Logo UAB
2020/2021

Producció Animal Integrada II

Codi: 102624 Crèdits: 5
Titulació Tipus Curs Semestre
2502445 Veterinària OB 3 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Sergio Calsamiglia Blancafort
Correu electrònic:
Sergio.Calsamiglia@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Elena Albanell Trullas
Ana Cristina Barroeta Lajusticia
Ramón Casals Costa
Josep Gasa Gasó
Xavier Manteca Vilanova
Antoni Graupera García
Maria Dolors Izquierdo Tugas
Jordi Bartolomé Filella
Susana María Martín Orue
Ricard Pares Casanova
Lorena Castillejos Velázquez
Pol Llonch Obiols

Prerequisits

No hi ha prerequisits oficials establerts, però l'estudiant haurà d’emprar els coneixements adquirits a Bases de la Producció i Maneig Animal, Etnologia i Etologia, Agronomia i Economia Agrària i Nutrició Animal

Objectius

Els objectius formatius de la Producció Animal Integrada II són:

  • Conèixer els factors clau que marquen, ara i en el futur, la producció de llet, carn i ous.
  • Conèixer el sector de la producció de llet, carn i dels ous, així com la seva localització.
  • Conèixer les necessitats i l’impacte de les instal·lacions i el medi sobre el benestar, la producció i la rendibilitat.
  • Conèixer els factors determinants de la relació entre la producció animal i la producció de elements contaminants, així com sistemes de control i processament de residus ramaders.
  • Conèixer els factor claus de l’organització i funcionament de l’empresa agropecuària.
  • Quantificar els costos i els indicadors de rendibilitat econòmica a l’empresa i valorar el impacte de les decisions productives i organitzatives en els resultats econòmics de la empresa

Aquesta assignatura participa en la Prova Pilot de Docència en Anglès que es duu a terme en tercer curs del grau de Veterinària, i que té per objectiu fomentar la utilització d’aquesta llengua per part dels estudiants, d’acord amb la competència transversal CT8 (Demostrar coneixements d’anglès per a comunicar-se de forma oral i escrita en contexts acadèmics i professionals).

Competències

  • Analitzar, sintetitzar, resoldre problemes i prendre decisions.
  • Avaluar correctament l'estat nutricional de l'animal i saber assessorar els altres sobre els principis de la cria i l'alimentació.
  • Demostrar que es coneixen i es comprenen els aspectes d'organització, econòmics i de gestió en tots els camps de la professió veterinària.
  • Demostrar que es coneixen i es comprenen la cria, la millora, el maneig i el benestar dels animals.
  • Demostrar que es coneixen i es comprenen les bases de funcionament i d'optimització dels sistemes de producció animal i les seves repercussions sobre el medi ambient.
  • Manejar protocols i tecnologies correctes destinats a modificar i optimitzar els diferents sistemes de producció animal.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar, sintetitzar, resoldre problemes i prendre decisions.
  2. Aplicar els coneixements fisiològics als objectius productius.
  3. Avaluar els índexs tècnics i econòmics d'una explotació ramadera: reconèixer problemes i aportar-hi solucions.
  4. Avaluar programes d'alimentació: Conèixer i saber assessorar entre els principals mètodes de preparació, conservació i administració d'aliments als animals.
  5. Descriure els principis bàsics de la praticultura i del pasturatge.
  6. Formular racions per a animals en les situacions més convencionals.
  7. Identificar els diferents tipus d'organització empresarial.
  8. Identificar els sistemes de càlculs de costos, les diferents partides i la seva utilització pràctica.
  9. Identificar els sistemes productius de les diferents espècies domèstiques, integrant-hi els coneixements fisiològics amb els econòmics.
  10. Identificar i valorar els factors que afecten la producció de productes d'origen animal.
  11. Identificar les diferents etapes dels cicles productius dels animals d'abastament.
  12. Localitzar i identificar els principals productors d'aliments d'origen animal, així com la seva dimensió econòmica.
  13. Reconèixer les característiques bàsiques de les diferents etapes productives dels animals d'abastament i el seu funcionament.
  14. Utilitzar els sistemes d'alimentació actuals: Saber obtenir el valor nutritiu dels aliments i calcular les necessitats nutritives dels animals.
  15. Utilitzar la terminologia econòmica de forma correcta i adequada.
  16. Valorar la qualitat dels productes d'origen animal.

Continguts

TEORIA (26 h)

INTRODUCCIÓ:

El paper dels productes d’origen animal en l’alimentació humana

El paper dels productes d’origen animal en la dieta omnívora. Perfil nutritiu diferencial dels productes d’origen animal. Impacte del consum de productes d’origen animal en la salut. Recomanacions.

Necessitats, producció i previsions de producció d’aliments d’origen animal al món:

Previsió de necessitats de productes d’origen animal al 2050. Producció mundial, a la EU, Espanya i Catalunya. Equilibri mundial i flux de productes: importació-exportació.

 

REPTES PER A LA PRODUCCIÓ RAMADERIA DEL SEGLE XXI

 Concepte general de la sostenibilitat

Concepte. Flux de nutrients. Sobirania alimentària.

Sostenibilitat econòmica i social de la producció animal

La unitat de producció. La gestió dels recursos econòmics. Compte de resultats i rendibilitat.

Sostenibilitat mediambiental de la producció animal

Interacció entre la producció animal i el medi ambient. Residus ramaders i el seu tractament. Estratègies mediambientals sostenibles.

 

MILLORES DEL PROCÉS PRODUCTIU

Millora del benestar animals des de les instal·lacions i el maneig

Necessitats de l’entorn i les instal·lacions en la producció, el benestar i la salut animal. Avaluació dels indicadors de confort i el benestar animal. Confort ambiental. Impacte productiu i econòmic de les instal·lacions i el benestar.

Higiene en els processos de producció animal

Bones pràctiques de higiene en el procés productiu des de la perspectiva “one health”. Estratègies de control i prevenció.

Aplicació de les noves tecnologies a la producció animal

Noves tecnologies per a la ramaderia de precisió. Impacte potencial en la productivitat, salut, benestar, mediambient i gestió dels ramats.

 

PRÀCTIQUES (18 h)

  • Seminari sobre els Objectius de Desenvolupament Sostenible (Seminari)
  • Impacte mediambiental segons el tipus d’alimentació i el nivell producció. Càlcul del cicle de vida. (Sala informàtica)
  • Desenvolupament d’un pla de dejeccions (Sala informàtica).
  • Producció alternativa: extensiu – ecològic/intensiu. Índexs productius. Impacte econòmic. Impacte en el benestar. Impacte em la qualitat del producte. Impacte mediambiental. Reflexions sobre sostenibilitat (Seminari - Taller). 
  • Avaluació del benestar (Granja).
  • Costos i rendibilitat de les empreses agropecuàries (Seminari).
  • Gestió financera d’empreses agropecuàries  (Seminari).
  • Avaluació financera de les inversions agropecuàries  (Seminari).

 

AUTOAPRENENTATGE

  • Avaluació d’instal·lacions i benestar (10 h).
  • Anàlisis de la sostenibilitat d’una granja (10 h).
  • Anàlisis econòmic d’una granja (10 h).

Metodologia

El centre del procés d'aprenentatge és el treball de l'alumne. L'estudiant aprèn treballant, essent la missió del professorat ajudar-lo en aquesta tasca (1) subministrant-li informació o mostrant-li les fonts on es pot aconseguir i (2) dirigint els seus passos de manera que el procés d'aprenentatge pugui realitzar-se eficaçment.

En línia amb aquestes idees, i d'acord amb els objectius de l'assignatura, el desenvolupament del curs es basa en les següents activitats:

1. Classes magistrals:

L'alumne adquireix els coneixements propis de l'assignatura assistint a les classes magistrals i complementant-les amb l'estudi personal dels temes explicats. Les classes magistrals estan concebudes com un mètode fonamentalment unidireccional de transmissió de coneixements del professor a l'alumne, però estimula mitjançant l'aportació de referències bibliogràfiques i adreces internet, l'ampliació de la informació.

2. Pràctiques:

Es realitzaran diverses pràctiques amb entorns diferents: granja i aplicacions informàtiques. Cadascuna d'elles s'utilitzarà per donar a conèixer algun concepte específic de la Producció Animal i permet treballar en entorns diferents. Algunes d'aquestes pràctiques estaran relacionades amb els treballs d'autoaprenentatge que s'hauran de realitzar.

3. Seminaris:

Els seminaris permetran presentar i discutir alguns aspectes no tractats en les classes magistrals, i tindran un format que permeti la interacció entre els estudiants.

4. Treballs d'autoaprenentatge:

L'estudiant haurà de resoldre els casos pràctics i racions plantejats en cada un dels blocs (sostenibilitat econòmica, sostenibilitat mediambiental, benestar, higiene en el procés productiui aplicació de tecnologia a la producció animal).

 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 26 1,04 2, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16
Pràctica de granja 2 0,08 2
Pràctiques d'aula d'informàtica 4,5 0,18 6, 14
Seminaris 11,5 0,46 7, 8, 15
Tipus: Autònomes      
Estudi autònom 49 1,96 2, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16
Treballs d'autoaprenentatge 30 1,2 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 14, 15

Avaluació

L’avaluació de l’assignatura es farà de la manera següent:

  • Examen dels continguts teòrics (40% nota final) i pràctics (10% nota final) de la matèria al final del curs. En la part de l'examen corresponent a la teoria cal treure una nota igual o superior a 4 per a poder fer mitjana amb les notes restants.
  • Els treballs assignats a les pràctiques/seminaris tindran un valor en conjunt del 35%
  • Resolució dels casos: representarà un 15% de la nota final.

Per aprovar l’assignatura es requereix resoldre els casos plantejats d’autoaprenentatge i assolir amb el conjunt de totes les activitats d’avaluació, una nota final igual o superior a 5.

Al final del semestre hi haurà un examen de recuperació.

Es considerarà no presentat a l'alumne que no es presenti a l'examen.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen continguts pràctics 10% 0,5 0,02 1, 3, 7, 8, 10, 13, 14, 15
Examen continguts teòrics 40% 1,5 0,06 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16
Resolució dels casos 15% 0 0 1, 3, 6, 7, 8, 14, 15
Treballs de pràctiques/seminaris 35% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 11, 13, 15

Bibliografia

GESTIO AMBIENTAL

CAMPOS E., ILLA J., MAGRÍ A., PALATSI J., SOLÉ F., FLOTATS X. (2004). Guia dels Tractaments de les Dejeccions Ramaderes. ARC. http://www.arc-cat.net/es/altres/purins/guia/pdf/guia_dejeccions.pdf.

TEIRA M.R. (2008). Informe para la Mejora de la Gestión de los Purines Porcinos en Catalunya. Informes del CADS, 5. Generalitat de Catalunya. Barcelona. ISBN: 978-84-393-7712-2.
http://www15.gencat.net/cads/AppPHP/images/stories/publicacions/informesespecials/2008/gesti_de_purins__castell.pdf

 

ECONOMIA

Alonso Sebastián R., Serrano Bermejo A. 2008. Economía de la empresa Agroalimentaria3ª Ed. Mundi-Prensa

Alonso Sebastián, R. 1991. Los costes en los procesos de producción agraria. Mundi-Prensa.

Ballestero,E. (2000. Economía de la empresa agraria i alimentaria. 2ª Ed. Mundi-Prensa Libros.

Juliá J.F., Server R.J. 1996. Dirección contable y financiera de empresas agroalimentarias. Ed. Pirámide

Romero C.1998. Evaluación financiera de inversiones agrarias. Mundi-Prensa Libros

 

PUBLICACIONS PERIÒDIQUES RECOMANADES
Animal
British Poultry Science
INRA Productions Animales
Journal of Animal Science
Journal of Dairy Research
Journal of Dairy Science
Meat Science
Mundo Ganadero
Producción Animal
Poultry Science

 

WEBS
www.agrodigital.com
www.mapya.es
www.ruralcat.net