Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500786 Dret | OB | 2 | 1 |
L’assignatura Dret Constitucional II no requereix d’uns coneixements o requisits previs, però al tractar-se d’una assignatura de la mateixa matèria de coneixements del Grau de Dret, es recomanable repassar coneixements i competències adquirides a les assignatures d’Organització Constitucional de l’Estat i de Dret Constitucional I realitzades al primer curs.
Dret Constitucional II és una assignatura que s’imparteix al primer semestre del segon any del Grau de Dret. Es tracta d’una assignatura que serveix per tal que l’alumne adquireixi nocions bàsiques sobre el funcionament del sistema de drets fonamentals a la Constitució Espanyola de 1978. Aquesta assignatura serveix d’introducció a altres temes que després seran desenvolupats en les diverses assignatures a càrrec de l’àrea de Dret Constitucional o d’altres àrees amb docència en el Grau de Dret.
Des de la perspectiva formativa, Dret Constitucional II pretén de l’estudiant l’assoliment de diversos objectius entre els quals destaquen particularment:
- El sistema constitucional de drets fonamentals. Els drets i deures. Els elements configuradors dels drets.
- Les garanties i mecanismes de defensa dels drets. Els límits i la suspensió de drets.
- Els drets d'autonomia personal. Els drets d'índole participativa. Els drets de contingut econòmic, social i cultural.
PROGRAMA DE DRET CONSTITUCIONAL II
Tema 1.- Els drets fonamentals
1.- Evolució històrica, fonament i concepte dels drets fonamentals. La distinció entre Drets humans i drets fonamentals
2.- Problemàtica i característiques generals dels drets fonamentals en la Constitució Espanyola. Els deures constitucionals.
3.- La dimensió subjectiva i objectiva dels drets fonamentals com relacions jurídiques.
4.- La classificació dels drets fonamentals. L'objecte dels drets fonamentals: drets de defensa i drets de prestació.
Tema 2.- L'estructura dels drets fonamentals: titularitat, destinataris i l'eficàcia en les relacions privades
1.- La titularitat dels drets fonamentals
2.- Els destinataris dels drets fonamentals
3.- L'eficàcia dels drets enfront de les persones privades
Tema 3.- La regulació normativa dels drets fonamentals
1.- La força vinculant dels drets i llibertats en el Títol I CE
2.- La reserva de llei en matèria de drets fonamentals
3.- La delimitació i els limits als drets fonamentals.
4.- El contingut essencial dels drets fonamentals i el control de constitucionalitat. El principi de proporcionalitat.
Tema 4.- Les garanties dels drets fonamentals
1.- La garantia jurisdiccional dels drets fonamentals: el sentit de la protecció jurisdiccional dels drets fonamentals. El recurs d'empara.
2.- El Defensor del Poble.
3.- El sistema europeu de protecció: el Tribunal Europeu de Drets Humans
4.- La suspensió dels drets fonamentals
Tema 5.- El principi d'igualtat
1.- Funcions i articulació del principi d'igualtat en la Constitució Espanyola
2.- La distinció entre el principi d'igualtat en la llei i en l'aplicació de la llei
3.- Les clàusules específiques de prohibició de discriminació
Tema 6.- Els drets de l'esfera personal
1.- El dret a la vida i a la integritat física i moral
2.- El dret a la llibertat ideològica, religiosa i de culte
3.- El dret a la llibertat personal i a la seguretat. l'habeas corpus
4.- Els drets de la vida privada: honor, intimitat i pròpia imatge. La protecció de dades personals
Tema 7.- Els drets individuals
1.- El dret a la inviolabilitat del domicili
2.- El dret al secret de les comunicacions
3.- El dret a la llibertat de circulació i a la llibertat de residència
Tema 8.- Les llibertats informatives i els drets de participació política
1.- El dret a la llibertat d'expressió i d'informació
2.- El dret de reunió i manifestació
3.- El dret d'associació
4.- El dret a la participació política. El dret de petició
Tema 9.- El dret a la tutela judicial efectiva
1.- Significat i problemes de l'article 24 de la constitució espanyola
2.- El dret d'accés als tribunals i al jutge ordinari predeterminat per la llei
3.- Les garanties genèriques de tot procés. Referència a la prova obtinguda amb violació de drets fonamentals
4.- Les garanties específiques del procés penal
Tema 10.- Drets culturals, econòmics i socials
1.- Llibertat d'ensenyament i dret a l'educació. La llibertat de càtedra
2.- El dret de propietat i la llibertat d'empresa
3.- Els drets laborals i professionals
El procés d'aprenentatge se centra en el treball de l'estudiant, qui aprèn treballant individual i grupalment, sent la missió del professorat ajudar-lo en aquesta tasca subministrant-li informació i mostrant-li les tècniques i les fonts on es pot aconseguir.
El desenvolupament de la docència de l'assignatura i de la formació de l'estudiant es basa en les següents activitats:
1. Activitats dirigides:
1.1. Classes magistrals: on els estudiants adquireix a través de la transmissió de coneixements del professor / professora les bases conceptuals de la matèria i senta el marc jurídic normatiu i jurisprudencial.
1.2. Classes de seminari /pràctiques: com a espai d'aprenentatge on els estudiants assumeixen un rol preferentment actiu per a, juntament amb el professor /professora, analitzar i interpretar preguntes, qüestions o casos prèviament elaborats a fi de desenvolupar i consolidar el contingut essencial explicat en les classes teòriques.
2. Activitats supervisades: Es tracta d'activitats que els estudiants desenvoluparan en aula, amb la supervisió i suport del professor / professora. Es tracta de la solució d'algun supòsit pràctic en aula, elaboració d'algunes fitxes de sentències i / o normativa o bé de la realització d'esquemes o escrits de redacció desenvolupada d'alguns epígrafs de l'assignatura o de lectures complementàries de monografies o articles doctrinals.
3. Activitats autònomes: es tracta d'activitats en les quals l'estudiant s'organitza el temps i esforç de manera autònoma sigui de manera individual o grupal .
3.1 Estudi de l'assignatura.
3.2 Elaboració de documents d'activitats pràctiques: que seran lliurades i analitzades a l'aula. Es tracta de casos pràctics proposats amb antelació suficient pel professor o bé de l'elaboració de recensions crítica de llibres i lectures o fitxes de jurisprudència, normativa o de pel·lícules.
3.3 Cerca de bibliografia, jurisprudència i materials per a la resolució dels casos pràctics, complementar les qüestions teòriques
3.4. Elaboració de treballs de curs, informes, etc.
La docència de l'assignatura serà mixta: Les classes magistrals seran virtuals i els seminaris/pràctiques d'aula seran presencials.
L'assistència als seminaris /pràctiques , excepte en cas de causa justificada, serà obligatòria
La metodologia docent i l'avaluació podran experimentar alguna modificació en funció de les circumstàncies i especialment de les restriccions a la presencialitat que estableixin les autoritats sanitàries.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 18,5 | 0,74 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 15, 17, 19 |
Classes pràctiques | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19 |
Discussió i resolució de pràctiques, comentaris de textos, debats i seminaris | 22,5 | 0,9 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi. Redacció de treballs. Lectura de textos. Cerca de documentació i bibliografia | 65 | 2,6 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19 |
Les competències d'aquestes matèries podran ser avaluades mitjançant: (1) exàmens; (2) l'elaboració de treballs individuals o grupals la presentació dels quals podrà ser oral o per escrit a criteri del professor; (3) resolució de casos pràctics i (4) participació en classe.
El sistema d'avaluació tindrà en compte:
El professor / professora coordinador (a) de cada grup a l'inici del curs presentarà el programa de l'assignatura previst en aquesta guia, indicant els temes que es tocaran. Així també presentarà el cronograma d'activitats docents i pràctiques, i concretarà el sistema d'avaluació continuada i fixarà el percentatge assignat a cadascuna de les activitats seleccionades, així com el sistema de reavaluació de les activitats suspeses. La reavaluació només podrà realitzar-se si l'alumne ha seguit l'avaluació continuada. Tals indicacions seran exposades al campus virtual /Moodle.
Un alumne/a que copiï o intenti copiar en un examen final tindrà un 0 en l'examen. Un alumne que presenti una pràctica en la qual hi hagi plagi obtindrà un 0 i rebrà un advertiment. En cas de reiteració de la conducta, l'alumne/a suspendrà l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Elaboració de recensions, crítica de llibres, control de lectures, Fitxes de jurisprudència, legislació o de vídeos o pel·lícules. realitzades de manera individual o grupal | 0-10% | 7 | 0,28 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
Participació activa i qualitat de les intervencions en els debats i discussions diferent a la realitzada en els seminaris /pràctiques | 0-10% | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
Prova escrita – Examen Final | 0-50% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 15, 17, 19 |
Prova escrita – Examen Parcial | 0-25% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 15, 17, 19 |
Realització de Treball (individual o grupal) sobre un tema objecte de l'assignatura o relacionat amb ella assignat pel professor o professora (i la possible presentació pública) | 10-30% | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
Realització de pràctiques: correcció i avaluació a Aula. Avaluació continuada | 30-40% | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
BIBLIOGRAFIA I MATERIALS
A) Manuals de referència:
* ÁLVAREZ CONDE, E. Curso de Derecho Constitucional, 2 vols, Tecnos, Madrid.
* ARAGÓN REYES, M. (ed.) Temas básicos de Derecho Constitucional, Civitas, Madrid.
* ÁLVAREZ CONDE, Enrique Curso de Derecho Constitucional, 2 vols, Tecnos, Madrid.
* ARAGÓN REYES, Manuel (ed.) Temas básicos de Derecho Constitucional, Civitas, Madrid.
* APARICIO PÉREZ, Miguel Angel. (dir.)- BARCELÓ, Merce., Manual de Derecho Constitucional, Atelier, Barcelona.
* BALAGUER CALLEJÓN, Francisco (y otros) Derecho Constitucional, 2 vols., Tecnos. Madrid.
* MOLAS, Isidre. Derecho Constitucional, Tecnos. Madrid.
* PÉREZ ROYO, Javier. Curso de Derecho Constitucional, Marcial Pons, Madrid.
B) Textos Legals:
* CARRERAS SERRA, F.- GAVARA, Juan Carlos, Leyes políticas, Aranzadi, Pamplona.
* ALBERTÍ, Enoch - GONZALEZ,Markus, Leyes políticas del Estado, Civitas, Madrid.
C) Comentaris a la Constitució
* CASAS BAAMONDE, Maria Emilia- RODRIGUEZ-PIÑERO, Miguel, Comentarios a la Constitución, Wolkers Kluwer, 2008
* GARRIDO FALLA, Fernando (dir.) Comentarios a la Constitución. Civitas, Madrid.
* ALZAGA VILLAAMIL, Oscar, Comentarios a la Constitución Española Edersa, Madrid.
Enllaços web:
http://www.der.uva.es/constitucional/verdugo/matriz.htm Materials de Dret Constitucional.
http://www.iustel.com Informació normativa, jurisprudencial i doctrinal.
www.westlaw.es. Base de dades westlaw.