matriculats en l'assignatura, aquesta condició no és suficient i, per tant, les MH s'assignaran als estudiants que hagin obtingut les qualificacions més altes.
Les normatives acadèmiques aprovades per el Consell de Govern de la UAB es poden consultar a: https://www.uab.cat/doc/TR_Normativa_Academica_Plans_Nous
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Lliurament de problemes | 20% | 8 | 0,32 | 5, 7 |
Pràctiques de laboratori (preparació de les sessions, lliurament de treballs i examen) | 30% | 2 | 0,08 | 3, 5, 6, 7 |
Tres proves parcials i/o examen final | 50% | 8 | 0,32 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |