Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501573 Economia | OT | 3 | 2 |
2501573 Economia | OT | 4 | 0 |
No s’han establert. Els continguts són complementaris a l'assignatura Economia dels Recursos Naturals.
El curs té l’objectiu de presentar els enfocaments i conceptes més importants desenvolupats des de la teoria econòmica per a estudiar els problemes ambientals.
Discutir la contaminació com a “externalitat”, així com els instruments de política econòmica per internalitzar les externalitats. Coase i Pigou. Estudiar els conceptes de “sostenibilitat” forta i feble. Discussió sobre creixement econòmic i l’estat estacionari. L’economia dels ecosistemes i la biodiversitat. Anàlisis cost - benefici. Avaluació multi-criterial Debat sobre l’economia del canvi climàtic. La gestió ambiental i els drets de propietat, la contribució d’Ostrom (“governing the commons”). Comerç internacional i medi ambient.
VALORACIÓ MONETÀRIA DEL MEDI AMBIENT
El medi ambient a la història del pensament econòmic
Diferència entre valor ecològic i valor econòmic
Famílies de mètodes de valoració monetària
Valor econòmic total
Taxa de descompte
POLITICA ECONÒMICA MEDIAMBIENTAL
Externalitats
Nivell òptim de contaminació
Internalització d’externalitats
Pigou, i la tributació verda
Coase i el comerç de drets d’emissió
Pagament per serveis ambientals
ANÀLISI COST - BENEFICI
Democràcia econòmica i política
Teorema d’impossibilitat d’Arrow
Criteri de compensació Kaldor - Hicks
Relació entre eficiència i equitat
ACB i desenvolupament sostenible
Risc, incertesa i irreversibilitat
ANÀLISIS MULTICRITERI
Fonaments metodològics
Racionalitat substantiva i procedimental
Complexitat i Ciència Post Normal
Avaluació multicriteri i teoria econòmica
Estructuració d'un problema multicriteri
Alternatives i criteris
Ponderació dels criteris
METABOLISME SOCIAL
Anaisis Flow-fund
Fluxos d’energia i materials
Energies i materials renovables: Aplicació als agroecosistemes
Relació energia-paisatge i biodiversitat
DESENVOLUPAMENT SOSTENIBLE
L'economia com subsistema obert dins de la biosfera
Problemes ambientals actuals
Política energètica: cim del petroli, energies renovables
ECOLOGIA POLITICA I JUSTICIA AMBIENTAL
El Atlas de conflictes ambiental
Estudis de casos de conflictes ambientals
“La docència serà presencial o semipresencial depenent del nombre d’ estudiants matriculats per grup i de la capacitat de les aules al 50% d’aforament.”
"La docencia será presencial o semipresencial dependiendo del número de estudiantes matriculados por grupo y de la capacidad de las aulas al 50% de aforo."
“Teaching will be offered on campus or in an on-campus and remote hybrid format depending on the number of students per group and the size of the rooms at 50% capacity.”
1. Classe magistral
El professor oferirà una conceptualització analítica i una síntesi actualitzada de cadascun dels temes (excepte el tema n.4) de les unitats didàctiques. L'objectiu d'aquesta activitat és facilitar la transmissió del coneixement i motivar l'anàlisi de la relació entre l'activitat humana i el medi ambient en un entorn d'aprenentatge actiu i cooperatiu.
2. Aprenentatge basat en equips de treball
El tema 4 (SMCE) seguirà la metodologia "Aula Flipped", en particular l'aprenentatge basat en equips. Els alumnes treballaran en grup, primer, estudiant el fulletó de tutories a casa i després a classe, primerament completaran una prova individual i després un equip basat en els continguts del fulletó per passar a la fase principal que és l'aplicació pràctica de la SMCE
3. Sessions pràctiques.
Es basen en treballs en grup. En algunes sessions, els equips presentaran el resum i l'anàlisi d'un documental, suggerit pel professor i que es veurà a casa. En altres sessions, els alumnes completaran exercicis relacionats amb el decreixement. També es traballaran conflictes ambientals per introduir nous casos al atlas de conflictes ambientals. Totes les sessions pràctiques estan relacionades amb la teoria que es veu a classe
4. Tutorials
El professorat pot supervisar el procés d'aprenentatge i adquisició de competències a través de tutories individuals o grupals. El professor estarà disponible per resoldre dubtes i dubtes i seguir l'evolució del procés d'aprenentatge i adquisició.
5. Campus virtual
L'espai virtual és una eina d'aprenentatge útil que complementa la interacció presencial de classe. Aquí els estudiants poden accedir a materials importants per avançar en el procés d'aprenentatge.
Adaptació CoVid: en cas de limitació en el desenvolupament de el curs a través de el format presencial, hi haurà un canvi a plataformes Teams o Zoom per al lliurament de el curs. Les classes es realitzaran respectant l'horari ordinari.
Eventualment, un enregistrament de la presentació estarà disponible per endavant a través del campus virtual perquè els estudiants vinguin preparats a l'aula virtual.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
Sessions pràctiques: Desenvolupament de treball en grup, presentació i discussió en classe | 15 | 0,6 | 1, 3, 7, 8, 10, 12 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories i seguiment dels treballs a realitzar. | 7,5 | 0,3 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 91,5 | 3,66 | 1, 3, 4, 6, 8, 12 |
L'avaluació serà un procés continuat d'adquisició de coneixements i competències de l'estudiant i constarà de aproximadament 10 diferentes parts:
- 80% de la nota: , aproximadament 8 tests, amb una primera part individuals i després una de grup (aproximadament, cada setmana). Cada test tindrá un pes proporcional al numero de preguntes, en media, un 10% sobre la nota final.
- 10% avaluació d'aprenentatge basat en treball en equip en l'estudi d'un conflicte ambiental i seva presentació, en aula o en aula virtual
- 10% avaluació d'aprenentatge basat en treball en equip en la visió d'un video / estudi del degrowth vocaboulary i seva presentació en aula o en aula virtual
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen Final | 35 | 2 | 0,08 | 2, 4, 6, 7, 9, 13 |
Parcial 1 | 35 | 2 | 0,08 | 1, 3, 5, 10, 11, 12 |
Treball sessions pràctiques | 30 | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
Bibliography and on-line materials
Daly, H. and Farley, J., 2004. Ecological economics. Principles and Applications. Island Press. http://indomarine.webs.com/documents/Ecological_Economics_Principles_And_Applications.pdf
Core Project. Economics for a changing world. http://www.core-econ.org/the-economy/book/text/0-3-contents.html
further material will be made available via virtual campus -SMCE tutorial booklet, papers
Tutorial booklet on Social Multicriteria Evaluation (available at the virtual campus)
D’Alisa, G., Demaria, F. and Kallis, G., 2014. Degrowth: A vocabulary for a new era. Routledge, London. https://vocabulary.degrowth.org/
For the applied work: Beyond growth: https://www.endlich-wachstum.de/kapitel/materials-in-english/
Documentary material available at: docus-ecoeco.net