Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500897 Enginyeria Química | FB | 1 | 1 |
És convenient que l’alumne tingui coneixements previs de formulació química inorgànica així com de qüestions bàsiques sobre reaccions químiques (concepte de mol, valències, igualació de reaccions, càlculs estequiomètrics…).
L’assignatura està dividida en tres parts diferenciades. En la primera es repassen conceptes que haurien d’haver-se adquirit a batxillerat, tals com formulació i nomenclatura química, igualació de reaccions químiques i realització de càlculs estequiomètrics. La segona part estudia l’estructura electrònica i permet sentar les bases per estudiar l’enllaç químic en molècules i l'estructura dels sòlids (tercera part).
Així doncs, l’assignatura té quatre objectius bàsics:
Realitzar càlculs estequiomètrics associats a reaccions i processos relativament complexos.
Discutir les propietats periòdiques dels elements químics, i relacionar-les amb la seva estructura electrònica.
Distingir els diferents tipus d’enllaç i ser capaços de descriure’ls mitjançant les diferents teories disponibles.
Conèixer les estructures cristal·lines més usuals i analitzar-ne diferents propietats, com ara el nombre de coordinació dels diferents àtoms constituents, la seva densitat o l’energia reticular.
Part I: Conceptes Bàsics
Part II: Estructura Atòmica.
Part III: Enllaç Químic. Sòlids.
Classes expossitives (2 hores a la setmana); classes aplicades de resolució de problemes (1 h a la setmana); seminaris per repassar i contextualitzar els continguts impartits fins aquell moment.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de problemes | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
classes de teoria | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
seminaris | 6 | 0,24 | 1, 5, 6, 12 |
Tipus: Supervisades | |||
Realització de problemes | 23 | 0,92 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 45 | 1,8 | 2, 3, 4, 7, 8, 9, 10, 11 |
Proves Escrites
Tenen un 60% de pes en la nota final de l’assignatura. Es programaran tres exàmens al llarg del curs, dos d’ells exàmens parcials (una aproximadament a mig curs, l’altre al final, ambdues amb el mateix pes) i un de repesca. Les dues proves parcials cobriran aproximadament la meitat del temari cadascuna. Per poder fer promig amb les notes de la resta d’ítems descrits a aquesta guia docent cal que l’alumne obtingui una nota mínima de 4.5 sobre 10 en ambdues proves parcials. Cas de no assolir aquesta qualificació mínima en qualsevol dels exàmens parcials, l’alumne haurà forçosament de presentar-se a l’examen de repesca, on també cal obtenir una nota mínima de 4.5 sobre 10 per poder fer promig.
Evidències:
Tenen un 20% de pes en la nota final de l’assignatura. Al llarg del curs es proposaran alguns exercicis (el número dels quals no està prefixat) per realitzar fora de l’aula i ser lliurats a títol individual per escrit al cap d’uns dies, per ser corregits. El pes de cadascun d’aquests exercicis en aquest apartat no serà necessàriament el mateix i pot variar en funció de la dificultat dels exercicis proposats.
Activitats d’Autoavaluació:
Tenen un pes del 10% en la nota final de l’assignatura. En moments adients en referència al temari cobert es proposaran activitats d’autoavaluació normalment via Aula Moodle, on estaran accessibles durant un temps publicitat d’avantmà.
Redacció d'un Assaig:
Té un pes del 10% en la nota final de l’assignatura. Els alumnes s’agruparan en grups la mida dels quals dependrà del nombre total d’alumnes matriculats i se’ls assignarà un tema concret tractat al temari perquè preparin un assaig sobre un tema específic. En funció de les circumstàncies i del tema triat aquest treball es podrà fer en grups. Aquesta activitat es proposarà en dates properes al final de curs per tal de garantir que la major part del temari s’hagi cobert.
Nota: Alumnes en segona matrícula i posteriors:
Els alumnes que matriculats per segona o posterior vegada de l’assignatura i que no l’hagin superat tot i haver-se presentat (és a dir, tot i tenir una qualificació numèrica d’anteriors convocatòries) tenen l’opció de presentar-se únicament a les proves escrites (parcials, i si cal, repesca). En aquest cas, la nota final dels alumnes que optin per aquesta via estarà formada al 100% per la nota obtinguda en els parcials (o l’examen de repesca) calculada d’acord amb el què s’exposa a l’apartat «Proves Escrites», sense contribució de cap altra activitat que puguin haver realitzat, bé en el curs actual, bé en qualsevol convocatòria anterior. Es fa notar que en aquest cas per aprovar l’assignatura cal obtenir una nota de l’apartat de Proves Escrites de 5.0 sobre 10.0, atès que no hi ha altres ítems en la nota.
Els alumnes que optin per aquesta via d’avaluació ho han de manifestar expressament per escrit (E-Mail) al professor titular de l’assignatura abans de la realització del primer examen parcial. En cas contrari s'entén que faran l'avaluació estàndard amb tots els ítems (és a dir, autoavaluació, evidències, proves escrites i assaig).
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitats d'Autoavaluació | 10% | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 4, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Evidències | 20% | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Proves Escrites | 60% | 6 | 0,24 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Treball/Assaig | 10% | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 5, 6, 8, 10, 12 |
R. H. Petrucci, W. S. Harwood, F. G. Herring, Química General, Ed. Pearson, 10ª Ed. (2011). ISBN: 978-8483226803 (disponible en versió electrònica a la xarxa de la UAB). Hi ha una edició més recent (11ª Ed., 2017), ISBN: 978-8490355336.
R. Chang, Fundamentos de Química, Ed. McGraw-Hill (2011). ISBN: 978-6071505415.
P. Atkins, Principios de Química, Ed. Panamericana, 5ª Ed. (2010). ISBN: 978-9500602822.