Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502443 Psicologia | OB | 3 | 1 |
És altament convenient haver adquirit les competències treballades en les assignatures prèvies de l'àrea de metodologia: "Mètodes, dissenys i tècniques d'investigació" i "Anàlisi de dades" i “Models Estadístics i Psicomètrics”. Per tant l'alumnat ha de ser capaç de comprendre i aplicar la metodologia emprada en la investigació en psicologia, particularment, els conceptes de mostreig i de disseny amb metodologia selectiva. Pel que fa a l'anàlisi de dades, cal que sàpiga utilitzar les tècniques bàsiques d'anàlisi descriptiva i inferencial i en especial, les tècniques de reducció de dades i d’anàlisi de la fiabilitat. Altres competències prèviament adquirides i especialment necessàries per estudiar aquesta assignatura són l'aplicació de la normativa APA pel que fa a l'escriptura de textos i de referències i també l'aplicació dels principis ètics de l'avaluació psicològica.
L’assignatura “Psicometria” forma part de la matèria “Mètodes d’investigació i psicometria”. S’imparteix en el primer semestre del tercer curs del Grau en Psicologia. És l’última assignatura de la matèria que es cursa. En les tres assignatures prèvies s'adquireixen els fonaments de la metodologia d’investigació i de la anàlisi de dades, des de la seva versió univariable fins la multivariable.
Els objectius formatius de l’assignatura son:
S’espera que al finalitzar l’assignatura l’estudiant sigui capaç de:
Aquesta assignatura, amb metodologia docent d'Aprenentatge Basat en Projectes (ABP), té un vincle d’Aprenentatge Servei (ApS) amb el Servei de Prèstec d'Instruments d'Avaluació Psicològica de la Facultat de Psicologia i amb el Consejo General de la Psicologia de España. L’ApS és un compromís social de la universitat i a l'hora una proposta educativa a través de la qual l'estudiantat pot formar-se tot participant en un projecte docent orientat a resoldre una necessitat real en una determinada comunitat (per més informació http://pagines.uab.cat/aps, https://eoslhe.eu).
Bloc temàtic 1: Introducció
Bloc temàtic 2: Interpretació de les puntuacions
Bloc temàtic 3: Validesa
Bloc temàtic 4: Fiabilitat
Bloc temàtic 5: Equitat
En aquesta assignatura proposem diferents activitats basades en metodologies d’aprenentatge actiu centrades en l’alumnat. La metodologia docent es fonamenta en l'aprenentatge basat en projectes (ABP) i està encaminada a fomentar l’aprenentatge significatiu i cooperatiu.
Nota: La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L’equip docent detallarà a través de l’aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual/on-line de les diferents activitats dirigides i d’avaluació, tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Seminaris ABP: plantejament i resolució de diferents casos pràctics de caràcter psicomètric i treball tutoritzat sobre el projecte de valoració d'un test que es realitza al llarg del curs (aules tipus seminari i/o equipades amb ordinadors | 26 | 1,04 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories presencials i virtuals | 15 | 0,6 | 2, 3, 8 |
Tipus: Autònomes | |||
Activitats cooperatives d'aprenentatge | 10,5 | 0,42 | 2, 3 |
Estudi reflexiu e integració de la materia | 35 | 1,4 | 2, 3, 4, 6 |
Lectura crítica de material psicomètric | 30,5 | 1,22 | 2, 3, 6, 8 |
Participació en fòrums de debat virtuals | 7,5 | 0,3 | 3 |
Resolució de problemes pautats | 15 | 0,6 | 2, 3 |
Selecció de material psicomètric per a preparar els blocs temàtics teórics | 7,5 | 0,3 | 8, 9 |
L'avaluació d'aquesta assignatura es realitza de forma continuada i té una clara funció formativa. Amb aquesta intenció s'inclou la recuperació dins del desenvolupament normal del curs i no es contempla fer-la en cap convocatòria especial a final de curs.
Les evidències d’aprenentatge han de permetre avaluar tres grups de resultats d’aprenentatge:
Evidències d'avaluació continuada
L’avaluació s’estructura en dos blocs. En el primer bloc s’avaluen els coneixements de la part teòrica (fins a 5 punts) i en el segon s’avalua un projecte que consta de tasquesde desenvolupament (fins a 2 punts) i la presentació d’un informe (fins a 4 punts). L’avaluació de la part teòrica es fa amb proves presencials de resposta tancada o curta. El projecte consisteix en l’avaluació crítica del manual d’un test.
El primer bloc, que anomenem TEST, consisteix en posar en evidència coneixements de psicometria tot contestant proves que poden anar complementades per una breu argumentació. Es fan dues proves presencials (TEST1 i TEST2). En la segona es re-avaluen els coneixements mostrats en la primera. En aquest bloc es poden acumular 5 punts.
TEST1. Realització de la prova de coneixements que inclou la matèria de tots els temes de l'assignatura impartits fins a aquest moment. Es fa individualment i de forma presencial durant el primer període avaluatiu. S’avalua sobre 5 punts que són recuperables més endavant.
TEST2. Realització de la prova que inclou la matèria de tots els temes de l'assignatura.Es fa individualment i de forma presencial durant el segon període avaluatiu. Són recuperables els 5 punts anteriors.
El segon bloc comença amb el DESENVOLUPAMENT DEL PROJECTE que persegueix consolidar els coneixements de psicometria que s’estan adquirint tot aplicant-los a la valoració del manual d’un test. Consisteix en fer exercicis sobre el contingut del manual que es proposen, es treballen i es lliuren durant les classes pràctiques. Els exercicis es presenten de manera individual. Es treballen quatre temes de l’assignatura a raó de mig punt pertema de manera que en total es poden sumar 2 punts. Aquests punts no són recuperables.
Aquest segon bloc es completa amb la PRESENTACIÓ DE L’INFORME DEL PROJECTE, que consisteix en posar en evidència coneixements de psicometria tot emplenant, presentant i defensant oralment un document pautat (CET-R) sobre la valoració del manual d'un test. Es presenta per escrit dues vegades (PROJECTE1 i PROJECTE2) i en la segona es fa també una defensa oral. En aquesta segona vegada es re-avaluen els coneixements mostrats en la primera i la nota pot ser diferent per cadascú. En total es poden acumular 4 punts.
PROJECTE1. Presentació de l'esborrany de l'informe del projecte, on s'inclou la valoració dels apartats 1 i 2 del CET-R, corresponents a tots els temes de l'assignatura. Es fa en equip i es presenta per escrit a l’aula virtual moodle (previssiblement durant la setmana 9). L'equip rep retroalimentació sobre el seu esborrany i una puntuació sobre 4 punts que és recuperable.
PROJECTE2. Presentació final de l'informe del projecte i defensa oral. Es valora el grau de coneixement tant del manual del test com de les evidències d'interpretació de puntuacions, validesa i fiabilitat que el recolzen. Es lliura el text, es fa una presentació col·lectiva i finalment es respon individualment a preguntes del professorat. La presentació del text escrit i la defensa oral es fa a les classes pràctiques a partir de la setmana 12 previ acord amb l'equip docent. En aquesta evidència són recuperables els 4 punts anteriors. Concretament, 2 dels punts corresponen a la defensa col·lectiva i els altres 2 a la defensa individual.
Aquestes evidències les avalua el professorat responsable de cada projecte. Els informes millor avaluats en aquesta part passen a unafase de correccions per tal de ser inclosos en la base de dades d'instruments psicològics de la Facultat i ser enviats a l'editorial del manual del test si hi està interessada.
El criteri per calcular la nota acumulada en les evidències recuperables (TEST1-TEST2 i PROJECTE1-PROJECTE2) és el següent: si la nota obtinguda en l'evidència més recent supera la nota anterior, la nota acumulada és la més recent; en canvi, si la nota obtinguda en l'evidència més recent no supera l'anterior, la nota acumulada és la mitjana de totes dues.
Els resultats de les evidències es comentaran de manera col·lectiva en sessions presencials, i podran ser revisats de forma personalitzada en les sessions de tutories amb el professorat responsable del grup de seminari.
Definició d'assignatura superada
Per a superar l'assignatura, cal complir dos requisits dins del mateix curs acadèmic: a) Haver presentat al menys les evidències TEST2 i PROJECTE2, i b) Haver acumulat al llarg del curs un total d’almenys 5 punts, amb un mínim de 2 punts a l’evidència PRESENTACIÓ DE L'INFORME DEL PROJECTE (dels 4 possibles) i un mínim de 2 punts a l’evidència TEST (dels 5 possibles). En cas de no assolir aquests requisits la nota màxima a consignar en l’expedient acadèmic serà de 4.9 punts.
La recuperació és continuada i no es preveu un sistema de recuperació final.
La gestió d'incidències amb les evidències d'aprenentatge i, especialment, la dels casos que tot i la recuperació prevista al llarg del curs no arribin al llindar exigit es fa a través d'entrevista presencial amb el professorat responsable del grup de classes pràctiques.
Definició d'alumnat no avaluable
Un/a estudiant que hagi lliurat evidències d'aprenentatge amb un pes igual o superior a 4 punts constarà com a "avaluable". En cas contrari, serà no avaluable.
Alumnat de segona o posterior matrícula
A partir de la segona matrícula, l’alumnat té les mateixes opcions que la resta. Cal desenvolupar un nou projecte i presentar-se a les proves presencials. No es preveu la realització de cap prova de síntesi.
A continuació resumim en una taula les característiques formals de l'avaluació.
Codi EV | Denominació | Pes | Format | Autoria | Via Presentació |
D |
DESENVOLUPAMENT DEL PROJECTE. Exercicis a l'aula sobre el contingut del manual |
2 | Escrit | Individual | Presencial |
P1 |
PROJECTE 1.Presentació de l'esborrany de l'informe (apartats 1 i 2) |
4b | Escrit | Grupal | Virtual (Moodle) |
T1 |
TEST 1. Prova de coneixement amb argumentació en frase curta (tots els temes impartits fins al moment) |
5b | Escrit | Individual | Presencial |
P2 |
PROJECTE 2. Presentació final de l'informe (tots els apartats i incorporació de tots els suggeriments anteriors) idefensa oral |
4a | Escrit/Oral | Grupal/ Individual | Virtual/Presencial |
T2 | TEST 2. Prova de coneixement (tots els temes) | 5a | Escrit | Individual | Presencial |
Nota.(a) requisit per superar l’assignatura; (b) reavaluable
Enllaç a les pautes d'avaluacióde la facultat: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
0 DESENVOLUPAMENT DEL PROJECTE. Exercicis a l'aula sobre el contingut del manual | Es pot obtenir un màxim de 2 punts. | 0 | 0 | 2, 3, 4 |
1 PROJECTE1. Informe (apartats 1 i 2) | Les evidències PROJECTE són acumulatives. Es pot obtenir un màxim de 4 punts. | 0 | 0 | 1, 2, 5, 6, 7, 8, 10 |
2 TEST1. Prova de coneixements de tots els temes de l'assignatura impartits fins el moment | Les evidències TEST són acumulatives. Es pot obtenir un màxim de 5 punts. | 1,5 | 0,06 | 3 |
3 PROJECTE2. Informe (tots els apartats) i defensa oral | Les evidències PROJECTE són acumulatives. Es pot obtenir un màxim de 4 punts. | 0 | 0 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
4 TEST2. Prova de coneixements de tots els temes de l'assignatura. | Les evidències TEST són acumulatives. Es pot obtenir un màxim de 5 punts. | 1,5 | 0,06 | 3 |
Manuals de referència:
Abad, Francisco; Olea, Julio; Ponsoda, Vicente i García, Carmen (2011). Medición en Ciencias Sociales y de la Salud. Madrid: Síntesis.
American Educational Research Association; American Psychological Association i National Council on Measurement in Education (2014). The standards for educational and psychological testing. Washington: Autor.
Muñiz, José (2018). Introducción a la Psicometría. Teoría clásica y TRI. Madrid: Pirámide.
Altres referències:
Espelt, Albert; Viladrich, Carme; Doval, Eduardo; Aliaga, Joan; García-Rueda, Rebeca i Tárrega, Salome (2014). Uso equitativo de tests en ciencias de la salud. Gaceta Sanitaria. 28, 408-410. doi: 10.1016/j.gaceta.2014.05.001
Martínez Arias, Maria Rosario; Hernández, Maria José i Hernández, María Victoria (2006). Psicometría. Madrid: Alianza Editorial.
Navas, Maria José (Ed.) (2001). Métodos, diseños y técnicas de investigación en Psicologia (Parte II). Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.
Meneses, Julio (Co.). (2013). Psicometría. Barcelona: FUOC.
Viladrich, Carme i Doval, Eduardo (Eds.). (2008). Psicometria. Barcelona: Editorial UOC.