Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502443 Psicologia | FB | 1 | 1 |
Fonaments de Psicobiologia I és una assignatura de formació bàsica i obligatòria del Grau de Psicologia de la UAB.
L’assignatura pretén proporcionar els coneixements necessaris de fisiologia de la neurona i de neuroquímica per, posteriorment i en successives assignatures de l'àrea de Psicobiologia, poder estudiar les relacions entre els diferents processos conductuals i el seu substrat biològic. Ens proposem que en finalitzar l’assignatura els/les estudiants puguin entendre i utilitzar correctament la terminologia pròpia de l’assignatura i demostrar coneixement de:
1. Les característiques principals de les neurones i les cèl.lules glials.
2. Les característiques de l’impuls nerviós i la seva conducció.
3. Les característiques de la transmissió sinàptica i les substàncies transmissores.
Tema 1. Les Cèl·lules del Sistema Nerviós.
1.1 La neurona.
1.2. La neuròglia del SNC.
Tema 2. Excitabilitat i Conductivitat Neuronal.
2.1. Transport a través de la membrana.
2.2. Potencial de repòs.
2.3. Potencial d'acció.
2.4. Conducció de l'impuls nerviós.
Tema 3. Transmissió Sinàptica.
3.1. Definició i característiques generals.
3.2. Mecanismes bàsics de la transmissió sinàptica química.
3.3. Modulació sinàptica.
3.4. Mecanismes de plasticitat sinàptica.
Tema 4. Substàncies Transmissores.
4.1 Diferències entre neurotransmissors i hormones.
4.2. Conceptes generals de farmacologia.
4.3. Aminoàcids Excitadors: glutamat i aspartat.
4.4 Aminoàcids Inhibidors: GABA i glicina.
4.5. Acetilcolina.
4.6. Catecolamines: noradrenalina, dopamina i adrenalina.
4.7. Serotonina.
4.8. Neuropèptids: opioids i no opioids.
4.9. Altres tipus de neurotransmissors: oxid nítric, purines i endocannabinoids
Activitat dirigida:
Els continguts de l’assignatura es treballaran en sessions de tot el grup de matrícula i en sessions amb grups més reduïts:
- Grup sencer, 1/1: amb tot el grup de matrícula es faran sessions setmanals, virtuals i presencials, on s’explicaran i treballaran els continguts de l’assignatura: 31,5 hores.
- Grup partits: sessions presencials amb grups reduïts per treballar a través de diferents activitats, com la resolució de problemes o la realització d'exercicis pràctics, els principals continguts de l’assignatura. Els grups reduïts seran de:
- ½ del grup de matrícula: 16 hores.
- ¼ del grup de matrícula: 4 hores.
Activitat supervisada:
- Sessions de resolució de dubtes amb el/la professor/a de forma individual i/o en grups petits: 11h.
Activitat autònoma:
- Recerca de documentació i preparació del material bàsic i complementari de l’assignatura (materials d’estudi disponibles a través del campus virtual, manuals de l’assignatura, monografies i articles): 21h.
- Exercicis d’autoavaluació: 2h.
- Preparació d’una part del temari corresponent al tema 3, els neurotransmissors: 9h.
- Estudi de conceptes bàsics de l’assignatura (realització de guions, mapes conceptuals, síntesis, etc.): 52h.
Nota: La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L’equip docent detallarà a travésde l’aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual/on-line de les diferents activitats dirigides i d’avaluació, tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Sessions de pràctiques d'aula, 1/2 del grup | 16 | 0,64 | 1, 3, 4, 5, 6, 7 |
Sessions de pràctiques de laboratori, 1/4 del grup | 4 | 0,16 | 1, 3, 4, 5, 6, 7 |
Sessions en grup sencer | 31,5 | 1,26 | 1, 3, 4, 5, 6 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories de seguiment individualitzat i/o en grup petit | 11 | 0,44 | 1, 3, 4, 5, 6 |
Tipus: Autònomes | |||
Cerca de documentació en revistes, llibres i internet | 10,5 | 0,42 | 1, 3, 4, 5, 6, 8 |
Estudi | 52 | 2,08 | 1, 3, 4, 5, 6 |
Exercicis autoavaluació | 2 | 0,08 | 1, 3, 4, 6 |
Lectura de texts, monografies i articles | 10 | 0,4 | 6 |
Preparació de part de temari corresponent al tema de Neurotransmissors | 9 | 0,36 | 2, 4, 6 |
L’avaluació de l’assignatura és contínua i es durà a terme mitjançant la realització de 4 evidències d'aprenentatge, escrites i individuals. La nota final s’obtindrà a partir de la mitjana ponderada de les activitats d’avaluació realitzades:
- Evidència d'aprenentatge 1
- Evidència d’aprenentatge 2
- Evidència d'aprenentatge 3:
L'assignatura es considera superada a partir d'una nota final de 5 punts sobre 10.
Recuperació:
- Per tal que l’alumnat pugui optar a la recuperació́, cal que:
- Prova de recuperació:
“No avaluable”:
- L’alumnat que hagi lliurat evidències d’aprenentatge amb un pes igual o superior a 4 punts (40%) no podrà constar en actes com a “no avaluable”.
A partir de la segona matrícula, i en casos excepcionals com estudiants que estan a l'estranger seguint programes Erasmus, l’avaluació de l’assignatura consistirà en una única prova de síntesi, sense mecanismes de recuperació, que permeti l’avaluació dels resultats d’aprenentatge previstos en la guia docent de l’assignatura. En aquest cas, la qualificació de l’assignatura correspondrà a la qualificació de la prova síntesi. Per a optar a la prova de síntesi, els/les estudiants hauran de posar-se en contacte amb el/la professor/a responsable del grup de matrícula durant les dues primeres setmanes de curs.
A continuació trobareu l'enllaç a les pautes d'avaluació de la facultat: Pautes d’avaluació de les titulacions de la Facultat de Psicologia
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Evidència aprenentatge 1 | 20% | 1 | 0,04 | 1, 3, 5 |
Evidència aprenentatge 2 | 20% | 1 | 0,04 | 4 |
Evidència aprenentatge 3a | 20% | 0,5 | 0,02 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8 |
Evidència aprenentatge 3b | 40% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Bibliografia bàsica
Neil R. Carlson (2018). Fisiología de la conducta, 12 a edición. Madrid: Pearson Educación. (Tema 1, Tema 2, Tema 3 i Tema 4. Capítulo 2. Estructura y funciones de las células del sistema nervioso).
Juan Antonio García-Porrero Pérez, Juan Mario Hurlé González (2015). Neuroanatomía Humana. Madrid: Editorial Médica Panamericana. (Tema 1: Capítulo 1: componentes celulares y organización funcional del tejido nervioso).
Eric J. Nestler, Steven E. Hyman, David M. Holtzman, Robert C. Malenka (2017). Neurofarmacología molecular. Fundamentos de neurociencia clínica, 3e. Madrid: McGraw-Hill/Interamericana de España. (Tema 3 i Tema 4. Parte I: Fundamentos de Neurofarmacología, Parte II: Sustratos Neurales de la acción farmacológica).
Dale Purves,George J. Augustine, David Fitzpatrick, William C. Hall, Anthony-Samuel LaMantia, James O. McNamara, S. Mark Williams, 5 a edición (2015). Neurociencia. Madrid: Medica Panamericana. (Capítulo Tema 1: 1 Estudio del sistema nervioso. Tema 2, Tema 3 i Tema 4: Unidad I. Señalización neural).
Diego Redolar Ripoll (2018) Psicobiología. Madrid: Panamericana. (Tema 2: Capítulo 7: Potencial de reposo y potencial de acción).
Bibliografia complementària
Águeda del Abril, Ángel A. Caminero, Emilio Ambrosio, Carmen García, Mª Rosario de Blas, Juan M. de Pablo (2009) Fundamentos de Psicobiología. Madrid. Sanz y Torres.
James W Kalat (2004) Psicología Biológica. Madrid: Thomson Paraninfo.
Bryan Kolb, Ian Whishaw (2002) Cerebro y Conducta. Una Introducción. Madrid: McGraw-Hill/Interamericana.
John P.J. Pinel (2007) Biopsicología. Madrid: Pearson Educación.
Mark R. Rosenzweig, S. Marc Breedlove, Neil V. Watson, N.V. (2005) Psicobiología. Una introducción a la Neurociencia Conductual, Cognitiva y Clínica. Barcelona: Ariel
Stephen M. Stahl (2014) Psicofarmacología esencial de Stahl: bases neurocientíficas y aplicaciones prácticas. Madrid: Aula médica, Formación en Salud. (Tema 4).