Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502443 Psicologia | FB | 1 | 1 |
Cal poder llegir textos en anglès. No hi ha cap altre prerequisit obligatori per a cursar aquesta assignatura.
Es tracta d’una assignatura de primer amb la que l’estudiant entra en contacte a l'iniciar els seus estudis. A través d’ella coneixerà la psicologia com una ciència que té una llarga història i un determinat desenvolupament a través del temps. Al final del semestre l’alumne ha de ser capaç de:
1. Identificar algunes figures històriques rellevants que configuren la Història de la Psicologia i coneixement sobre experiències, trajectòries i rols de algunes dones en l'àmbit de la psicologia al mòn modern.
2. Identificar els diferents sistemes i teories psicològics produïts al llarg del temps.
3. Distingir els diferents moviments i corrents psicològiques dins del desenvolupament històric de la Psicologia.
4. Coneixement i reflexió sobre les consequencies de les teories psicològiques en relació a les desigualtats de gènere. i les diferents formes de sexisme a les societats.
5. Relacionar els diferents enfocaments i tradicions psicològiques, els seus acords i els seus desacords, dins del recorregut de la Història de la Psicologia.
6. Descriure les diferents propostes de la psicologia aplicada i professional produïdes dins de la Història de la Psicologia.
7. Identificar els diversos models epistemològics de la ciència i la seva aparició dins del marc de la Història de la Psicologia.
8. Relacionar els diferents mètodes d’investigació psicològica, les seves funcions, característiques i limitacions dins del marc de desenvolupament de la Història de la Psicologia.
Tema 1. Història, ciència i psicologia
Tema 2. L’ésser humà a l’Edat Mitjana
Tema 3. El subjecte modern
3.1. Descartes
3.2. Poscartesianisme
Tema 4. El subjecte modern II
4.1. Fisiognomia i frenologia
4.2. Mesmerisme
Tema 5. El subjecte evolutiu
5.1. Darwin
5.2. Darwinisme social. Degeneració i eugenèsia
Tema 6. La bogeria a la Modernitat
6.1. Segle XVIII-primera mitat del segle XIX
6.2. Segona mitat del segle XIX
Tema 7. La psicologia com a ciència
7.1. Primers laboratoris de psicologia
7.2. Profesionalizació de la ciència i exclusió femenina
7.3. Experimentació animal
Tema 8. La psicologia al segle XX
8.1. Primera Guerra Mundial i l’auge de la psicotècnia i la psicoteràpia
8.2. Corrents i tradicions psicològiques contemporànies
Tema 9. La bogeria al segle XX
Es faran servir els següents recursos didàctics per a desenvolupar les competències definides als apartats anteriors:
Activitat dirigida:
Activitat supervisada:
Activitat autònoma:
La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L’equip docent detallarà a través de l’aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual/on-line de les diferents activitats dirigides i d’avaluació, tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Pràctiques d'aula | 12 | 0,48 | 1, 4, 5, 8, 9 |
Pràctiques de laboratori en grup petit | 3 | 0,12 | 2, 3, 10 |
Teoria en classes magistrals (grups 1/1) | 37,5 | 1,5 | 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 7,5 | 0,3 | 4, 5, 9, 10 |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració de resums i esquemes | 18 | 0,72 | 1, 3, 4, 5, 6, 8, 9 |
Estudi | 39 | 1,56 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Lectura de textos | 29 | 1,16 | 4, 6, 8, 9 |
El sistema d’avaluació d’aquesta assignatura compren:
1) Evidència 1: prova escrita individual de preguntes obertes (35% de la nota final). Es farà durant el primer periode avaluatiu.
2) Evidència 2: prova escrita individual de preguntes obertes (35% de la nota final). Es farà durant el segon periode avaluatiu.
3) Evidència 3: realització d'un curtmetratge en grup dins de les classes de pràctiques d'aula (grups 1/2) (30% de la nota final). Es lliurarà a la setmana 18.
Definició d’assignatura superada
Per a considerar l’assignatura com a superarada serà necessari que, un cop aplicats els percentatges de cada evidència, la nota obtinguda sigui un 5,0 o superior. Són obligatòries les evidències 1 i 2, però no la 3.
Definició d’estudiant avaluable
Es considerarà avaluable aquell estudiant que hagi lliurat evidències d’aprenentatge en pes igual o superior al 40%.
Definició de prova de recuperació
L’estudiant té la possibilitat de recuperar l’assignatura amb una única prova escrita final que avalua tot el temari en cas que la seva nota final sigui superior a 3'5 i inferior a 5.
La nota que obtingui en aquest examen valdrà un 70%. A aquesta nota se li sumarà el 30% de la nota de l'evidència 3 en cas que l'alumne l'hagi realitzada. Aprovarà l’assignatura sempre que, aplicant els dos percentatges anteriors (70% més 30%), la nota sigui superior a 5 i a més, hagi superat la prova de recuperació amb un 5.
Segones matrícules: recomanem a l'estudiant que no ha superat l'assignatura i ha de matricular-la de nou que canvii de professor (grup) i la segueixi de nou com si fos la primera vegada que la matricula. No obstant, si ho prefereix, es pot acollir a la modalitat d'avaluació prova única de síntesi que consistirà en una sola prova escrita individual que avalua tot el temari (10 preguntes obertes), sense possibilitat de recuperació. En aquest cas, la qualificació de l’assignatura correspondrà a la qualificació de la prova de síntesi.
Més informació sobre les pautes d'avaluació de les titulacions de la facultat a: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
EVIDENCIA 1. Prova escrita individual | 35% | 2 | 0,08 | 4, 5, 6, 7, 8 |
EVIDENCIA 2. Prova escrita individual | 35% | 2 | 0,08 | 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9 |
EVIDENCIA 3. Realització d'un curtmetratge | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10 |
Greenwood, J.D. (2009). Historia de la Psicología. Un enfoque conceptual. Madrid, España: McGraw Hill, 2011.
Schultz, Duane P. y Schultz, Sydney Ellen (2011). A History of Modern Psychology. Tenth edition. Belmont: Wadsworth.