Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502443 Psicologia | OB | 3 | 1 |
L'assignatura no requereix coneixements previs d'altres matèries, però en canvi és un requisit important per a properes assignatures que us trobareu al llarg de la carrera, sobretot per a aquelles que pertanyen a l'àrea educativa i social. Constitueix la base per tal de seguir la resta d'assignatures del pla d'estudis de Psicologia de la UAB, el qual té un important component educatiu. Serveix també per a cursar les assignatures de quart i és imprescindible en la menció Anàlisi i intervenció psicoeducativa.
Bloc temàtic 1: Introducció a la Psicologia de l’Educació.
1.1. Concepte i continguts de la Psicologia de l’Educació.
Bloc temàtic 2: Aprendre i construir coneixement.
2.1. La concepció constructivista de l'ensenyament i l'aprenentatge.
2.2. Convertir informació en coneixement.
Bloc temàtic 3: Identificació de variables psicoeducatives.
3.1. Entrevista psicoeducativa.
3.2. Qüestionaris psicoeducatius.
3.3. Història personal i acadèmica.
Bloc temàtic 4: Variables educatives.
4.1. Sistema educatiu.
4.2. Contingut declaratiu i procedimental.
4.3. Metodologia instruccional per recepció i per descobriment.
Bloc temàtic 5: Variables psicològiques.
5.1. Aprenentatge durant l’adolescència.
5.2. Patrons d´aprenetatge
5.3. Engany o conducta deshonesta a l’aula (cheating).
5.4. Procrastinació acadèmica.
5.5 Estrès acadèmic
5.6. Resolució de problemes a l´àmbit acadèmic.
Bloc temàtic 6: Recursos i aspectes emocionals de l´alumne
6.1. Diversitat intel·lectual: intel·ligències múltiples.
6.1.1. Concepte d´intel.ligència.
6.1.2. Els subjectes superdotats i talentosos.
6.1.3. Estratègies d´intervenció educativa.
Bloc temàtic 7: Les NESE dels alumnes i la seva intervenció per part del psicòleg de l´educació.
7.1. Les NESE.
7.2. Diferents tipus de NESE.
Bloc temàtic 8. La gestió a l´aula.
8.1. El professorat i la tasca docent
8.2. La disciplina a l´aula.
8.3. Formes d´intervenció sobre els comportaments disruptius.
Es treballarà a partir de classes magistrals i pràctiques d´aula en format virtual i presencial.
Les classes pràctiques constaran de dues parts diferenciades, una d´elles a càrrec del professorat i l´altra, de treball de l´alumnat. A la primera sessió, es presentarà la programació, s´entregarà bibliografia bàsica i complementària i es realitzarà una presentació de propostes de treball. Les sessions de desenvolupament de les pràctiques consistiran en exposicions per part de l´alumnat amb la corresponent discussió, en la que es convidarà a participar activament els altres. Les classes expositives s´utilizaran per introduir i explicar els temes principals del programa.
Mitjançant les tutories de treball de curs es busca que l´estudiantat disposi d´assessorament continu del professorat per la realització d´informes i treballs. S'atendran tots aquells dubtes i discussions que puguin sorgir de les lectures recomanades i de les classes expositives. A les sessions de pràctiques es treballaran vídeos, recensions d´alguna lectura, anàlisis crítiques de casos. Totes aquestes activitats seran susceptibles de ser avaluades.
Les activitats de treball autònom de l´estudiantat inclouen: la lectura de materials de continguts especialitzats o complementaris d´especial interès per a l´adquisició de les competències pròpies de la matèria; la preparació de qüestions per a les sessions de pràctiques; i les hores d´estudi individualitzat o en grup necessàries per a la correcta adquisició de les competències de la matèria.
L´alumnat disposarà d'unes lectures relatives al temari de l'assignatura que es deixaran al campus virtual o a un doodle (s´especificarà el primer dia de classe).
És molt important tenir en compte que aquesta assignatura funcionarà amb el recurs del Campus Virtual, eina de gran utilitat per aconseguir un seguiment acurat de l'assignatura, del que s'està fent o cal fer, així com per a l'obtenció de materials i lectures complementàries per a la preparació de la mateixa.
Nota: La metodologia i l´avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L´equip docent detallarà a través de l’aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual/on-line de les diferents activitats dirigides i d’avaluació, tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària”.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 22,5 | 0,9 | 1, 2, 10, 11, 16, 17, 18, 19, 23, 25, 26 |
Pràctiques aula | 32 | 1,28 | 1, 3, 4, 7, 8, 9, 11, 12, 18, 19, 24, 25, 26 |
Tipus: Supervisades | |||
Sessions de consultes en grup | 5 | 0,2 | 1, 2, 11, 17, 18, 20, 23 |
Tutories programades | 4,5 | 0,18 | 1, 2, 3, 10, 16, 18, 19, 20, 26 |
Tipus: Autònomes | |||
Activitats d´estudi | 36 | 1,44 | 2, 6, 16, 17, 19, 20, 23 |
Consulta campus virtual | 25 | 1 | 20, 26 |
Elaboració de documents | 33 | 1,32 | 2, 3, 7, 8, 9, 11, 16, 17, 18, 19, 21, 22, 23, 24, 25 |
Lectura de textos | 33 | 1,32 | 1, 2, 17, 19, 25 |
Recerca d´informació | 34 | 1,36 | 3, 19, 26 |
L'avaluació és continuada i està formada per 3 evidències, que al mateix temps, també són activitats d'aprenentatge.
Tot l´alumnat han de participar en les activitats d'avaluació continuada.
La nota de l’assignatura és la suma de les evidències.
Per aprovar l’assignatura és obligatori presentar-se a les tres evidències. Cal treure una nota igual o superior a 5, sempre i quan l´alumnat hagi obtingut un mínim de 4 en cada una de les evidències. En cas de no assolir aquests requisits la nota màxima a consignar en l'expedient acadèmic serà de 4.9 punts. Es considerarà “suspès” si la persona obté una nota final inferior a 5.
Un/a estudiant que hagi lliurat evidències d'aprenentatge (conjunt d'elles o una) amb un pes igual o superior al 40% constarà com a “avaluable”.
S'ha de complir:
a) no haver superat l'avaluació continuada (la recuperació no serveix per pujar nota un cop superada l'assignatura en l'avaluació continuada).
b) que durant aquesta avaluació continuada l´alumne s´hagi presentat a un mínim de dos evidències.
La recuperació consistirà a tornar a presentar-se a l´EV3. La nota d'aquesta prova constituirà la nota final de l'assignatura, amb un màxim de 5 punts.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
EV1. Activitat en grup (format escrit) sobre diversitat a l´aula. Virtual. Entre les setmanes 6-7 i les setmanes 14 i 15 en funció dels grups.Es detallarà a classe i es comunicarà amb 15 dies d´antel.lació. | 30% | 0 | 0 | 1, 3, 7, 8, 13, 14, 15, 17, 18, 19, 21, 22, 23, 24, 25 |
EV2. Informes psicoeducatius. Format oral i escrit. Activitat individual.L´activitat es dividirà en dos parts, una es farà presencial i l´altre virtual.Entre les setmanes 6-7 i les setmanes 14 i 15 en funció dels grups.Es detallarà a classe | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 6, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 18, 21, 22, 23, 25 |
EV3. Prova sobre la lectura dels articles i els apunts de classe, i sobre videos i/o estudi de casos. Format escrit. Activitat individual i presencial. Segon període avaluatiu Es detallarà a classe | 40% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 5, 8, 11, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 23, 24, 26 |
FONAMENTAL
-Alsina, Gemma; Amador, Juan.Antonio.; Arroyo, Àngels; Badia, Antoni; Badia, Mar; Contreras, Claudia; Mas, Blanca; Mena,Beatriz; Salta;Laia; Saumell,Carme. (2014). Déficits de atención y trastornos de conducta (EBOOK). S.L. Editorial UOC.
-Clariana, Mercè. (2000) Ensenyar i apendre. Bellaterra: Serveis de Publicacions de la UAB.
-Clariana, M. (2003). Informe psicopedagògic. Bellaterra: UAB, Servei de Publicacions, Materials 124.
-Clariana, M. (2009). Procrastinació acadèmica. Bellaterra: UAB, Servei de Publicacions, Materials 210.
-Santrock, John W. (2011). Psicología de la Educación. 4. Ed. Mc Graw Hill. Madrid.
RECOMANADA
-Badia, Mar; Clariana, Mercè; Gotzens, Concepció; Cladellas, Ramos, Dezcallar, Teresa. (2015). Video games, television and academiz performance in elementary school student. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación. Nº 46.
-Castelló, Antoni. y Genovard, Càndid. (1990). El límite superior. Aspectos psicopedagógicos de la excepcionalidad intelectual. Madrid: Pirámide.
-Coll, Cèsar.; Palacios, Jesus y Marchesi, Àlvaro (Eds) (2001). Desarrollo Psicológico y Educación. 2. Psicología de la Educación Escolar. Alianza Editorial.
-Genovard, Càndid.y Gotzens Concepció. (1990). Psicología de la Instrucción. Madrid. Santillana, Aula XXI 49.
-González-Herrero López, M.Elena; López Martínez, Olivia; Prieto Sánchez, M.Dolores. Psicología de la Educación. 2003. Eds. ICE -Universidad de Murcia.
-Good, Thomas.L. y Brophy, Jere.E. (1982). Psicología Educacional. Mèxic: Interamericana.
-Pintrich, Paul. R. y Schunk, Dale. H. (2006). Motivación en contextos educativos. Teoría, investigación y aplicaciones. Madrid: Pearson. Prentice Hall.
-Pontecorvo, Clotilde. (2003). Manual de psicología de la educación Editorial Popular.
-Sampascual, Maicas,G. (2007). Psicología de la Educación. Tomos I Y II. Madrid: UNED.
-Sternberg, Robert, J y Williams, Wendy W. (2002). Educational Psychology. Boston [etc.] Allyn and Bacon cop.
-Trianes, M.Victoria. y Gallardo, J.Antonio. (Coord.) (2004). Psicología de la educación y del desarrollo en contextos escolares. Madrid: Pirámide.
-Woolfolk, Anita. (2006). Psicología Educativa. Pearson Education. México.