Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502443 Psicologia | OT | 4 | 1 |
No existeixen prerequisits específics, si bé s’aconsella haver cursat les assignatures bàsiques de l’àrea de Psicobiologia
L’assignatura de Psicoendocrinologia forma part de la matèria de Psicobiologia. És una assignatura de 6 crèdits optativa que es cursa habitualment en quart curs. Forma part de les mencions de Psicologia Clínica de la Infància i de l’Adolescència i de la de Psicologia Clínica d’Adults.
Els objectius de l'assignatura són el coneixement de les bases biològiques, en els seus aspectes neuroendocrins, de la conducta normal i de la psicopatologia, així com dels trastorns psicològics associats a alteracions endocrines. També són objectius de l'assignatura el coneixement i la interpretació de nous mètodes diagnòstics (proves dinàmiques endocrines,...).
BLOC A: ASPECTES BÀSICS EN PSICOENDOCRINOLOGIA
Tema 1.- Bases moleculars i anatòmiques en Psicoendocrinologia.
a) Bases moleculars de la comunicació intercel·lular: Tipus de senyals entre cèl•lules
b) Fonaments moleculars d’endocrinologia: Tipus bioquímics d'hormones. Síntesi i secreció hormonal. Regulació de la secreció hormonal. Transport d'hormones. Metabolisme hormonal. Receptors hormonals. Mecanismes d'acció hormonal. Mesures hormonals
c) Fonaments anatòmics d’endocrinologia: Glàndules endocrines. Relacions sistema nerviós, endocrí i immunitari.
Tema 2.- Homeostasi i Psicoendocrinologia.
a) Hormones i regulació del balanç hídric. Alteracions del balanç hídric: Diabetis insípida i Polidípsia.
b) Hormones i regulació de l’alimentació. Alteracions del metabolisme: Obesitat, Anorèxia Nervosa i Bulímia.
c) Hormones i regulació dels ritmes biològics. Alteracions associades a ritmicitat: jet-lag, torns laborals, síndrome premenstrual, trastorn afectiu emocional.
Tema 3.- Hormones i aspectes evolutius del sers vius.
a) Fisiologia endocrina de l'embaràs i el part.Alteracions associades a la gestació i el part.
b) Efectes perinatals de les hormones. Efectes de les alteracions perinatals de les hormones en la conducta i el sistema nerviós. Disruptors endocrins.
c) Hormones i pubertat. Alteracions del creixement.
d) Hormones i envelliment
BLOC B: ASPECTES CLÍNICS EN PSICOENDOCRINOLOGIA
Tema 4.- Trastorns conductuals en endocrinopaties (Endocrinopaties).
a) Malalties hipofisàries
b) Malalties tiroïdals
c) Malalties corticosuprarenals
d) Malalties medul.lo-adrenals
e) Malalties gonadals
f) Malalties de l'eix somatotropinèrgic
g) Malalties paratiroïdals
h) Malalties pancreàtiques
Tema 5.- Alteracions endocrines en trastorns neuro-psiquiàtrics.
a) Trastorns d'inici en la infància o l'adolescència
b) Trastorns per ús de substàncies psicoactives
c) Esquizofrènia
d) Altres trastorns psicòtics
e) Trastorns de l'estat d'ànim
f) Trastorns per ansietat
g) Trastorns disociatius
h) Malalties neurològiques
i) Efecte dels tractaments psiquiàtrics
j) Mètodes diagnòstics endocrins en psicopatologia.
La metodologia que s'utilitzarà serà la següent:
Classes teòriques
Estudis de casos: Seminaris sobre casos endocrinològics.
Treball autònom: Els alumnes han de preparar dos treballs, un individual i un altre en grup, sobre aspectes relacionats amb la Psicoendocrinologia. Aquests treballs es realitzaran a través d'una aplicació wiki.
Altres activitats a través del campus virtual que inclouen l'elaboració d'un glossari o la participació en fòrums.
Les classes s'imparteixen en català
Nota: La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L’equip docent detallarà a través de l’aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual/on-line de les diferents activitats dirigides i d’avaluació, tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 24 | 0,96 | 3, 4, 5, 8 |
Pràctiques en laboratori i en espais especialitzats | 8 | 0,32 | 4, 5, 8 |
Seminaris de discussió de textos | 4 | 0,16 | 3, 4, 5, 8 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutoria | 1,5 | 0,06 | |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 50 | 2 | |
Lectura de textos,monografies i articles | 40,5 | 1,62 | |
Redacció de treballs | 20 | 0,8 |
Les competències d’aquesta matèria seran avaluades mitjançant: exàmens escrits, tasques individuals i/o en grup, presentacions i/o discussions de texts en classe.
Cadascun d’aquests tres apartats tindrà assignat un pes específic a la qualificació final:
D'acord amb l’Art 116, punt 10 Normativa UAB, en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi,...) que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura/mòdul, la qualificació final serà 0.
Per qualsevol dubte, a la pàgina web https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html podeu consultar les pautes d'avaluació de la titulació de psicologia de la UAB
Nota Global
La nota global s’obtindrà a partir de la mitjana ponderada de cadascuna delesevidències d’aprenentatge.
Prova de recuperació
En cas de no haver aprovat l’assignatura (nota superior a 5) l'alumne es podrà presentar a una prova de recuperació la setmana 19-20 per a millorar la nota de les evidències d’aprenentatge corresponents a les proves escrites, sempre i quan compleixi els dos apartats següents:
a) Hagi obtingut una nota final igual o major a 3 punts (entre 3 i 4.9 punts) i
b) El pes de les evidències presentades equivalguin a un mínim de les 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura.
La nota final de l'assignatura que obtindrà l'alumne en el cas de superar la recuperació serà d'un cinc (5).
“No avaluable”
Un alumne constarà com a “avaluable” si ha participat en evidències d’aprenentatge amb un pes igual o superior al 40% de la nota final. Per tant, només constarà com a no avaluable aquell alumne que no s'hagi presentat a cap de les proves escrites o bé si s'ha presentat únicament a una prova escrita i no ha participat en el treball amb wiki.
No es preveu que l’alumnat de 2ª o posterior matrícula s'avalui mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Ev1 - Prova Escrita - Bloc A | 20% | 0 | 0 | 3, 4, 5 |
Ev2 - Prova Escrita - Bloc B | 20% | 0 | 0 | 3, 8 |
Ev3 - Treball individualitzat amb Wiki | 10% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10 |
Ev4 - Treball en grup mitjançant wiki | 10% | 0 | 0 | 3, 6, 8, 10 |
Ev5 - Prova Final escrita | 30% | 2 | 0,08 | 3, 4, 5, 8 |
Ev6 - Participació en les activitats de l'aula | 10% | 0 | 0 | 6, 7, 10 |
Bibliografía Principal
Jameson, J.L. Harrison's Endocrinology (4th ed.). McGraw-Hill Medical, 2016
Melmed, S; Polonsky, K. Larsen, PL; Kronenberg, HM. Williams textbook of endocrinology (13th Edition). Elsevier 2016 (Existe una traducción en castellano de esta edición publicada por Elsevier el mes de marzo de 2017)
Nestler, EJ; Hyman, SE; Holtzman, DM &Malenka, RC Molecular Neuropharmacology. A Fundation for Clinical Neuroscience. McGraw Hill Education 2015 (Se ha publicado una traducción al castellano en versión electrónica por McGraw Hill el mes de febrero de 2017)
Pfaff, D.W. & Joëls, M. Hormones, Brain, and Behavior (3rd Ed). Academic Press 2017
Bibliografia suplementària
Belfiore, A. & LeRoith, D. Principles of Endocrinology and Hormone Action. Springer. 2018
Birkhaeuser, M. & Gennazzani, A.R. Pre-Menopause, Menopause and Beyond. International Society of Gynecological Endocrinology. 2018
DeGroot, L.J. & Jameson, J.L. Endocrinology. Elsevier Saunders. 2010
Dickson, S.L. & Mercer, J.G. Neuroendocrinology of Appetite. Willey Blackell 2016
Ergin, A.B.; Kennedy, A.L.; Gupta, M.K.; Hamrahian, A.H. The Cleveland Clinic Manual of Dynamic Endocrine Testing. Springer. 2015
Gore, A.C.; Dickerson, S.M. Endocrine Disruptors and the Developing Brain. Morgan & Claypool Life Sciences. 2012
Kleine, B & Rossmanith, WG Hormones and the Endocrine System. Textbook of Endocrinology. Springer International Publishing 2016
Krauss, G. Biochemistry of Signal Transduction and Regulation. Wiley-VCH. 2014
Lovejoy, D. Neuroendocrinology, an integrated approach. John Wiley & Sons. 2005
Martínez Sanchis, S. Hormonas, estado de ánimo y función cognitiva. Delta publicaciones. 2007
Molina, P.E. Endocrine Physiology. McGraw Hill Medical. 2013
Murphy, D. & Gainer, H. Molecular Neuroendocrinology: From Genome to Physiology. Willey Blackell 2016
Neave, N. Hormones and Behaviour. A psychological Approach. Cambridge University Press. 2008
Nelson, R.J. Psicoendocrinologia. Las bases hormonales de la conducta. Ed. Ariel. 1996
Nelson, R. J. & Kriegseld, L.J. An Introduction to behavioral endocrinology (5th ed.) Sinauer Associates, Oxford University Press . 2016
New, M.I.; Lekarev, O.; Parsa, A.; Yuen, T.T.; o'Malley, B.W. & Hammer, G.D. Genetic Steroid Disorders.Elsevier BV, 2014
Patisaul, H.B. & Belcher, S.M. Endocrine disruptors, Brain, and Behavior. Oxford University Press 2017
Pfaff, D.W.; Kordon, C.; Chanson, P.; Christen, Y. Hormones and Social Behavior. Springer-Verlag 2008
Russell, J.A. & Shipston, M.J. Neuroendocrinology of Stress. Willey Blackell 2016
Spengler, D. & Binder, E. (Eds) Epigenetics and Neuroendocrinology. Clinical Focus on Psychiatry (2 vols.) Springer International Publishing 2016
Wolkowitz, O.M. & Rothschild, A.J. Psychoneuroendocrinology. The Scientific Basis of Clinical Practice. American Psychiatric Publishing, Inc. Washington. 2003