Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502443 Psicologia | OT | 4 | 1 |
Coneixements del substrat biològic de la conducta i els processos mentals per tant coneixement dels components i el funcionament dels sistemes nerviós i endocrí, així com entendre els mecanismes genètics fonamentals. El bon coneixement tant dels principis bàsics del funcionament del sistema nerviós com dels mecanismes neuropsicològics que intervenen en els diferents processos psicològics i el coneixement del comportament normal i patològic capaciten als alumnes a estudiar els mecanismes hereditaris subjacents tant al comportament com a les psicopatologies que s’estudiaran en l’assignatura “Psicogenètica”.
La Psicologia és una disciplina enormement rica, i inclou vessants relacionats amb els àmbits de la salut, social, educatiu, laboral, judicial, etc. El coneixement de la conducta i la ment requereix, entre altres, entendre les bases biològiques que les sustenten. Aquest és l’objectiu de la Psicobiologia en general i de les assignatures optatives de quart. Els objectius de l’assignatura Psicogenètica són: .
Identificar i descriure les potencialitats de la teràpia gènica.
Demostrar coneixement de la importància del paper que té el psicòleg en un equip multidisciplinar d’Assessorament Genètic.
Utilitzar els coneixements adquirits per a aplicar-los en l'Assessorament Genètic, justificant l’actuació en cada cas presentat.
Tema 1: La Genòmica i la Epigenòmica del Comportament
Tema 2 : Estratègies i mètodes en la Genòmica i la Epigenòmica del comportament
2.1 L’ús del sexe com a variable biològica (SABV)
Tema 3 : Ètica i teràpia gènica
Tema 4 : L'assessorament genètic
Tema 5 : L’etiologia genètica de trets humans complexos.
Tema 6 : Factors genètics i epigenètics en les addiccions.
Tema 7: Trastorns complexes no-Mendelians.
Tema 8: Alteracions genètiques i epigenètiques en els trastorns cognitius
Tema 9: La malaltia d’Alzheimer: Gens de risc d’una malaltia heterogènica complexa.
Tema 10: La malaltia de Huntington: Un exemple de malaltia hereditària deguda a un únic gen
La metodologia docent es basa en diferents tipus d'activitas. En funció de la situació es duran a terme classes magistrals actives, seminaris, activitats supervisades. Tambe es proposaran diferentes metodologies d'aprenetatge actives centrades en l'estudiant basades en la resolució de problemes
Nota: La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L’equip docent detallarà a través de l’aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual/on-line de les diferents activitats dirigides i d’avaluació, tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes Teòriques | 24 | 0,96 | 3, 7, 8, 9 |
Seminaris | 12 | 0,48 | 3, 4, 7, 8, 9, 13 |
Tipus: Supervisades | |||
Activitats en grup | 2,5 | 0,1 | |
Tutories | 3 | 0,12 | |
Tipus: Autònomes | |||
Cerca de documentació en revistes, llibres i Internet | 5 | 0,2 | 5, 12 |
Estudi | 45,5 | 1,82 | 3, 4, 7, 8, 9, 13 |
Lectura de texts, monografies i articles | 42 | 1,68 | 1, 10, 14 |
Redacció de treballs | 12 | 0,48 | 14 |
En el seguent enllaç es detallen les pautes d'avaluació de la Facultat de Psicologia
https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
Seguint aquesta normativa, l'avaluació continuada d'aquesta assignatura es durà a terme a partir de les seguents evidències d'aprenentatge (EV) presencials:
EV1: Prova escrita 1 (Examen parcial, individual) (40 % de la qualificació final). Es realitza en la primera setmana avaluativa del semestre.
EV2: Activitats de Retroalimentació Continuada (en grup i escrita) (10 % de la qualificació final) . Es realitza al llarg de tota l'assignatura.
EV3: Estudi interaccions Genotip-Ambient (en grup i oral) ( 10 % de la qualificació final). Es realitza les darreres setmanes d'activitat docents dirigides presencials.
EV4: Prova escrita 2 (Examen parcial, individual) (40 % de la qualificació final). Es realitza en la segona setmana avaluativa del semestre.
Els exàmens constaran de preguntes obertes i pot incloure l’explicació de punts del temari, la resolució de problemes treballats a les classes en grup partit, etc.
Nota global
La nota global de l’assignatura serà la mitjana ponderada de la puntuació obtinguda en cada un de les evidències d’aprenentatge. Per superar l'assignatura cal una mitja ponderada de 5 i un promig de les proves escrites superior a 3.9.
Prova de Recuperació:
A la Prova de Recuperació final hi pot optar l'alumnat que al llarg de l'avaluació continuada hagi realitzat evidències amb un pes igual o major a 2/3 de la qualificació total i hagi obtingut una nota inferior a 5 punts. Queden excloses d'aquesta prova de Recuperació les EV2 i EV3. La superació de la Prova de Recuperació donarà lloc a una qualificació d'Aprovat (5).
Definició "Assignatura superada":
L'assignarura es considerarà superada si la mitja ponderada de totes les evidènices sigui igual o més gran de 5 i el promig de les proves escrites és superior a 3.9 o la qualificació de la prova de recuperació és 5. En el cas de que aquests requisits no s'assoleixin, la nota màxima que constarà en l'expedient serà de 4.9
Definició de “No avaluable”
L'alumnat que : 1) no s’hagi presentat a cap de les dues proves escrites de l’assignatura; o 2) que havent-se presentat a vàries proves, el pes total d’aquestes sigui inferior al 40% serà qualificat com a “No avaluable”.
No es preveu que l’alumnat de 2ª o posterior matrícula s'avalui mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
EV1: Examen parcial | 40 | 2 | 0,08 | 3, 5, 7, 8, 9 |
EV2: Activitats de retroalimentació continuada (en grup) | 10 | 0 | 0 | 1, 2, 6, 10, 12, 14 |
EV3 : Estudi interaccions Genotip-Ambient (en grup) | 10 | 0 | 0 | 1, 2, 5, 7, 9, 11, 12 |
EV4: Examen parcial | 40 | 2 | 0,08 | 3, 4, 5, 7, 9, 13 |
BIBLIOGRAFIA FONAMENTAL
Caspi, Avashlom; Moffitt, Terrie E: Gene-environment interactions in psychiatry: joining forces with neuroscience. Nat Rev Neurosci. 7(7): 583-590, 2006
Champagne, Frances A: Beyond the maternal epigenetic legacy. Nat Neurosci. 21:773–774, 2018
Halldorsdottir, Thorhildur; Binder, Elisabeth B: Gene × Environment Interactions: From Molecular Mechanisms to Behavior. Annu Rev Psychol. 68 :215- 241:215-241, 2017
Hamer, Dan: Rethinking behavior genetics. Science 298 (5591):71-72, 2002
Holden, Constance: Parsing the genetics of behavior. Science 322 (5903) 892-895, 2008
Isles, Anthony R: Neural and behavioral epigenetics; what it is, and what is hype. Genes, Brain and Behavior 14(1): 64-72, 2015
Martí Carbonell, Sunsi; Darbra, Sònia : Genètica del comportament. Bellaterra: Servei de Publicacions UAB. 2006.
Miller, Glenn: The seductive allure of behavioral epigenetics. Science 329(5987) : 24-27, 2010
Sweatt, J David: Experience-dependent epigenetic modifications in the central nervous system. Biological Psychiatry 65:191-197, 2009
BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTARIA
Clayton, Janine A: Applying the new SABV (sex as a biological variable) policy to research and clinical care. Physiology & Behavior 187: 2–5, 2018