Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502445 Veterinària | OB | 3 | A |
FISIOLOGIA (conceptes generals dels òrgans i sistemes del organisme)
BIOQUÍMICA (mecanismes moleculars de les funcions bàsiques de l’organisme)
Contextualització. Tercer curs del grau (primer i part del segon semestre).
Objectius generals. Dotar a l'estudiant dels conceptes bàsics i fonamentals en l'ambit de la Farmacologia. Conèixer els fàrmacs, com actúen i quins son els seus efectes farmacològics, que constitueixen la base de la Terapèutica Farmacològica
Objectius Formatius: Que l’alumne adquireixi els principis bàsics de la Farmacocinètica (administració, absorció, distribució, metabolisme i excreció) i la Farmacodinàmia (mecanisme d’acció) interaccions i efectes indesitjables que determinen l’us racional i apropiat dels fàrmacs els diferents camps de la Farmacologia aplicada.
Aquesta assignatura inclou activitats realitzades en anglès, identificades en aquesta guia docent com DA (Docència Anglès).
PROGRAMA TEÒRIC/PRÀCTIC/EXAMENS
-TEÒRIC
Introducció a la Farmacologia
I. Farmacocinètica
Processos ADME. Administració i absorció dels fàrmacs a través de les membranes. Distribució dels fàrmacs en l’organisme. Biotransformació dels fàrmacs. Excreció dels fàrmacs. Farmacocinètica.
II. Farmacodinàmica
Principis generals de l’acció de fàrmacs. Dianes de l’acció farmacològica: els receptors. Tipus de receptors. Receptors acoblats a canals, acoblats a proteïnes G, que controlen la transcripció gènica. Regulació dels receptors: up- i down-regulation. Altres dianes de l’acció farmacològica. Els anticossos específics com a fàrmacs. Teràpia gènica.
III. Factors que limiten l’eficàcia dels fàrmacs
Interaccions entre fàrmacs. Reaccions adverses als fàrmacs.
IV. Fàrmacs que actuen en el Sistema Servios Periféric
Aspectes generals de la farmacologia del sistema nerviós perifèric. Farmacologia de la Transmissió colinèrgica. Farmacologia de la transmissió noradrenèrgica. Farmacologia dels blocants de la placa motora.
V. Farmacologia del Sistema Nerviós Central
Generalitats del sistema nerviós central. Analgèsics. Fàrmacs sedants i tranquil·litzants. Antidepressius. Fàrmacs antiepilèptics o anticonvulsivants. Fàrmacs anestèsics.
VI. Fàrmacs antiinflamatoris, antial·lèrgics i immunomoduladors
Fàrmacs antiinflamatoris esteroïdals. Fàrmacs antiinflamatoris no esteroides (AINE). Fàrmacs antihistamínics. Fàrmacs immunomoduladors.
VII. Antiinfecciosos
Principis generals dels tractaments farmacològics amb antimicrobians. Betalactàmics: Penicil·lines i Cefalosporines. . Aminoglicòsids i Polipeptídics. Quinolones. Sulfamides. Tetraciclines i Fenicols. Macròlids i Lincosamines. Antimicòtics i antivírics. Antiparasitaris: Antihelmíntics, Ectoparasitaris i Antiprotozoaris.
VIII. Fàrmacs que actuen sobre els sistemes orgànics principals
Fàrmacs que actuen sobre la funció cardíaca i el sistema vascular. Fàrmacs que actuen sobre el sistema respiratori. Fàrmacs que actuen sobre l’hemostàsia. Farmacologia de l'aparell digestiu. Fàrmacs amb acció diürètica. Regulació farmacològica del sistema endocrí.
IX. Citotoxics i altres antitumorals
Fàrmacs antineoplàstics.
X. Altres
Fonts per a la obtenció de nous fàrmacs
-PRÀCTIQUES
Vies d’Administració (lab). Absorció de fàrmacs (lab). Metabolisme de fàrmacs (lab). Excreció de fàrmacs (lab). Formes Farmaceutiques i Formulació (online). Problemes de farmacocinètica (aula). Discussió article (aula). Drug Discovery (informàtica). Cas 1 (aula). Farmacologia de la Unió neuromuscular (informàtica). Cas 2 (aula). Bany d’organs: fàrmacs colinèrgics (lab). Cas 3(aula). Cardiolab (informàtica). Com escriure article científic (online).
-EXAMENS
2 examens i un de recuperació
-TEAMS
1 Teams d'introducció se l'assignatura
6 Teams de ressolució de dubtes
En funció de les restriccions que puguin imposar les autoritats sanitàries d’acord amb l’evolució de la pandèmia, es podran dur a terme reduccions o prioritzacions dels continguts de l’assignatura.
- Classes de teoria: no-presencials
- Seminaris: L'objectiu és reforçar els conceptes que s'han desenvolupat a les classes de teoria, mitjançant exercicis pràctics o problemes.
- Classes pràctiques: aquestes es duen a terme en el laboratori experimental. Els alumnes treballen amb models experimentals in vitro i aprenen a manipular i a administrar els animals de laboratori.
- Simulacions informàtiques: Aquí els alumnes realitzen experiments virtuals a través de programes de Farmacologia orientats a reforçar determinats conceptes explicats en el programa teòric.(Una de les simulacions està inclosa en la docència en anglès, DA)
- Autoaprenentatge: discussió de casos i articles. Els estudiants hauran de resoldre pel seu compte determinats casos proposats pel professorat, i que hauran de desenvolupar en grup. Es farà una discussió en comú. Els grups de treball seran de màxim 3 estudiants i un mínim de 2 (Una de les discussions de casos està inclosa en la DA. En el cas de la discussió d'articles, els estudiants hauran de preparar la presentació oral sobre diferents articles proposats pels professors (Una de les discussions d'article està inclosa en la DA).
La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes Teòriques (Magistrals) | 50 | 2 | 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11 |
Classes pràctiques | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 9, 11 |
Discussio articles | 4 | 0,16 | 1, 3, 6, 8, 10, 11 |
Discussió casos | 6 | 0,24 | 2, 3, 4, 5, 7, 11 |
Seminaris | 4 | 0,16 | 2, 6, 7, 10, 11 |
Simulacions informàtiques | 6 | 0,24 | 2, 4, 6, 8, 11 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 111 | 4,44 | 5, 6, 7, 8, 10, 11 |
Preparació treball/article/simulacions | 29 | 1,16 | 2, 3, 4, 5, 6, 10, 11 |
El sistema d'avaluació consta de proves referides a la part teòrica/pràctica presencial del programa (classes teòriques, seminaris i pràctiques) i dels treballs d'autoaprenentatge (casos, treballs i discussió d'articles). És obligatori per poder ser avaluat haver realitzat mínim el 90% del programa pràctic.
Avaluació teòrico-pràctica:
*Nota final:
Per superar l’assignatura cal que la nota final, mitja de totes les provessigui igual o superior a 5.
Examen final de recuperació. Aquest examen l'han de realitzar tots aquells estudiants que hagin assolit una nota final inferior a 5, o que vulguin millorar la nota d’alguna de les tres activitats avaluatives.
Característiques:
Els alumnes hauran de notificar en 4 dies d’antelació respecte al dia de l’examen la seva participació.
Les condicions per superar l’assignatura són les mateixes que les descrites anteriorment (*Nota final).
Si la nota assolida al'examen de recuperació és inferior a la nota del parcial que es pretenia superar, es tindrà en compte la nota més alta.
"L’avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries”
REPETIDORS
Les notes dels treballs en equip es mantenen sempre d'un curs per l'altra fins superar l'assignatura. L'alumne repetidor te el dret però no la obligació de repetir tot el programa pràctic. En tal cas ho ha de comunicar al professor/a responsable de l'assignatura .
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
2 Presentació i Discussió article (avaluats durant la sessió) | 10% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
3 casos (avaluats durant sessió) | 10% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Examen | recuperació | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Examen 1 | 20% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Examen Final | 50% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Treball escrit (article científic) | 10% | 0 | 0 | 1, 3, 4, 8 |
- ADAMS, H.R. Veterinary Pharmacology and Therapeutics. Iowa State University Press/Ames, 8ª Ed (2001)
- BOOTHE, D.M.. Small Animal Clinical Pharmacology and Therapeutics. 1a edició. W.B. Saunders, 2001
- BAÑOS, JE, FARRE, M. Principios de Farmacologia clínica: bases científicas de la utilización de medicamentos. Ediciones Masson, (2002). 5
- BRUNTON LL et al. Goodman and Gilman: Las Bases Farmacológicas de la Terapéutica. Editorial McGraw-Hill Interamericana, 11ª ed., 2006
- BOTANA, LM. Farmacologia Veterinaria, (2016) on line:
http://www.medicapanamericana.com/visorebookv2/ebook/9788498359503#{"Pagina":"Cover","Vista":"Indice","Busqueda":""}
- BRUNTON LL et al. Goodman and Gilman: Las Bases Farmacológicas de la Terapéutica. Editorial McGraw-Hill Interamericana, 11ª ed., 2006
- FLOREZ, J, ARMIJO, JA, MEDIAVILLA, A. Farmacología Humana. Barcelona: Elsevier España, 6a Ed (2014).
- GIGUÈRE S, PRESCOTT SF, BAGGOT JD, WALKER RD & DOWLING PM. Antimicrobial Therapy in Veterinary Medicina. 5th Edition (2013)
- HILAL-DANDAN, R, BRUNTON, LL. Goodman & Gilman's: Manual of Pharmacology and Therapeutics. New York: Mc-Graw-Hill Interamericana, 2nd Ed (2014).
- HITNER H, NAGLE B. Introducción a la Farmacología. Editorial Mc-Graw-Hill Interamericana, 5ª ed, 2007
- KATZUNG B G, MASTERS SB, TREVOR AJ. Farmacología básica y clínica. Editorial McGraw-Hill Interamericana, 11a ed, 2010
- PLUMB, DC. Plumb's Veterinary Drug Handbook, 9 Ed (2018)
- RANG AND DALE. Pharmacology, 9 Ed (2019)
- RIVIERE, JE, PAPICH, MG. Veterinary Pharmacology and Therapeutics 9 Ed (2009) 6