2020/2021
Tractaments Cognitivoconductuals en la Infància i l'Adolescència
Codi: 102537
Crèdits: 6
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
2502443 Psicologia |
OT |
4 |
2 |
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Utilització d'idiomes a l'assignatura
- Llengua vehicular majoritària:
- català (cat)
- Grup íntegre en anglès:
- No
- Grup íntegre en català:
- Sí
- Grup íntegre en espanyol:
- No
Equip docent
- Maria Esther Trepat de Ancos
Prerequisits
Es recomana haver cursat prèviament l'assignatura de Psicopatologia de la Infància i l'Adolescència.
Objectius
- Adquirir els coneixements bàsics sobre el tractament cognitivoconductual dels principals trastorns i problemes de conducta en la infància i adolescència.
- Estudiar les característiques específiques del procés d’intervenció terapèutica en la infància i la adolescència.
- Analitzar els programes de tractament i les estratègies d’intervenció dels problemes de conducta i trastorns infantils més freqüents.
- Conèixer les principals tècniques cognitivoconductuals aplicades en el tractament dels principals trastorns i problemes de conducta en la infància i adolescència, així com el seu grau d’evidència científica.
- Potenciar la pràctica clínica en situació simulada.
- Aprofundir en l’anàlisi de casos.
Competències
- Aplicar de manera crítica, reflexiva i creativa els coneixements, habilitats i valors adquirits.
- Definir els objectius i elaborar el pla d'intervenció en funció del propòsit d'aquesta intervenció (prevenció, tractament, rehabilitació, inserció, acompanyament).
- Dominar les estratègies i les tècniques per involucrar en la intervenció les persones destinatàries.
- Mantenir una actitud favorable envers l'actualització permanent a través de l'avaluació crítica de la documentació científica, valorant-ne la procedència, situant-la en un marc epistemològic i identificant-ne i contrastant-ne les aportacions en relació amb el coneixement disciplinari disponible.
- Obtenir i organitzar informació rellevant per al servei sol·licitat.
- Planificar l'avaluació dels programes d'intervenció.
- Reconèixer el codi deontològic i actuar de manera ètica.
- Seleccionar i aplicar els mètodes i les tècniques recollits en el pla d'intervenció, d'acord amb els objectius establerts, en els contextos rellevants per al servei sol·licitat.
Resultats d'aprenentatge
- Aplicar de manera crítica, reflexiva i creativa els coneixements, habilitats i valors adquirits.
- Aplicar habilitats de comunicació.
- Aplicar tècniques d'avaluació.
- Concretar el pla d'intervenció a partir de les hipòtesis i els objectius prèviament establerts.
- Discriminar els mètodes i les tècniques basats en l'evidència disponibles per a un objectiu d'intervenció.
- Formular els objectius del tractament en termes operatius.
- Mantenir una actitud favorable envers l'actualització permanent a través de l'avaluació crítica de la documentació científica, valorant-ne la procedència, situant-la en un marc epistemològic i identificant-ne i contrastant-ne les aportacions en relació amb el coneixement disciplinari disponible.
- Planificar l'avaluació posttractament.
- Planificar l'avaluació que s'ha de dur a terme durant la intervenció.
- Reconèixer com consensuar els objectius de tractament i les tècniques amb totes les parts implicades en el procés d'intervenció.
- Reconèixer el codi deontològic i actuar de manera ètica.
- Reconèixer l'adequació d'una metodologia d'intervenció a un objectiu terapèutic.
- Utilitzar adequadament el lèxic propi de la matèria.
- Utilitzar tècniques de motivació per al canvi.
Continguts
BLOC 1: INTRODUCCIÓ AL TRACTAMENT COGNITIVOCONDUCTUAL
TEMA 1: Aspectes característics i procés d’Intervenció cognitivoconductual en la Infància i l’Adolescència.
TEMA 2: Habilitats Terapèutiques.
BLOC 2: TRACTAMENT EN ELS TRASTORNS DEL NEURODESENVOLUPAMENT
TEMA 3: Tractament del Trastorn de l’Espectre del Autisme (TEA).
TEMA 4: Tractament del Trastorn per Dèficit d’Atenció amb Hiperactivitat (TDAH)
BLOC 3: TRASTORNS DEL COMPORTAMENT
TEMA 5: Tractament del Trastorn de Conducta (TC) i del Trastorn Negativista Desafiant (TND).
BLOC 4: TRASTORNS DE L'ESTAT D'ÀNIM I D’ANSIETAT
TEMA 6: Tractament del Trastorn Depressiu
TEMA 7: Tractament del Trastorn d’Ansietat Generalitzada i Ansietat per Separació
TEMA 8: Tractament Fòbies Específiques i Trastorn Obsessiu Compulsiu (TOC).
BLOC 5: TRASTORNS DE LA CONDUCTA ALIMENTARIA
TEMA 9: Tractament de l’Anorèxia Nerviosa i Bulímia
BLOC 6: TRASTORNS D'ELIMINACIÓ
TEMA 10: Tractament de l’Enuresi i Encopresi
Metodologia
LA PROGRAMACIÓ DOCENT DE L’ASSIGNATURA COMPRÈN 2 TIPUS D’ACTIVITATS:
ACTIVITATS DIRIGIDES:
- CLASSES TEÒRIQUES:
- Exposició teòrica i participativa del tema corresponent
- Exemples pràctics i debat sobre casos
- Suport multimèdia
Mida dels grups: 1/1
2. PRÀCTIQUES CLÍNIQUES (6 sessions de 2h per grup):
- Entrevistes en situació simulada
- Anàlisi funcional de casos
- Planificació de la intervenció terapèutica individual: objectius i tècniques
- Exercici tipus test avaluable
Mida dels grups: seminaris en petit grup.
ACTIVITATS AUTÒNOMES:
- Lectura de textos: bibliografia obligatòria i recomanada.
- Resposta a les preguntes tipus test sobre un cas en format paper durant les pràctiques clíniques.
- Estudi dels continguts del programa.
Nota: La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L’equip docent detallarà a través de l’aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual/on-line de les diferents activitats dirigides i d’avaluació, tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària.
Avaluació
Estudiant avaluable
Es consideraran estudiants avaluables tots els alumnes matriculats a l’assignatura que realitzin evidències d'avaluació amb un pes d'un 40% o més.
Assignatura superada
Requisits per superar l’assignatura:
1.) És necessari haver-se presentat a la EV1 i a la Ev2 per optar al càlcul de la qualificació mitjana ponderada de l'avauació continuada i haver obtingut una nota superior a 3,5 en cadascuna d'elles.
2.) La mitjana de totes les evidències (els dos exàmens i els 6 exercicis pràctics) ha de ser igual o superior a 5 punts.
3.) En cas de no assolir aquests requisits la nota màxima d'avaluació continuada que es pot obtenir és de 4,9 punts.
Criteri superació assignatura: (E1 x 0.30) + (E2 x 0.30)+ (E3x0,40) ≥ 5.
Sistema de recuperació
Recuperació: pot optar l'alumnat que al llarg de l'avaluació continuada hagi realitzat evidències amb un pes igual o major a 2/3 de la qualificació total i hagi obtingut una nota inferior a 5 punts i major o igual a 3.5 punts.
La nota final de l'assignatura serà la suma de la mitjana de la nota de l'examen de recuperació tipus test de tot el temari de l'assignatura i la mitjana de EV3 (Exercicistipus test de les 6 pràctiques clíniques).
(E3x0.50)+(Recuperació x 0.50)≥5.
No es preveu que l’alumnat de 2ª o posterior matrícula s'avalui mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.
Pautes d'avaluació de la facultat: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
Activitats d'avaluació
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Ev 1: Examen presencial tipus test que es realitzarà en el primer període avaluatiu. Individual. |
30% |
1,5
|
0,06 |
1, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12, 13
|
Ev 2: Examen presencial tipus test que es realitzarà en el segon període avaluatiu. Individual. |
30% |
1,5
|
0,06 |
1, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12, 13
|
Ev 3: Exercicis presencials individuals escrits tipus test realitzats al final de cadascuna de les sessions de les pràctiques clíniques |
40% |
0
|
0 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
|
Bibliografia
BIBLIOGRAFIA OBLIGATÒRIA
Comeche M.I y Vallejo M.A. (coord.) (2012)Manual de Terapia de Conducta en la Infancia. Madrid: Dykinson
- Tema 1: Moreno I. Características de la Intervención terapéutica en la infancia. Cap1, pp25-68.
- Tema 2: Moreno I. Características de la Intervención terapéutica en la infancia. Cap1, pp50-55
- Ezpeleta, L. La evaluación de los trastornos infantiles. Cap 3, pp.85-114.
- Tema 4: De Corral y Zúñiga. La hiperactividad infantil y juvenil. Cap.13,pp 559-593.
- Tema 5: Brioso, A. Trastornos del espectro del Autismo. Cap 14, pp 595- 629.
- Tema 6: Díaz-Sibaja, M.A. Trastornos del comportamiento perturbador: Trastorno negativista desafiante y trastorno disocial. Cap 12, pp 503-556.
- Tema 7: García- Vera, M y Sanz, J. Depresión. Cap 5, pp 197-240.
- Tema 8: Orgilés, Espada y Méndez. Terapia de conducta en los trastornos de ansiedad infantil. Cap 4, pp 151-193.
- Tema 9: Méndez, Orgilés y Espada. Terapia de conducta en los miedos y fobias infantiles. Cap 3, pp117-149.
- Orgilés, Espada y Méndez. Terapia de conducta en los trastornos de ansiedad infantil. Cap 4, pp 151-193. (TOC).
- Tema 10: Comeche,I. Trastornos de la Eliminación: enuresis y encopresis. Cap 8. Pp341-384.
BIBLIOGRAFIA RECOMENADA
Figura en l’índex de cadascun dels temes del programa.