Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502443 Psicologia | OB | 3 | A |
No hi ha prerequisits. Els coneixements necessaris són els de les assignatures prèvies i simultànies del grau, que s’han d’integrar en aquesta assignatura en relació amb els camps d’aplicació.
La complexitat de factors que determinen la conducta dels individus i les poblacions fa necessari, més que mai, dotar els estudiants d’habilitats que els permetin la integració dels coneixements i procediments d’una manera comprensible. En aquesta assignatura es pretén iniciar a l'estudiant en la integració dels aprenentatges previs assolits en les assignatures de primer i segon curs, com també els adquirits simultàniament a d'altres assignatures al llarg del tercer curs. Així mateix, es pretén desenvolupar aptituds d’aprenentatge autònom que permetin generar propostes de resposta professionals als problemes psicosocials, considerant sempre el context sociocultural en què viuen els individus.
La metodologia emprada en aquesta assignatura suposa necessàriament treball en equip, i tots els components del grup han de saber donar una resposta o explicació dels temes tractats. Això implica que l'estudiant ha d'estar atent a les aportacions dels seus companys i ha de llegir i reflexionar sobre la documentació de referència aportada pels altres membres de l'equip.
Aquesta assignatura suposa la participació en un projecte d’Aprenentatge Servei (ApS). Aquests projectes de compromís social permeten a l'estudiant formar-se mitjançant la participació en un projecte orientat a resoldre una necessitat real en una comunitat i millorar, així, les condicions de vida de les persones o la qualitat del medi ambient (per més informació http://pagines.uab.cat/aps).
1. Escoltar i valorar les demandes, per una banda, i pensar, planificar i gestionar les respostes i solucions, per altra.
2. Recuperar els coneixements rebuts en les diferents assignatures i aplicar-los de forma integrada als casos pràctics i al projecte d'intervenció plantejats.
3. El model distintiu de competències en el treball: la importància de les competències no visibles (actituds, sensibilitat, valors, aspectes personals, etc.) en l'acompliment de la tasca professional del psicòleg i en el plantejament dels projectes d'intervenció.
4. Els equips professionals: l'estudi de casos. Preparació, implementació i avaluació de projectes.
5. Adquisició i implementació de la metodologia de l'Aprenentatge Basat en Problemes (ABP).
6. Presentació d'informes professionals. L'exposició/presentació pública de resultats.
7. La recerca documental i bibliogràfica d'informació. La consulta a experts.
8. Posicionament ètic del rol professional. Reflexió sobre els efectes i implicacions de l’exercici professional.
La programació docent contempla per cada semestre 7 sessions de 2 hores de duració de docència presencial. Totes les sessions (14 sessions durant tot el curs) es portaran a terme en un grup partit 1/6 als grups del matí, i en un grup partit 1/2 als grups de la tarda.
Aquesta assignatura es desenvoluparà alternant sessions presencials a l’aula, i sessions de treball autònom fora de l’aula. A les sessions de docència presencial (treball dins de l’aula), el professor tutoritzará el treball portat a terme pel grup de treball, proporcionant les orientacions necessàries per a la realització de les diferents activitats que comportin la resolució dels casos i l'elaboració del projecte d'intervenció, oferint pautes per desenvolupar el treball i assessorant sobre el procés d’aprenentatge. Les sessions no presencials (treball fora de l’aula) tenen com a objectiu el desenvolupament del treball autònom dels grups de treball.
La metodología docent consistirà en l’ABP (Aprenentatge Basat en Problemes). Aquesta metodología implica treballar en grups de 4 a 5 persones. Serà amb aquest grup amb el qual es desenvoluparan i presentaran la majoria de les evidències d’aprenentatge del primer i segon semestre.
A partir de l’estudi dels casos que plantegen situacions reals, els estudiants desenvoluparan un pla de treball que els conduirà a estudiar, analitzar i aprofundir els diferents objectius plantejats en el programa. L’objectiu de l’aprenentatge basat en problemes és la generalització dels coneixements adquirits, de manera que, en acabar el curs, l’alumne sigui capaç de donar resposta a una gran varietat de situacions diferents als casos treballats. L’èmfasi se situa mésen els aspectes relacionats amb la integració del coneixement i el treball en equip, que en les intervencions concretes.
Es recomana fer consultes a experts en relació a les matèries, que poden ajudar a resoldre els casos i el projecte. En tot cas, s’ha d’entendre que el paper del tutor és en tot moment no directiu, de forma que el grup ha de dirigir el propi procés d'aprenentatge i el tutor només fa seguiments puntuals. Cal tenir molt en compte que l'intercanvi d'informació entre el grup no respon a un debat d’opinions, sinó a una exposició de coneixements, fruit d'una reflexió i amb una argumentació ajustada a les referències consultades.
Un esquema típic en la metodologia ABP podria ser:
1. Llegir i analitzar, grupalment, l'escenari en el qual es presenta el problema.
2. Elaborar una descripció del problema que el grup està tractant de resoldre.
3. Identificar aquells objectius que es pretenen cobrir amb el problema que el tutor els ha plantejat.
4. Elaborar de forma grupal un llistat de què es requereix per fer front al problema. Preparar un llistat de preguntes sobre allò que es necessita saber per a poder solucionar el problema, així com conceptes que han de dominar-se. Identificar la informació de què disposen els diferents membres del grup.
5. Preparar un pla amb possibles accions per tal de cobrir les necessitats de coneixement identificades i on es puguin assenyalar les recomanacions, solucions o hipòtesis.
6. L'equip cerca informació a totes les fonts pertinents per a cobrir els objectius d'aprenentatge i resoldre el problema.
7. Treballant en grup s'analitza la informació recopilada, secerquen opcions i possibilitats i es replanteja la necessitat de tenir més informació per a solucionar el problema.
8. És important que es prepari un informe on es facin recomanacions, estimacions sobre resultats, inferències o altres resolucions apropiades al problema. Tot l'anterior ha d'estar basat en les dades obtingudes i en els antecedents. Tot el grup ha de participar en aquest procés de tal manera que cada membre tingui la capacitat de respondre a qualsevol dubte sobre els resultats.
Aquesta assignatura és anual. L’assistència a les sessions presencials així com el treball en grup són considerats fonamentals per dur a terme l’assignatura de manera adequada. Per tant, es recomana que es tingui en compte això si es té previst portar a terme un programa de mobilitat (Erasmus, Sicue-Sèneca, etc.), que comporti una estada fora de la universitat durant el curs.
Nota: La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L’equip docent detallarà a través de l’aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual/on-line de les diferents activitats dirigides i d’avaluació, tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
D1. Resolució del Cas 1 | 7 | 0,28 | 2, 5, 9, 11, 12, 24 |
D2. Resolució del Cas 2 | 7 | 0,28 | 1, 2, 3, 5, 11, 12, 19, 20, 24 |
D3. Resolució del Projecte d'Intervenció | 14 | 0,56 | 2, 11, 12, 13, 18, 24, 25 |
Tipus: Supervisades | |||
S1. Supervisió de casos | 7,5 | 0,3 | |
S2. Supervisió del projecte | 7,5 | 0,3 | |
Tipus: Autònomes | |||
A1. Recerca d'informació, lectura, ... pel cas 1 i 2 | 40 | 1,6 | 23 |
A2. Recerca d'informació, lectura, ... pel projecte | 65 | 2,6 | 18, 23 |
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Ev1a. Informe final Cas 1 | 5 | 0 | 0 | 2, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 23, 24 |
Ev1b. Presentació oral Cas 1 | 10 | 0 | 0 | 7, 13, 21, 22, 23, 26 |
Ev1c. Actes treball grupal Cas 1 | 10 | 0 | 0 | 2, 18, 23, 24 |
Ev2a. Informe final Cas 2 | 5 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 8, 10, 11, 12, 19, 20, 23, 24 |
Ev2b. Presentació oral Cas 2 | 10 | 0 | 0 | 13, 23 |
Ev2c. Actes treball grupal Cas 2 | 10 | 0 | 0 | 2, 18, 23, 24 |
Ev3a. Informe Projecte d'intervenció | 25 | 0 | 0 | 2, 6, 8, 12, 13, 18, 23, 24, 25 |
Ev3b. Exposició Oral del projecte d'intervenció | 20 | 2 | 0,08 | 13, 23 |
Ev3c. Informes de seguiment del treball en grup | 5 | 0 | 0 | 2, 14, 15, 16, 17, 18, 23, 24 |
Lectura obligatòria
Problem-based learning at HYMS: A guide for students by students. The Hull York Medical School, 2012.
Es pot descarregar des de:
Els apartats obligatoris són els següents:
LECTURES RECOMANADES
- Araújo, U.F. i Sastre, G. (Coords.) (2008) El aprendizaje basado en problemas. Una nueva perspectiva de la enseñanza en la universidad. Barcelona: Editorial Gedisa.
- Castro, A. (2004) Las competencias profesionales del psicólogo y las necesidades de perfiles profesionales en los diferentes ámbitos laborales. Interdisciplinaria, año/vol. 21, num. 002, pp. 117-152.
- Colegio Oficial de Psicológos de España (1998) Perfiles profesionales del psicólogo. Madrid: Colegio Oficial de Psicológos de España. Disponible en http://www.cop.es/perfiles/
- Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos - EUROPSY (2007) Competencias de los psicólogos. Disponible en: http://www.europsy.cop.es/index.php?page=competencias
- Hmelo-Silver, Cindy E. (2004) Problem-Based Learning: What and How Do Students Learn? Educational Psychology Review, Vol. 16, Nº 3: 235-266.
- Mendoza, A. (2005) El estudio de casos: Un enfoque cognitivo. Mexico: Trillas.
- Oakley, B., Felder, R.M., Brent, R. i Elhajj, I. (2004) Coping with Hitchhikers and Couch Potatoes on Teams (Como enfrentarse a los jetas y a los mantas). Journal of Student Centered Learning, vol. 2, num. 1.
- Orts, M. (2011) L’aprenentatge basat en problemes (ABP). De la teoria a la pràctica: una experiència amb un grup nombrós d’estudiants. Barcelona: Editorial GRAÓ.
Per les temàtiques que es tractaran en cada cas, l'equip de professors recomanarà bibliografia específica.