Logo UAB
2020/2021

Dret Constitucional II

Codi: 102215 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500786 Dret OB 2 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
José Carlos Remotti Carbonell
Correu electrònic:
JoseCarlos.Remotti@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Mercè Barceló Serramalera
Montserrat Gispert Bosch
José Algarrada Mengual
Ricard Brotat Jubert

Prerequisits

L’assignatura Dret Constitucional II no requereix d’uns coneixements o requisits previs, però al tractar-se d’una assignatura de la mateixa matèria de coneixements del Grau de Dret, es recomanable repassar coneixements i competències adquirides a les assignatures d’Organització Constitucional de l’Estat i de Dret Constitucional I realitzades al primer curs.

Objectius

Dret Constitucional II és una assignatura que s’imparteix al primer semestre del segon any del Grau de Dret. Es tracta d’una assignatura que serveix per tal que l’alumne adquireixi nocions bàsiques sobre el funcionament del sistema de drets fonamentals a la Constitució Espanyola de 1978. Aquesta assignatura serveix d’introducció a altres temes que després seran desenvolupats en les diverses assignatures a càrrec de l’àrea de Dret Constitucional o d’altres àrees amb docència en el Grau de Dret.

Des de la perspectiva formativa, Dret Constitucional II pretén de l’estudiant l’assoliment de diversos objectius entre els quals destaquen particularment:

- El sistema constitucional de drets fonamentals. Els drets i deures. Els elements configuradors dels drets.

- Les garanties i mecanismes de defensa dels drets. Els límits i la suspensió de drets.

- Els drets d'autonomia personal. Els drets d'índole participativa. Els drets de contingut econòmic, social i cultural.

Competències

  • Defensar i promoure els valors essencials de l'estat social i democràtic de dret.
  • Gestionar informació de manera eficient: poder assimilar un volum de dades considerable en un tems limitat.
  • Gestionar recursos bibliogràfics i documentals: bases de dades, navegació, etc.
  • Identificar els conflictes d'interessos subjacents en litigis i casos reals.
  • Redactar i formalitzar treballs, informes, escrits i dictàmens.
  • Utilitzar diferents tecnologies de la informació i la comunicació.
  • Utilitzar els principis i els valors constitucionals com a eina de treball en la interpretació de l'ordenament jurídic.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar i valorar juridicoconstitucionalment diferents problemes actuals de la societat.
  2. Comprendre els riscos per als drets que es poden originar a causa de les noves tecnologies.
  3. Comprendre la insuficiència d'elements formals per dotar un sistema de la condició de democràtic.
  4. Comprendre la necessitat de dotar d'eficàcia els drets fonamentals, ja que no n'hi ha prou amb la mera declaració d'aquests drets.
  5. Comprendre que els diferents problemes actuals de la societat s'han de tractar des de la tolerància i el respecte de la diversitat, els drets fonamentals i el lliure desenvolupament de la personalitat, propis d'un estat social i democràtic de dret.
  6. Conèixer diferents fórmules i camins vàlids constitucionalment per trobar sortides als diferents problemes actuals de la societat.
  7. Conèixer el caràcter normatiu, objectiu i institucional dels drets, els seus elements configuradors, els límits dels drets i la seva possible suspensió, així com els mecanismes de defensa i garantia dels drets.
  8. Conèixer en profunditat la configuració constitucional de determinats drets especialment importants actualment, com ara la llibertat i la seguretat personal, la inviolabilitat del domicili, el secret de les comunicacions, l'honor, la intimitat i la pròpia imatge, la llibertat d'expressió, el dret a la tutela judicial efectiva i les garanties processals.
  9. Conèixer la funció legitimadora dels drets fonamentals en l'ordenament, en tota societat democràtica, i saber que el reconeixement, la garantia i l'eficàcia dels drets fonamentals constitueixen l'element material del sistema democràtic.
  10. Definir els diferents mecanismes de defensa i garantia dels drets.
  11. Establir els casos en els quals pot ser procedent la suspensió dels drets, sia en supòsits excepcionals com en els de suspensió individual de drets.
  12. Establir que els problemes socials actuals no tenen una única solució possible vàlida, sinó que democràticament i constitucionalment poden tenir diferents solucions vàlides.
  13. Gestionar informació de manera eficient: poder assimilar un volum de dades considerable en un tems limitat.
  14. Gestionar recursos bibliogràfics i documentals: bases de dades, navegació, etc.
  15. Identificar els diferents mecanismes processals de protecció i garantia dels drets.
  16. Redactar i formalitzar treballs, informes, escrits i dictàmens.
  17. Saber que els drets no són il·limitats i, per tant, conèixer les fonts legítimes i constitucionals de límits dels drets.
  18. Utilitzar diferents tecnologies de la informació i la comunicació.
  19. Valorar la diversitat i la pluralitat de la societat.

Continguts

PROGRAMA DE DRET CONSTITUCIONAL II

 

Tema 1.- Els drets fonamentals

1.- Evolució històrica, fonament i concepte dels drets fonamentals. La distinció entre Drets humans i drets fonamentals

2.- Problemàtica i característiques generals dels drets fonamentals en la Constitució Espanyola. Els deures constitucionals.

3.- La dimensió subjectiva i objectiva dels drets fonamentals com relacions jurídiques.

4.- La classificació dels drets fonamentals. L'objecte dels drets fonamentals: drets de defensa i drets de prestació.

 

Tema 2.- L'estructura dels drets fonamentals: titularitat, destinataris i l'eficàcia en les relacions privades

1.- La titularitat dels drets fonamentals

2.- Els destinataris dels drets fonamentals

3.- L'eficàcia dels drets enfront de les persones privades

 

Tema 3.- La regulació normativa dels drets fonamentals

1.- La força vinculant dels drets i llibertats en el Títol I CE

2.- La reserva de llei en matèria de drets fonamentals

3.- La delimitació i els limits als drets fonamentals.

4.- El contingut essencial dels drets fonamentals i el control de constitucionalitat. El principi de proporcionalitat.

 

Tema 4.- Les garanties dels drets fonamentals

1.- La garantia jurisdiccional dels drets fonamentals: el sentit de la protecció jurisdiccional dels drets fonamentals. El recurs d'empara.

2.- El Defensor del Poble.

3.- El sistema europeu de protecció: el Tribunal Europeu de Drets Humans

4.- La suspensió dels drets fonamentals

 

Tema 5.- El principi d'igualtat

1.- Funcions i articulació del principi d'igualtat en la Constitució Espanyola

2.- La distinció entre el principi d'igualtat en la llei i en l'aplicació de la llei

3.- Les clàusules específiques de prohibició de discriminació

 

Tema 6.- Els drets de l'esfera personal

1.- El dret a la vida i a la integritat física i moral

2.- El dret a la llibertat ideològica, religiosa i de culte

3.- El dret a la llibertat personal i a la seguretat. l'habeas corpus

4.- Els drets de la vida privada: honor, intimitat i pròpia imatge. La protecció de dades personals

 

Tema 7.- Els drets individuals

1.- El dret a la inviolabilitat del domicili

2.- El dret al secret de les comunicacions

3.- El dret a la llibertat de circulació i a la llibertat de residència

 

Tema 8.- Les llibertats informatives i els drets de participació política

1.- El dret a la llibertat d'expressió i d'informació

2.- El dret de reunió i manifestació

3.- El dret d'associació

4.- El dret a la participació política. El dret de petició

 

Tema 9.- El dret a la tutela judicial efectiva

1.- Significat i problemes de l'article 24 de la constitució espanyola

2.- El dret d'accés als tribunals i al jutge ordinari predeterminat per la llei

3.- Les garanties genèriques de tot procés. Referència a la prova obtinguda amb violació de drets fonamentals

4.- Les garanties específiques del procés penal

 

Tema 10.- Drets culturals, econòmics i socials

1.- Llibertat d'ensenyament i dret a l'educació. La llibertat de càtedra

2.- El dret de propietat i la llibertat d'empresa

3.- Els drets laborals i professionals

Metodologia

El procés d'aprenentatge se centra en el treball de l'estudiant, qui aprèn treballant individual i grupalment, sent la missió del professorat ajudar-lo en aquesta tasca subministrant-li informació i mostrant-li les tècniques i les fonts on es pot aconseguir.

El desenvolupament de la docència de l'assignatura i de la formació de l'estudiant es basa en les següents activitats:

1. Activitats dirigides:

 1.1. Classes magistrals: on els estudiants adquireix a través de la transmissió de coneixements del professor / professora les bases conceptuals de la matèria i senta el marc jurídic normatiu i jurisprudencial.

1.2. Classes de seminari /pràctiques: com a espai d'aprenentatge on els estudiants assumeixen un rol preferentment actiu per a, juntament amb el professor /professora, analitzar i interpretar preguntes, qüestions o casos prèviament elaborats a fi de desenvolupar i consolidar el contingut essencial explicat en les classes teòriques.

 

2. Activitats supervisades: Es tracta d'activitats que els estudiants desenvoluparan en aula, amb la supervisió i suport del professor / professora. Es tracta de la solució d'algun supòsit pràctic en aula, elaboració d'algunes fitxes de sentències i / o normativa o bé de la realització d'esquemes o escrits de redacció desenvolupada d'alguns epígrafs de l'assignatura o de lectures complementàries de monografies o articles doctrinals.

3. Activitats autònomes: es tracta d'activitats en les quals l'estudiant s'organitza el temps i esforç de manera autònoma sigui de manera individual o grupal .

3.1 Estudi de l'assignatura.

3.2 Elaboració de documents d'activitats pràctiques: que seran lliurades i analitzades a l'aula. Es tracta de casos pràctics proposats amb antelació suficient pel professor o bé de l'elaboració de recensions crítica de llibres i lectures o fitxes de jurisprudència, normativa o de pel·lícules.

3.3 Cerca de bibliografia, jurisprudència i materials per a la resolució dels casos pràctics, complementar les qüestions teòriques

3.4. Elaboració de treballs de curs, informes, etc.

La docència de l'assignatura serà mixta: Les classes magistrals seran virtuals i els seminaris/pràctiques d'aula seran presencials.

L'assistència als seminaris /pràctiques , excepte en cas de causa justificada, serà obligatòria

La metodologia docent i l'avaluació podran experimentar alguna modificació en funció de les circumstàncies i especialment de les restriccions a la presencialitat que estableixin les autoritats sanitàries.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 18,5 0,74 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 15, 17, 19
Classes pràctiques 4 0,16 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19
Discussió i resolució de pràctiques, comentaris de textos, debats i seminaris 22,5 0,9 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19
Tipus: Autònomes      
Estudi. Redacció de treballs. Lectura de textos. Cerca de documentació i bibliografia 65 2,6 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19

Avaluació

Les competències d'aquestes matèries podran ser avaluades mitjançant: (1) exàmens; (2) l'elaboració de treballs individuals o grupals la presentació dels quals podrà ser oral o per escrit a criteri del professor; (3) resolució de casos pràctics i (4) participació en classe.

El sistema d'avaluació tindrà en compte:

  • La realització de casos pràctics (informes, ressenyes, escrits jurídics, dictàmens...) tindran un pes global entre el 20% i el 40%.
  • La realització de treballs (i la possible presentació pública) tindran un pes global aproximat entre el 10% i el 30%.
  • Les proves escrites (exàmens) podran arribar, en conjunt, com a màxim fins al 50% de la nota final. Entre elles, es farà un examen final de tota l'assignatura per a comprovar l'adquisició global de les competències, habilitats i coneixements. Podrà haver-hi examen parcial. No es podrà superar l'assignatura mitjançant una única prova global.
  • L'assistència i participació en classe. Es tracta de participació activa al llarg de l'assignatura, de qualitat, jurídicament fonamentada, adequada i pertinent als temes tractats, i diferent a la realitzada en les classes pràctiques. Podrà tenir un pes global entre el 0 i el 10%.
  • Elaboració de recensions, crítica de llibres, fitxes de jurisprudència, normativa, vídeos o pel·lícules. Podran tenir un pes global d'entre el 0 i el 10%.

 El professor / professora coordinador (a) de cada grup a l'inici del curs presentarà el programa de l'assignatura previst en aquesta guia, indicant els temes que es tocaran. Així també presentarà el cronograma d'activitats docents i pràctiques, i concretarà el sistema d'avaluació continuada i fixarà el percentatge assignat a cadascuna de les activitats seleccionades, així com el sistema de reavaluació de les activitats suspeses. La reavaluació només podrà realitzar-se si l'alumne ha seguit l'avaluació continuada. Tals indicacions seran exposades al campus virtual /Moodle.

Un alumne/a que copiï o intenti copiar en un examen final tindrà un 0 en l'examen. Un alumne que presenti una pràctica en la qual hi hagi plagi obtindrà un 0 i rebrà un advertiment. En cas de reiteració de la conducta, l'alumne/a suspendrà l'assignatura.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Elaboració de recensions, crítica de llibres, control de lectures, Fitxes de jurisprudència, legislació o de vídeos o pel·lícules. realitzades de manera individual o grupal 0-10% 7 0,28 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19
Participació activa i qualitat de les intervencions en els debats i discussions diferent a la realitzada en els seminaris /pràctiques 0-10% 4 0,16 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19
Prova escrita – Examen Final 0-50% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 15, 17, 19
Prova escrita – Examen Parcial 0-25% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 15, 17, 19
Realització de Treball (individual o grupal) sobre un tema objecte de l'assignatura o relacionat amb ella assignat pel professor o professora (i la possible presentació pública) 10-30% 10 0,4 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19
Realització de pràctiques: correcció i avaluació a Aula. Avaluació continuada 30-40% 15 0,6 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19

Bibliografia

BIBLIOGRAFIA I MATERIALS

 

A) Manuals de referència:

* ÁLVAREZ CONDE, E. Curso de Derecho Constitucional, 2 vols, Tecnos, Madrid.

* ARAGÓN REYES, M. (ed.) Temas básicos de Derecho Constitucional, Civitas, Madrid.

* ÁLVAREZ CONDE, Enrique Curso de Derecho Constitucional, 2 vols, Tecnos, Madrid.

* ARAGÓN REYES, Manuel (ed.) Temas básicos de Derecho Constitucional, Civitas, Madrid.

* APARICIO PÉREZ, Miguel Angel. (dir.)- BARCELÓ, Merce., Manual de Derecho Constitucional, Atelier, Barcelona.

* BALAGUER CALLEJÓN, Francisco (y otros) Derecho Constitucional, 2 vols., Tecnos. Madrid.

* MOLAS, Isidre. Derecho Constitucional, Tecnos. Madrid.

* PÉREZ ROYO, Javier. Curso de Derecho Constitucional, Marcial Pons, Madrid.

 

B) Textos Legals:

* CARRERAS SERRA, F.- GAVARA, Juan Carlos, Leyes políticas, Aranzadi, Pamplona.

* ALBERTÍ, Enoch - GONZALEZ,Markus, Leyes políticas del Estado, Civitas, Madrid.

 

C) Comentaris a la Constitució

* CASAS BAAMONDE, Maria Emilia- RODRIGUEZ-PIÑERO, Miguel, Comentarios a la Constitución, Wolkers Kluwer, 2008

* GARRIDO FALLA, Fernando (dir.) Comentarios a la Constitución. Civitas, Madrid.

* ALZAGA VILLAAMIL, Oscar, Comentarios a la Constitución Española Edersa, Madrid.

 

Enllaços web:

 

http://www.der.uva.es/constitucional/verdugo/matriz.htm  Materials de Dret Constitucional.

http://www.iustel.com Informació normativa, jurisprudencial i doctrinal.

www.westlaw.es. Base de dades westlaw.