Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502443 Psicologia | OB | 2 | 2 |
És imprescindible un bon domini del català i/o castellà oral i escrit per tal de poder realitzar les activitats que es proposen, així com un bon domini lector de la llengua anglesa i de les eines d’informàtica bàsiques. També és necessari un bon nivell de redacció escrita.
Tenir assimilats els conceptes bàsics tractats en la Psicologia Evolutiva I.
És altament recomanable que els estudiants cursin les assignatures que s'imparteixen en el mateix curs i semestre que aquesta assignatura.
Contextualització
L’objectiu principal de l'assignatura és el de proporcionar uns coneixements teòrics i pràctics sobre els processos cíclics (d’estabilització i de canvis) en els àmbits de socialització, de desenvolupament emocional, afectiu-sexual, d’identitat i de valors morals.
Es donaran a conèixer les principals qüestions que es plantegen dins la Psicologia Evolutiva aportant-hi algunes de les teories amb les quals s’interpreta actualment el desenvolupament humà al llarg del seu cicle vital.
Objectius formatius de l’assignatura
Quan l’estudiant acabi l’assignatura serà capaç de:
Bloc 0. Introducció a l’assignatura
Bloc 1. Desenvolupament després de la infància
1.1. L’estudi dels processos de canvi en el desenvolupament
1.2. Etapes naturals i etapes socials
Bloc 2. Dimensions cognitives
2.1. Optimització intel·lectual i desenvolupament sostingut
2.2. Coneixement, experiència i eficàcia en el raonament
Bloc 3. Dimensions emocionals
Bloc 4. Dimensions de personalitat
4.1. La construcció de la identitat a l’adolescència
4.2. El gènere en la construcció de la identitat
Bloc 5. Dimensions socials
5.1. Identitat social: rol, relacions personals, pertinença a grups
5.2. Identitat professional, orientació vocacional i satisfacció
Bloc 6. L’educació després de la infantesa
6.1. Aculturació, perspectiva temporal i entorns socials
6.2 Accions educatives i diferències individuals
Bloc 7.Envelliment
Metodologia docent
Nota: la metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L'equip docent detallarà a través de l'aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual/on-line de les diferents activitats dirigides i d'avaluació, tenint en compte les indicacions de la Facultat en funció del que permeti la situació sanitària.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Conferències | 19,5 | 0,78 | 1, 2, 4, 5, 8, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 20 |
Seminaris - Casos | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 11, 12, 13, 15, 16, 18, 19, 20 |
Seminaris - Entrevistes | 9 | 0,36 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 10 | 0,4 | 2, 5, 8, 13, 14, 15, 18 |
Tipus: Autònomes | |||
Cerca de documentació | 8 | 0,32 | 2, 8, 15, 19 |
Estudi | 22,5 | 0,9 | 1, 2, 3, 4, 7, 8, 11, 12, 15, 16 |
Lectura de textos | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 7, 8, 11, 12, 14, 15, 19 |
Treball de camp | 5 | 0,2 | 1, 2, 5, 8, 11, 13, 15, 16, 18, 19 |
Treballs en grup | 23 | 0,92 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18 |
Treballs individuals | 18 | 0,72 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |
EVIDÈNCIES D'APRENENTATGE
Evidència 1
Evidència 2
Anàlisi de cas en grup (25%). Anàlisi d’un cas treballat a les sessions de seminari. Seguint la metodologia de portafoli, cada grup analitzarà un cas, cada vegada més complex, tot recollint els continguts presentats a les sessions de conferència i a les lectures obligatòries de l'assignatura. El portafoli recollirà les activitats realitzades sobre l'anàlisi del cas i preguntes al llarg de totes les sessions. El lliurament final d'aquest cas consistirà en un informe que s'entregarà la setmana 16. Per tal de poder optar a l'avaluació d'aquesta evidència, s'ha d'haver assistit al 80% de les sessions de seminari, ja que el cas es treballarà a la classe i és a les sessions de seminari on s'anirà completant el portafoli.
Evidència 3
Realització, buidatge i anàlisi d'una entrevista (25%). Realització d’una entrevista individual sobre el tema que es presentarà a principi de curs. Cada integrant d'un equip de treball s’encarregarà d’entrevistar a una persona que compleixi les característiques especificades a principi de curs i realitzar una anàlisi de la informació obtinguda sobre el tema. S’haurà de presentar durant la primera setmana d’avaluació la transcripció dels aspectes més rellevants de l’entrevista juntament amb la seva connexió amb el marc conceptual de l’assignatura. Es realitzarà després una presentació oral en grup de l’anàlisi comparativa de les entrevistes. Cada equip de treball realitzarà una anàlisi comparativa i conceptual de l'evolució del tema proposat al llarg de les diferents etapes del cicle vital i dels diferents moments històrics associats a les mateixes. Es farà una presentació pública de 15 minuts, recolzada amb transparències, si es considera oportú, en la qual ha d'intervenir cada membre del grup.
SUPERACIÓ DE L'ASSIGNATURA
Per SUPERAR l'assignatura cal haver obtingut un total d'almenys 5 punts (sobre un màxim de 10) en l'avaluació continuada.
Es considerarà NO AVALUABLE la persona que hagi lliurat evidències amb un pes inferior al 40% (menys de dues).
RECUPERACIÓ
Hi pot optar l'alumnat que al llarg de l'avaluació continuada hagi realitzat evidències amb un pes igual o major a 2/3 (al menys tres) i hagi obtingut una nota total inferior a 5 punts. La recuperació consistirà en tornar a fer les evidències amb una nota inferior a 4.
La nota obtinguda en la recuperació per cada evidència substitueix l’obtinguda prèviament i la nota final màxima que pot aconseguir l’alumnat que s'hi presenta és de 8.5 punts sobre 10.
SEGONA MATRÍCULA O POSTERIOR
No es preveu un examen únic per a les persones que es matriculin per segona o posterior vegada a l'assignatura. Hauran de realitzar les evidències previstes.
https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Evidència 1: 1a - Examen telemàtic (setmana 6) / 1b - Mapa conceptual telemàtic (setmana 12) | 50% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 |
Evidència 2: Anàlisi de cas en grup (setmana 16) | 25% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 7, 11, 15, 16, 18, 19 |
Evidència 3: Realització, buidatge i anàlisi d'una entrevista (últimes setmanes de seminaris) | 25% | 0 | 0 | 1, 2, 4, 5, 6, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 20 |
Les lectures consistiran en articles que estaran disponibles en el Moodle de l'assignatura i capítols que seran referenciats en la mateixa plataforma.
A continuació es detalla una llista de manuals de referència relacionats amb l'assignatura:
Bennet, M. (Ed.) (1993). El nen com a psicòleg. Barcelona: Ediuoc.
Bruner, J. S. (1991). Actos de significado. Más allá de la revolución cognitiva. Madrid: Alianza.
Cole, M. (1999). Psicología Cultural. Madrid: Morata.
Harris, P. (1992). Las emociones en el niño. Madrid: Psicología minor.
Palacios J.; Marchesi A. & Coll, C. (2001). Desarrollo Psicológico y Educación.I. Psicología Evolutiva. Madrid: Alianza.
Perinat, A. (2003). Psicología del desarrollo. Un enfoque sistémico. Barcelona EDIUOC.
Perinat, A. (Comp.) (2003): Adolescentes del siglo XXI. Aproximación psicológica y social. Barcelona: EDIUOC.
Roche, R.(Comp) (2010) “La prosocialidad: nuevos desafíos” Buenos Aires. Ciudad Nueva.
Rodrigo, M. J. & Palacios, J. (1998) (coords.). Familia y desarrollo humano. Madrid: Alianza.
Rogoff, B. (1993). Aprendices del pensamiento. Barcelona: Paidós.
Rogoff, B. (2003). The Cultural Nature of Human Development. Oxford: Oxford University Press.
Turiel, E.; Enesco, I. & Linaza, J. (1989). El mundo social en la mente humana. Madrid: Alianza Psicología.