Logo UAB
2020/2021

Direcció i Planificació Estratègica

Codi: 102361 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501572 Administració i Direcció d'Empreses OT 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Mario Pansera
Correu electrònic:
Mario.Pansera@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Altres indicacions sobre les llengües

També es pot fer servir la llengua castellana en el desenvolupament de la matèria

Equip docent

Francesc Font Cot

Prerequisits

Es recomana seguir en quart curs d'ADE.

Objectius

Impartir, ampliar i practicar els coneixements i les tècniques relatives a la direcció i planificació estratègica de l'empresa. Igualment, es preten millorar les habilitats i competències de l'estudiant mitjançant la preparació i exposició oral de determinades lectures, treballs i/o casos pràctics relacionats amb la disciplina.

Competències

  • Capacitat d'adaptació a entorns canviants.
  • Capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, que permeti sintetitzar i presentar oralment i per escrit la feina feta.
  • Demostrar que es coneixen els processos d'implementació d'estratègies de les empreses.
  • Identificar els competidors de les empreses, veure com interaccionen entre ells i elaborar d'estratègies òptimes en cada cas per estimular la competitivitat.
  • Liderar equips multidisciplinaris i multiculturals, implementar nous projectes, coordinar, negociar i gestionar els conflictes.
  • Organitzar la feina, pel que fa a una bona gestió del temps i a la seva ordenació i planificació.
  • Prendre decisions en situacions d'incertesa i mostrar un esperit emprenedor i innovador.
  • Seleccionar i generar la informació necessària per a cada problema, analitzar-la i prendre decisions partint d'aquesta informació.
  • Transmetre els objectius de l'empresa, del departament o de la feina que es desenvolupa d'una manera clara.
  • Valorar el compromís ètic en l'exercici professional.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adaptar la formulació i implementació d'estratègies a diferents entorns, empresa familiar o empreses acabades de crear.
  2. Aplicar els processos de formulació d'estratègies a casos concrets.
  3. Avaluar l'efecte de les diferents estratègies en la competitivitat de l'empresa.
  4. Capacitat d'adaptació a entorns canviants.
  5. Capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, que permeti sintetitzar i presentar oralment i per escrit la feina feta.
  6. Classificar les diferents formes de competir d'una empresa.
  7. Elaborar plans d'empreses.
  8. Enumerar els principals competidors d'una empresa.
  9. Enumerar les etapes i els processos bàsics en la formulació i implementació d'una estratègia empresarial.
  10. Fonamentar decisions d'estratègia empresarial.
  11. Liderar equips multidisciplinaris i multiculturals, implementar nous projectes, coordinar, negociar i gestionar els conflictes.
  12. Organitzar la feina, pel que fa a una bona gestió del temps i a la seva ordenació i planificació.
  13. Prendre decisions en situacions d'incertesa i mostrar un esperit emprenedor i innovador.
  14. Relacionar l'estratègia empresarial amb els objectius de les empreses i el seu desglossament per departaments o unitats de treball.
  15. Seleccionar i generar la informació necessària per a cada problema, analitzar-la i prendre decisions partint d'aquesta informació.
  16. Valorar el compromís ètic en l'exercici professional.

Continguts

La docencia será presencial. 

PART 1. Direcció Estratègica: temàtica general 

1. La direcció estratègica de l'empresa: Evolució del sistemes de direcció d'empreses. Elements bàsics de l'estratègia empresarial. El procés de direcció estratègica. Enfoncs del pensament estratègic

2. Recursos i capacitats, actius intangibles i gestió del coneixement a les organitzacions: aproximacions bàsiques a la recerca d'avantatges competitives: posicionament estratègic i teoria dels recursos i capacitats. Tipus d'estratègies competitives. Gestió d'intangibles/capital intelectual: valoració i problemàtica 

3. Estratègia de diversificació i avantatge competitiva en empreses diversificades. Reestructuració corporativa. Estratègies per entrada i sortida de negocis. Evaluació de l'estratègies en empreses diversificades. 

4. Creixement d'empreses: Teories de creixement. Esquema bàsic del creixement empresarial. Model de vendes. Model de benefici. Model de compliment. 

5. Sistemes de planificació i control estratègic a l'organització: Control estratègic. Quadre de comandament integral. 

 

PART 2. Estratègies empresarials en un context global: Pràctiques i polítiques específiques

6. La gestió estratègica de la innovació: Principis de teoria de la innovació, la visió de Schumpeter de la innovació i el desenvolupament. 4P innovations space de Bessant and Tidd. La innovació com a procés. La innovació com a motor principal de creixement de l'organització. Sectors. Enfocament stage-gate per a la gestió estratègica del procés d'innovació. La innovació i la gestió de la incertesa. Aliances estratègiques, xarxes i sistemes d'innovació. Mesurar i protegir la innovació. 

7. La innovació responsable coma eina estratègica de les organitzacions: Principis de construcció social de la tecnologia. Un marc teòric per a la innovació responsable. La governança de la ciència i la tecnologia i stakelhoder engagement. La gestió del risc i les seves limitacions davant "Anticipatory Management". Perspectives crítiques sobre la innovació, innovació frugal, popular i oberta. Estratègies d'innovació en un entorn pos-creixement. 

8. Innovació i sostenibilitat: L'eco-innovació com a estratègia empresarial i les seves limitacions. Principis d'Economia Circular. Geopolitica de les cadenes de subministrament global. Els desafiaments del COVID19 a la internacionalització. Nocions d'ecologia política i les tecnologies convivencials d'Ivan Illich.

 

Metodologia

El desenvolupament de l'assignatura es basa en les següents activitats:

(1) Explicacions del professor a classe.

(2) Análisi i discussió d'exercicis, lectures i/o casos pràctics.

(3) Preparació i presentació de casos pràctics i treballs a classe per part dels estudiants.

 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes pràctiques 10,5 0,42 2, 4, 5, 7, 10, 11, 12, 13, 15, 16
Classes teòriques 33 1,32 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 14, 15, 16
Tipus: Supervisades      
Tutories i seguiment 10 0,4 2, 4, 7, 10, 13, 15
Tipus: Autònomes      
Exercicis/casos/lectures per part de l'/la estudiant 90,5 3,62 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16

Avaluació

Calendari d’activitats d’avaluació

Les dates de les diferents proves d'avaluació (exàmens parcials, exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.

La data de l'examen final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.

"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiant afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent."  Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)  

Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova  https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves

 

Procediment de revisió de les qualificacions

Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.

 

Procés de Recuperació

“Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.” Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants han haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,9.

La data d’aquesta prova estarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.

 

Irregularitats en actes d’avaluació 

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0".  Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)

 

En aquesta assignatura, la nota final del curs estarà formada per la mitjana ponderada de tres notes:

1. Seguiment del curs. El correcte seguiment del curs exigeix l'assistència a classe i la realització dels exercicis i activitats programades per cadascun dels temes. Al llarg del curs es controlaran tots aquests aspectes que resultaran en una nota que representarà el 20% de la nota final del curs. Pot incloure la presentació d’un treball.

2. Provas parcials. A meitat del curs es realitzarà 4 ensayos. La nota d'aquest examen parcial representarà el 40% de la nota final del curs.

3. Examen final (veure calendari exàmens de la Facultat). S'avaluarà a l'alumne en base als continguts de l'assignatura. La nota de l'examen representarà el 40% de la nota final del curs. Per tal d'aplicar el còmput del 40%, 40% i 20% de la nota final del curs, és necessari treure una nota igual o superior a 3.5 en aquest examen final. Si la nota de l'examen final és inferior a 3.5, l'estudiant suspendrà l'assignatura sense dret a recuperació. 

Al final del curs el professor publicarà les qualificacions finals i el dia, hora i lloc de revisió de l'examen.

Hi haurà una recuperació per aquells estudiants que no hagin superat l'assignatura i la seva nota final global (ponderada) sigui igual o superiora 3,5 i inferior a 5. En cas de superar la recuperació, la nota final serà d'un APTE (5).

Es considerarà un alumne com a no avaluable en el cas que no participi en cap de les activitats d'avaluació.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen final 40% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 14, 15
Provas parcials 40% 0 0 4, 5, 10, 13, 15
Seguiment del curs 20% 4 0,16 3, 4, 5, 10, 11, 12, 13, 16

Bibliografia

AMAT, O.; CASTILLO, D; CRESPO, P. (2011): Finançament de la innovació, la internacionalització i el creixement de l'empresa catalana. Centre d’Economia Industrial. Fundació Empresa i Ciència (UAB), Barcelona.

BARBA, E. (2011): Innovación. Libros de Cabecera. Barcelona.

GARCIA , E; RIALP, A.  Y RIALP, J. (2007): Inversiones en Tic y estrategias de crecimiento empresarial, Centre d’Economia Industrial. Fundació Empresa i Ciència (UAB), Barcelona.

GARCÍA, E.; LÓPEZ, C.; RIALP, J. y VALDÉS A. (1998): Las estrategias de cooperación como medio para la internacionalización. Experiencias de las empresas españolas. Centre d’Economia Industrial. Fundació Empresa i Ciència (UAB), Barcelona.

GARCÍA, M. y VÁZQUEZ, C.J. (Directores) (2002): Estrategias y operaciones empresariales en los nuevos mercados. 20 casos a estudio. Civitas, Madrid.

GENESCÀ, E.; GOULA, J.; OLIVER, J.; SALAS, V. y SURÍS, J.M. (eds.) (2005): La industria en España: Claves para competir en un mundo global. BCN: Ariel.

GRANT, R.M. (2006): Dirección Estratégica. Conceptos, técnicas y aplicaciones. Civitas, Madrid.

GUERRAS, L.A.; NAVAS, J.E. (2007): La dirección estratégica de la empresa. Teoría y aplicaciones. Madrid: Thomson-Civitas.

GUILLÉN, M. (2005): The Rise of Spanish Multinationals. Cambridge University Press, Cambridge, UK.

GUILLÉN, M. & GARCÍA-CANAL: Emerging Markets Rule. McGraw Hill, NY.

JOHNSON, G., SCHOLES, K. y WHITTINGTON, R. (2006): Dirección estratégica. Madrid: Pearson Prentice Hall.

PLA, J.  y LEÓN, F. (2004): Dirección de empresas internacionales.Pearson-Prentice Hall, Madrid.

RIALP, A, (2003): Fundamentos teóricos de la organización de empresas. Un enfoque interdisciplinar. Pirámide, Madrid.

SCHAAN, JL ; KELLY, M.; TANGANELLI, D. (2012): Gestión de alianzas estratégicas. Madrid. Pirámide.