Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502443 Psicologia | OT | 4 | 2 |
Cap.
Aquesta assignatura es centra en l’estudi de les malaltíes i problemes de salut més rellevants des de una òptica biopsicosocial. S’aborda la importància de cada problema, l’estudi dels seus determinants biopsicosocials, els aspectes psicobiològics del sistema orgànic implicat en cadascun i una visió amplia de les possibilitats d’abordatge psicosocial (prevenció, intervenció, millora de la qualitat de vida, etc.).
Els objectius formatius són:
Health Literacy i empoderament en salut
• Concepte i dimensions de la "health literacy"
• Canvis en el model d'atenció sanitària: medicina participativa
• Nivells d'informació sanitària
• Apoderament de pacients: procés i exemples
• La e-salut
Psicologia Oncològica
• Aspectes epidemiològics i mèdics del càncer
• Estratègia per al desenvolupament de la Psicologia Oncològica
• Els factors psicològics en el càncer
• Intervenció en Psicologia Oncològica
• Equips multidisciplinaris i teràpies psicològiques en càncer
Cures pal·liatives
• Definició, desenvolupament i característiques de les cures pal·liatives
• Processos i models psicològics en la situació terminal
• Intervenció en cures pal·liatives
• Pros i contres de l'eutanàsia
• El procés del dol
Sobrepès i obesitat
• Definició i Epidemiologia
• Característiques del problema de salut
• Factors de risc i factors de protecció
• Intervenció
• Prevenció
Diabetis
• Epidemiologia
• Definició i conceptes bàsics
• Característiques de la malaltia
• Intervenció
• Prevenció
Fibromiàlgia i síndrome de fatiga crònica
• Epidemiologia i conceptes bàsics
• Valoració i diagnòstic
• Necessitats psicosocials
• Tractaments
• Aspectes socio-sanitaris
Metodologia docent basada fonamentalment en classes magistrals amb suport de TICs i seminaris d’anàlisi i aplicació de temes treballats a l’assignatura, amb debat de lectures relacionades amb els àmbits d´aplicació de la Psicologia de la Salut.
Nota: La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L’equip docent detallarà a través de l’aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual/on-line de les diferents activitats dirigides i d’avaluació, tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals amb suport de TICs i activitats amb el grup gran | 24 | 0,96 | 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 13 |
Seminaris d'anàlisi, debat i aplicacions | 12 | 0,48 | 1, 2, 5, 6, 7, 8, 14 |
Tipus: Supervisades | |||
Suport a la realització de treballs i informes | 12 | 0,48 | 5, 7, 9, 11 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 50 | 2 | 5, 7, 9, 11 |
Lectures i preparació d´exposicions | 24 | 0,96 | 1, 5, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |
Treballs, activitats de camp | 24 | 0,96 | 2, 3, 4, 5, 7 |
Es faran dos exàmens parcials, cadascun dels quals valdrà un 35% per la qualificació final. S´afagiràn les notes obtingudes en dos blocs d´informes de activitat relacionada amb les seminaris, cadascun dels quals comptarà un 15% sobre el total de la qualificació final.
La mitjana de qualificacions dels dos exàmens parcials (evidències 2 i 4) ha de ser igual o superior a 5 per aprovar l’assignatura (en escala de 0 a 10). Es a dir, s´han d´obtenir un mínim de 3,5 punts en la suma d´evidències 2 i 4.
En total s´ofereixen als estudiants 4 evidències d´aprenentatge, que sumen 10 punts:
Evidencia 1: Informe/s escrits (individuals o en grup) d´activitats relacionades amb els seminaris 1,2 i 3: 1,5 punts
Evidència 2: Prova escrita dels àmbits 1, 2 i 3 del temari: 3,5 punts
Evidencia 3: Informe/s escrits (individuals o en grup) d´activitats relacionades amb els seminaris 4, 5 i 6: 1,5 punts
Evidència 4: Prova escrita dels àmbits 4, 5 i 6 del temari: 3,5 punts.
Els informes de les evidències 1 i 3 s´entreguen/presenten per Moodle. EV1: Entrega final: abans de l´inici del primer període avaluatiu. EV3: Entrega final: abans de l´inici del segon període avaluatiu.
Les evidències 2 i 4 son proves escrites presencials (examens tipus Test). EV2: Durant el primer periode avaluatiu. EV4: Durant el segon periode avaluatiu.
La nota final és la suma de les quatre evidències. No hi ha cap prova per millorar cap nota de les evidències.
La assignaturaes considera superada si s´obtenen 5 o més punts en la suma de les 4 evidències, sempre i quan s´hagin obtingut 3,4 punts o més en la suma de les evidències 2 i 4. En cas de no assolir aquests requisits, la nota màxima a consignar a l’expedient acadèmic serà de 4.9 punts
Un/a estudiant que hagi lliurat evidències d´aprenentage amb un pes igual o superior a 4 punts (40%) obtindrà una nota a l´acta diferent a "no evaluable".
Recuperació
S´han de complir tots els següents criteris per poder anar a recuperació:
a) Haver obtingut una nota d'avaluació continuada entre 3.5 i menys de 5 punts
b) El pes de les evidències a les que la persona s´ha presentat al llarg del curs ha de ser del 66,7 % o més.
Característiques de la prova de recuperació:
La recuperació és final. Consistirà en tornar a realitzar les evidències Ev2 i/o Ev4, amb les mateixes característiques i criteris de correcció inicials.
Es guardarà la nota de l’avaluació de les evidències Ev1 i Ev3, però no es podran repetir ni fer de nou, cas de no haver-les presentat per l’avaluació, donat que son evidències de seminari presencial.
La recuperació es realitzarà en el periode previst per recuperacions, el dia i hora que determini la Facultat.
No es preveu que l’alumnat de 2ª o posterior matrícula s'avalui mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.
A l´enllaç https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html trobareu els criteris d´avaluació de la Facultat
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
EVIDÈNCIA 1: Informes (a,b,c) relacionats amb els tres primers seminaris | 15% | 0 | 0 | 1, 2, 4, 5, 7, 8, 14 |
EVIDÈNCIA 2: Prova escrita temes 1, 2 i 3 | 35% | 2 | 0,08 | 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13 |
EVIDÈNCIA 3: Informes (a,b,c) relacionats amb els tres darrers seminaris | 15% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 14 |
EVIDÈNCIA 4: Prova escrita, temes 4, 5 i 6 | 35% | 2 | 0,08 | 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13 |
Fonamental
Amigo Váquez, I, Fernández Rodríguez, C. y Pérez Álvarez, M. (2009). Manual de psicologia de la Salud (3 ed.) Madrid: Pirámide.
Brannon. L i Feist, J. (2001). Psicología de la Salud. Madrid: Paraninfo.
Gil Moncayo, F. (2000). Manual de Psico-oncología. Madrid: Nova Sidonia.
Gil Roales-Nieto, J (2004). Psicología de la Salud. Aproximación histórica, conceptual y aplicaciones. Madrid: Pirámide.
Psicooncología: Investigación yclínica biopsicosocial en oncología: http://dialnet.unirioja.es/servlet/ejemplar?codigo=366493
Taylor, S. (2007). Psicología de la Salud. Madrid: McGraw-Hil
Complementària
Asociación Española Contra el Càncer: http://www.todocancer.com/esp
Asociación Internacional de Psicooncología: http://www.ipos-society.org/congress/psychosocial_academy.aspx
Associació de Diabètics de Catalunya: http://www.adc.cat/
Avellaneda, A.; Martínez, I. (2008). Síndrome de Fatiga Crónica. Documento de consenso. Madrid: Editorial Médica.
de Miquel, C.A. et al. (2010). Documento de Consenso interdisciplinar para el tratamiento de la fibromialgia. Actas españolas de psiquiatría, 38(2), 108-121.
Estrategia NAOS: http://www.naos.aesan.msc.es/
Fundación para la Diabetes: http://www.fundaciondiabetes.org/
Health Literacy. http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/healthliteracy.html
Internacional Obesity Task Force (IOTF): http://www.iotf.org/
Ogden, J. (2007). Essential readings in health psychology. Berkshire, UK: Open University Press
ONUSIDA. http://www.unaids.org/es
Organización Mundial de la Salud (OMS): http://www.who.int/es/
Pérez, M., Fernández, J.R., Fernández, C. y Amigo, I. (2003). Guía de tratamientos psicológicos eficaces II: Psicología dela Salud. Madrid: Pirámide.
Revista interdisciplinar de Psicooncología: http://www.ucm.es/info/apsom/revistapsicooncologia/
Sociedad Americana contra el Cáncer: http://www.cancer.org/Espanol/index
Sociedad Española de Cuidados Paliativos: http://www.secpal.com
Sociedad Española de Diabetes: http://www.sediabetes.org/
Sociedad Española para el Estudio de la Obesidad (SEEDO): http://www.seedo.es/