Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501572 Administració i Direcció d'Empreses | OT | 4 | 0 |
2501573 Economia | OT | 3 | 2 |
2501573 Economia | OT | 4 | 0 |
No hi ha prerequisits.
Aquesta assignatura pretén introduir a l'estudiantat d'Economia i Empresa en la perspectiva sociològica, treballant-ne les característiques principals i les eines conceptuals i teòriques bàsiques. L'objectiu és el de facilitar la reflexió sobre la condició social de l'ésser humà i la comprensió dels fenòmens socials i de les seves dinàmiques de permanència i canvi.
Bloc 1. Els clàssics de la disciplina
Els grans clàssics europeus: Marx, Durkheim, Weber. Els temes principals inclouen la classe social i l'alienació; poder i autoritat; el treball i la divisió del treball; religió i cultura; racionalitat i organitzacions burocràtiques; vida urbana i modernitat.
Bloc 2. Relacions socials i pràctica cultural
Els temes principals inclouen: la presentació de la persona en la vida quotidiana; el capital cultural i social; i la confiança social al context de la globalització i transformació.
Bloc 3. Identitat, desigualtat i discriminació
Els temes principals inclouen: Identitat i diversitat en el marc de la globalització; la construcció i la desigualtat de gènere; diversitat religiosa; noves desigualtats educatives i sanitàries en temps de pandèmia
Bloc 4. Ciutadania, immigració i pertinença nacional
Els temes principals inclouen: immigració i integració; models nacionals d'incorporació; i ciutadania i concepcions de pertinença nacional; memòria i discurs polític.
La docència serà presencial o semipresencial depenent del nombre d’ estudiants matriculats per grup i de la capacitat de les aules al 50% d’aforament.
Classes magistrals
Exercicis pràctics i seminaris
Reunions individuals i amb grups reduïts on-line
Lectura de textos i treball amb material audiovisual
Exposició de textos i treball amb material audiovisual
Redacció d'assajos i de comentaris sobre lectures i presentacions de seminari
La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Pràctiques i seminaris | 13,5 | 0,54 | 2, 4, 8 |
Classes teoria | 33 | 1,32 | 2, 8, 9 |
Tipus: Supervisades | |||
Reunions individuals o en grups reduïts per resoldre dubtes i supervisar el treball oral i escrit. | 10 | 0,4 | 2, 4, 5, 6, 8, 9, 10 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi, lectura de textos | 90,5 | 3,62 | 2, 4, 6, 8, 9, 10, 12 |
L'assignatura s'avaluarà de la següent manera:
1) Participació i exposició amb un grup d'estudiants d'un text o material audiovisual.
Els criteris d'avaluació s'explicaran a classe i es difondran pel campus virtual. Les evidències seran retornades amb comentaris. Individual/equip. 15% de la nota final.
2) Elaboració d'un assaig original sobre les lectures a partir d'una llista de preguntes que serà facilitada durant el curs. Els criteris d'avaluació s'explicaran a classe i es difondran pel campus virtual. Les evidències seran retornades amb comentaris. Individual. 40% de la nota final.
3) Examen. És una prova escrita al final del curs que consisteix en una combinació de tipo test i assajos. Individual. 45% de la nota final.
Calendari d’activitats d’avaluació
Les dates de les diferents proves d'avaluació (exàmens parcials, exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.
La data de l'examen final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.
"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent." Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)
Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves
Procediment de revisió de les qualificacions
Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.
Procés de Recuperació
“Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.” Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants han haver obtingut unaqualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,9.
La data d’aquesta prova estarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.
Irregularitats en actes d’avaluació
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0". Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)
Plagi
El plagi consisteix a utilitzar el treball d'altres com si fos propi. Quan s'utilitzin llibres, articles, pàgines d'internet o qualsevol altre material, és obligatori especificar mitjançant l'ús de referències, indicant clarament dins el text quina referència correspon a quina frase. En el cas de citar un fragment paraula per paraula, és imprescindible posar el fragment entre cometes. El plagi és una infracció greu, equivalent a copiar en un examen. Comportarà una nota de zero per a l'assaig. Per a més informació sobre el plagi, podeu mirar la guia sobre "Com s'ha de citar i com evitar el plagi": <http://blogs.uab.cat/suportcampus/files/2018/03/Alumnat.-Citar-per-a- evitar-el-Plagi.pdf>.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assaig sobre lectures. | 40% | 0 | 0 | 2, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 12 |
Participació i exposició amb un grup d'estudiants d'un text o material audiovisual | 20% | 1 | 0,04 | 2, 4, 6, 8, 11 |
Prova escrita (examen). | 40% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 7, 8 |
BIBLIOGRAFIA BÀSICA
Bauman, Z. (2006). Modernidad y Holocausto (3ª. Ed.). Madrid. Sequitur. (seleccions).
Berger, P. (1986). Invitació a la sociologia: una perspectiva humanística. Barcelona. Herder.
Bourdieu, P i Wacquant L. J. (1994). Per a una sociologia reflexiva. (seleccions)
Cardús, S. (1999) . La mirada del sociòleg: què és, què fa, què diu la sociologia. Barcelona. Proa.
Durkheim, E (2003). Las formas elementales de la vida religiosa. Madrid. Alianza Editorial(seleccions)
Focault, M. (1986). Vigilar y Castigar: nacimiento de la prisión. Madrid. Biblioteca Nueva(seleccions)
Goffman, E., Perren H. B. T., i Setaro, F. (1981). La presentación de la persona en la vida cotidiana. Buenos Aires. Amorrortu. (seleccions)
Marx, K i Engels, F. (1997) Manifiesto comunista. Madrid. Akal.(seleccions)
Porte A et al. (2006). La asimilación segmentada sobre el terreno: la nueva segunda generación al inicio de la vida adulta. Migraciones. (19):7-58 (selecció)
Putnam R (1995). Bowling Alone: America’s declining social capital. Journal of Democracy. 65-78 (seleccions)
Putnam, R (2003). El declive del capital social: un estudio internacional sobre las sociedades y el sentido comunitario. Barcelona. Galaxia Gutenberg.(seleccions)
Ritzer, G (1996). La 'McDonalización' de la Sociedad: un anàlisis de la racionalización en la vida cotidiana. Barcelona. Ariel. (seleccions)
Roy O (2010). La santa ignorancia: el tiempo de la religión sin cultura. Barcelona. Ediciones Península.(seleccions)
Bajo Santos, N (2007). Conceptos y teorías sobre la inmigración. Anuario jurídicoyeconómico escuriaiense (40) 817-840.
Stolcke V i Wolfson L. (2000). La 'naturaleza' de la nacionalidad. Desarrollo Económico, 40 (157), 23-24.
Weber, M (1994). L’ética protestant i l’espirit del capitalisme. Barcelona. Edicions 62.(seleccions)
MANUALS RECOMANATS I DE CONSULTA
Calhoun C, Light D, Keller S (2000). Sociología. Madrid. McGraw Hill.
Giddens A (1993). Sociología. Madrid. Alianza Editorial.
Heller, A (2006). Què és la “postmodernitat” un quart de segle més tard. CCCB
Macionis JJ, Plummer K (2011). Sociología. Madrid. Pearson.
Rocher G (1973). Introducción a la sociología general. Barcleona. Herder.
Sennet, R (2000) La corrosión del caràcter: las consecuencias personales del Trabajo en el nuevo capitalismo. Barcelona. Anagrama.
Todorov, T (2000). Los abusos de la Memoria. Barcelona. Paidós