Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502443 Psicologia | FB | 1 | 2 |
Fe d'errates (pàg. 5):
Evidència 1: el pes és del 30% tal com s'indica a la taula (no pas el valor al text); no inclou el tema A4, per tant avalua els continguts de la primera part del bloc A (A1-A3) i el bloc B.
Evidència 2b: el pes és del 20% tal com s'indica a la taula (no pas el valor al text); inclou el tema A4, per tant avalua els continguts de la segona part del bloc A (A4-A7).
A l'alumne no se li pressuposa coneixements especials de matemàtiques llevat de conèixer els fonaments d'anàlisi de dades recollides en el curs d'Accés a la Universitat i/o en l'ensenyament secundari en els seus diferents plans d'estudi. Així mateix, és imprescindible un coneixement bàsic, a nivell d'usuari, sobre el maneig d'un ordinador.
"Mètodes, dissenys i tècniques d'investigació" és la primera assignatura metodològica del pla d'estudis de Psicologia i pertany a la matèria "Estadística". S’imparteix el segon semestre de primer curs. Aquesta ubicació pretén afavorir una adequada transferència de competències metodològiques a les restants matèries. Així mateix, hauria de proporcionar les bases indispensables per a un correcte aprofitament de les restants assignatures metodològiques que la segueixen i complementen.
Els objectius formatius de l'assignatura són:
S'espera que en finalitzar l'assignatura l'alumne sigui capaç de:
L’assignatura Mètodes, Dissenys i Tècniques d'Investigació (MeDiTI) s’organitza en tres blocs temàtics:
Bloc A. Fonaments metodològics i introducció als dissenys d’investigació (FDI).
A1. Principis de metodologia de recerca.
A2. Dissenys experimentals i quasiexperimentals.
A3. Dissenys de cas únic.
A4. Dissenys «Ex post facto».
A5. Metodologia d’enquestes.
A6. Metodologia observacional.
A7. Metodologia qualitativa i mètodes mixtes.
Bloc B. Documentació i cerca bibliogràfica (DOCU).
B1. Cerca bibliogràfica: PsycINFO, Medline i ISI-WoK.
B2. Gestió bibliogràfica amb Mendeley.
Bloc C. Anàlisi de dades: estadística descriptiva (AD).
C1. Descripció de dades quantitatives.
C2. Descripció de dades categòriques.
C3. Fonaments de probabilitat i descripció de proves de cribatge/diagnòstic.
En aquesta assignatura proposem diferents activitats basades en metodologies d'aprenentatge actiu centrades en l'alumnat. D'aquesta forma es perfila un plantejament "híbrid" en el qual combinem tècniques didàctiques tradicionals amb altres recursos encaminats a fomentar l'aprenentatge significatiu.
Nota: La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L’equip docent detallarà a través de l’aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual/on-line de les diferents activitats dirigides i d’avaluació, tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classe magistral en grup 1/1 | 55,5 | 2,22 | 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 17, 18, 19, 21, 22 |
Classe pràctica d'aula | 18 | 0,72 | 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 17, 18, 19, 20, 21, 22 |
Classe pràctica de laboratori en aula d'informàtica | 4 | 0,16 | 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 17, 18, 19, 20, 21, 22 |
Tipus: Supervisades | |||
Revisió de problemes integrats | 4 | 0,16 | 20 |
Tutories | 5 | 0,2 | 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 17, 18, 19, 21, 22 |
Tipus: Autònomes | |||
Activitats de lectura crítica | 30 | 1,2 | 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 17, 18, 19, 21, 22 |
Aplicació de tècniques d'estadística descriptiva i interpretació dels resultats que s'obtenen amb els diferents procediments d'anàlisi | 12 | 0,48 | 3, 4, 5, 6, 7, 11, 13, 18, 21, 22 |
Entrenament en programes informàtics basat en tutorials sobre documentació | 26 | 1,04 | 3, 4, 7, 8, 9, 10, 14, 15, 17, 18, 19, 20, 21 |
Estudi i realització (individual o en grup) de resums, esquemes i mapes conceptuals. | 37,5 | 1,5 | 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 17, 18, 19, 21, 22 |
Lectures per a la preparació de les sessions teòriques | 30 | 1,2 | 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 17, 18, 19, 21, 22 |
El procés d’avaluació continuada inclou les següents activitats avaluatives, distribuïdes al llarg del curs:
Tipus 1
- Evidència 1 (presencial). Prova teòrica-pràctica escrita d’autoria individual que permet obtenir fins a 4 punts. Aquesta prova avalua l’adquisició dels continguts de la primera part del Bloc A (A1-A4) i del Bloc B. Aquesta evidència es realitzarà durant el primer període avaluatiu.
- Evidència 2 (presencial). Prova teòrica-pràctica escrita d’autoria individual i organitzada en dues parts que es realitzaran, el mateix dia, durant el segon període avaluatiu:
- Evidència 2a. Aquesta part de la prova avalua l’adquisició dels continguts del Bloc C i permet obtenir fins a 3 punts.
- Evidència 2b. Aquesta part de la prova avalua l’adquisició dels continguts de la segona part del Bloc A (A5-A7) i permet obtenir fins a 1 punt.
Excepcionalment, si un/a estudiant no es pot presentar a una de les proves (Evidència 1 o Evidència 2) per una causa justificada, podrà presentar l’evidència durant la setmana de recuperacions. Caldrà aportar un justificant a on consti el motiu pel qual no s’ha pogut presentar a la prova. Per tractar-se d’una mesura excepcional, l’equip docent valorarà la documentació aportada en cada cas i determinarà si es pot aplicar aquesta mesura.
Tipus 2 i 3
- Evidència 3 (virtual). Exercici pràctic del Bloc A que permet obtenir fins a 1 punt. El lliurament serà, aproximadament, la setmana 10.
- Evidència 4 (virtual). Exercici pràctic del Bloc C que permet obtenir fins a 1 punt. El lliurament serà, aproximadament, la setmana 15.
- Evidència 5 (presencial). La participació de qualitat en les sessions de pràctiques que permet obtenir fins a un 1 punt. La realització serà durant les sessions pràctiques.
En sintonia amb la noció d'aprenentatge centrat en l'estudiant, proposem un tipus d'avaluació que flexibilitza la forma amb què es pot aconseguir la màxima puntuació. Així, les activitats de tipus 2 i 3 admeten combinacions en diferents itineraris avaluatius.
Definició d'estudiant avaluable
Un/a estudiant es considera avaluable quan ha lliurat evidències d'aprenentatge amb un pes igual o superior a 4 punts.
Definició de superació de l'assignatura
Un/a estudiant ha superat l'assignatura quan compleixi les dues condicions següents:
a) Hagi obtingut una qualificació mínima de 5 punts.
b) En cadascuna de les evidència tipus 1 (Ev1, Ev2a i Ev2b) hagi obtingut una puntuació mínima de 3 punts sobre 10. En cas de no assolir aquests requisits, la nota màxima a consignar a l’expedient acadèmic serà de 4.9 punts.
Recuperació
En la data fixada per la Facultat, seran recuperables les evidències 1, 2a i 2b, mitjançant una prova teòrica-pràctica escrita d’autoria individual. Per tal que l’alumnat pugui optar a la recuperació cal que es compleixin les dues condicions següents:
a) No haver assolit els criteris establerts per superar l’assignatura, però haver obtingut una nota de l’avaluació continuada major o igual a 3.5 punts;
b) Haver realitzat evidències amb un pes igual o major a 2/3 de la qualificació total.
La nota obtinguda en la recuperació per cada evidència substitueix l’obtingudaprèviament i la nota màxima que pot aconseguir l’alumnat que es presenta a recuperació és de 7 punts sobre 10.
*En aquest enllaç es poden consultar les pautes d’avaluació de la Facultat de Psicologia: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Evidència 1. Prova escrita. | 30% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 |
Evidència 2a. Prova escrita. | 30% | 1,5 | 0,06 | 3, 7, 8, 10, 11, 13, 16, 17, 18, 21 |
Evidència 2b. Prova escrita. | 20% | 0,5 | 0,02 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 |
Evidència 3. Exercici pràctic de mètodes d'investigació | 10% | 0 | 0 | 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 14, 15, 18, 19, 20, 21, 22 |
Evidència 4. Exercici pràctic de procés i anàlisi de dades | 10% | 0 | 0 | 8, 9, 11, 13, 17, 18, 22 |
Evidència 5. Participació en les pràctiques | 10% | 0 | 0 | 3, 4, 6, 7, 9, 18, 19, 21, 22 |
Bibliografia fonamental:
Gambara, H. (2002). Métodos de investigación en Psicología y Educación. Cuaderno de prácticas (3ª Ed.). Madrid: McGraw Hill.
León, O. i Montero, I. (2015). Métodos de investigación en psicología y educación: las tradiciones cuantitativa y cualitativa (4ª ed.). Madrid: McGrawHill.
Pardo, A., Ruiz, M.A., i San Martín, R. (2009). Análisis de datos (I) en ciencias sociales y de la salud. (2ª ed.). Madrid: Editorial Síntesis.
Peña, D. (2001). Fundamentos de estadística. Madrid: Alianza Editorial.
Portell, M. i Vives, J. (2019). Investigación en psicología y logopedia: introducción a los diseños experimentales, cuasi-experimentales y ex post facto. Barcelona: UAB. Servei de publicacions.
Solanas, A., Salafranca, Ll., Fauquet, J. i Nuñez, M.I. (2005). Estadística Descriptiva en Ciencias del Comportamiento. Madrid: Thomson.
Bibliografia complementària:
Babbie, E. (2000). Fundamentos de la investigación social. México: Thomson.
Cumming, G. i Calin-Jageman, R. (2016). Introduction to the new statistics. New York: Routledge-Taylor & Francis.
Delgado, A.R. i Prieto, G. (1997). Introducción a los métodos de investigación de la psicología. Madrid: Pirámide.
Grissom, R.J. i Kim, J.J. (2005). Effect sizes for Research: a broad practical approach. London: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
Kline, R.B. (2009). Becoming a behavioral science researcher. London: The Guilford Press.
Kline, R.B. (2013). Beyond Significance Testing: Statistics Reform in the Behavioral Sciences. Washington, DC: American Psychological Association.
Moreno, R., Martínez, R.J. i Chacón, S. (2000). Fundamentos metodológicos en psicología y ciencias afines. Madrid: Pirámide.
Sahughnessy, J.J, Zechmeister, E.B i ZechMesiter, J.S (2007). Métodos de investigación en Psicología (7ª Ed.). Madrid: McGraw Hill.